UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  Magical Realism

Dozent/in
Md Abu Shahid Abdullah

Angaben
Seminar
2 SWS, benoteter Schein
Studium Generale
Zeit und Ort: Mi 16:00 - 18:00, MG2/01.02

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an susan.braehler@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Inhalt
The term magical realism has been used by writers from all over the world either as a literary device or a genre of fiction. Although there is a misconceived assumption that magical realism is specifically Latin American, yet the recognition of Latin American magical realism has pushed the quick adoption of this form of writing across the globe. Magical realism is a very effective device for writers who want to write from the perspective of the oppressed and the marginalized, for example, post colonial people, black slaves, women in patriarchal society, and so on. We should also keep in mind that magical realism has an outstanding ability to speak the unspeakable and to deal with trauma, which is extremely difficult and to some extent impossible to do through realist technique.

In the seminar, we will go through four texts and see how these writers have used magical realism to deal with different themes and to serve different purposes. In Midnight’s Children (1981), Salman Rushdie has employed magical realism to reinterpret the official version of the history of Indian sub-continent, and to let the people speak and convey their own version of history. In Nights at the Circus (1984), we will explore how magical realism has enabled Angela Carter to address pertinent social issues and to portray new women with a new way of thinking about patriarchal society, marriage and social hierarchy. Toni Morrison in her Beloved (1987), has used magical realism to deal with the dehumanizing consequences of slavery where she desires to recover a history that has been destroyed by forced silence and deliberate forgetfulness. Last but not least, magical realism in Everything is Illuminated (2002) by Jonathan Safran Foer addresses the violent and traumatic events (The Holocaust) of the life of the author’s grandfather where the tragic nature of these events implies an associated sense of loss, longing and mourning on the part of the characters.

Depending on our time, we will also have a look at the magical realist work of Gabriel García Márquez (Colombia), Isabel Allende (Chile), Laura Esquivel (Mexico), Günter Grass (Germany), and Anna Castillo (America).

Participants are expected to have access to a copy of Midnight’s Children, Nights at the Circus, Beloved, and Everything is Illuminated. Participants are expected to actively engage in discussions, to practice their presentation and moderation skills in preparing a short presentation and an ensuing discussion and are required to write a term paper of 3.000 to 4.000 words.

Empfohlene Literatur
Salman Rushdie: Midnight’s Children (1981)
Angela Carter: Nights at the Circus (1984)
Toni Morrison: Beloved (1987)
Jonathan Safran Foer: Everything is Illuminated (2002)

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof