UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Britische und Amerikanische Kultur >>

Aufbaumodul, Seminare und Übungen

 

Edieren und Übersetzen: Shakespeare and the Modernists (Lawrence, Huxley, Woolf)

Dozent/in:
Christa Jansohn
Angaben:
Exkursion, ECTS: 8, Anrechnung als Aufbau- oder Vertiefungsmodul möglich
Termine:
Di, 18:00 - 20:15, U5/00.24
Neben der Exkursion selbst finden ggf. Sitzungen zur Vor- und Nachbereitung statt.
Inhalt:
Vom 11.04. bis 15.04.2016 werden Professor Christa Jansohn, Professor Daniel Göske (Lehrstuhl Amerikanistik / Literaturwissenschaft, Universität Kassel) und Dr. Hans-Peter Nowitzki (Wieland-Forschungsstelle, Universität Jena) gemeinsam einen Workshop zum Thema „Edieren und Übersetzen“ in der Bildungsstätte Wielandgut Oßmannstedt (Thüringen) anbieten.
In der Praxis orientiert sich der Workshop an Wielands Übersetzung von Shakespeares Midsummer Night’s Dream. Weitere Themen werden sich mit dem komplexen Thema des Edierens und Kommentierens beschäftigen, wobei auch Beispiele außerhalb der Shakespeare-Forschung behandelt werden (u. a. D. H. Lawrence, Aldous Huxley und Virginia Woolf).
Die Teilnehmerzahl ist auf jeweils sechs Studierende der beiden Universitäten begrenzt, wobei Übernachtungsmöglichkeiten in den Räumlichkeiten des Gutes angeboten werden.
Neben dem Workshop werden noch Exkursionen nach Weimar (Anna-Amalia Bibliothek, Stadtschloss mit Wieland-Zimmer, Goethe-Schiller-Archiv) und Jena (Literaturmuseum Romantikerhaus) stattfinden.
Studierende der Britischen Kultur können sich die Exkursion als Aufbaumodul oder Vertiefungsmodul (ggf. andere Module) anrechnen lassen. Die Länge der Hausarbeiten und das allgemeine Workload richten sich nach der angestrebten Modulprüfung. Die Exkursion wird großzügig aus Exkursionsmittel mitfinanziert. Teilnahme nur auf persönliche Einladung!

Im Dorf Oßmannstedt, etwa zehn Kilometer nordöstlich von Weimar gelegen, lebte und arbeitete Christoph Martin Wieland von 1797 bis 1803. Das barocke Landgut, welches er dort erwarb, hatte zuvor unter anderem der Herzogin Anna Amalia als Sommersitz gedient.
Sein Refugium nannte Wieland „Osmantinum“, in Anlehnung an die Namen der Landgüter seiner römischen Vorbilder Cicero und Horaz, und empfing dort regelmäßig Gäste wie Goethe, Schiller, Herder und Kleist.
Zwischen 2003 und 2005 erfolgten umfangreiche Restaurierungsarbeiten am Wielandgut. Heute gehört es zur Klassik Stiftung Weimar und beherbergt ein Wieland-Museum und eine Bildungsstätte der Weimar-Jena-Akademie. Zudem befindet sich dort die Arbeitsstelle Wieland-Edition, in der derzeit eine historisch-kritische Gesamtausgabe von Wielands Werken erarbeitet wird (die 22 Dramen Shakespeares werden von Prof. Jansohn herausgegeben).
Empfohlene Literatur:
Literatur wird den Exkursionsteilnehmer/innen rechtzeitig mitgeteilt.

 

Shakespeare's Comedies on Film

Dozent/in:
Christa Jansohn
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 4, An-/Abmeldung über FlexNow vom 01.02.2016 (08:00 Uhr) bis 15.04.2016 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 03.06.2016 (10:00 Uhr) bis 27.06.2016 (15:00 Uhr)
Termine:
Mo, 18:15 - 20:30, U5/01.22
Wegen Exkursion Beginn in der zweiten Semesterwoche. Die Dauer der einzelnen Sitzungen richtet sich nach der Länge der Filme.
ab 18.4.2016
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Voraussetzung/Condition of participation
Bestandene Modulprüfung im Basismodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft

Modulzuordnung/'Module applicability
Bachelor Anglistik/Amerikanistik (ab Studienbeginn zum SoSe 2009): Ergänzungsmodul Theorien und Methoden (1 ECTS)
Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Basis- und Aufbaumodul (2 ECTS)
Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul ohne Bachelorarbeit in Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Bachelor/Master Wirtschaftspädagogik: Basismodul/Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module British and American Culture I: Übung (2 ECTS)
Joint Degree: Consolidation Module British and American Culture I: Übung (2 ECTS)
Lehramt Realschule: Zusatzmodul Britische Kultur (2 ECTS)
Lehramt Gymnasium: Freier Bereich, Wahlpflichtmodul Britische Kultur (2 ECTS)
M. Ed.: Zusatzmodul Britische Kultur (2 ECTS)
B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik I (3 ECTS)
B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik I (4 ECTS)
M.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik (3 ECTS)
M.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Intensivierungsmodul Anglistik (3 ECTS)
Erasmus and other visiting students (2 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module British and American Culture I: Übung (2 ECTS)

An-/Abmeldung/Registration
über FlexNow

Lehrformen/Taught
in English

Prüfungsformen/Examined by Nach Absprache mit der Dozentin bzw. dem Dozenten. Bitte informieren Sie die Dozentin/den Dozenten rechtzeitig, falls Sie eine Note für die Veranstaltung benötigen. Für diese ausschlaggebend ist die Teilnahme an einem Test oder eines Vortrages oder eines „Term papers“. Dies ist abhängig von der Modulzugehörigkeit bzw. den ECTS-Punkten.
Für die Einbringung im Consolidation Module I des Master-Studiengangs ist das Bestehen der mündlichen Modulprüfung am Ende des Semesters erforderlich.
Please inform the course teacher in good time if you wish to be awarded a grade for this seminar. The grade will be determined by a test, a presentation, or a term paper. This depends on the module taken and/or the ECTS points to be awarded.
If they wish this course to count towards their “Consolidation Module I Master-Studienggang”, students must pass an oral examination at the end of the semester.
Inhalt:
Shakespeare's plays were primarily intended as scripts for actors, not as texts for readers. These scripts were amended, adapted and rewritten according to the effect they had on the audience during the performance. It has therefore been argued that audiences go to 'hear' a play, to engage with the ideas and argument, and to 'see' a film, to be drawn into the story through filmic tools like lighting, editing and camerawork. Shakespeare's plays have been 'translated' into visual texts from as early as 1899 and film makers continue to be fascinated by their appeal to modern audiences.

This seminar will introduce the students to Shakespeare's comedies from huge box office successes to lesser known adaptations.

Information about the films etc. will be made available in the course of the semester.
Empfohlene Literatur:
Leggatt, Alexander (ed.), The Cambridge Companion to Shakespearean Comedy (Cambridge: Cambridge University Press, 2002).
The Norton Shakespeare, ed. Stephen Greenblatt et al. 3. ed. (New York: Norton, 2015).

Vgl. Sie auch die Volltexte der Komödien unter http://www.folgerdigitaltexts.org/?chapter=4 (Folger Digital Texts).

 

How to Write a Term Paper (Cultural Studies)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung/Blockseminar
Termine:
Einzeltermin am 3.6.2016, Einzeltermin am 17.6.2016, 14:00 - 16:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
To register for the Workshops on Academic Writing, please send an Email to the instructor of this class until May 25, 2016!
Inhalt:
This course aims to assist students in writing their first term paper in literary or cultural studies in Bamberg. In the first session, we will discuss (and practice!) how to develop a coherent structure for a term paper. In the second session you will learn about (and practice!) the MLA citation rules and how to use them. You will also be asked to compile a short "Works Cited" list. Finally, we will discuss the different types of source material that can appear in the list of references of your term paper. Between the two sessions, you have the chance to present a provisional outline in a closed discussion forum, where you will receive feedback from your fellow students and the instructor.

If you are interested in participating in this exercise course send an Email to the instructor who will then give you the password to the VC course of this class.

Please note that this is an exercise course and not a lecture! You will be expected to participate in the tasks and discussions. Note: No ECTS points will be awarded for this class!

  • Workshop I - Structuring a Term Paper: 03.06.2016 (14:00 – 16:00 s.t.)
  • Workshop II - Citation Rules and Guidelines: 17.06.2016 (14:00 – 16:00 s.t.)

 

Indian Nation: The Native American Struggle for Representation (Block Kultur)

Dozent/in:
Judith Rauscher
Angaben:
Proseminar, ECTS: 5
Termine:
Einzeltermin am 9.4.2016, 9:00 - 17:00, U5/01.17
Einzeltermin am 10.4.2016, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Einzeltermin am 29.4.2016, 12:00 - 19:00, U5/01.17
Einzeltermin am 30.4.2016, 9:00 - 17:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Studienbeginn ab WS 14/15): Ergänzungsmodul Kulturwissenschaft Seminar + Übung (je nach Belegung 7, 5, oder 4 ECTS)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to British and American Cultural Studies
  • Lehramt neu RS: Basismodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to British and American Cultural Studies (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Kulturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to British and American Cultural Studies

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 8 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.
Inhalt:
In 2013, the Smithsonian's National Museum of the American Indian organized a symposium debating the controversial name of the D.C. football team, the Washington Redskins. At the same time, the Oneida Indian nation of New York sponsored a series of radio ads advocating a change of the team s name and logo. Since the earliest days of the European colonization of what is now the United States, Indigenous peoples of North America have had to wrestle with stereotypical portrayals of the Indian and hegemonic images of Native Americans as the racial other of white America. This course will explore Native American literature and culture in historical contexts, focusing on texts, films, photographs and other cultural materials produced by indigenous writers and artists in order to examine how Native Americans envision relations between themselves, their peoples, and the American nation.

Starting with a selection of excerpts from some of the earliest autobiographical and fictional texts published by Native Americans in the U.S., we will think about how these 19th-century authors took up and revised popular discourses of nationhood and Americanness during the time of westward expansion, Native American removal and the Ghost Dance movement. During the second half of the course we will turn to 20th-century texts, beginning with two Westerns from the 1940s/50s, an era when the U.S. government revoked tribal sovereignty rights in order to force Native Americans to assimilate into mainstream society. Finally, we will read a selection of literary texts published in the aftermath of the American Indian Movement of the 1970s that restored and expanded Native American self-determination, and end the course by analyzing Native American representations in photographs and comics by 21st-century indigenous artists.
Empfohlene Literatur:
Primary Texts (To be prepared for the respective session)

Sessions 1 & 2
  • William Apess: Eulogy on King Philip (1829)
  • Sarah Winnemucca: Life Among the Piutes, Their Wrongs and Claims (1883, excerpts)
  • Sophia Alice Callahan: Wynema, A Child of the Forest (1891, novel, excerpts)
  • John Ford: Stagecoach (1936, film) & The Searchers (1956, film)

Sessions 3 & 4
  • Edward Sheriff Curtis: The North American Indian (1907-1930, photography, excerpts)
  • Selected photographs by Zig Jackson, Wendy Red Star and Will Wilson
  • Leslie Marmon Silko: Ceremony (1977, novel)
  • Sherman Alexie: The Lone Ranger and Tonto Fist Fight in Heaven (1993, short stories); “Because My Father Always Said He Was the Only Indian Who Saw Jimi Hendrix Play ‘The Star-Spangled Banner’ at Woodstock” & “This Is What It Means to Say Phoenix, Arizona”
  • Sherman Alexie: Smoke Signals (1998, film)

Please buy paper copies of Callahan's novella, Silko’s novel and Alexie’s short story collection. PDFs of the older, non-copyrighted materials for sessions 1 & 2 will be made available via the VC. Please contact the instructor for the password before the first session and in time to read the assigned materials.

 

More Than Meets the Eye: A Survey of African-American Voices (Culture)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, ECTS: 5, Studium Generale
Termine:
Fr, 10:15 - 11:45, U5/02.22
Einzeltermin am 1.7.2016, 10:00 - 11:45, U11/00.24
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Studienbeginn ab WS 14/15): Ergänzungsmodul Kulturwissenschaft Seminar + Übung (je nach Belegung 7, 5, oder 4 ECTS)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to British and American Cultural Studies
  • Lehramt neu RS: Basismodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to British and American Cultural Studies (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Kulturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to British and American Cultural Studies

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 8 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Studying American literature and culture would be incomplete without considering the wealth of African American perspectives. In this class we will discuss literary texts and cultural artefacts by African Americans and phenomena that are closely linked to their specific historical experiences.

Our classroom material will include mostly literary texts, but also music, film, painting, sculpture, food etc. As the title of the seminar suggests, we will employ several of our senses to deal with the topic, which may also include a field trip to the museum. Since we will deal with one of the key issues of American Studies, the reading list of this class will be rather extensive and students are expected to come to class prepared for lively, critical discussions.

Required Texts (in print - preferably Norton Critical Edition or Penguin Modern Classics - or as e-book):

before class starts in April / relevant for admittance to class:
  • Harriet Jacobs, Incidents in the Life of a Slave Girl (1861)
  • Nella Larsen, Passing (1929)
  • Claude Brown, Manchild in the Promised Land (1965)

during the semester:
  • Ralph Ellison, Invisible Man (1952)
  • Lorraine Hansberry, A Raisin in the Sun (1959)
  • Jamaica Kincaid, Lucy. A Novel (1990)

Further mandatory reading will be made available via the Virtual Campus in the beginning of the semester!
Empfohlene Literatur:
  • Kai Wright (ed.): The African American Experience: Black History and Culture Through Speeches, Letters, Editorials, Poems, Songs, and Stories. New York: Black Dog and Leventhal Publishers, 2009.
  • Neil Irvin Painter: Creating Black Americans: African-American History and Its Meanings, 1619 to the Present. New York: OUP, 2007.

 

Reading Age. Childhood and Youth in German and North-American Culture (and Literature)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, ECTS: 4, Studium Generale
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
  • Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY: Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/2): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Studium Generale: 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 8 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This interdisciplinary course has been designed especially for North-American exchange students and German students, inviting them to study each other’s cultures together. Readings and classroom discussions will be both in English and German.

We often hear about “youthful appearance” and “childish behavior”. Advertisement in the US, Canada and Germany addresses the “inner child” and the “age of consent” is discussed by politicians, while “parental guidance” is recommended by media control committees. Books are censored or rewritten because of their “age inappropriate content”, and more than one industry profits from their appeal to “age specific audiences”. One often hears that the future of a society relies on producing and shaping the next generation, but their egalitarian status within the system seems highly problematic. Pink Floyd and Herbert Grönemeyer propose alternatives, TLC's Toddlers and Tiaras seems – not just geographically speaking – miles apart from Johanna Spyri’s Heidi, while Hollywood makes millions from “scary offspring” and the ideas of Maria Montessori are practiced globally.

The list of socio-political instances and cultural artefacts affected and influenced by age is extensive and provides the context of this class. Asking “Why?” and “How?”, we will conduct a comparative analysis of German and North American literary works and cultural products based on the category age, thus investigating the historical context of certain age related stereotypes and attitudes, as well as their impact on literary and cultural production and consumption. At first, we will consult standard texts from the field of age related studies to establish a theoretical framework for our discussions. Afterwards, we will discuss a wide variety of texts on a weekly basis. Our “reading” material will include literary works, movies, TV shows, music, advertisement, websites, photography and paintings. How does language use and shape stereotypical perceptions of certain age groups and what are the differences between German and North American literary and cultural representations of age? What are ageism, childism, and youthism, and what is the difference between “youth culture” and “age discrimination”? In the end, we may even dare to speculate about alternatives to this obsession with or control by age.

Since we will deal with key issues of literary and cultural studies, it is advisable (but not obligatory!) that you already passed the introductory courses before registering for this class. Also, the reading list is rather extensive and students are expected to come to class prepared. The class depends on two things: thorough reading of all the material and everyone’s participation in the discussions. Get ready, therefore, to confront and deal with your own prejudices, experiences, and expectations. The issues covered in this class are living issues, as they influence the lives of many – not only in American culture!

Attention: This is a READING class! Participants must be able to read and review quite a lot of material between the weekly sessions. The class is also designed to assist you with the reading list of the American Studies Section and aims to contribute to your understanding of key narratives of North American literature and culture. Most of the material will be provided via the Virtual Campus ahead of each session. Students are, however, required to read some texts before the beginning of the semester – either in print or as e-book.
Empfohlene Literatur:
Required Reading – before the beginning of the term:
  • Louisa May Alcott, Little Women (1868)
  • Johanna Spyri, Heidi (beide Teile!) (1880-81)
  • Erich Kästner, Emil und die Detektive (1929)
  • James Krüss, Timm Thaler, oder Das verkaufte Lachen (1962)

Required Reading – during the term:
  • Horatio Alger, Ragged Dick (1867)
  • Stephen Crane, Maggie, a Girl of the Streets (1893)
  • Karen Russell, St. Lucy’s Home for Girls Raised by Wolves (2006)

Additional readings will be made available via the Virtual Campus.

 

PS Literary-Cultural Texts Analysed through the Lens(es) of Postcolonial Theories

Dozent/in:
Mario Ebest
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Fr, 10:00 - 12:00, MG1/02.06
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
BA Anglistik/Amerikanistik:
Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur (6 ECTS); Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)

Lehramt neu GY:
Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur (5 ECTS); Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft

Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch):
Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar (5 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (6 ECTS)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
March 21 until April 15, 2016
via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
In this seminar, we will look into theoretical postcolonial approaches towards speechless subalternity (G. Spivak), hybridisation, third spaces, sly civility (H. Bhabha), the west and the rest (S. Hall) as well as the negation of the Other (F. Fanon). 20th-century novels will be dealt with as textual resources for identifying and contrasting postcolonial perspectives and concepts. The following novels will be analysed: J. M. Coetzee Foe, George Orwell Burmeses Days, Jean Rhys Wide Sargasso Sea and Iain Crichton Smith Consider the Lilies. Class participants should have copies of these four short novels.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof