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  Seminar / Proseminar II / Übung: Empirical Linguistics

Dozent/in
Urska Grum

Angaben
Seminar/Proseminar II/Übung
2 SWS, benoteter Schein
Zeit und Ort: Fr 10:00 - 12:00, U9/111

Voraussetzungen / Organisatorisches
Anmeldung über FlexNow vom 01.04.2009, 12.00 Uhr, bis 23.04.2009, 23.00 Uhr.
Mehrfachanmeldung für Proseminar-II-Kurse führt zum Verlust des Platzanspruchs. Dies gilt nicht für Wartelisten.

Begrenzte Teilnehmerzahl: 20

Scheinanforderungen: regelmäßige Mitarbeit, mündliches Referat, Klausur
Voraussetzung: Erfolgreiche Absolvierung des Proseminars I

LA Gymnasium (6 ECTS)
LA Realschule/Grundschule/Hauptschule, Übung (2 ECTS)
LA Realschule, Zusatzmodul Seminar (4 ECTS)
BA Aufbaumodul (6 ECTS)
BA Vertiefungsmodul (8 ECTS)
MA Übung (generischer Studiengang) (2 ECTS bzw. 4 ECTS)
European Joint Master's Degree in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodul Übung (2 or 4 ECTS)
European Joint Master's Degree in English and American Studies: Restricted Electives English Linguistics Profilmodul Übung (2 or 4 ECTS)
European Joint Master's Degree in English and American Studies: Free Electives English Linguistics Master-Vertiefungsmodul Übung (2 or 4 ECTS)

Inhalt
This course will give an introduction to basic concepts and methods of empirical linguistic research. Students will learn about different phases in the research process. Topics dealt with include methods of data collection and management, measuring and testing of language, basic concepts of statistical analysis and standards in empirical research.
Active participation in this course will broaden the students' range of research skills, enable them to put basic concepts and methods of empirical linguistic research into practice and to critically assess empirical findings. The focus will be primarily on spoken language.
Participants will be required to give an oral presentation on a relevant topic or empirical mini-project. At the end of term, there will be a written exam on the topics covered in class.

Empfohlene Literatur
  • Bachman, Lyle F. (2004): Statistical Analyses for Language Assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bortz, Jürgen / Döring, Nicola (2006): Forschungsmethoden und Evaluation: für Human- und Sozialwissenschaftler. Berlin: Springer (4. Auflage).
  • Hatch, Evelyn / Lazaraton, Anne (1991): The Research Manual: Design and Statistics for Applied Linguistics. New York: Newbury House.
  • Lienert, Gustav A. / Raatz, Ulrich (1998): Testaufbau und Testanalyse. Weinheim: Beltz.
  • Mackey, Alison / Gass, Susan M. (2005): Second Language Research: Methodology and Design. Mahway, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Schlobinski, Peter (1996): Empirische Sprachwissenschaft. Opladen: Westdeutscher Verlag.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 8

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 20

Institution: Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft einschließlich Sprachgeschichte

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