UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  Hideous progenies - Reading Frankenstein and its re-animations

Dozent/in
Johannes Weber, M.A.

Angaben
Übung
2 SWS, benoteter Schein
Studium Generale, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Zeit und Ort: Mi 10:15 - 11:45, U9/111; Einzeltermin am 11.6.2012 20:00 - 22:00, U11/016; Einzeltermin am 19.6.2012 18:00 - 20:00, MG2/01/02; Einzeltermin am 25.6.2012, Raum n.V.; Einzeltermin am 27.6.2012 10:15 - 11:45, MG1/01/02; Einzeltermin am 3.7.2012 18:00 - 20:00, MG2/01/02

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
Studium Generale: 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierend im BA Anglistik/Amerikanistik!
MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Profilmodul Literaturwissenschaft (Variante II): Übung (4 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung (2 od. 4 ECTS)
  • Erweiterungsmodul: Übung (2 od. 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante I): Übung (2 ECTS)
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante II): Übung (4 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Joint Degree:
  • Mastermodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Vertiefungsmodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profilmodul I English and American Literature: Übung (2 ECTS)


2. Voraussetzungen für Punktevergabe:
  • 2 ECTS: aktive regelmäßige Teilnahme und Präsentation
  • 4 ECTS: aktive regelmäßige Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1000-1500 Wörter)


3. An/Abmeldung:

15. Februar 2012 (9 Uhr) bis Tag vor der ersten Sitzung (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler(at)uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
According to the critic Fred Botting, Frankenstein is a product of criticism not a work of literature.
In the course of this Übung, we will assess this statement by reviewing both the critical and the adaptation history of this novel and discuss how they have influenced our access to it.
Firstly, we will try to contextualize Frankenstein. With its many references to the Promethian myth and the ideas of her father William Godwin and writers like P.B. Shelley, her husband, and Lord Byron, Mary Shelley s novel is highly intertextual. Indeed, literary historians have claimed that the text is one of the most vivid versions we have of the Romantic mythology of the self. (Harold Bloom).
In the course of the Twentieth century, however, Frankenstein has been approached from the most different perspectives. While Marxist critics have discussed the Creature as a representation of the deformed proletariat, feminists have found that Victor Frankenstein displays men's desire to claim female (re)productivity for themselves (Laura Kranzler). In the last thirty years, Frankenstein has first and foremost attracted cultural criticism: with its body a composite of transplants, the Creature has been discussed as an early example of genetic engineering and as a precursor of artificial life forms like the android or the cyborg.
We will discuss more recent assessments of the novel, too, and read interpretations influenced by post-colonial and queer theory, ecocriticism and disability studies. By close-reading both Frankenstein and its critical assessments, we will have an opportunity to analyze changing notions of culture and nature, normality and monstrosity, sexuality and gender.

In the second half of the term we will discuss the assessment of Frankenstein through adaptations. Among one of the most frequently filmed literary texts, Frankenstein seems to have captivated the imagination of movie directors and audiences which we will trace by discussing various film versions (1910, 1931, 1994). Furthermore, we will assess parody as a special form of appropriation and have a look at the musical The Rocky Horror Show and the film Andy Warhol's Frankenstein (both 1973). Finally, we will talk about the most recent attempt to put the novel on stage, Nick Dear s Frankenstein, which had its premiere at the National Theatre, London, in 2010.

Students need to purchase the following edition, which includes many of the critical texts that will be discussed in class:

Mary Shelley, Frankenstein; or, The Modern Prometheus (1818), ed. J. Paul Hunter, Norton Critical Edition, 2nd edition (New York and London: Norton, 2011).

All other material will be made available on the VC at the beginning of the semester.

Frankenstein (dir. J. Searle Dawley, Edison Studios 1910).
Frankenstein (dir. James Whale, 1931).
Richard O'Brian, The Rocky Horror Show (1973).
Andy Warhol's Frankenstein (dir. Paul Morrissey, 1973).
Mary Shelley's Frankenstein (dir. Kenneth Branagh, 1994).
Nick Dear, Frankenstein (London: Faber & Faber, 2010).

Englischsprachige Informationen:
Credits: 4

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 20

Institution: Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof