UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>

Professur für Amerikanistik

 

"Coming into Clover" - Past and Present of Irish America

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 2, Studium Generale
Termine:
Di, 12:00 - 14:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar (6 ECTS); Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Britische und Amerikanische Kultur, Variante 2 (6 ECTS)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur (6 ECTS); Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar (5 ECTS)
  • Joint Degree: Master-, Profilmodul Variante 2 (6 ECTS)
  • Erasmus and other visiting students: Seminar (6 ECTS)

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 18, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicolekonopka(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Transformation characterizes migrations, and the Irish migratory process left an abundant record of political, economic, and socio-cultural metamorphoses. This course focuses on Ireland's past interactions and ongoing legacy in the North American landscape. Focusing on Irish immigration during the 19th century and its interactions with the United States and Canada, we will study the mutual consequences of this transatlantic movement, which shaped and transformed both the host cultures and Ireland.

Our resources are plentiful: in addition to scholarship, we will draw on novels, plays, oral accounts, music, film and art. This material allows students to explore themes that defined and mythologized “Irishness” as a vital part of American identity in the 19th and 20th centuries, while simultaneously categorizing "the Irish" as a distinct group.

In order to contextualize the many sources, we will identify historical trends of Ireland, the United States and Canada, focusing on the migratory patterns between and among these countries. Literary analysis highlights tropes that expressed Irish, Irish-American and American perceptions and stereotypes. Cultural analysis reveals Irish intersections with American political and economic images, the perception of Irish characteristics in an increasingly hierarchical class structure, and Irish influences in the literary and artistic canon as well as in the entertainment and fashion industries.

All course material (except for the novels) will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. It is important for participants to complete the assigned reading so that they can contribute meaningfully to class discussions. Students are welcome to bring in additional material, for example advertising campaigns and other relevant artifacts, and to plan classroom activities such as structured debates and facilitated discussion. This is an interactive class in which participant input is welcome.

In addition to the course program, the American Studies Section will offer an optional 5-day field trip to Dublin in September 2014, with a maximum of 12 participants – preferably, but not exclusively, students from this class. The Department of English and American Studies will fund a substantial portion of this field study. Nonetheless, students who are selected will pay a fee of 450 Euros in advance and must be enrolled at the University of Bamberg at the time of the excursion.
Empfohlene Literatur:
To Buy (Paperback or Ebook):
Kate McCafferty. Testimony of an Irish Slave Girl. (orig. 2002) - start reading before the beginning of term; we will discuss it in the first week of May!
Peter Quinn. The Banished Children of Eve. A Novel of Civil War New York. (orig. 1994) - order well in advance, since it takes up to 5 weeks to be delivered!

Suggested Textbooks/Additional Reading:
Maureen Dezell. Irish America. Coming into Clover. New York: Anchor Books, 2000. (ISBN: 978-0-385-49596-7)
Jay P. Dolan. The Irish Americans: A History. New York: Bloomsbury, 2010. (ISBN: 978-1-608-19010-2)

 

"Coming into Clover" - Past and Present of Irish America

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Di, 12:00 - 14:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 18, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicolekonopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Transformation characterizes migrations, and the Irish migratory process left an abundant record of political, economic, and socio-cultural metamorphoses. This course focuses on Ireland's past interactions and ongoing legacy in the North American landscape. Focusing on Irish immigration during the 19th century and its interactions with the United States and Canada, we will study the mutual consequences of this transatlantic movement, which shaped and transformed both the host cultures and Ireland.

Our resources are plentiful: in addition to scholarship, we will draw on novels, plays, oral accounts, music, film and art. This material allows students to explore themes that defined and mythologized “Irishness” as a vital part of American identity in the 19th and 20th centuries, while simultaneously categorizing "the Irish" as a distinct group.

In order to contextualize the many sources, we will identify historical trends of Ireland, the United States and Canada, focusing on the migratory patterns between and among these countries. Literary analysis highlights tropes that expressed Irish, Irish-American and American perceptions and stereotypes. Cultural analysis reveals Irish intersections with American political and economic images, the perception of Irish characteristics in an increasingly hierarchical class structure, and Irish influences in the literary and artistic canon as well as in the entertainment and fashion industries.

All course material (except for the novels) will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. It is important for participants to complete the assigned reading so that they can contribute meaningfully to class discussions. Students are welcome to bring in additional material, for example advertising campaigns and other relevant artifacts, and to plan classroom activities such as structured debates and facilitated discussion. This is an interactive class in which participant input is welcome.

In addition to the course program, the American Studies Section will offer an optional 5-day field trip to Dublin in September 2014, with a maximum of 12 participants – preferably, but not exclusively, students from this class. The Department of English and American Studies will fund a substantial portion of this field study. Nonetheless, students who are selected will pay a fee of 450 Euros in advance and must be enrolled at the University of Bamberg at the time of the excursion.
Empfohlene Literatur:
To Buy (Paperback or Ebook):
Kate McCafferty. Testimony of an Irish Slave Girl. (orig. 2002) - start reading before the beginning of term; we will discuss it in the first week of May!
Peter Quinn. The Banished Children of Eve. A Novel of Civil War New York. (orig. 1994) - order well in advance, since it takes up to 5 weeks to be delivered!

Suggested Textbooks/Additional Reading:
Maureen Dezell. Irish America. Coming into Clover. New York: Anchor Books, 2000. (ISBN: 978-0-385-49596-7)
Jay P. Dolan. The Irish Americans: A History. New York: Bloomsbury, 2010. (ISBN: 978-1-608-19010-2)

 

African American Women's Literature and Nature

Dozent/in:
Katharina Lampe
Angaben:
Blockseminar, ECTS: 6
Termine:
Einzeltermin am 17.5.2014, Einzeltermin am 18.5.2014, Einzeltermin am 21.6.2014, Einzeltermin am 22.6.2014, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • April 4th, 2013 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicolekonopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Datum: 17./18. Mai und 21./22. Juni 2014 (Jeweils 09:00 – 16:00 Uhr)

„All water has a perfect memory and is forever trying to get back to where it was.“ (Toni Morrison, Beloved)

In this seminar, we will explore the significance of nature in African American literature. Looking at the complex cultural contexts and literary traditions of African Americans, we will not only try to explain the prominence of nature in black literature, but also discuss the ways in which literary representations of race and the natural environment are related in texts from different time periods and different genres. As a theoretical basis, this seminar will introduce you to a number of key questions and concepts of environmental literary and cultural criticism, or “ecocriticism.”
With Zora Neale Hurston, Toni Morrison and Octavia Butler, we will encounter three of America’s most influential and most important authors. Their novels are well known for their extraordinary perspectives on the land and on people’s changing relationships to America’s flora and fauna, and provide a rich introduction to the various ways in which African American (women’s) literature has imagined the natural world.

Students must have read all three novels before the first class. Additional material will be provided via the Virtual Campus (VC). Please check your e-mails regularly for further instructions.

Obligatory Readings: Zora Neale Hurston Their Eyes Were Watching God (1937), Toni Morrison Song of Solomon (1977) and Octavia Butler Parable of the Sower (1993). All three are available in affordable paperback editions.

 

African American Women's Literature and Nature

Dozent/in:
Katharina Lampe
Angaben:
Übung/Blockseminar, ECTS: 4, Gender und Diversität
Termine:
Einzeltermin am 17.5.2014, Einzeltermin am 18.5.2014, Einzeltermin am 21.6.2014, Einzeltermin am 22.6.2014, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
  • Übung (2 ECTS)

Joint Degree:
  • Mastermodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Vertiefungsmodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profilmodul I English and American Literature: Übung (2 ECTS)

LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

Studium Generale: 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • April 30th until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Datum: 17./18. Mai und 21./22. Juni 2014 (Jeweils 09:00 – 16:00 Uhr)

„All water has a perfect memory and is forever trying to get back to where it was.“ (Toni Morrison, Beloved)

In this seminar, we will explore the significance of nature in African American literature. Looking at the complex cultural contexts and literary traditions of African Americans, we will not only try to explain the prominence of nature in black literature, but also discuss the ways in which literary representations of race and the natural environment are related in texts from different time periods and different genres. As a theoretical basis, this seminar will introduce you to a number of key questions and concepts of environmental literary and cultural criticism, or “ecocriticism.”
With Zora Neale Hurston, Toni Morrison and Octavia Butler, we will encounter three of America’s most influential and most important authors. Their novels are well known for their extraordinary perspectives on the land and on people’s changing relationships to America’s flora and fauna, and provide a rich introduction to the various ways in which African American (women’s) literature has imagined the natural world.

Students must have read all three novels before the first class. Additional material will be provided via the Virtual Campus (VC). Please check your e-mails regularly for further instructions.

Obligatory Readings: Zora Neale Hurston Their Eyes Were Watching God (1937), Toni Morrison Song of Solomon (1977) and Octavia Butler Parable of the Sower (1993). All three are available in affordable paperback editions.

 

African American Women's Literature and Nature

Dozent/in:
Katharina Lampe
Angaben:
Übung/Blockseminar, ECTS: 4, Gender und Diversität
Termine:
Einzeltermin am 17.5.2014, Einzeltermin am 18.5.2014, Einzeltermin am 21.6.2014, Einzeltermin am 22.6.2014, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
Voraussetzung/Condition of participation
Bestandene Modulprüfung im Basismodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft

Modulzuordnung/'Module applicability
Bachelor Anglistik/Amerikanistik (ab Studienbeginn zum SoSe 2009): Ergänzungsmodul Theorien und Methoden (1 ECTS)
Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Basis- und Aufbaumodul (2 ECTS)
Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul ohne Bachelorarbeit in Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt Realschule: Zusatzmodul Britische Kultur (2 ECTS)
Lehramt Gymnasium: Freier Bereich, Wahlpflichtmodul Britische Kultur (2 ECTS)
M. Ed.: Zusatzmodul Britische Kultur (2 ECTS)
B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik I (3 ECTS)
B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik I (4 ECTS)
M.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik (3 ECTS)
M.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Intensivierungsmodul Anglistik (3 ECTS)
Erasmus and other visiting students (2 or 4 ECTS)

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 18th, 2013 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Datum: 17./18. Mai und 21./22. Juni 2014 (Jeweils 09:00 – 16:00 Uhr)

„All water has a perfect memory and is forever trying to get back to where it was.“ (Toni Morrison, Beloved)

In this seminar, we will explore the significance of nature in African American literature. Looking at the complex cultural contexts and literary traditions of African Americans, we will not only try to explain the prominence of nature in black literature, but also discuss the ways in which literary representations of race and the natural environment are related in texts from different time periods and different genres. As a theoretical basis, this seminar will introduce you to a number of key questions and concepts of environmental literary and cultural criticism, or “ecocriticism.”
With Zora Neale Hurston, Toni Morrison and Octavia Butler, we will encounter three of America’s most influential and most important authors. Their novels are well known for their extraordinary perspectives on the land and on people’s changing relationships to America’s flora and fauna, and provide a rich introduction to the various ways in which African American (women’s) literature has imagined the natural world.

Students must have read all three novels before the first class. Additional material will be provided via the Virtual Campus (VC). Please check your e-mails regularly for further instructions.

Obligatory Readings: Zora Neale Hurston Their Eyes Were Watching God (1937), Toni Morrison Song of Solomon (1977) and Octavia Butler Parable of the Sower (1993). All three are available in affordable paperback editions.

 

Bamberg Buddies Welcome Event

Dozentinnen/Dozenten:
Christine Gerhardt, Nicole K. Konopka, Judith Rauscher
Angaben:
Projekt
Termine:
Einzeltermin am 10.4.2014, 18:00 - 19:00, U5/01.18

 

Betreuungsübung amerikanische Literatur- und Kulturwissenschaft

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 2
Termine:
jede 2. Woche Mi, 14:00 - 16:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Literaturwissenschaft (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird

Kulturwissenschaft
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
  • B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik (neue PO): Forschungsmodul - Betreuungsübung (5 ECTS)
  • M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. Anmeldung/Abmeldung:
  • Anmeldung: 18.02.2014 (9 Uhr) bis erste Sitzung (über FlexNow!)
  • Abmeldung: 18.02.2014 (9 Uhr) bis Werktag vor der ersten Sitzung (9 Uhr). Danach ist die Teilnahme verbindlich!

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail an bei der Kursleiterin.
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a final thesis in American Literature or Culture, be it a "Magisterarbeit", "Zulassungsarbeit", "BA-Arbeit" or Master's thesis. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students. The course consists of plenary and individual sessions. A definite schedule will be set up in the first meeting of the class. There will be a site on the Virtual Campus; access will be given upon registration.

In the plenary sessions, we shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis - such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA, MA and new teacher training programmes, who write their thesis in literary studies, this course provides the "Betreuungsübung". The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-programme. Students in the Magister- and old teacher training programmes are advised to take this course to support them while writing their theses. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will take place every two weeks, with individual meetings in the weeks where we will have no common session. Our first meeting will take place in the first week of the semester.

 

Betreuungsübung (Dr. Banita)

Dozent/in:
Georgiana Banita
Angaben:
Übung, ECTS: 2
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, MG2/01.02
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Literaturwissenschaft (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird
MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)
Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird

Kulturwissenschaft
B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
M.A. Anglistik/Amerikanistik (neue PO): Forschungsmodul - Betreuungsübung (5 ECTS)
M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.

2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe:
regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. Anmeldung/Abmeldung:
Anmeldung: 17.März 2014 bis erste Sitzung (über FlexNow "Literatur und Medien"!)
Abmeldung: 18.März 2014 bis Werktag vor der ersten Sitzung. Danach ist die Teilnahme verbindlich!
Inhalt:
This class provides scholarly and practical guidance to students working on a thesis in American Literature or Culture (BA or MA thesis). It is geared primarily at students whose work I am supervising, but visitors are also welcome. The main target of the class is to help students acquire efficient research skills and techniques of critical thinking and writing that will facilitate a well-organized and timely completion of their thesis.

The concrete structure of the course will be adjusted to the needs of the students and will be discussed in the first session (taking place in the first week of the semester). Most of the sessions will be in English. The preliminary plan is to meet every week and invite each participant to provide an outline of their topic and methods, followed by an informal Q&A. The discussions will be kept informal throughout. Presentations of topics will not be graded.

At the end of the semester participants will take an oral exam on the topic of their thesis (20 to 30 minutes, a bit more formal than the weekly meetings). This will count as the grade for the "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-program.

In addition to the sessions, each participant will work out a schedule for the submission of thesis drafts to the instructor. Detailed feedback will be given in writing. Unless otherwise agreed, draft sections are due every four weeks.

Other students planning to write their thesis at a later point or are simply interested in lively debates on various research topics and fields are of course welcome to join us.

 

Betreuungsübung (Dr. Banita)

Dozent/in:
Georgiana Banita
Angaben:
Übung, ECTS: 2
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, MG2/01.02
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Literaturwissenschaft (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird
MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)
Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird

Kulturwissenschaft
B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
M.A. Anglistik/Amerikanistik (neue PO): Forschungsmodul - Betreuungsübung (5 ECTS)
M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.

2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe:
regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. Anmeldung/Abmeldung:
Anmeldung: 17.März 2014 bis erste Sitzung (über FlexNow "Literatur und Medien"!)
Abmeldung: 18.März 2014 bis Werktag vor der ersten Sitzung. Danach ist die Teilnahme verbindlich!
Inhalt:
This class provides scholarly and practical guidance to students working on a thesis in American Literature or Culture (BA or MA thesis). It is geared primarily at students whose work I am supervising, but visitors are also welcome. The main target of the class is to help students acquire efficient research skills and techniques of critical thinking and writing that will facilitate a well-organized and timely completion of their thesis.

The concrete structure of the course will be adjusted to the needs of the students and will be discussed in the first session (taking place in the first week of the semester). Most of the sessions will be in English. The preliminary plan is to meet every week and invite each participant to provide an outline of their topic and methods, followed by an informal Q&A. The discussions will be kept informal throughout. Presentations of topics will not be graded.

At the end of the semester participants will take an oral exam on the topic of their thesis (20 to 30 minutes, a bit more formal than the weekly meetings). This will count as the grade for the "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-program.

In addition to the sessions, each participant will work out a schedule for the submission of thesis drafts to the instructor. Detailed feedback will be given in writing. Unless otherwise agreed, draft sections are due every four weeks.

Other students planning to write their thesis at a later point or are simply interested in lively debates on various research topics and fields are of course welcome to join us.

 

Betreuungsübung amerikanische Literatur- und Kulturwissenschaft

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, benoteter Schein, ECTS: 2
Termine:
Mi, 14:00 - 16:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Literaturwissenschaft (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird

Kulturwissenschaft
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
  • B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik (neue PO): Forschungsmodul - Betreuungsübung (5 ECTS)
  • M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. Anmeldung/Abmeldung:
  • Anmeldung: 18.02.2014 (9 Uhr) bis erste Sitzung (über FlexNow!)
  • Abmeldung: 18.02.2014 (9 Uhr) bis Werktag vor der ersten Sitzung (9 Uhr). Danach ist die Teilnahme verbindlich!

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail an bei der Kursleiterin.
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a final thesis in American Literature or Culture, be it a "Magisterarbeit", "Zulassungsarbeit", "BA-Arbeit" or Master's thesis. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students. The course consists of plenary and individual sessions. A definite schedule will be set up in the first meeting of the class. There will be a site on the Virtual Campus; access will be given upon registration.

In the plenary sessions, we shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis - such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA, MA and new teacher training programmes, who write their thesis in literary studies, this course provides the "Betreuungsübung". The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-programme. Students in the Magister- and old teacher training programmes are advised to take this course to support them while writing their theses. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will take place every two weeks, with individual meetings in the weeks where we will have no common session. Our first meeting will take place in the first week of the semester.

 

Exam Preparation North-American Literature (Repetitorium)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Repetitorium, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 2, Studium Generale, angeboten u.a. für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, U2/02.04
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

Studium Generale: 2 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (I oder II): Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

LA GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)
  • Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft b: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)

Lehramt RS:
  • Zusatzmodul Literaturwissenschaft a: Examensübung (2 ECTS)

LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung (2 ECTS)

Joint Degree:
  • Mastermodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Vertiefungsmodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profilmodul I English and American Literature: Übung (2 ECTS)

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation and presentation

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • 18.02.2014 (until the day before the first session)
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicolekonopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This course is designed specifically for students of all teaching degrees ("Lehrämter") who prepare for the 3-hour written "Staatsexamen" in American Literature according to the new LPO. However, students preparing other final exams - oral or written - are very welcome, too.

The "Repetitorum" is a class designed to assist students in their preparations for the final written exam. The class, however, does NOT substitute each student’s individual study time! During class, students will receive immediate feedback about their level of preparation for the final exam. The most important aim of this class, however, is to provide participants with a platform to discuss complex issues, rather than particular details of one certain topic. Once again: the class aims to assist students in their preparations, but it does NOT replace independent study!

The topics for this semester will be chosen by the class participants themselves during the first session.

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 2, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Mi, 12:15 - 13:45, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Literaturwissenschaft (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird

Kulturwissenschaft
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
  • B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik (neue PO): Forschungsmodul - Betreuungsübung (5 ECTS)
  • M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. Anmeldung/Abmeldung:
  • Anmeldung: ... (9 Uhr) bis erste Sitzung (über FlexNow!)
  • Abmeldung: ... (9 Uhr) bis Werktag vor der ersten Sitzung (9 Uhr). Danach ist die Teilnahme verbindlich!

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail an bei Frau Prof. Gerhardt (christine.gerhardt(AT)uni-bamberg.de)

 

Hauptseminar: "Wie man eine Geschichte erzählt": German and American Short Stories

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, angeboten u.a. für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
jede 2. Woche Di, 17:30 - 20:30, U9/01.11
(1+2) April 8, (3+4) April 29, (5+6) May 6, (7+8) May 20, (9+10) June 3, (11+12) June 17, (13+14) July 1
vom 8.4.2014 bis zum 1.7.2014
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung für Studierende der Anglistik/ Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
  • LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)

2. Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:

  • Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft


3. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
  • 8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)

4. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 18 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)

Die Anmeldung im FlexNow erfolgt für alle Studierende im Bereich "Professur für Amerikanistik"

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
The short story is often seen as the quintessential American genre, a national art form (Frank O Connor). And indeed, it emerged when American writers were deeply invested in creating an independent literary tradition, while readers were curious to hear about their country s diverse cultures. Yet what happens if we read American stories next to German short fiction, variously called Novelle, Erzählung, or Geschichte? It turns out that both not only developed at the same historical moment, but also share a number of thematic, formal, and stylistic features. At the same time, the comparison highlights incongruities and culturally significant differences, especially in terms of tensions between regional and national identities, the role of the natural environment, representations of racial and ethnic diversity, and the impact of class structures on shifting notions of gender. Finally, it seems that German and American short stories have talked back and forth across the Atlantic for almost 200 years from the perhaps obvious links between the gothic tales of E.T.A. Hoffmann and those of Edgar Allen Poe (and their surprising revival in the stories of post-Wende author Ingo Schulze) to the intersections between the innovative feminist stories of science fiction star Joanna Russ and Christa Wolf. Overall, this comparative seminar is designed specifically for students interested in the exchange between German and American cultures who major in English or Germanistik.

 

Hauptseminar: Unchained: American Slave Narratives, 1845-2013

Dozent/in:
Georgiana Banita
Angaben:
Hauptseminar, ECTS: 8
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, MG1/02.05
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung/Abmeldung vom 17. März 2014, 10:00 Uhr bis 25. April 2014, 23:59 Uhr über FlexNow (Lehrstuhl für Literatur und Medien)!

Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:
Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft

Modulzugehörigkeiten für Studierende der Anglistik:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GYM Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch): Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Amerikanische Kultur (5 ECTS) Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Landeskunde/Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft
LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literatur oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Master-Vertiefungsmodul I oder II Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS) MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwisssenschaft: Seminar (8 ECTS)

Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe für Anglistikstudierende:
8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)
6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
5 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (3.000-4.000 Wörter)
Inhalt:
This seminar examines important slave narratives written in the nineteenth century, neo-slave narratives arising in the post-Civil Rights era, and two recent cinematic slave narratives. Slave narratives do more than simply recount the story from slavery to freedom (and sometimes the other way around) or the escape from the South to the North. Above all, they dramatize the journey of black American writers toward literacy and public speaking and document the complex relationship between black writers and their white editors. They also draw attention to issues of authorship, life writing, historiography, and gender, while modern revisions of the genre are often marked by controversy around appropriation and display a wide range of unconventional approaches to the individual and collective trauma of slavery in America.

The course consists of three parts. First, we analyze the conventions and stylistic tropes that define the slave narrative genre and explore how some writers negotiated and interrogated these norms. The central texts are A Narrative of the Life of Frederick Douglass (1845), Twelve Years a Slave, Narrative of Solomon Northup (1853), William and Ellen Craft’s Running a Thousand Miles for Freedom (1860), and Harriet Ann Jacobs’s Incidents in the Life of a Slave Girl (1861). Especially the tensions between fictionalized narrative and autobiographical form shed light on the function of these narratives in the abolitionist struggle.

Second, we focus on William Styron’s controversial The Confessions of Nat Turner (1967), along with fictions that seek to faithfully recreate the slavery experience and restore agency and subjectivity for enslaved individuals. Octavia Butler’s science fiction novel Kindred (1979) and Toni Morrison’s Beloved (1987) demonstrate how the neo-slave narrative reflects the difficulty of finding a literary language to represent the horrors of slavery. These and other works, as we shall see, also raise questions about resistance within the slave community, as well as more broadly about the plight of female slaves, about literacy, memory, and violence. Edward P. Jones’s more recent The Known World (2003) will be especially intriguing for its depiction of black slaveholders and its postmodern narrative strategies.

Finally, we will discuss Quentin Tarantino’s Django Unchained (2012) and Steve McQueen’s 12 Years a Slave (2013) to compare depictions of slavery from the perspective of a white director (Tarantino) vs. a black artist and filmmaker (McQueen). What exactly distinguishes Tarantino’s postmodern, spaghetti Western take on the slave narrative from McQueen’s vividly sensorial, authentic, and yet subtly stylized account of Solomon Northup’s abduction into slavery? Key issues here are the aesthetics of visualizing violence, cinematic excess, restraint, and empathy, but also the larger question of how we relate to the slave narrative genre today, what position it occupies in the field of African-American literature and culture, and how increasingly gruesome images of the atrocity of slavery help reorient historical narratives about slaves and slave-owners, and their cultural legacy in the present.

Students are encouraged to do as much of the class reading as possible during the spring break. In addition to watching the two films, which is obligatory, each student is expected to read TWO classic slave narratives and TWO neo-slave narratives from the list below. We will discuss all of them in class, but only four novels in total, of your own choice, are required reading. Needless to say, feel free to read all the assigned materials if your schedule allows it!

Rather than make traditional presentations, students will practice their interactive oral skills by moderating the sessions on the novels they have read: proving background information, plot quizzes, and study questions for the class.

Reading List

Classic Slave Narratives
A Narrative of the Life of Frederick Douglass (1845)
Twelve Years a Slave, Narrative of Solomon Northup (1853)
William and Ellen Craft, Running a Thousand Miles for Freedom (1860)
Harriet Ann Jacobs, Incidents in the Life of a Slave Girl (1861)

Neo-Slave Narratives
William Styron, The Confessions of Nat Turner (1967)
Octavia Butler, Kindred (1979)
Toni Morrison, Beloved (1987)
Edward P. Jones, The Known World (2003)

 

Hauptseminar: Unchained: American Slave Narratives, 1845-2013

Dozent/in:
Georgiana Banita
Angaben:
Hauptseminar, ECTS: 8
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, MG1/02.05
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung/Abmeldung vom 17. März 2014, 10:00 Uhr bis 25. April 2014, 23:59 Uhr über FlexNow (Lehrstuhl für Literatur und Medien)!

Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:
Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft

Modulzugehörigkeiten für Studierende der Anglistik:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GYM Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch): Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Amerikanische Kultur (5 ECTS) Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Landeskunde/Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft
LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literatur oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Master-Vertiefungsmodul I oder II Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS) MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwisssenschaft: Seminar (8 ECTS)

Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe für Anglistikstudierende:
8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)
6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
5 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (3.000-4.000 Wörter)
Inhalt:
This seminar examines important slave narratives written in the nineteenth century, neo-slave narratives arising in the post-Civil Rights era, and two recent cinematic slave narratives. Slave narratives do more than simply recount the story from slavery to freedom (and sometimes the other way around) or the escape from the South to the North. Above all, they dramatize the journey of black American writers toward literacy and public speaking and document the complex relationship between black writers and their white editors. They also draw attention to issues of authorship, life writing, historiography, and gender, while modern revisions of the genre are often marked by controversy around appropriation and display a wide range of unconventional approaches to the individual and collective trauma of slavery in America.

The course consists of three parts. First, we analyze the conventions and stylistic tropes that define the slave narrative genre and explore how some writers negotiated and interrogated these norms. The central texts are A Narrative of the Life of Frederick Douglass (1845), Twelve Years a Slave, Narrative of Solomon Northup (1853), William and Ellen Craft’s Running a Thousand Miles for Freedom (1860), and Harriet Ann Jacobs’s Incidents in the Life of a Slave Girl (1861). Especially the tensions between fictionalized narrative and autobiographical form shed light on the function of these narratives in the abolitionist struggle.

Second, we focus on William Styron’s controversial The Confessions of Nat Turner (1967), along with fictions that seek to faithfully recreate the slavery experience and restore agency and subjectivity for enslaved individuals. Octavia Butler’s science fiction novel Kindred (1979) and Toni Morrison’s Beloved (1987) demonstrate how the neo-slave narrative reflects the difficulty of finding a literary language to represent the horrors of slavery. These and other works, as we shall see, also raise questions about resistance within the slave community, as well as more broadly about the plight of female slaves, about literacy, memory, and violence. Edward P. Jones’s more recent The Known World (2003) will be especially intriguing for its depiction of black slaveholders and its postmodern narrative strategies.

Finally, we will discuss Quentin Tarantino’s Django Unchained (2012) and Steve McQueen’s 12 Years a Slave (2013) to compare depictions of slavery from the perspective of a white director (Tarantino) vs. a black artist and filmmaker (McQueen). What exactly distinguishes Tarantino’s postmodern, spaghetti Western take on the slave narrative from McQueen’s vividly sensorial, authentic, and yet subtly stylized account of Solomon Northup’s abduction into slavery? Key issues here are the aesthetics of visualizing violence, cinematic excess, restraint, and empathy, but also the larger question of how we relate to the slave narrative genre today, what position it occupies in the field of African-American literature and culture, and how increasingly gruesome images of the atrocity of slavery help reorient historical narratives about slaves and slave-owners, and their cultural legacy in the present.

Students are encouraged to do as much of the class reading as possible during the spring break. In addition to watching the two films, which is obligatory, each student is expected to read TWO classic slave narratives and TWO neo-slave narratives from the list below. We will discuss all of them in class, but only four novels in total, of your own choice, are required reading. Needless to say, feel free to read all the assigned materials if your schedule allows it!

Rather than make traditional presentations, students will practice their interactive oral skills by moderating the sessions on the novels they have read: proving background information, plot quizzes, and study questions for the class.

Reading List

Classic Slave Narratives
A Narrative of the Life of Frederick Douglass (1845)
Twelve Years a Slave, Narrative of Solomon Northup (1853)
William and Ellen Craft, Running a Thousand Miles for Freedom (1860)
Harriet Ann Jacobs, Incidents in the Life of a Slave Girl (1861)

Neo-Slave Narratives
William Styron, The Confessions of Nat Turner (1967)
Octavia Butler, Kindred (1979)
Toni Morrison, Beloved (1987)
Edward P. Jones, The Known World (2003)

 

Introduction to British and American Cultural Studies (C) (Einführung in die Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft)

Dozentinnen/Dozenten:
Nicole K. Konopka, Judith Rauscher
Angaben:
Seminar/Proseminar, 3 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Frühstudium
Termine:
Do, 9:55 - 12:10, U5/02.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft: Einführung Kulturwissenschaft (6 ECTS)
  • B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (6 ECTS mit Klausur, 2 ECTS ohne Klausur)
  • Lehrämter (neu): GS/HS/RS/BS/GYM Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Einführung Kulturwissenschaft (5 ECTS)

2. Anmeldung/Abmeldung:
  • Anmeldung/Abmeldung Lehrveranstaltung: 03. Februar 2014 (8 Uhr) bis 11. April 2014 (23:59 Uhr)
  • über FlexNow "Professur für Amerikanistik" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to judith.rauscher(at)uni-bamberg.de.)

3. Voraussetzungen zur Leistungsfeststellung/zum Scheinerwerb:
  • 6 ECTS: Regelmäßige, aktive Teilnahme an Introduction, Klausur am Semesterende
  • 2 ECTS: Regelmäßige, aktive Teilnahme an Introduction, kleine Tests

4. Lehrformen: Seminar
Inhalt:
This course offers an introduction to key themes and methods in American cultural studies as an interdisciplinary field of inquiry. Thematically, we will explore issues such as religion and immigration, the frontier and regionalism, race and ethnicity, gender and sexuality, media and technology, America as nature’s nation and America and the world; conceptually, the focus will be on equality and difference as utopian ideas that have shaped American culture from colonial times to the present.

This course is designed to provide you with basic skills in American cultural studies, with a strong emphasis on reading and discussing various kinds of texts in their cultural contexts. Our primary readings will include short stories, poems and excerpts from novels as well as historical documents, essays, political speeches, photographs, popular songs and films, while several theoretical essays will provide us with a language for discussing changing concepts of culture.

The final exam will take place from 12-2 p.m. on Monday, July 14th, 2014.
Empfohlene Literatur:
All readings will be available via the Virtual Campus at the beginning of the semester.

 

Introduction to English and American Literature (C)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Frühstudium, 6 ECTS = inclusive Tutorium; WICHTIG!!! Anmeldung über FlexNow! auch für Studierende höherer Semester
Termine:
Di, 16:00 - 18:00, U5/00.24
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung in die Englische Literaturwissenschaft (2 oder 6 ECTS)
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS)
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt GY: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)

2. An- und Abmeldung / Enrollment
  • tba
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)

WICHTIG: Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A, B und D finden Sie in Flexnow bei der Englischen Literaturwissenschaft, den Termin C bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Kurse "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien / Tutorials

The following courses are supplementary to the seminar:
  • Tutorium to the "Introduction to English and American Literature" (no additional enrollment required!)
  • a one-off 2-hour course provided by the library: "Einführung in die Bibliotheksbenutzung für Anglisten" (enrollment via the Virtual Campus, access via "Bibliothek")

4. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points

6 ECTS:
  • active participation
  • Übung "Einführung in die Bibliotheksbenutzung für Anglisten" (enrollment via the Virtual Campus, access via "Bibliothek")
  • final written exam

2 ECTS (nur BA Medieval Studies):
  • active participation
  • small tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history. The focus, however, will be on the discussion of textual examples from these various vantage points. The goal of this course is to enable you to articulate fresh readings of texts from different genres, in their cultural contexts, and informed by key theories and analytical methods.
Please note that the first tutorial will take place AFTER the first regular session!
Empfohlene Literatur:
Michael Meyer. English and American Literature. 4th ed. UTB Basic. Tübingen: Francke, 2010. (Required!)

 

Media Session Amerikanistik "Tales of the Strange and Wonderful"

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Vertiefungsseminar
Termine:
Di, 20:00 - 23:00, U5/00.24
Einzeltermin am 14.5.2014, 20:00 - 23:00, U5/00.24
Inhalt:
The Media Session is designed as an extension of those classes of the American Department that work with movies. However, we encourage all students to attend the movie sessions, because we show American classics as well as classics inspired by America.

The up-to-date program can be viewed in the VC course "Schwarzes Brett Amerikanistik".

Please contact Judith Rauscher via Email (judith.rauscher(at)uni-bamberg.de) for the necessary password.

 

Media Session Amerikanistik "Tales of the Strange and Wonderful"

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Vertiefungsseminar
Termine:
Di, 20:00 - 23:00, U5/00.24
Einzeltermin am 14.5.2014, 20:00 - 23:00, U5/00.24
Inhalt:
The Media Session is designed as an extension of those classes of the American Department that work with movies. However, we encourage all students to attend the movie sessions, because we show American classics as well as classics inspired by America.

The up-to-date program can be viewed in the VC course "Schwarzes Brett Amerikanistik".

Please contact Judith Rauscher via Email (judith.rauscher(at)uni-bamberg.de) for the necessary password.

 

Tutorium "Introduction to English and American Literature" (C)

Dozent/in:
Jenny Gleim
Angaben:
Tutorien, 2 SWS
Termine:
Do, 8:00 - 10:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Tutorium zur Einführung (= "Introduction to English and American Literature"): 1 ECTS (in Verbindung mit der zweistündigen Bibliothekseinführung für Anglisten)
  • alle weiteren Studiengänge: obligatorisches Tutorium zur "Introduction to English and American Literature"

2. Anmeldung:
  • Dieses Tutorium begleitet den Kurs "Introduction to English and American Literature" von Nicole K. Konopka.
  • Es muss keine gesonderte Anmeldung für das Tutorium erfolgen! Die Anmeldung zur "Introduction to English and American Literature" erfolgt in Flexnow (Fristen siehe entsprechenden Univis-Eintrag) und schließt die Anmeldung zum Tutorium mit ein.

3. Nachweis:
  • regelmäßige aktive Teilnahme
  • Bibliothekseinführung für Anglistik: Bibliothekstutorium "Einführung in die Benutzung und den Katalog der Universitätsbibliothek"
Inhalt:
Das Tutorium begleitet den Kurs "Introduction to English and American Literature C" (Nicole K. Konopka) und dient der Vertiefung der hier besprochenen Themen sowie der Übung anhand ausgewählter Texte.

Zusätzlich ist das zweiteilige Bibliothekstutorium "Einführung in die Benutzung und den Katalog der Universitätsbibliothek" zu belegen. (Eintrag über den Virtuellen Campus. Siehe auch Schwarzes Brett in der U9/Erdgeschoß sowie Website Amerikanistik, unter "News").
Empfohlene Literatur:
Michael Meyer. English and American Literature. 4th ed. UTB Basic. Tübingen: Francke, 2011.

 

Vorlesung: American Literature II (Realism - Postmodernism)

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS, ECTS: 4, Studium Generale, Frühstudium, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, U5/00.24
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung (2 oder 4 ECTS)
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Studium Generale (2 oder 4 ECTS)
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
  • Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante I (2 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante II (4 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), muss mit der Übung zur Vorlesung (2 ECTS) ergänzt werden
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft (4 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 oder 4 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Vorlesung Literaturwissenschaft (2 oder 4 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante I (2 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante II (4 ECTS)
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Vorlesung Literaturwissenschaft
  • Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Literary Studies
  • Joint Degree: Restricted Electives: Profilmodul Literary Studies
  • Joint Degree: Free Electives: Master-Vertiefungsmodul Literary Studies

2. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 18 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to christine.gerhardt(AT)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
The lecture is designed to provide an overview of North America’s literary and cultural history from the 1880s till today – focusing on Realism, Naturalism, Modernism and Post-Modernism. For each of these periods, major developments in America’s cultural and intellectual history will be discussed in conjunction with stylistic, thematic and conceptual developments in American literature.

Structurally, I emphasize the analysis of particularly poignant textual examples to show how Americans imagined their culture and their continent at certain moments of time; how they sought to define themselves against what happened in the past and in Europe; and how in form and content, their poems, essays, short stories, plays and novels have charted new directions for the relationship between literature and culture. Conceptually, the focus is on the process of modernization and on the ideal of democratization as two of American literature’s major driving forces.

Complementary to the lecture, the department offers a facultative one-hour Reading Course (Leseübung) in which short texts or short excerpts from a longer text that were mentioned in the lecture are discussed in more detail. This reading course caters to students of all semesters interested in deepening their knowledge of key texts from the reading list. It is highly recommended for all students who write the lecture exam or who are preparing for final exams.

 

Vorlesung: Quality TV and Serial Aesthetics: From Twin Peaks to Breaking Bad

Dozent/in:
Georgiana Banita
Angaben:
Vorlesung, ECTS: 2, Studium Generale
Termine:
Di, 18:00 - 20:00, U7/01.05
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung/Abmeldung vom 17. März 2014, 10:00 Uhr bis 25. April 2014, 23:59 Uhr über FlexNow (Lehrstuhl für Literatur und Medien)!

Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:
Medienwissenschaftliche Grundlagen
Film- und Bildwissenschaft
Erweiterung Film- und Bildwissenschaft
Literatur-, Medien- und Kulturtheorie
Erweiterung Literatur-, Medien- und Kulturtheorie

Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung Anglistik/Amerikanistik:

Kulturwissenschaft

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Basis-, Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft: Vorlesung/Übung Britische und Amerikanische Kultur (2 ECTS)
M.A. Anglistik/Amerikanistik: Master-, Profilmodul; Fachwissenschaftliche Vertiefung; Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik: Vorlesung/Übung Britische und Amerikanische Kultur (2 bzw. 4 ECTS)
Lehrämter (neu): RS/BS Zusatzmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Vorlesung Britische und Amerikanische Kultur (2 ECTS); GYM Aufbau-, Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch) Landeskunde/Kulturwissenschaft: Vorlesung Britische und Amerikanische Kultur (1 ECTS)
B.Sc. BWL (Wirtschaftspädagogik: Übung Kulturwissenschaft (2 ECTS)
M.Sc. Wirtschaftspädagogik: Übung Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Joint Degree: Master-, Vertiefungs-, Profilmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft Variante I/Erweiterungsbereich: Vorlesung/Übung Britische und Amerikanische Kultur (2 ECTS)
Erasmus-Studenten (2 oder 4 ECTS)

Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung (2 oder 4 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Studium Generale (2 oder 4 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante I (2 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante II (4 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), muss mit der Übung zur Vorlesung (2 ECTS) ergänzt werden
MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft (4 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 oder 4 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Vorlesung Literaturwissenschaft (2 oder 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante I (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante II (4 ECTS)
LA alt (alle), Magister, Diplom: Vorlesung Literaturwissenschaft
Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Literary Studies
Joint Degree: Restricted Electives: Profilmodul Literary Studies
Joint Degree: Free Electives: Master-Vertiefungsmodul Literary Studies
Inhalt:
This lecture introduces students to the origins, impact, and ongoing evolution of the phenomenon known as Quality TV. We will examine the emergence of the medium as a whole over time and consider selected series in detail. The central question we will ask is what defines TV “quality” (psychology, grittiness, ambiguity, pretentiousness?), how this quality comes into being, and how TV series reflect their own artistic ambitions. Most examples on the syllabus are American, although we also include UK and Australian productions.

The lecture has a threefold purpose: (1) it reads TV series as products of specific cultural contexts; (2) it provides an in-depth analysis of complex TV narrative in relation to other genres and media such as the novel, along with serial forms of literary adaptation; and (3) it employs theoretical concepts to unpack various forms of seriality, asking how individual series reflect and formally embody serial aesthetics. The epic sweep of full-fledged series is contrasted with the less operatic arc of miniseries to discover the experimental possibilities of Quality TV in relation to serial duration and scale.

Beyond historical and formal factors, we also explore the reception of Quality TV, fan communities, the addictive potential of the serial experience, its impact on how we perceive and consume other media such as cinema, literature, or video games, and the ways it shapes the episodic nature of personal experience. Students are encouraged to familiarize themselves with the series listed on the syllabus (watch enough episodes to contribute an informed opinion), attend the weekly sessions regularly, and participate in a class blog.

Syllabus:
Twin Peaks (1990-1991)
The Sopranos (1999-2007)
The West Wing (1999-2006)
Six Feet Under (2001-2005)
The Wire (2002-2008)
The L Word (2004-2009)
Mad Men (2007-)
Breaking Bad (2008-2013)
Boardwalk Empire (2010-)
Game of Thrones (2011-)
Homeland (2011-)
House of Cards (2013-)
The Fall (2013-)
Miniseries (Mildred Pierce, Top of the Lake, Band of Brothers, The Pacific, Angels in America)

Guest lecture by Dr. Karin Hoepker (Erlangen) on Serial Killers in Dexter (2006-) & Hannibal (2013-)

Further recommendations:
The X-Files (1993-2002)
Deadwood (2004-2006)
Sherlock (2010-)
Luther (2010-)
Veep (2012-)
Scandal (2012-)
Girls (2012-)
Masters of Sex (2013-)
True Detective (2014-)

 

Walt Whitman

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Blockseminar, 2 SWS, ECTS: 8
Termine:
Blockveranstaltung, 21.7.2014 9:00 - 24.7.2014 18:00, U11/00.16, U11/00.22, U11/00.24, U11/00.25, U9/01.11
Blockveranstaltung, 21.7.2014 9:00 - 25.7.2014 18:00, U7/01.05
Einzeltermin am 25.7.2014, 9:00 - 12:00, U11/00.16, U11/00.22, U11/00.24, U11/00.25, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
  • LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
  • 8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)
Inhalt:
Bei der Internationalen Walt Whitman Week handelt es sich um die jährliche Summer School der Transatlantik Walt Whitman Association. Nach erfolgreichen Veranstaltungen in Frankreich, Italien, Polen, Brasilien und den USA kommen für die 7. Whitman Week dieses Jahr 30 Studierende und 7 internationale Spezialisten aus aller Welt für ein Seminar zum Werk und Wirken des bedeutenden amerikanischen Dichters in Bamberg zusammen.

 

Whitman Across Genres - Symposium 25./26.7.

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Sonstige Lehrveranstaltung, Gaststudierendenverzeichnis
Termine:
Einzeltermin am 25.7.2014, 14:30 - 18:00, U7/01.05
Einzeltermin am 26.7.2014, 10:00 - 18:00, U7/01.05
Inhalt:
Bei der Internationalen Walt Whitman Week handelt es sich um die jährliche Summer School der Transatlantik Walt Whitman Association. Nach erfolgreichen Veranstaltungen in Frankreich, Italien, Polen, Brasilien und den USA kommen für die 7. Whitman Week dieses Jahr 30 Studierende und 7 internationale Spezialisten aus aller Welt für ein Seminar zum Werk und Wirken des bedeutenden amerikanischen Dichters in Bamberg zusammen.

“Whitman Across Genres”
The 7th Annual Walt Whitman Symposium of the Transatlantic Walt Whitman Association

Conference Program

Friday, July 25

2:30– 4:00 p.m. Session I: Whitman’s All-Fusing, Genre-Defying Art

• Thoren Opitz, “By All Necessary Genres: Whitman Writing the ‘Beginning of a Great Career’ in 1856”
• Ondrej Skovajsa, “The Written Voice of Leaves (1855)”
• Reinier van Ramshorst, “Alexis de Tocqueville and Walt Whitman: Between Prophecy and Influence”

4:00 – 4.30 p.m. Coffee Break

4:30– 6:00 p.m. Session II: Neglected Dimensions of Whitman: His Fiction, Journalism, and Marginalia

• Stephanie Blalock, “‘My stories, I believe, have been pretty popular’: The Reprinting of Walt Whitman’s Short Fiction in the U.S. and Abroad”
• Karen Karbenier, “Reconsidering Whitman’s Desk at the Brooklyn Daily Times
• Matt Cohen, “The Restless Marge: Textual Mobility in Whitman’s Annotations”

Saturday, July 26

10:00– 12:00 Session III: Tracking Whitman Across Cultures

• Ann Kaiser, “Whitman in Catalan and in Catalunya: Architects Cebrià de Montoliu’s Translation of & Critical Work on Walt Whitman’s Leaves of Grass
• Marta Koronkiewicz &Pawel Kaczmarski, “Reinventing Democracy. Walt Whitman and the Polish Poetry after 1989”
• Patricia Anzini, “Fertilizing Dark Zones: Whitman and Brazilian Fringe Poetry”
• Maria Clara Paro, “‘Democratic Vistas’ and ‘Camerado Whitman’ by Gilbert Freyre: The Construction of Whitman as a Political Poet in Brazil”

12:00 – 1:30 p.m. Lunch Break

1:30 – 3:30 p.m. Session IV: Whitman in Fiction, Music, and Sociology

• Timothy Robbins, “Leaves of Grass and ‘Social Control’: On Literary Approaches to Sociology”
• Günter Leypoldt, “Whitman and Nineteenth-Century Music Theory”
• Maria Aparecide de Oliveira, “Walt Whitman Across Cultures: Virginia Woolf on Whitman”
• M. H. van Spaandonk, “‘Open Doors of Time! Open Hospital Doors!’: War Trauma and Reconciliation in WaltWhitman’s Drum-Taps and Lan Cao’s Monkey Bridge

3:30 – 4:00 p.m. Coffee Break

4:00 – 6:00 p.m. Session V: Rethinking Whitman’s Late Prose, Lectures, and Appearances in Documentaries

• BojanaAćamović, “Look for Him Under Your Bootsoles…or in his Prose”
• Anthony Cohen, “‘The Measureless Crudity of the States:’ Whitman’s Vision of American Literary and Imperial Production”
• Nicole Gray, “‘The Divine Power to Speak Words’: Performance, Genre, and Revision in Walt Whitman’s Lincoln Lectures”
• Kevin McMullen, “Who Watches This, Watches a Man: Walt Whitman in Educational Films”



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof