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Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Englische Sprachwissenschaft einschl. Sprachgeschichte >>
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Thematische Seminare, Übungen und Workshops
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Shakespeare's English -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale
- Termine:
- Mi, 12:15 - 13:45, KR12/00.05
Einzeltermin am 24.7.2019, 12:15 - 13:45, U5/01.22
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Shakespeare's English (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Shakespeare's English (Übung)").
Begrenzte Teilnehmerzahl: max 15
Mehrfachanmeldung für Parallelkurse führt zum Verlust des Platzanspruchs! Dies gilt nicht für die Warteliste.
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit dem Dozenten.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + written exam (90 min)
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories , 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
- Inhalt:
- To read Shakespeare in the original usually presents many linguistic problems for German students, even if they otherwise have a very good command of present-day English. The seminar will give an introduction to the language of Shakespeare and analyse it from a linguistic point of view. We will deal with the different linguistic levels (phonetics/phonology, morphology, syntax, semantics, vocabulary) to highlight characteristic features of Shakespeare's English and how it differs from contemporary Standard English.
Moreover, we will study the wider historical context of Shakespeare's English. The Early Modern English period (1500-1800) marks an important stage in the history of the English language, especially as far as the development of the standard is concerned. Participants in the seminar will be asked to prepare individual topics and present them in class.
- Empfohlene Literatur:
- Crystal, David. 2008. 'Think on my words'. Exploring Shakespeare's Language. Cambridge: Cambridge University Press.
[Bamberg University Library e-book:
https://doi.org/10.1017/CBO9780511755095 ]
Hope, Jonathan. 2003. Shakespeare's Grammar. London: The Arden Shakespeare.
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Scottish English -
- Dozent/in:
- Ole Schützler
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6
- Termine:
- Di, 10:00 - 12:00, U2/02.30
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Scottish English (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Scottish English (Übung)").
Mehrfachanmeldung für Parallelkurse führt zum Verlust des Platzanspruchs! Dies gilt nicht für die Warteliste.
Begrenzte Teilnehmerzahl: 15
Der erfolgreiche Besuch der Introduction to English Linguistics wird vorausgesetzt; auch ein bestandener Kurs English Phonetics and Phonology ist sehr wünschenswert.
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + written paper
3/4/6 ECTS (BA “Ergänzungsmodul” in combination with the course “Methods and Theories”, 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
- Inhalt:
- In the relatively confined space of Scotland, mainly three linguistic traditions co-exist, interact, and influence each other (or have done so in the past). The oldest of these is Scottish Gaelic, once the language of the kings of Scotland but no longer widely spoken today. It is still important as an emblem of (western) Scottish identity, however, and its influence can be traced in the variety of English spoken in the Highlands. The second linguistic tradition is Scots, which developed out of a northern branch of Old English. Today, Scots can be said to function as a non-standard dialect of English with unique characteristics at the levels of phonology, morphosyntax, and the lexicon. Finally, there is Scottish Standard English (SSE). It is often described as Standard English spoken with a Scottish accent, but there are also grammatical features characteristic of SSE.
This seminar provides the following:
- A general understanding of Scottish topography and history and the ways in which they shaped the linguistic landscape over the centuries, resulting in the present-day situation
- Discussions of the two problematic notions of language and dialect as exemplified in the changing roles of English and Scots in Scotland
- An understanding of the most important characteristics of Scottish English / Scots in pronunciation, grammar and lexicon, and the ability to identify and describe them
- Discussions of some influential empirical studies into (mainly urban) varieties of English in present-day Scotland
- Examples of Scots/SSE in popular culture, film and literature.
- Empfohlene Literatur:
- Jones, Charles. 2002. The English Language in Scotland: An Introduction to Scots. East Linton: Tuckwell Press.
- Lawson, Robert (ed.). 2014. Sociolinguistics in Scotland. Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Miller, Jim. 2008. Scottish English: morphology and syntax. In Kortmann, Bernd & Clive Upton, eds. Varieties of English. Vol.1: The British Isles. Berlin: Mouton de Gruyter. 299–327.
- Stuart-Smith, Jane. 2008. Scottish English: phonology. In Kortmann, Bernd & Clive Upton, eds. Varieties of English. Vol.1: The British Isles. Berlin: Mouton de Gruyter. 48-70.
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American English: Synchronic and diachronic aspects -
- Dozent/in:
- Valentin Werner
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6
- Termine:
- Di, 14:00 - 16:00, OK8/02.04
Einzeltermin am 8.6.2019, 9:00 - 15:00, U5/02.23
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow:
Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("American English: Synchronic and diachronic aspects (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("American English: Synchronic and diachronic aspects (Übung)").
Mehrfachanmeldung für Seminare führt zum Verlust des Platzanspruchs. Dies gilt nicht für Wartelisten.
Begrenzte Teilnehmerzahl: 15
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit dem Dozenten.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories in Linguistics , 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
- Inhalt:
- This course treats American English, arguably the variety with the strongest impact within the complexities of English, as a pluricentric language in today's world. More specifically, we will consider its emergence and unique colonial history, its structural properties (phonology, morphosyntax, semantics, vocabulary, etc.), and its internal variability (e.g. regional and social variation).
As we go along, we will also discuss phenomena such as collquialization and linguistic Americanization, and will focus on language contact between American English and other languages. Further issues covered include its influence on other varieties of (postcolonial) English, attitudes toward American English and associated developments of globalization (cf. the term "Coca-Colonization") and its allegedly dominating role in worldwide media and pop culture discourse (e.g. hip-hop language and its relation to African-American English).
- Empfohlene Literatur:
- Amberg, Julie & Deborah Vause. 2009. American English: History, Structure, and Usage. Cambridge: Cambridge University Press.
Baker, Paul. 2017. American and British English: Divided by a Common Language? Cambridge: Cambridge University Press.
Svartvik, Jan & Geoffrey Leech. 2006. English: One Tongue, Many Voices. Houndmills: Palgrave Macmillan. (esp. chs. 5 & 8)
Tamasi, Susan & Lamont Antieau. 2015. Language and Linguistic Diversity in the US: An Introduction. London: Routledge.
Wolfram, Walt & Natalie Schilling. 2006. American English: Dialects and Variation. Malden: Blackwell.
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Media Linguistics: Studying the language of journalism -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Valentin Werner, Hendrik Michael
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6
- Termine:
- Di, 10:00 - 12:00, LU19/00.09
Einzeltermin am 25.6.2019, 10:00 - 12:00, U5/02.23
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow:
Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Media Linguistics: Studying the language of journalism (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Media Linguistics: Studying the language of journalism (Übung)").
Mehrfachanmeldung für Seminare führt zum Verlust des Platzanspruchs. Dies gilt nicht für Wartelisten.
Begrenzte Teilnehmerzahl: 15
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit dem Dozenten.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories in Linguistics, 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
- Inhalt:
- Journalistic media are an everyday resource, providing information about events outside of our immediate horizon of experience. Hence journalism is regarded as the most important textual system of modernity.
This course approaches journalism from a combined (media studies/linguistics) perspective to explore what exactly the features of this textual system are. Throughout the semester we will contrast the compositional structure of different journalistic genres (e.g. news, feature, interview, and commentary), and discuss how their communicative modes differ depending on the publishing context. We will illustrate how journalistic language differs between various newspapers (e.g. the THE GUARDIAN or THE SUN), and how communication is shaped by technological variables, comparing print to broadcast or online journalism.
In order to explore these aspects hands-on, this course will familiarize students with qualitative and quantitative methods of analysis (such as (critical) discourse analysis and register analysis), and will introduce them to relevant broader concepts (such as audience design, multimodality, and general principles and features of written and spoken communication).
- Empfohlene Literatur:
- Burger, Harald & Martin Luginbühl. 2013. Mediensprache. Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. Berlin: Mouton de Gruyter. Available online: https://www.degruyter.com/viewbooktoc/product/14491
Busà, Maria Grazia. 2014. Introducing the Language of the News: A Student's Guide. London: Routledge.
Weitere Literatur wird im VC zur Verfügung gestellt.
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Corpus Linguistics -
- Dozent/in:
- Fabian Vetter
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6
- Termine:
- Einzeltermin am 26.4.2019, 10:00 - 12:00, KR14/00.06
Einzeltermin am 17.5.2019, 9:00 - 16:00, U5/02.23
Einzeltermin am 18.5.2019, 9:00 - 14:00, U5/02.23
Einzeltermin am 24.5.2019, 9:00 - 16:00, U5/02.23
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Corpus Linguistics (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Corpus Linguistics (Übung)").
Mehrfachanmeldung für Parallelkurse führt zum Verlust des Platzanspruchs! Dies gilt nicht für die Warteliste.
Begrenzte Teilnehmerzahl: 15
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit dem Dozenten.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation (30 min)
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation (45 min)
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + written paper
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories in Linguistics, 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
Informationen für Studierende des Bachelorstudiengangs "Allgemeine Sprachwissenschaft":
Die Veranstaltung kann für Studierende des Bachelorstudiengangs "Allgemeine Sprachwissenschaft" als Seminar (6 ECTS) für das Aufbaumodul 1 und 2 eingebracht werden. In diesem Fall muss die FlexNow-Lehrveranstaltungsanmeldung, wie auch die FlexNow-Prüfungsanmeldung über den FlexNow-Zugang "Allgemeine Sprachwissenschaft" erfolgen.
- Inhalt:
- This course will gently introduce you to the key concepts of and methods in corpus linguistics and how corpora can be used in a range of linguistic disciplines. At its core, corpus linguistics refers to the analysis of authentic language material using computers. So (almost) regardless of which flavour of linguistics you’re into (sociolinguistics, lexicography, gender studies, World Englishes, etc.), you can use a corpus linguistic approach to investigate the linguistic phenomenon you're interested in. The course is designed for beginners so that no special (IT) knowledge is required.
To get you in the mood: https://www.youtube.com/watch?v=32RjJ-lA-8Q
- Empfohlene Literatur:
- Baker, Paul. 2010. Sociolinguistics and corpus linguistics (Edinburgh sociolinguistics). Edinburgh: Edinburgh Univ. Press.
Baker, Paul. 2014. Using corpora to analyze gender. London, New York: Bloomsbury.
Biber, Douglas & Randi Reppen (eds.). 2015. The Cambridge handbook of English corpus linguistics (Cambridge handbooks in language and linguistics). Cambridge: Cambridge Univ. Press.
Crawford, William & Eniko Csomay. 2015. Doing corpus linguistics. London: Routledge.
Hyland, Ken, Chau Meng & Michael Handford (eds.). 2013. Corpus applications in applied linguistics (Bloomsbury Academic), 1st edn. London: Bloomsbury.
McEnery, Tony & Andrew Hardie. 2012. Corpus linguistics: Method, theory and practice (Cambridge textbooks in linguistics), 1st edn. Cambridge: Cambridge Univ. Press.
McEnery, Tony & Andrew Wilson. 2004. Corpus linguistics: An introduction (Edinburgh textbooks in empirical linguistics), 2nd edn. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press.
McEnery, Tony, Richard Xiao & Yukio Tono. 2006. Corpus-based language studies: An advanced resource book (Routledge applied linguistics), 1st edn. London: Routledge.
O'Keeffe, Anne & Michael McCarthy (eds.). 2010. The Routledge handbook of corpus linguistics (Routledge handbooks in applied linguistics), 1st edn. London: Routledge.
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English Linguistics Research Seminar -
- Dozent/in:
- Manfred Krug
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Do, 8:30 - 10:00, U9/01.11
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Modules:
Modul: BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Englische Sprachwissenschaft, Übung (Betreuungsübung zur BA-Arbeit, 2 ECTS)
Modul: MA English and American Studies (ONLY IF MASTER'S THESIS IS WRITTEN IN LINGUISTICS): Profile Module English Linguistics, Übung (2 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Übung (2 ECTS)
Anforderung für den Erhalt eines Scheins:
Project/conference/book report
- Inhalt:
- This seminar is designed for advanced students. One aim is to provide a forum for the preparation and discussion of projects such as BA theses, Master’s theses, Staatsarbeiten and PhD projects. We will thus discuss empirical and methodological issues relevant to such studies. Secondly, there will be hands-on presentations of the new research facilities for English linguist(ic)s at Bamberg University, the focus being on the variety of newly acquired English text collections. A third goal is to discuss current trends in linguistics, which will involve discussion of recent and forthcoming publications as well as conference and book reports. Where appropriate, additional meetings with individual subgroups of the class will be offered.
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Idioms we speak by: exploring formulaic constructions A -
- Dozent/in:
- Gabriele Knappe
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8
- Termine:
- Do, 16:00 - 18:00, U9/01.11
No session on July 25. In the second week of term, MA students as well as BA/Lehramt students in their Vertiefungsmodul are expected to take part in an introduction to research methods (unless they have already participated in the Übung Methods and Theories in Linguistics ). Thus, these participants are required to reserve the following times and dates: Mon, 29 April 2019, 8-12 h OR 14-18 h AND Fri, 3 May 2019, 8-12 h, OR Sat, 4 May 2019, 10-14 h. To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by 25 April at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/moodle/course/view.php?id=32857. You will receive notice of the time slots you have been allotted on Friday, 26 April.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Wahlpflichtmodul Englische Sprachwissenschaft bei Kombination mit dem Fach Russisch: Seminar (6 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (max. 8 ECTS)
2. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
A limited number of places will be reserved for visiting students, students who have changed universities and students who need this class urgently as they are approaching the end of their studies. If the seminar is overbooked, the teacher will decide which students will be accepted.
3. Requirements for successful completion of the course:
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation with handout
5/6/8 ECTS in MA English and American Studies Consolidation Module English Linguistics I/II/III: regular active participation in class + oral presentation + oral exam
5 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + assignment of 2500-3500 words
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3000-4000 words
8 ECTS BA Anglistik/Amerikanistik Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS in other programmes or modules, and visiting students: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
4. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- Description:
'Fixed' expressions, idioms, formulaic language, patterns, constructions: how much of the language that we use is 'new', how much is 'pre-fabricated', that is, governed by 'fixation' in one way or another? How can we describe this kind of lexical fixation, for instance, in idioms such as to sleep like a log, Happy Birthday!, in next to no time, of course, face to face and A friend in need is a friend indeed? And how can we account for idioms with lexical variation and those which are not syntactically well-formed, both of which can be demonstrated by the idiom to trip/dance/tread the light fantastic? And in how far do fixed syntactic patterns which are lexically free, as for instance noun-preposition-noun constructions such as grandfather after grandfather (entered the room), differ from idioms? In which way does this 'fixation' influence our language use (both productive and receptive), and also language development? Which role does frequency of use play in these matters? What is the importance of this topic for teaching English as a foreign language?
In order to approach first answers to a selection of these questions we will explore fixation in language on the basis of current studies on idioms (and phraseology in general) as well as on constructions.
Among topics that we will discuss are:
- idiom classification
- comparison between constructions and idioms
- the functional and stylistic potential of idioms
- cognitive and psycholinguistic approaches to 'formulaic language'
- learning (about) idioms and constructions in a foreign language
- exploring idioms and constructions by means of corpus linguistics
- the development of idioms and constructions in the history of English
- And, last but not least, the seminar will also quite practically enhance students' knowledge of English idioms.
The Übung which accompanies the seminar (Wednesday, 12:15-13:00) is designed for discussions of project work and other assignments individually and/or in small groups. Individual arrangements will be made also, if necessary, concerning the time of the Übung. Therefore clashes with other courses scheduled for the same time slot as the Übung can be avoided.
- Empfohlene Literatur:
- Required reading:
- Fiedler, Sabine. 2007. English Phraseology. A Coursebook. Tübingen: Narr, pp. 15-28. ("What is phraseology?")
- Wray, Alison. 2002. Formulaic Language and the Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 3-18. ("The Whole and the parts")
- Hoffmann, Thomas and Graeme Trousdale. 2013. Construction grammar: Introduction. The Handbook of Construction Grammar, ed. Thomas Hoffmann and Graeme Trousdale. Oxford: Oxford University Press. [electronic resource]
- Traugott, Elizabeth and Graham Trousdale. 2014. Contentful constructionalization. Journal of Historical Linguistics 4: 256-283.
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Idioms we speak by: exploring formulaic constructions B -
- Dozent/in:
- Gabriele Knappe
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8
- Termine:
- Do, 18:15 - 19:45, U9/01.11
No session on July 25. In the second week of term, MA students as well as BA/Lehramt students in their Vertiefungsmodul are expected to take part in an introduction to research methods (unless they have already participated in the Übung Methods and Theories in Linguistics ). Thus, these participants are required to reserve the following times and dates: Mon, 29 April 2019, 8-12 h OR 14-18 h AND Fri, 3 May 2019, 8-12 h, OR Sat, 4 May 2019, 10-14 h. To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by 25 April at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/moodle/course/view.php?id=32857. You will receive notice of the time slots you have been allotted on Friday, 26 April.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Wahlpflichtmodul Englische Sprachwissenschaft bei Kombination mit dem Fach Russisch: Seminar (6 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (max. 8 ECTS)
2. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
A limited number of places will be reserved for visiting students, students who have changed universities and students who need this class urgently as they are approaching the end of their studies. If the seminar is overbooked, the teacher will decide which students will be accepted.
3. Requirements for successful completion of the course:
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation with handout
5/6/8 ECTS in MA English and American Studies Consolidation Module English Linguistics I/II/III: regular active participation in class + oral presentation + oral exam
5 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + assignment of 2500-3500 words
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3000-4000 words
8 ECTS BA Anglistik/Amerikanistik Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS in other programmes or modules, and visiting students: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
4. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- Description:
'Fixed' expressions, idioms, formulaic language, patterns, constructions: how much of the language that we use is 'new', how much is 'pre-fabricated', that is, governed by 'fixation' in one way or another? How can we describe this kind of lexical fixation, for instance, in idioms such as to sleep like a log, Happy Birthday!, in next to no time, of course, face to face and A friend in need is a friend indeed? And how can we account for idioms with lexical variation and those which are not syntactically well-formed, both of which can be demonstrated by the idiom to trip/dance/tread the light fantastic? And in how far do fixed syntactic patterns which are lexically free, as for instance noun-preposition-noun constructions such as grandfather after grandfather (entered the room), differ from idioms? In which way does this 'fixation' influence our language use (both productive and receptive), and also language development? Which role does frequency of use play in these matters? What is the importance of this topic for teaching English as a foreign language?
In order to approach first answers to a selection of these questions we will explore fixation in language on the basis of current studies on idioms (and phraseology in general) as well as on constructions.
Among topics that we will discuss are:
- idiom classification
- comparison between constructions and idioms
- the functional and stylistic potential of idioms
- cognitive and psycholinguistic approaches to 'formulaic language'
- learning (about) idioms and constructions in a foreign language
- exploring idioms and constructions by means of corpus linguistics
- the development of idioms and constructions in the history of English
- And, last but not least, the seminar will also quite practically enhance students' knowledge of English idioms.
The Übung which accompanies the seminar (Wednesday, 9:15-10:00) is designed for discussions of project work and other assignments individually and/or in small groups. Individual arrangements will be made also, if necessary, concerning the time of the Übung. Therefore clashes with other courses scheduled for the same time slot as the Übung can be avoided.
- Empfohlene Literatur:
- Required reading:
- Fiedler, Sabine. 2007. English Phraseology. A Coursebook. Tübingen: Narr, pp. 15-28. ("What is phraseology?")
- Wray, Alison. 2002. Formulaic Language and the Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 3-18. ("The Whole and the parts")
- Hoffmann, Thomas and Graeme Trousdale. 2013. Construction grammar: Introduction. The Handbook of Construction Grammar, ed. Thomas Hoffmann and Graeme Trousdale. Oxford: Oxford University Press. [electronic resource]
- Traugott, Elizabeth and Graham Trousdale. 2014. Contentful constructionalization. Journal of Historical Linguistics 4: 256-283.
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Grammatikalisierung kontrastiv: Englisch und Deutsch [Grammaticalization from a contrastive perspective: English vs. German] -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Manfred Krug, Renata Szczepaniak
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, ECTS: 8
- Termine:
- Di, 8:45 - 11:45, U9/01.11
Einzeltermine: 23.4., 30.4., 14.5., 28.5., 25.6., 9.7., 16.7. In the second week of term, MA students as well as BA/Lehramt students in their Vertiefungsmodul are expected to take part in an introduction to research methods (unless they have already participated in the Übung Methods and Theories in Linguistics ). Thus, these participants - as well as all students from the German department - are required to reserve the following times and dates: Mon, 29 April 2019, 8-12 h OR 14-18 h AND Fri, 3 May 2019, 8-12 h, OR Sat, 4 May 2019, 10-14 h. To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by 25 April at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/moodle/course/view.php?id=32857. You will receive notice of the time slots you have been allotted on Friday, 26 April.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1.1 Modules for English Linguistics:
LA GY modularisiert: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul II Anglistik: Seminar (7 ECTS)
1.2 Modulzuordnung Deutsche Sprachwissenschaft:
LA Gymnasium: Wahlpflichtmodul: Intensivierungsmodul / Examensmodul
MA Deutsche Sprachwissenschaft (beide Schwerpunkte): Modul Germanistische Sprachwissenschaft I - III / Erweiterungsbereich / Profilmodul
MA Deutsche Sprachwissenschaft (Schwerpunkt Systematische und historische Sprachwissenschaft): Modul Sprachtheorie und Sprachvergleich / Sprachgeschichte /
MA Deutsche Sprachwissenschaft (Schwerpunkt Deutsch als Fremdsprache): Modul Kontrastive Linguistik
MA Germanistik: Modul Sprachwissenschaft II / Modul Sprachtheorie und Sprachvergleich
2.1 Registration and Deregistration for students of English Linguistics:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
2.2 Registrierung für Studiengänge der Deutschen Sprachwissenschaft:
Studierende, die sich das Seminar in der Deutschen Sprachwissenschaft anrechnen lassen möchten, müssen sich über den FlexNow-Zugang des Lehrstuhls Deutsche Sprachwissenschaft anmelden!
For students transferring to the University of Bamberg and for those who need the credit to register for their upcoming final exams a few places will be reserved. If the course is fully booked please contact the lecturer personally.
3. Teilnahmevoraussetzung:
To be able to participate in this seminar, students must have a working knowledge of both German and English. Students planning to obtain ECTS credit points for English linguistics must hold their presentation in English.
4. Vorbemerkung:
Dieses fächerübergreifende Seminar findet teils in deutscher, teils in englischer Sprache statt.
- Inhalt:
- Englisch und Deutsch sind durch vergleichbare Grammatikalisierungen geprägt, d.h. viele grammatische Morpheme sind auf ähnliche Weise entstanden: Im verbalen Bereich ähneln sich in beiden Sprachen beispielsweise die Grammatikalisierungspfade für das Dentalsuffix (engl. laugh-ed und dt. lach-te) oder die Perfektformen (engl. have laugh-ed und dt. haben gelacht), wobei auch diese vergleichbaren Prozesse bei fortschreitender Grammatikalisierung unterschiedlich verliefen: So fand im Deutschen ein funktionaler Wandel vom Perfekt zum Tempus statt (jedoch mit zwei Auxiliaren), während sich im Englischen das Perfektauxiliar have durchgesetzt hat. Das englische und das deutsche Futur haben hingegen unterschiedliche Spenderlexeme (vgl. will und werden). Noch deutlicher ist der Unterschied zwischen dem voll grammatikalisierten Progressiv im Englischen und dem schwach grammatikalisierten am-Progressiv im Deutschen, wo sich sowohl der Grammatikalisierungspfad als auch der Grammatikalisierungsgrad unterscheiden.
In diesem Seminar werden diese und weitere ältere und jüngere Grammatikalisierungen, z.B. von Modalverben, Subjunktionen und Präpositionen vergleichend analysiert. Dabei werden die in der Forschung vorgeschlagenen theoretischen Grammatikalisierungsmodelle diskutiert und aus der kontrastiven Perspektive empirisch überprüft.
- Empfohlene Literatur:
- Hopper, Paul & Elizabeth C. Traugott (22006). Grammaticalization. Cambridge.
Szczepaniak, Renata (22011). Grammatikalisierung im Deutschen. Eine Einführung. Tübingen.
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Evaluating language-related Internet resources -
- Dozent/in:
- Julia Schlüter
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, ECTS: 8
- Termine:
- Mo, 14:15 - 15:45, U5/01.18
In the second week of term, MA students as well as BA/Lehramt students in their Vertiefungsmodul are expected to take part in an introduction to research methods (unless they have already participated in the Übung Methods and Theories in Linguistics). Thus, these participants are required to reserve the following times and dates: Mon, 29 April 2019, 8–12 h OR 14–18 h AND Fri, 3 May 2019, 8–12 h, OR Sat, 4 May 2019, 10–14 h. To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by 25 April at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/moodle/course/view.php?id=32857. You will receive notice of the time slots you have been allotted on Friday, 26 April.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Wahlpflichtmodul Englische Sprachwissenschaft bei Kombination mit dem Fach Russisch Seminar (6 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (max. 8 ECTS)
2. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
For students transferring to the University of Bamberg, for Erasmus students and for those who need the credit to register for their upcoming final exams a few places will be reserved. If the course is fully booked please contact the lecturer personally.
3. Requirements for successful completion of the course:
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation with handout
5/6/8 ECTS in MA English and American Studies Consolidation Module English Linguistics I/II/III: regular active participation in class + oral presentation + oral exam
5 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + assignment of 2500-3500 words
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3000-4000 words
8 ECTS BA Anglistik/Amerikanistik Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS in other programmes or modules, and visiting students: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
4. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- In this seminar we will explore language-related Internet resources that are commonly used by both native and non-native speakers aiming to check the correctness and improve the quality of their (written) English. These include resources such as:
- online versions of published monolingual dictionaries
- online versions of published bilingual dictionaries
- collaborative monolingual dictionaries
- collaborative multilingual dictionaries
- collocation dictionaries
- multi-purpose lexical databases
- online machine translation tools
- corpus platforms for teachers and pupils
- materials for English language teaching
- tools for academic writing
Work in the seminar will catalogue resources already known to students and compile an inventory of further comparable websites. In a second step, we will jointly develop evaluation criteria for different types of resources. Students’ contributions will be devoted to systematically exploring and discussing the functionalities and limitations of the resources, the data they are based on and their technical background. In particular, we will investigate how well they reflect actual language usage as represented in linguistic corpora (which we will explore through professional platforms such as sketchengine.eu, corpus.byu.edu and cqpweb.lancs.ac.uk). Termpapers will focus on two or more web resources of the same kind, compare their strengths and weaknesses and assess their quality from the point of view of descriptive linguistics. Students will not only become familiar with a variety of potentially useful websites, but they will also acquire a well-informed, critical approach to language-related web resources.
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A beginners’ introduction to R for linguists -
- Dozent/in:
- Ole Schützler
- Angaben:
- Übung, 1 SWS, Studium Generale
- Termine:
- Di, 14:00 - 16:00, U2/01.36
vom 23.4.2019 bis zum 4.6.2019
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Registration:
Registration via e-mail (ole.schuetzler@uni-bamberg.de) until 25 April 2019.
- Inhalt:
- This course is divided into two parts. The first part will be conducted in a traditional class format for the first three weeks; it focuses on
- a basic introduction to the software environment R (and RStudio) and its programming language.
- learning about basic issues and concepts in R (How to load data? What are objects, functions and arguments? How do we transform and manipulate data in R?)
- learning about different kinds of variables and their characteristics in R (numerical and character vectors, factors)
- learning about basic plot types.
The second part of the course, running for another three weeks but possibly extended beyond the six week period, will be conducted in small groups, or as sittings with individual participants, who will be asked to bring their own data and problems, and who will thus have a say in what direction this part of the class takes. Data that we will look at could include
- completed work that has been analysed and visualized without using R (e.g. in Excel), in which case routines in Excel and R can be directly compared,
- final theses or termpapers with a quantitative orientation, or simply
- further exercises based on data.
The class assumes no prior knowledge of participants concerning the use of R.
- Empfohlene Literatur:
- Gries, Stefan Th. 2013. Statistics for Linguistics with R. A Practical Introduction. Berlin: Mouton de Gruyter.
Levshina, Natalia. 2015. How to Do Linguistics with R. Data Exploration and Statistical Analysis. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Luhmann, Maike. 2015. R für Einsteiger. Weinheim: Beltz.
R Development Core Team. 2018. R: A language and environment for statistical computing. Version 3.5.1. http://www.R-project.org.
RStudio Team. 2009–2018. RStudio: Integrated Development for R. Version 1.1.453. Boston, MA: RStudio, Inc. http://www.rstudio.com/.
Zuur, Alain F., Elena N. Ieno & Erik H. W. G. Meesters. 2009. A Beginner’s Guide to R. Dordrecht: Springer.
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An introduction to the acoustic analysis of speech with Praat -
- Dozent/in:
- Ole Schützler
- Angaben:
- Übung, 1 SWS, Studium Generale
- Termine:
- Di, 14:00 - 16:00, U2/01.36
vom 11.6.2019 bis zum 23.7.2019
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Registration:
Registration via e-mail (ole.schuetzler@uni-bamberg.de) until 25 April 2019.
- Inhalt:
- This course is divided into two parts. The first part will be conducted in a traditional class format for the first three weeks; it focuses on
- a basic introduction to acoustics
- an introduction to linguistically relevant acoustic parameters (pitch, intensity, spectral properties, duration)
- the computer program Praat and its basic functionality
The second part of the course, running for another three weeks but possibly extended beyond the six week period, will be conducted in small groups, or as sittings with individual participants. In this part we will have time to
- analyse recordings made (or downloaded) by the participants,
- focus on specific issues (e.g. the acoustic analysis of vowel, stress patters, intonation)
- the Praat scripting language for automatic analysis
The class assumes an interest in but no prior knowledge of acoustics or acoustic analysis.
- Empfohlene Literatur:
- Borden, Gloria J., Katherine S. Harris & Lawrence J. Raphael. 1994. Speech Science Primer. Physiology, Acoustics, and Perception of Speech. Baltimore: Williams & Wilkins.
Fujimura, Osamu & Donna Erickson. 1997. Acoustic Phonetics. In: William J. Hardcastle & John Laver (eds.) The Handbook of Phonetic Sciences. Oxford: Blackwell. 65–115.
Johnson, Keith. 2012. Acoustic and Auditory Phonetics. Oxford: Blackwell.
Ladefoged, Peter. 1996. Elements of Acoustic Phonetics. Chicago: The University of Chicago Press.
Reetz, Henning & Allard Jongman. 2009. Phonetics.Transcription, production, acoustics, and perception. Chichester: Wiley-Blackwell.
Stevens, Kenneth N. 1998. Acoustic Phonetics. Cambridge, Mass.: MIT Press.
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GdI-Sem-M [GdI-Sem-M] -
- Dozent/in:
- Luke Burke
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 3
- Termine:
- Di, 10:00 - 12:00, WE5/05.003
The seminar is taking place in room WE5/05.003
ab 30.4.2019
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Information for students of English Linguistics:
Students of English Linguistics who would like to take this class as a Übung for 2 ECTS should register in FlexNow via “Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft einschließlich Sprachgeschichte”. Registration is open until 5 May 2019, 23:59h.
General Information for students of WIAI:
This seminar is taking place in conjunction with the 6 ECTS module GdI-CSNL-M. Seminar students should expect to give a presentation, which may be a group presentation, on a topic in the second half of the course.
Seminar students (3 ECTS) will be expected to attend about half of the sessions (essentially the first half of the semester) and to give a presentation in the second half of the semester.
Seminar students are expected to read suggested readings on the topic of their choice, and reading lists will be supplied. Seminar students will produce an essay on a question relating to their topic. Seminar students should inform the lecturer of the topic they wish to present on as soon as they can, but it would be good to have the information by 5 or 6 weeks after the week starting the 29th of April.
This course will be taught in English, and all course materials (such as lecture notes) as well as the assessment will be in English.
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Methods and Theories in Linguistics -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Julia Schlüter, Fabian Vetter
- Angaben:
- Übung, 1 SWS, ECTS: 1
- Termine:
- Einzeltermin am 29.4.2019, 8:00 - 18:00, U5/02.23
Einzeltermin am 30.4.2019, 8:00 - 16:00, U5/02.23
Einzeltermin am 2.5.2019, 8:00 - 16:00, M3N/-1.19
Einzeltermin am 3.5.2019, 8:00 - 12:00, U5/02.23
Einzeltermin am 4.5.2019, 10:00 - 14:00, U5/02.23
To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by 25 April at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/moodle/course/view.php?id=32857. You will receive notice of the time slots you have been allotted on Friday, 26 April.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- General organization
For BA students, this course is part of the Ergänzungsmodul.
BA major English and American studies (75 ECTS): Choose the Ergänzungsmodul in one of the two fields in which you are doing the Aufbaumodule (i.e. Literature, Linguistics or Cultural Studies).
BA minor English and American studies (30 or 45 ECTS): Choose the Ergänzungsmodul in the same field in which you are doing the Aufbaumodul (i.e. Literature, Linguistics or Cultural Studies).
A short note on the time slots above:
The course consists of two parts, both of which are obligatory: Four hours on Monday (dealing with academic writing in linguistics) and four hours either on Thursday or on Friday (dealing with empirical data in linguistics), with a little project work in between. There are, however, alternative times and dates to enable you to fit the course into your timetable. Please contact the lecturers for special arrangements if you encounter timetabling issues.
1. Modules:
BA Anglistik/Amerikanistik Ergänzungsmodul: Methoden und Theorien der Sprachwissenschaft Übung (1 ECTS), Studium Generale
2. Prerequisites:
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
4. Requirements for successful completion of the course:
regular active participation in class + demo with handout
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- Description:
The Übung Methods and Theories in Linguistics accompanies the linguistic seminar in the Ergänzungsmodul Sprachwissenschaft. It complements the theoretical and methodological insights and skills in this area. The Übung will introduce and put to work techniques and approaches characteristic of English Linguistics and thereby help students to acquire competence in using specific sources of information and technologies as well as in collecting, analysing and visualizing their own empirical data. The topics treated will include aspects of academic writing (handling secondary literature, referencing), the analysis of linguistic corpora and other databases, the use of online dictionaries, the construction of questionnaires, the analysis of audio-recorded data, the interpretation of experiments, etc.
- Empfohlene Literatur:
- Recommended reading:
- Brons-Albert, Ruth & Nicole Marx. 2010. Empirisches Arbeiten in Linguistik und Sprachlehrforschung: Anleitung zu quantitativen Studien von der Planungsphase bis zum Forschungsbericht. Tübingen: Narr.
- Wray, Alison & Aileen Bloomer. 2012. Projects in Linguistics and Language Studies. 3rd edition. London: Hodder Education.
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English Phonetics and Phonology A -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Mo, 10:15 - 11:45, MG1/02.06
Einzeltermin am 17.6.2019, 18:00 - 20:00, U5/02.22
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
- Empfohlene Literatur:
- Daniel Jones, English Pronouncing Dictionary. Cambridge 2011 (18th edition).
- Ingo Plag et al. Introduction to English Linguistics. Berlin 2015 (3rd edition), Chapter 1-2, pp. 3-69.
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English Phonetics and Phonology B -
- Dozent/in:
- Julia Schlüter
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Di, 8:15 - 9:45, U5/01.17
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- General organization
1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
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English Phonetics and Phonology C -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Di, 10:15 - 11:45, U5/02.18
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
- Empfohlene Literatur:
- Daniel Jones, English Pronouncing Dictionary. Cambridge 2011 (18th edition).
- Ingo Plag et al. Introduction to English Linguistics. Berlin 2015 (3rd edition), Chapter 1-2, pp. 3-69.
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English Phonetics and Phonology D -
- Dozent/in:
- Ole Schützler
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Do, 12:00 - 14:00, MG1/02.06
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- General organization
1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
- Empfohlene Literatur:
- Daniel Jones, English Pronouncing Dictionary. Cambridge 2006 (17th edition), Introduction, pp. v-xxi.
- Ingo Plag et al. Introduction to English Linguistics. Berlin 2007, Chapter 1-2, pp. 1-64.
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English Phonetics and Phonology E -
- Dozent/in:
- Ole Schützler
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Do, 14:00 - 16:00, MG2/02.09
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- General organization
1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
- Empfohlene Literatur:
- Daniel Jones, English Pronouncing Dictionary. Cambridge 2006 (17th edition), Introduction, pp. v-xxi.
- Ingo Plag et al. Introduction to English Linguistics. Berlin 2007, Chapter 1-2, pp. 1-64.
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Improving your pronunciation -
- Dozent/in:
- Julia Schlüter
- Angaben:
- Übung, 2 SWS
- Termine:
- Einzeltermin am 8.5.2019, Einzeltermin am 9.5.2019, 13:00 - 16:15, U9/01.03
Einzeltermin am 9.5.2019, 9:00 - 12:00, U9/01.03
Einzeltermin am 10.5.2019, 8:00 - 11:00, U9/01.03
Einzeltermin am 17.7.2019, 13:00 - 16:15, U9/01.03
Einzeltermin am 18.7.2019, 13:00 - 15:30, U9/01.03
Einzeltermin am 19.7.2019, 8:00 - 11:00, U9/01.03
Attendance by students is limited to two individual 15-minute appointments with the instructor. Appointments will be arranged through the Virtual Campus (link to follow soon).
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Registration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 25 April 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 01 April 2019, 10:00h, to 30 April 2019, 23:59h.
- Inhalt:
- This practical exercise complements the course "English Phonetics and Phonology". Using a diagnostic word list and text that students will record, participants' attention will be directed to their individual problems with English pronunciation (if any), and remedial exercises will be suggested. At the end of term, we hope to pinpoint improvements in a renewed recording.
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Englische Sprachgeschichte A -
- Dozent/in:
- Julia Schlüter
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2, Zentrum für Mittelalterstudien
- Termine:
- Mi, 10:00 - 12:00, U9/01.11
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Module:
Pflichtkurs für:
Lehramt Gymnasium: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik Übung (2 ECTS)
Als Übung wählbar für:
Lehramt GS, MS: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (4 ECTS)
Lehramt GS, HS, RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Basismodul Sprachwissenschaft bei Studienbeginn vor WS 2012/13 (2 ECTS)
BA Studium Generale für Nicht-Anglisten Übung (2 oder 4 ECTS)
MSc Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II, Doppel-Schulfach Englisch: Aufbaumodul Fachwissenschaft (Sprachwissenschaft) Übung (2 ECTS)
MA: Mastermodule English Linguistics Übung (2 ECTS)
MA: Consolidation module English Linguistics Übung (2 ECTS)
MA: Profile module English Linguistics Übung (2 ECTS)
Erasmus- und andere Gaststudierende: Übung (2 oder 4 ECTS)
!! GRUNDSÄTZLICH KEINE KOMBINATION MIT DER VORLESUNG "THE ROOTS OF ENGLISH" MÖGLICH !!
2. Anmeldung und Abmeldung:
Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
3. Voraussetzungen für das Bestehen des Kurses:
2 ECTS (Lehramt Gymnasium: Aufbaumodul Sprachwissenschaft, BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul): Test (45 Minuten)
2 ECTS (LA GS, MS: Aufbaumodul): Referat (30 Minuten)
2 ECTS (LA GS, HS, RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Basismodul Sprachwissenschaft bei Studienbeginn vor WS 2012/13): Übungsaufgaben 2 x 15 Min. (benotet)
2 ECTS (BA Studium Generale für Nicht-Anglisten): Anwesenheit
2 ECTS (MA: Consolidation Module I): Mündliche Prüfung (30 Minuten)
4 ECTS (Lehramt RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Aufbaumodul; BA Studium Generale für Nicht-Anglisten; Erasmus- und andere Gaststudierende): Referat (45 Minuten)
4. Unterrichtssprache:
Deutsch
- Inhalt:
- Innerhalb von nicht mehr als 40 bis 50 Generationen, die zwischen der Herrschaft von König Alfred und der Gegenwart liegen, hat sich das Englische so stark verändert, dass es beim Vergleich eines altenglischen mit einem neuenglischen Text gleichen Inhalts kaum mehr als dieselbe Sprache zu erkennen ist. Viele Bereiche des Sprachsystems waren extremen Veränderungsprozessen unterworfen. Diese Tatsache und die relativ zahlreich erhaltenen Zeugnisse früherer Sprachzustände, z.B. verschiedene Bibelübersetzungen, machen das Englische zu einem lohnenden Forschungsgegenstand für die historische Linguistik.
Das Seminar bietet einen Überblick über die Entwicklung der englischen Sprache vom Altenglischen bis heute. Neben grundlegenden Aspekten der historischen Linguistik werden Kontinuität und Wandel vor allem in den Bereichen der Phonologie, der Morphologie, der Syntax und des Lexikons beleuchtet. Dabei gewinnen die Studierenden vertiefte Einblicke in den historischen Werdegang der englischen Sprache im Besonderen und in Gesetzmäßigkeiten des Sprachwandels im Allgemeinen.
- Empfohlene Literatur:
- Görlach, Manfred. (2002). Einführung in die Englische Sprachgeschichte. 5. Ausgabe. Heidelberg: Winter.
(Relevante Ausschnitte werden im VC zur Verfügung gestellt.)
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Englische Sprachgeschichte B -
- Dozent/in:
- Julia Schlüter
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2, Zentrum für Mittelalterstudien
- Termine:
- Di, 10:00 - 12:00, U5/02.22
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Module:
Pflichtkurs für:
Lehramt Gymnasium: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik Übung (2 ECTS)
Als Übung wählbar für:
Lehramt GS, MS: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (4 ECTS)
Lehramt GS, HS, RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Basismodul Sprachwissenschaft bei Studienbeginn vor WS 2012/13 (2 ECTS)
BA Studium Generale für Nicht-Anglisten Übung (2 oder 4 ECTS)
MSc Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II, Doppel-Schulfach Englisch: Aufbaumodul Fachwissenschaft (Sprachwissenschaft) Übung (2 ECTS)
MA: Mastermodule English Linguistics Übung (2 ECTS)
MA: Consolidation module English Linguistics Übung (2 ECTS)
MA: Profile module English Linguistics Übung (2 ECTS)
Erasmus- und andere Gaststudierende: Übung (2 oder 4 ECTS)
!! GRUNDSÄTZLICH KEINE KOMBINATION MIT DER VORLESUNG "THE ROOTS OF ENGLISH" MÖGLICH !!
2. Anmeldung und Abmeldung:
Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
3. Voraussetzungen für das Bestehen des Kurses:
2 ECTS (Lehramt Gymnasium: Aufbaumodul Sprachwissenschaft, BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul): Test (45 Minuten)
2 ECTS (LA GS, MS: Aufbaumodul): Referat (30 Minuten)
2 ECTS (LA GS, HS, RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Basismodul Sprachwissenschaft bei Studienbeginn vor WS 2012/13): Übungsaufgaben 2 x 15 Min. (benotet)
2 ECTS (BA Studium Generale für Nicht-Anglisten): Anwesenheit
2 ECTS (MA: Consolidation Module I): Mündliche Prüfung (30 Minuten)
4 ECTS (Lehramt RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Aufbaumodul; BA Studium Generale für Nicht-Anglisten; Erasmus- und andere Gaststudierende): Referat (45 Minuten)
4. Unterrichtssprache:
Deutsch
- Inhalt:
- Innerhalb von nicht mehr als 40 bis 50 Generationen, die zwischen der Herrschaft von König Alfred und der Gegenwart liegen, hat sich das Englische so stark verändert, dass es beim Vergleich eines altenglischen mit einem neuenglischen Text gleichen Inhalts kaum mehr als dieselbe Sprache zu erkennen ist. Viele Bereiche des Sprachsystems waren extremen Veränderungsprozessen unterworfen. Diese Tatsache und die relativ zahlreich erhaltenen Zeugnisse früherer Sprachzustände, z.B. verschiedene Bibelübersetzungen, machen das Englische zu einem lohnenden Forschungsgegenstand für die historische Linguistik.
Das Seminar bietet einen Überblick über die Entwicklung der englischen Sprache vom Altenglischen bis heute. Neben grundlegenden Aspekten der historischen Linguistik werden Kontinuität und Wandel vor allem in den Bereichen der Phonologie, der Morphologie, der Syntax und des Lexikons beleuchtet. Dabei gewinnen die Studierenden vertiefte Einblicke in den historischen Werdegang der englischen Sprache im Besonderen und in Gesetzmäßigkeiten des Sprachwandels im Allgemeinen.
- Empfohlene Literatur:
- Görlach, Manfred. (2002). Einführung in die Englische Sprachgeschichte. 5. Ausgabe. Heidelberg: Winter.
(Relevante Ausschnitte werden im VC zur Verfügung gestellt.)
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Examensübung Mittelenglisch -
- Dozent/in:
- Gabriele Knappe
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 3, Studium Generale, Zentrum für Mittelalterstudien
- Termine:
- Mi, 10:15 - 11:45, U2/01.36
Einzeltermin am 28.5.2019, 10:15 - 11:45, MG2/01.03
Einzeltermin am 28.5.2019, 8:30 - 10:00, MG2/01.04
Die Sitzung am 22.5. entfällt wegen einer Exkursion und wird nach Vereinbarung nachgeholt.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Module:
Lehramt GY ( Studienbeginn WS 2008/2009 - SS 2011): Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt GY (Studienbeginn ab WS 2011/2012): Wahlpflichtmodul Sprachwissenschaft b (2 ECTS)
BA "Interdisziplinäre Mittelalterstudien / Medieval Studies; Anglistik": Intensivierungsmodul (3 ECTS)
MA "Interdisziplinäre Mittelalterstudien / Medieval Studies; Anglistik": Aufbaumodul (3 ECTS)
MA "Interdisziplinäre Mittelalterstudien / Medieval Studies; Anglistik": Intensivierungsmodul (3 ECTS)
2. Anmeldung und Abmeldung:
Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
3. Anforderungen für Modul(teil)prüfung:
Lehramt GY (Studienbeginn WS 2008/2009 - SS 2011), Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft (2 ECTS): Übungsaufgaben 2x15 Minuten, benotet
Lehramt GY (Studienbeginn ab WS 2011/2012), Wahlpflichtmodul Sprachwissenschaft b (2 ECTS): Referat 30 Minuten, unbenotet
- Inhalt:
- Bei der Wahl Ihres Themas im schriftlichen Staatsexamen in Linguistik haben Sie im Studiengang Lehramt an Gymnasien unter anderem die Möglichkeit, eine mittelenglische oder altenglische Textklausur zu bearbeiten. Wenn Sie sich für die Sprachgeschichte interessieren, sind Sie in diesem Vorbereitungskurs genau richtig.
Mindestens zwei Semester vor Ihrem Examen, aber gern auch schon zur Orientierung früher, sollten Sie an diesem Repetitorium teilnehmen, um Ihre Kenntnis der englischen Sprachgeschichte und des Mittelenglischen (gegebenenfalls auch des Altenglischen) zu vertiefen. In dieser Übung werden zum einen theoretische Fragestellungen überblicksartig geklärt, zum anderen geht es um die praktische Bearbeitung von mittelenglischen (und altenglischen) Staatsexamensklausuren der letzten Jahre.
Der Schwerpunkt wird in diesem Semester erneut auf der mittelenglischen Textklausur liegen. Die mittelenglischen Klausuren bauen immer auf eine stark eingegrenzte Auswahl aus den Werken Geoffrey Chaucers auf, speziell aus den Canterbury Tales und aus Troilus and Criseyde, woraus zunächst eine Passage zu übersetzen ist. Daher wird zusätzlich ein Intensivblockkurs Übersetzung Mittelenglisch-Deutsch angeboten (0,7 SWS).
Studierende anderer Studiengänge mit vertieftem Interesse an der englischen Sprachgeschichte sind in diesem Kurs ebenfalls willkommen.
Kursunterlagen werden auf dem "Virtuellen Campus" bereitgestellt. Das Passwort wird zu Vorlesungsbeginn bekanntgegeben.
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Sprachwissenschaftliche Übung für Examenskandidaten (Lehramt an Realschulen, Grund- und Mittelschulen und beruflichen Schulen) -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Mo, 8:30 - 10:00, MG1/02.06
Einzeltermin am 24.6.2019, 18:00 - 20:00, U5/02.22
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Es wird dringend empfohlen, mit der Vorbereitung auf die Klausur in englischer Sprachwissenschaft mindestens 1 Jahr vor Prüfungstermin zu beginnen.
- Inhalt:
- Die Lehrveranstaltung soll gezielt auf die Klausur in englischer Sprachwissenschaft (Unterrichtsfach) vorbereiten. Zielgruppe sind Studierende des Lehramts an Grund- und Mittelschulen, Realschulen und beruflichen Schulen - vgl. hierzu alte LPO (2002): LPO I, §48 (4) 1.c) und neue LPO (2008): LPO I, §44 (3) 1.a). Auf der Basis des verbindlich festgelegten und für ganz Bayern einheitlichen Lektürekanons sollen die im Laufe des Studiums erworbenen sprachwissenschaftlichen Kenntnisse wiederholt und speziell auf die Anforderungen der Prüfung hin vertieft und systematisiert werden. Besprochen werden weiterhin die Modalität der Fragestellungen bei dieser Prüfung und die zu früheren Terminen gestellten Aufgaben. Gegen Ende des Semesters werden Übungsklausuren zur Überprüfung des erreichten Kenntnisstands durchgeführt.
- Empfohlene Literatur:
- Kenntnis der in der Orientierungshilfe für StaatsexamenskandidatInnen (Englische Sprachwissenschaft) aufgeführten Literaturliste. Diese ist im Sekretariat des Lehrstuhls für Englische Sprachwissenschaft (U9/01.02) zu erhalten.
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Sprachwissenschaftliche Übung für Examenskandidaten (Lehramt an Gymnasien) B -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Mi, 8:30 - 10:00, U9/01.11
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 25.04.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.04.2019, 23:59 Uhr.
Modulanbindung
2 ECTS: Wahlpflichtmodul b Examensübung
Aktive Mitarbeit sowie Vorbereitung und Präsentation einer Klausur.
Es wird dringend empfohlen, mit der Vorbereitung auf die Klausur in englischer Sprachwissenschaft mindestens 1 Jahr vor Prüfungstermin zu beginnen.
- Inhalt:
- Die Lehrveranstaltung dient der intensiven Vorbereitung auf die wissenschaftliche Klausur nach LPO I §64 (3) 1b "Aufgabe aus der Sprachwissenschaft - Linguistik synchron" für das Lehramt an Gymnasien. Auf der Basis des vorgegebenen und für ganz Bayern einheitlichen Lektürekanons sollen die sprachwissenschaftlichen Kenntnisse der Studierenden in Hinblick auf die Anforderungen der Klausur erweitert und systematisiert werden. Der Schwerpunkt der Übung wird darin bestehen, zu früheren Terminen gestellte Aufgaben eingehend zu besprechen. Von den SeminarteilnehmerInnen wird erwartet, dass sie bereit sind, einzelne Klausuren detailliert vorzubereiten.
- Empfohlene Literatur:
- Kenntnis der in der Orientierungshilfe für StaatsexamenskandidatInnen (Englische Sprachwissenschaft) aufgeführten Literaturliste. Diese ist im Sekretariat des Lehrstuhls für Englische Sprachwissenschaft (U9/01.02) zu erhalten.
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Workshop Übersetzung Staatsexamen -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Michaela Hilbert, Lukas Sönning
- Angaben:
- Übung, 2 SWS
- Termine:
- Einzeltermin am 10.5.2019, 12:15 - 18:00, U5/02.22
Einzeltermin am 24.5.2019, 12:15 - 18:00, U2/01.30
Einzeltermin am 28.6.2019, 12:00 - 16:00, U5/02.22
Einzeltermine im Juli.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 10.05.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 01.04.2019, 10:00 Uhr bis zum 10.05.2019, 23:59 Uhr.
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