UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  Like Feathered Brushstrokes in the Sand: Reading Asian North American Fiction (Ü Kult)

Dozent/in
Dr. Nicole K. Konopka

Angaben
Übung
2 SWS
Zeit und Ort: Mi 16:15 - 17:45, U5/01.17

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
  • Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY: Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/2): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Studium Generale: 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
Like Feathered Brushstrokes in the Sand: Reading Asian North American Fiction

This course serves as an introduction to Asian American Studies as an important interdisciplinary field of research. The primary objective of this class is to introduce students to a variety of literary texts by and about Asian Americans that deal with major themes and issues of Asian immigrants in the US and Canada.

We will examine historical and contemporary ties and struggles of Asian Americans from the 19th century until today, and discuss themes such as gender and migration, intergenerational conflict, cultural appropriation, ethnic belonging, and national citizenship. How does a term like “Asian American” affect a community that includes groups and individuals that are often very dissimilar? What are shared characteristics and how are differences maintained and utilized? To answer these and other questions, we will read texts about the internment of Japanese citizens in Canada (Kogawa), about Chinese women becoming Americanized (Tan), and about Korean attempts to assimilate (Lee), as well as texts that address prejudices against Filipinos (Hagedorn) and negotiate Indian identity in New York (Lahiri). We will trace the ugly truth of sinophobia through North-American history and legislation, as seen in personal narratives and collective memory. Last, but not least, we will also examine stereotypes within and about an ethnic group that helped shape US-American and Canadian culture.

Our readings will include several novels, as well as short stories, poems, cartoons, and photographs. This class is a reading exercise (Leseübung), designed to assist you in working through the reading list. Therefore, participants are expected to read a lot. Students are asked to read at least two novels in advance, meaning: before class starts in April. The novels will form the background for most of our discussions, but additional reading will be required during the semester.

Note: Make sure that you order your copy of the novels (e-book or printed) well in advance – preferably before the beginning of the term! It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. Your input will be welcome!

Required Reading – before the beginning of the term:
Joy Kogawa, Obasan (1981)
Amy Tan, The Joy Luck Club (1989)

Required Reading – during the term:
Chang-Rae Lee, Native Speaker (1995)
Jessica Hagedorn, Dogeaters (1997 – the play!)
Jhumpa Lahiri, The Namesake (2003)

As an additional platform to prepare for class and discuss its central topics, the weekly Media Session (each Wednesday, starting at 8 p.m.) will give you the chance to watch a number of movies that are based on the texts we read in this class. Attendance is voluntary, but strongly recommended.

Attention: Participants of this class are strongly encouraged to attend the lecture by Ms. Hilbert (Landeskunde Asia and the Pacific) as a complimentary class to this reading exercise.
The lecture will cover the regions where authors and protagonists discussed in our class originate from, and thus will provide you with in-depth information about the geographical, political, cultural and linguistic characteristics of those countries and their peoples.
For more information about the lecture please follow this link: http://univis.uni-bamberg.de/form?__s=1113&dsc=anew/lecture_view&lvs=guk/angl/engls/landes&anonymous=1&founds=guk/angl/engls/landes&__e=1&sem=2015s

Englischsprachige Informationen:
Credits: 4

Institution: Professur für Amerikanistik

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof