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  Vorlesung: Understanding American Visual Culture

Dozent/in
Dr. Georgiana Banita

Angaben
Vorlesung
2 SWS
Zeit und Ort: Di 18:00 - 20:00, U7/01.05

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Anmeldung/Abmeldung vom 23. September 2013, 10:00 Uhr bis 1.November 2013, 23:59 Uhr über FlexNow (Lehrstuhl für Literatur und Medien)!

2. Verwendbarkeit/Module applicability

  • B.A. Anglistik/Amerikanistik: Basis-, Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft: Vorlesung/Übung Britische Kultur (2 ECTS)
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Master-, Profilmodul; Fachwissenschaftliche Vertiefung; Erweiterungsbereich Anglistik: Vorlesung/Übung Britische Kultur (2 bzw. 4 ECTS)
  • MA Literatur und Medien: Medienwissenschaftliche Grundlagen, Film- und Bildwissenschaft
  • B.A./M.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul, Aufbaumodul I, Intensivierungsmodul Anglistik: Vorlesung Britische Kultur (3 ECTS)
  • Lehrämter (neu): RS/BS Zusatzmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Vorlesung Britische Kultur (2 ECTS); GYM Aufbau-, Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch) Landeskunde/Kulturwissenschaft: Vorlesung Britische Kultur (1 ECTS)
  • B.Sc. BWL (Wirtschaftspädagogik): Übung Kulturwissenschaft (2 ECTS)
  • M.Sc. Wirtschaftspädagogik: Übung Kulturwissenschaft (2 ECTS)
  • Joint Degree: Master-, Vertiefungs-, Profilmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft Variante I/Erweiterungsbereich: Vorlesung/Übung Britische Kultur (2 ECTS)
  • Erasmus and other visiting students (2 or 4 ECTS)

3. Voraussetzungen/Conditions of participation: keine Voraussetzungen; für jeden Anglistik-Studiengang und jeden Studienabschnitt offen

Inhalt
This lecture provides an introduction to the role of visual media in the cultural development and identity of the United States. In ways that highlight both individual examples and the bigger picture, the lecture reveals the social, political, and economic contexts in which visual cultures evolved and shaped the self-image and global perception of America.

The lecture combines two critical approaches. On a general level, we analyze the theoretical implications of visuality in the formation and reception of art, media, and culture, as well as the impact of specific images in larger social contexts and daily life. Study questions concern truth and representation, spectatorship, realism, technology, consumer culture, constructions of gender and race, visualizing sex and violence, war, globalization, and multiculturalism. On a more detailed level, we navigate various categories of visual production and trace their development across time, focusing on central examples and trends. Among others we discuss painting, photography, film, television, comics, journalism, social media, advertising, fashion and celebrity, and surveillance culture.

Across broad cultural categories, visual culture will help us redraw the history of the United States from the Civil War to September 11 and the war on terror, raising a vibrant array of questions about the vision of America, from its loftier ideals to the violent exposures that mark its history and consciousness.

Reading materials, handouts, and visual presentations will be provided for each session.

Empfohlene Literatur
Marita Sturken and Lisa Cartwright, Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture
Mark Rawlinson, American Visual Culture

Institution: Professur für Amerikanistik

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