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  Pidgin and Creole languages [Import]

Dozent/in
Prof. Dr. Geoffrey Haig

Angaben
Seminar
2 SWS, benoteter Schein
Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale, Erweiterungsbereich, Seminar für das Aufbaumodul 1 und 2 (6 ECTS) sowie das Vertiefungsmodul (8 ECTS) im BA-NF "Allgemeine Sprachwissenschaft" sowie für das Mastermodul 2 "Sprachvariation und Sprachwandel" und das Mastermodul 3 "Soziolinguistik der Minderheitensprachen" im MA "General Linguistics"
Zeit und Ort: Di 14:15 - 15:45, OK8/02.04

Voraussetzungen / Organisatorisches
  • The lecture will be in English.
  • FlexNow-Anmeldung ab dem 01.04.

ECTS-Informationen:
  • Aufbaumodul: 6 ECTS, Hausarbeit mit einem Mindestumfang von 10 Seiten
  • Vertiefungsmodul: 8 ECTS, Hausarbeit mit einem Mindestumfang von 14 Seiten
  • im Mastermodul 2 bzw. Mastermodul 3 gilt ebenfalls eine benotete schriftliche Hausarbeit (Umfang nach Absprache) als Leistungsnachweis


Für Studierende der Englischen Sprachwissenschaft gelten folgende Modulzuordnungen:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY modularisiert: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY modularisiert: Wahlpflichtmodul Englische Sprachwissenschaft bei Kombination mit dem Fach Russisch Seminar (6 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (max. 8 ECTS)

Studierende, die die Studienleistung im Fach Englische Sprachwissenschaft einbringen möchten, müssen sich über den FlexNow-Zugang des Lehrstuhls für „Englische Sprachwissenschaft einschließlich Sprachgeschichte“ (Prof. Dr. M. Krug) zu diesem Seminar anmelden.

Inhalt
Pidgin is the term used to refer to simplified communication systems that sometimes arise when speakers of different languages need to communicate with each other. Pidgins may, under certain social conditions, subsequently develop into creoles, which can be considered fully-fledged languages, though traces of their origins are often still evident. Pidgins can emerge quite quickly and under very varied conditions (for example, among so-called Gastarbeiter in Germany), but the best-known and most intensely researched environment is in the context of colonialization and slavery. Speakers of many different languages were exploited as forced labour for plantations, while the language of the colonialists (e.g. English, Spanish, or French) was retained by the minority in power, and thus acquired a special status.

In this course we examine (i) the sociohistorical conditions for pidginization; (ii) typical structural characteristics of pidgins; (iii) the process and outcome of creolization. We will look at several casse-studies of pidgin and creole languages from different parts of the world, and then move on to more general theoretical issues that pidgin and creole language raise for linguistics. In particular, they can be viewed in the light of general simplification processes that may occur through language contact and second language acquisition, but also as providing evidence that may be relevant for understanding the origin of human language. They are also relevant to understanding the social factors (status and prestige) that operate in shaping language change.

Empfohlene Literatur
Literature (general background)
John Holm. 2000. An Introduction to Pidgins and Creoles. Cambridge: Cambridge University Press.
Siegel, Jeff. 2008. The emergence of pidgin and creole languages. Oxford: OUP.
Sections in: Thomason, S. G. & Kaufman, T. 1988 , Language contact, creolization and genetic linguistics, University of California Press, Berkeley.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 8

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft einschließlich Sprachgeschichte

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