UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Professur für Amerikanistik >>

  Seeing Ourselves in Other People – LGBT Representation in American and German Television

Dozent/in
Sabrina Mittermeier

Angaben
Übung
2 SWS
Studium Generale, Gender und Diversität, Blockseminar
Zeit und Ort: Einzeltermin am 16.6.2018 12:00 - 20:00, U5/01.17; Einzeltermin am 17.6.2018 10:00 - 16:00, U5/01.17; Einzeltermin am 30.6.2018 12:00 - 20:00, U5/01.17; Einzeltermin am 1.7.2018 10:00 - 16:00, U5/01.17

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY: Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/2): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II: Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)

Studium Generale: 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (10-15 minutes)


3. An- und Abmeldung / Enrollment: via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to to Dr. Nicole Konopka)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 1.3.-27.4.2018
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: 4.6.-4.7. // 4.6.-30.8.2018

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/*

Inhalt
Ever since the first out gay character was depicted in a 1971 episode of the American sitcom All in the Family, members of the LGBT community have vied for representation on the medium that defined the 20th century. Through the 1970s and 1980s, queer characters on TV were only far and few in between, usually stereotypical, and mostly gay, white men. When in 1989, on the drama series thirtysomething, two men were depicted “the morning after,” the backlash to the show’s network ABC was big enough that the loss of advertisers meant it was cut from syndication. Yet, over the course of the 1990s, LGBT representation on American television steadily increased and got more varied despite such setbacks, and 1997 can be seen as a watershed year – not least of all because of Ellen DeGeneres’ public outing on her own sitcom. The last 20 years have seen a steady stream of out gay, lesbian, bisexual and transgender characters on television, with the help of cable TV, and lately, streaming platforms like Netflix, bringing to the screen more realistic depictions of what it means and has meant to be queer in the United States of America. German TV by comparison, because of its much smaller industry and lack of international relevance, has made fewer strides, although it has equally seen depictions of LGBT people since the 1970s, and several groundbreaking examples have also helped to shape an understanding of queer life in Germany.

This course wants to engage critically with a variety of TV series that have depicted LGBT characters over the past 45 years, looking at both the narrative arcs of recurring or main characters, as well as stand-out single episodes. Students will prepare presentations on these case studies, and will have to read secondary source material that has engaged with them to do so. The class will also situate these television series in a larger framework of queer studies, and will discuss key texts by J. Jack Halberstam, Judith Butler and Eve Kosofsky Sedgwick. It wants to give equal amounts of time to discuss the depiction of gay men, lesbian women, and bisexual and transgender, as well as genderqueer people, and highlight the similarities and differences in their struggle for accurate representation and overcoming stereotypes. Further, it wants to put special focus on intersectionality, i.e. how race and class complicate these narratives. Via the medium of television, it will thus be possible to examine how cultural representations of LGBT persons and lives have changed in US and German society. The transnational comparison of the two cultures and how they have dealt with the issue will also make it possible to highlight the different ways in which LGBT rights have shaped up in these two Western nations until today.

This interdisciplinary course has been designed especially for North-American exchange students and German students, inviting them to study each other s cultures together. Readings and classroom discussion will be both in English and German.

Empfohlene Literatur
tba

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof