UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  PS 20th Century American Poetry and the City

Dozent/in
Judith Rauscher

Angaben
Seminar
2 SWS, benoteter Schein
Zeit und Ort: Mi 18:00 - 20:00, U2/01.30

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to judith.rauscher(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
If the 20th century has sometimes been called “The American Century”, it can certainly be called “The Century of American Poetry”. During the 19th century, American poetry frequently followed older British models and remained relatively conventional in form and content (poets like Walt Whitman or Emily Dickinson being notable exceptions). In the first decades of the 20th century, however, and with the advent of Modernism, American poetry became a significant force of both literary innovation and social commentary: “Poetry is not only dream and vision; it is the skeleton architecture of our lives. It lays the foundations for a future of change, a bridge across our fears of what has never been before.” (Audre Lorde)

In this course we are going to trace major developments of US-American poetry in the 20th century by focusing on poems about the city, a space that brings to the fore issues of race and class as well as of gender and sexuality. We will begin with modernist poetry of the 1920s and 30s, and the powerful evocations of London and Chicago by American writers like Ezra Pound and Carl Sandburg, comparing them to the depictions of New York by poets of the Harlem Renaissance like Langston Hughes and Claude McKay. In a second step, we will turn to the post-war period, examining The Beats of San Francisco and the so-called New York School of poetry. In the third section of the course, we will read city poetry written during different social movements of the 1960s, 70s and 80s by poets involved with the Black Arts Movement, the Feminist Movement as well as the Chicano/a Movement.

In order to explore American poetry about the city published in the 1990s and 2000s, and instead of having presentations during the term, students are expected to prepare a short, conference-style paper for one of the last two or three sessions of the course. In these final presentations, each student will be asked to discuss one city poem by a poet of his/her choice and to present an argument about this text that may be developed into a final paper.

Empfohlene Literatur
As a general work of reference on poetry and its forms, aesthetics, groups and movements, on poetic devices and rhetorical terms common in American poetry, and on the critical terms common in poetry scholarship, you should get a copy of Edward Hirsch’s A Poet’s Glossary (Houghton Mifflin, 2014). To those of you who want to prepare by reading some poetry during the semester break, I recommend that you have a look at the The Norton Anthology of Modern and Contemporary Poetry (2003), edited by Jahan Ramazani, or similar anthologies available in the library.

Please purchase the following two books, both available as part of the inexpensive Pocket Poets Series published by City Lights Books (less than 7 Euros each):

  • Allen Ginsberg: Howl and Other Poems
  • Frank O'Hara: Lunch Poems

All other primary texts for this course will be made available at the beginning of the semester. We will read texts by poets including Ezra Pound, T. S. Eliot, Carl Sandburg, Lola Ridge, Langston Hughes, Gwendolyn Brooks, Anne Sexton, Sylvia Plath, Allen Ginsberg, Frank O’Hara, Amiri Baraka, Audre Lorde, Adrienne Rich, Gary Soto and Lorna Dee Cervantes.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Professur für Amerikanistik

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof