UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  Hamlet's Versions; Our Versions of Hamlet

Dozent/in
Johannes Weber, M.A.

Angaben
Seminar/Proseminar
2 SWS
Studium Generale, verpflichtend: begleitende Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" und Bibliothekstutorium "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten"
Zeit und Ort: Do 16:00 - 18:00, M12A/00.12; Einzeltermin am 29.4.2014 20:00 - 22:00, MG1/02.05; Einzeltermin am 10.5.2014 10:00 - 15:00, MG1/01.02

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:
12. Februar 2014 (9 Uhr) bis Tag vor der ersten Sitzung (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an johannes.weber(at)uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
This year, we celebrate William Shakespeare's 450th birthday. Probably the most widely discussed play in the English language, Hamlet (c. 1601) continues to fascinate and frustrate audiences. Critics claim the tragedy resonates so well with contemporary audiences because its eternally doubting, delaying eponymous (anti-)hero is a postmodern at heart. This seminar will be dedicated to Shakespeare's most famous, probably most modern tragedy, its reception and recent adaptations.

In the first few sessions, we are going to talk about the Elizabethan stage and dramatic forms like the revenge tragedy. Having situated the play in its historical, social, and cultural contexts, we can go on analysing the text itself, reading some passages line by line and discussing whether Hamlet thinks the flesh is sullied or solid and what he might mean by ordering Ophelia to get thee to a nunnery. In the course of the play, Hamlet established various, partly conflicting versions of himself and others and finally becomes a playwright/stage-director himself. Apart from this meta-theatrical dimension, we will touch upon Hamlet's and Ophelia's sexuality, the nihilism inherent in the play, its theological background and the politics at stake. Later, we are going to talk about the reception history of Hamlet, and how stage directors' and audiences' views on the play have changed throughout the centuries.

Hamlet does not only have an extraordinary hold on viewers' and readers' imaginations, but continues to inspire other playwrights, novelists, stage and film directors. In the second half of the seminar, we therefore are going to discuss others' versions of Hamlet, in the form of plays and films referring back to Hamlet, rewritings of parts of the play or transpositions of the Dane's tragedy into another culture or time. Among the filmings and adaptations discussed will be French, British, Japanese, Finnish, German and American takes on Shakespeare's original.

Finally, Hamlet has been the object of enormous critical attention. Since the 18th century, and especially in the wake of poststructuralism, the most different scholarly approaches have been made towards reading and 'understanding' the text. Throughout the course, we will assess a variety of critical perspectives on the play.

Taking all these dimensions into account, one guiding questions throughout the course will be whether there is only one Hamlet or many.

Preliminary list of versions to be discussed:
  • Tom Stoppard, Rosencrantz and Guildenstern Are Dead (1966, film 1990)
  • Heiner Müller, Die Hamletmaschine (1977)
  • John Updike, Gertrude and Claudius (2000)

  • Le Duel d'Hamlet (dir. Clément Maurice, starring Sarah Bernhardt, 1900)
  • Hamlet (dir. Laurence Olivier, 1948)
  • Warui yatsu hodo yoku nemuru (The Bad Sleep Well, dir. Akira Kurosawa, 1960)
  • Hamlet liikemaailmassa (Hamlet Goes Business, dir. Aki Kaurismäki, 1987)
  • The Lion King (dir. Roger Allers, Rob Minkoff, 1994)
  • Hamlet (dir. Kenneth Branagh, 1996)
  • Hamlet 2000 (dir. Michael Almereyda, 2000)
  • Hamlet (2009, dir. Gregory Doran, starring David Tennant, RSC, BBC)

Empfohlene Literatur
Edition suggested for purchase:
Norton Critical edition: William Shakespeare, Hamlet, ed. Robert S. Miola (New York: Norton, 2010).
NB: This edition includes some of the pieces of canonized criticism of Hamlet that we are going to read in class.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 20

Institution: Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof