Im Jahr 2017 erschienene Publikationen:
Boltzmann, Melanie ; Mohammadi, Bahram ; Samii, Amir ; Münte, Thomas ; Rüsseler, Jascha: Structural changes in functionally illiterate adults after intensive training
. In: Neuroscience 344 (2017), S. 229-242
Im Jahr 2016 erschienene Publikationen:
Jäger, Daniel ; Rüsseler, Jascha: Low arousing positive affect broadens visual attention and alters the thought-action repertoire while broadened visual attention does not
. In: Frontiers in Psychology (2016), Nr. 7, S. 1652 [doi>10.3389/fpsyg.2016.01652]
Grosche, Michael ; Wohne, Anne ; Rüsseler, Jascha: Zentrale theoretische Ansätze und ihr Einfluss auf unser Denken und Handeln bei funktionalem Analphabetismus.
. In: Löffler, Cordula ; Korfkamp, Jens (Hrsg.) : Handbuch zur Alphabetisierung und Grundbildung Erwachsener. Münster, New York : Waxmann, 2016, S. 129-143.
Im Jahr 2015 erschienene Publikationen:
Boltzmann, Melanie ; Aulbert-Siepelmeyer, Annegret ; Rüsseler, Jascha ; Warnke, Ralph ; Menkhaus, Klaus ; Overlander, Olaf: Alpha Plus. Ein Alphabetisierungsprogramm zur Förderung der Schriftsprachkompetenzen Erwachsener.
. Bielefeld : wbv, 2015. - ISBN 978 3 7639 5608 1
Rüsseler, Jascha ; Gerth, Ivonne ; Heldmann, Marcus ; Münte, TF: Audiovisual perception of natural speech is impaired in adult dyslexics: an ERP-study.
. In: Neuroscience 287 (2015), S. 55-65
Im Jahr 2014 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Münte, TF: Kognitive Potenziale (ereigniskorrelierte Potenziale, EKP)
. In: Buchner, H (Hrsg.) : Praxisbuch evozierte Potenziale. Stuttgart : Thieme, 2014, S. 90-105.
Rüsseler, Jascha: Neuropsychologische Therapie von Aufmerksamkeitsstörungen nach Hirnverletzungen.
. In: Sprache, Stimme, Gehör. 38 (2014), S. 1-5
Im Jahr 2013 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Boltzmann, Melanie ; Menkhaus, Klaus ; Aulbert-Siepelmeyer, Annegret: Evaluation eines neuen Trainingsprogramms zur Verbesserung der Lese- und Rechtschreibfähigkeiten funktionaler Analphabeten
. In: Empirische Sonderpädagogik 2 (2013), Nr. 2, S. 236-248
Boltzmann, Melanie ; Rüsseler, Jascha ; Zheng Ye ; Thomas Münte: Learning to read in adulthood: an evaluation of a literacy program for functionally illiterate adults in Germany
. In: Problems of Education in the 21st Century 51 (2013), Nr. 51, S. 33-46 Stichwörter:
functional illiteracy; adults; training of reading and writing; evaluation;
Boltzmann, Melanie ; Rüsseler, Jascha: Training-related changes in early visual processing of functionally illiterate adults: evidence from event-related brain potentials
. In: BMC Neuroscience 14 (2013), Nr. 14, S. 154
Im Jahr 2012 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Menkhaus, Klaus ; Aulbert-Siepelmeyer, Annegret ; Gerth, Ivonne ; Boltzmann, Melanie: "Alpha Plus": An innovative training program for reading and writing education of functionally illiterate adults
. In: Creative Education 3 (2012), Nr. 3, S. 357-361 [doi>10.4236/ce.2012.33056]
Schmid, Ute ; Siebers, Michael ; Carbon, Claus-Christian ; Raab, Marius ; Rüsseler, Jascha ; Gross, Tom ; Schlieder, Christoph ; Dörner, Dietrich (Hrsg.): Proceedings of KogWis 2012
. (KogWis 2012. 11th Biannual Conference of the German Cognitive Science Society Bamberg 30.9.-3.10.2012) Bamberg : University Bamberg Press, 2012 (Schriften aus der Fakultät Wirtschaftinformatik und Angewandte Informatik der Otto-Friedrich-Universität Bamberg Bd. 13). - 180 Seiten. ISBN 978-3-923507-100-2. ISSN 1867-7401
Schmid, Ute ; Siebers, Michael ; Carbon, Claus-Christian ; Raab, Marius ; Rüsseler, Jascha ; Gross, Tom ; Schlieder, Christoph ; Dörner, Dietrich (Hrsg.): Proceedings of the 11th Biannual Conference of the German Cognitive Science Society - KogWis 2012
. (KogWis 2012 Bamberg Sept. 30-Oct. 3) Bamberg : University of Bamberg Press, 2012. - 158 Seiten. ISBN 978-3-86309-101-9
Im Jahr 2011 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Gerth, Ivonne ; Boltzmann, Melanie: Basale Wahrnehmungsfähigkeiten von erwachsenen funktionalen Analphabeten und Analphabetinnen
. In: Projektträger im DLR (Hrsg.) : Lernprozesse in Alphabetisierung und Grundbildung Erwachsener. Diagnostik, Vermittlung, Professionalisierung. Bielefeld : W. Bertelsmann Verlag, 2011, S. 11-28. - ISBN 978-3-7639-4713-3
Egloff, Birte ; Grosche, Michael ; Hubertus, Peter ; Rüsseler, Jascha: Funktionaler Analphabetismus: eine aktuelle Definition.
. In: Projektträger im DLR (Hrsg.) : Zielgruppen in Alphabetisierung und Grundbildung Erwachsener. Bestimmung, Verortung, Ansprache.. Bielefeld : W. Bertelsmann Verlag, 2011, S. 11-32. - ISBN 978-3-7639-4710-2
Boltzmann, Melanie ; Gerth, Ivonne ; Rüsseler, Jascha: Lesen und schreiben lernen im Erwachsenenalter: Evaluation eines neuen Trainingsprogramms für funktionale Analphabeten.
. In: L.O.G.O.S. interdisziplinär 19 (2011), S. 48-51
Im Jahr 2010 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha: Der "kognitive Kern" der Neuropsychologie. Neuropsychologische Diagnostik bei psychiatrischen Erkrankungen.
. In: Lautenbacher, Stefan ; Gauggel, S (Hrsg.) : Neuropsychologie psychischer Störungen.. Heidelberg : Springer, 2010, S. 43-65. - ISBN 978-3-540-72339-4
Im Jahr 2009 erschienene Publikationen:
Wiswede, D ; Münte, TF ; Krämer, UM ; Rüsseler, Jascha: Embodied emotion modulates he neural signature of performance monitoring.
. In: PLoS One 4 (2009), Nr. 6, S. e5754
Wiswede, D ; Münte, TF ; Goschke, T ; Rüsseler, Jascha: Modulation of the error-related negativity by induction of short-term negative affect.
. In: Neuropsychologia 47 (2009), S. 83-90
Wiswede, D ; Münte, TF ; Rüsseler, Jascha: Negative affect induced by derogatory verbal feedback modulates the neural signature of error detection.
. In: Social, Cognitive, and Affective Neuroscience 4 (2009), Nr. 3, S. 227-237
Rüsseler, Jascha: Neuropsychologische Therapie. Grundlagen und Praxis der Behandlung kognitiver Störungen bei neurologischen Erkrankungen.
. Stuttgart : Kohlhammer, 2009. - 340 Seiten. ISBN 978-3-17-020111-8
Im Jahr 2008 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha: Entwicklung und Evaluation eines Trainingsprogramms zur Alphabetisierung auf neurobiologischer Grundlage
. In: Alfa-Forum 68 (2008), S. 13-14
Heldmann, M ; Rüsseler, Jascha ; Münte, TF: Internal and external information in error processing.
. In: BMC Neuroscience 9 (2008), S. 33
Rüsseler, Jascha ; Brett, A ; Klaue, U ; Sailer, M ; Münte, TF: The effect of coaching on the assessment of memory malingering with the ”Bremer Symptom Validierung”.
. In: BMC Neurology 8 (2008), S. 37
Im Jahr 2007 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Münte, TF: EEG und ereigniskorrelierte Hirnpotentiale
. In: Gauggel, S ; Herrmann, M (Hrsg.) : Handbuch der Neuro- und Biopsychologie. Göttingen : Hogrefe, 2007, S. 173-184.
Rüsseler, Jascha ; Heldmann, M ; Gerth, I: Ereigniskorrelierte Potenziale in der neuropsychologischen Individualdiagnostik.
. In: Zeitschrift für Neuropsychologie 18 (2007), S. 285-298
Wiswede, D ; Rüsseler, Jascha ; Münte, TF: Interactions of executive functions and emotional processes. In: Topics in advanced imaging.
. In: Topics in advanced imaging. Oldenburg : BIS-Verlag der Uni Oldenburg, 2007, (Hanse-Studien, Nr. 6), S. 39-42.
Rüsseler, Jascha: Neurobiologische Grundlagen der Lese-Rechtschreib-Schwäche.
. In: Beiträge zu den 14. Hochschultagen berufliche Bildung. Gütersloh : Bertelsmann, 2007, S. 69-85.
Rüsseler, Jascha ; Becker, P ; Johannes, S ; Münte, TF: Semantic, syntactic, and phonological processing of written language in adult developmental dyslexic readers: An event-related brain potential study.
. In: BMC Neuroscience 8 (2007), S. 52
Wiswede, D ; Rüsseler, Jascha ; Münte, TF: Serial position effects in free memory recall – an ERP study.
. In: Biological Psychology 75 (2007), S. 185-193
Im Jahr 2006 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Gerth, I ; Münte, TF: Implicit learning is intact in adult developmental dyslexic readers: evidence from the serial response time task and artificial grammar learning.
. In: Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology 28 (2006), S. 808-827
Wiswede, D ; Rüsseler, Jascha ; Hasselbach, S ; Münte, TF: Memory recall in arousing situations – an emotional von Restorff-effect?
In: BMC Neuroscience 7 (2006), S. 57
Rüsseler, Jascha: Neurobiologische Grundlagen der Lese-Rechtschreib-Schwäche. Implikationen für Diagnostik und Therapie
. In: Zeitschrift für Neuropsychologie 17 (2006), S. 101-112
Im Jahr 2005 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Möbes, J ; Nager, W ; Münte, TF: Cognitive adaptations and neuroplasticity: Lessons from event-related brain potentials.
. In: Heil, P ; Budinger, E (Hrsg.) : The auditory cortex. A synthesis from Human and Animal research.. Hillsdale : Erlbaum, 2005, S. 467-484.
Rüsseler, Jascha ; Heldmann, M ; Möller, J: Ereigniskorrelierte Potenziale in der klinischen Neuropsychologie.
. In: Zeitschrift für Medizinische Psychologie 14 (2005), S. 133-144
Heldmann, M ; Rüsseler, Jascha ; Münte, TF: Event-related potentials in a decision making task with delayed and immediate reward conditions.
. In: Journal of Psychophysiology 19 (2005), S. 70-74
Rüsseler, Jascha ; Münte, TF: Kognitive Potenziale (ereigniskorrelierte Potenziale, EKP).
. In: Buchner, HD ; Noth, J (Hrsg.) : Evozierte Potenziale, Neurovegetative Diagnostik, Okulographie. Methodik und klinische Anwendung.. Stuttgart : Thieme-Verlag, 2005, (Referenzreihe Neurologie), S. 80-94.
Rüsseler, Jascha ; Scholz, J ; Jordan, K ; Quaisser-Pohl, C: Mental rotation of letters, pictures, and three-dimensional objects in German dyslexic children.
. In: Child Neuropsychology 11 (2005), S. 497-512
Im Jahr 2004 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Kuhlicke, D ; Heldmann, M ; Münte, TF: Error monitoring during implicit and explicit sequence learning.
. In: Falkenstein, M ; Ullsperger, M (Hrsg.) : Errors, conflicts, and the brain.. Leipzig : MPI, 2004, S. 154-159.
Rüsseler, Jascha ; Sambale, C ; Wildner, J ; Müller, SV ; van der Lugt, A ; Münte, TF: Event-related brain potentials to sound omissions in adult normal and dyslexic readers.
. In: Tobis, HD (Hrsg.) : Focus on dyslexia research.. Hauppage, NY : Nova Publishers, 2004, S. 151-171.
Im Jahr 2003 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha: Aufmerksamkeit
. In: Rüsseler, Jascha (Hrsg.) : Fortbildung Kognitive Neurophysiologie (48. Jahrestagung der DGKN, Berlin). 2003, S. 1-14.
Rüsseler, Jascha ; Johannes, S ; Kowakczuk, J ; Wieringa, BM ; Münte, TF: Developmental dyslexics show altered allocation of attention in visual classification tasks.
. In: Acta Neurologica Scandinavica 107 (2003), S. 22-30
Rüsseler, Jascha ; Hennighausen, E ; Münte, TF ; Rösler, F: Differences in incidental and intentional learning of sensorimotor sequences as revealed by event-related brain potentials.
. In: Cognitive Brain Research 15 (2003), S. 116-126
Möbes, J ; Matzke, M ; Lamers, M ; Rüsseler, Jascha ; Münte, TF: Elektrophysiologische Korrelate der Wahrnehmung lokal zeitinvertierter Sprache.
. In: Klinische Neurophysiologie 34 (2003), S. 75-79
Rüsseler, Jascha ; Kuhlicke, D ; Münte, TF: Human error monitoring during implicit and explicit learning of a sensorimotor sequence.
. In: Neuroscience Research 47 (2003), S. 233-240
Rüsseler, Jascha ; Probst, S ; Johannes, S ; Münte, TF: Recognition memory for high- and low- frequency words in adult normal and dyslexic readers: An event-related brain potential study.
. In: Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology 25 (2003), S. 815-829
Rüsseler, Jascha ; Johannes, S ; Münte, TF: Recognition memory for unfamiliar faces in adult normal and dyslexic readers: An event-related brain potential study.
. In: Clinical Neurophysiology 114 (2003), S. 1285-1291
Rüsseler, Jascha ; Sambale, C ; Wildner, J ; Münte, TF: Zeitliche Integration im auditiven System bei Erwachsenen mit konstitutioneller Dyslexie.
. In: Zeitschrift für Neuropsychologie 14 (2003), S. 99-112
Im Jahr 2002 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Kowalcyuk, J ; Johannes, S ; Wieringa, BM ; Münte, TF: Cognitive brain potentials to novel acoustic stimuli in adult dyslexic readers.
. In: Dyslexia 8 (2002), S. 125,142
Rüsseler, Jascha ; Münte, TF ; Rösler, F: Influence of stimulus distance in implicit learning of spatial and nonspatial event sequences.
. In: Perceptual and Motor Skills 95 (2002), S. 973-987
Matzke, M ; Mai, H ; Nager, W ; Rüsseler, Jascha ; Münte, TF: The costs of freedom: an ERP-study of non-canonical sentences.
. In: Clinical Neurophysiology 113 (2002), S. 844-852
Im Jahr 2001 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Münte TF ; Nager, W ; Kohlmetz, C ; Altenmüller, E: Event-related brain potentials to sound omissions differ in musicians and non-musicians.
. In: Neuroscience Letters 308 (2001), S. 333-336
Rüsseler, Jascha ; Hennighausen, E ; Rösler, F: Response anticipation processes in learning of a sensorimotor sequence: Evidence from the lateralized readiness potential.
. In: Journal of Psychophysiology 15 (2001), S. 95-105
Rüsseler, Jascha ; Kohlmetz, C ; Nager, W ; Altenmüller, E ; Münte, TF: Zeitliche Integration im auditiven System bei professionellen Musikern und Nicht-Musikern.
. In: Zimmer, A ; Lange, K ; Bäuml, K-H ; Loose, R ; Scheuchenpflug, R ; Tucha, O ; Schnell, H ; Findl, R (Hrsg.) : Experimentelle Psychologie. Lengerich : Pabst Science Publishers, 2001, S. 506-510.
Im Jahr 2000 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha ; Rösler, F: Implicit and explicit learning of event sequences: Evidence for distinct coding of perceptual and motor representations.
. In: Acta Psychologica 104 (2000), Nr. 1, S. 45-67
Im Jahr 1999 erschienene Publikationen:
Rüsseler, Jascha: Implicit and explicit learning of event sequences: An analysis with event-related brain potentials.
. Marburg, Phillipps-Universität Marburg, Diss., 1999. - 160 Seiten.
Rüsseler, Jascha ; Rösler, F: Representation and learning of structure in perceptuo-motor event sequences.
. In: Friederici, AD ; Menzel, R (Hrsg.) : Learning: Rule extraction and representation.. Berlin : Walter de Gruyter, 1999, S. 117-138..
|
|