UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  "Coming into Clover" - Past and Present of Irish America

Dozent/in
Dr. Nicole K. Konopka

Angaben
Proseminar
2 SWS
Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Zeit und Ort: Di 12:00 - 14:00, U5/01.18

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 18, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicolekonopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
Transformation characterizes migrations, and the Irish migratory process left an abundant record of political, economic, and socio-cultural metamorphoses. This course focuses on Ireland's past interactions and ongoing legacy in the North American landscape. Focusing on Irish immigration during the 19th century and its interactions with the United States and Canada, we will study the mutual consequences of this transatlantic movement, which shaped and transformed both the host cultures and Ireland.

Our resources are plentiful: in addition to scholarship, we will draw on novels, plays, oral accounts, music, film and art. This material allows students to explore themes that defined and mythologized “Irishness” as a vital part of American identity in the 19th and 20th centuries, while simultaneously categorizing "the Irish" as a distinct group.

In order to contextualize the many sources, we will identify historical trends of Ireland, the United States and Canada, focusing on the migratory patterns between and among these countries. Literary analysis highlights tropes that expressed Irish, Irish-American and American perceptions and stereotypes. Cultural analysis reveals Irish intersections with American political and economic images, the perception of Irish characteristics in an increasingly hierarchical class structure, and Irish influences in the literary and artistic canon as well as in the entertainment and fashion industries.

All course material (except for the novels) will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. It is important for participants to complete the assigned reading so that they can contribute meaningfully to class discussions. Students are welcome to bring in additional material, for example advertising campaigns and other relevant artifacts, and to plan classroom activities such as structured debates and facilitated discussion. This is an interactive class in which participant input is welcome.

In addition to the course program, the American Studies Section will offer an optional 5-day field trip to Dublin in September 2014, with a maximum of 12 participants – preferably, but not exclusively, students from this class. The Department of English and American Studies will fund a substantial portion of this field study. Nonetheless, students who are selected will pay a fee of 450 Euros in advance and must be enrolled at the University of Bamberg at the time of the excursion.

Empfohlene Literatur
To Buy (Paperback or Ebook):
Kate McCafferty. Testimony of an Irish Slave Girl. (orig. 2002) - start reading before the beginning of term; we will discuss it in the first week of May!
Peter Quinn. The Banished Children of Eve. A Novel of Civil War New York. (orig. 1994) - order well in advance, since it takes up to 5 weeks to be delivered!

Suggested Textbooks/Additional Reading:
Maureen Dezell. Irish America. Coming into Clover. New York: Anchor Books, 2000. (ISBN: 978-0-385-49596-7)
Jay P. Dolan. The Irish Americans: A History. New York: Bloomsbury, 2010. (ISBN: 978-1-608-19010-2)

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Professur für Amerikanistik

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof