UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>

Professur für Amerikanistik

 

Betreuungsübung amerikanische Kulturwissenschaft

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, ECTS: 2
Termine:
jede 2. Woche Di, 18:15 - 19:45, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Literaturwissenschaft (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird

Kulturwissenschaft
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
  • B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik (neue PO): Forschungsmodul - Betreuungsübung (5 ECTS)
  • M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. Anmeldung/Abmeldung:
  • Anmeldung: 15. Juli (9 Uhr) bis erste Sitzung (über FlexNow!)
  • Abmeldung: 15. Juli (9 Uhr) bis Werktag vor der ersten Sitzung (9 Uhr). Danach ist die Teilnahme verbindlich!

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail an bei der Kursleiterin.
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a final thesis in American Literature or Culture, be it a "Magisterarbeit", "Zulassungsarbeit", "BA-Arbeit" or Master's thesis. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students. The course consists of plenary and individual sessions. A definite schedule will be set up in the first meeting of the class. There will be a site on the Virtual Campus; access will be given upon registration.

In the plenary sessions, we shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis - such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA, MA and new teacher training programmes, who write their thesis in literary studies, this course provides the "Betreuungsübung". The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-programme. Students in the Magister- and old teacher training programmes are advised to take this course to support them while writing their theses. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will take place every two weeks, with individual meetings in the weeks where we will have no common session. Our first meeting will take place in the first week of the semester.

 

Betreuungsübung amerikanische Literaturwissenschaft

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 2
Termine:
jede 2. Woche Di, 18:15 - 19:45, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Literaturwissenschaft (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird

Kulturwissenschaft
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
  • B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik (neue PO): Forschungsmodul - Betreuungsübung (5 ECTS)
  • M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. Anmeldung/Abmeldung:
  • Anmeldung: 15. Juli (9 Uhr) bis erste Sitzung (über FlexNow!)
  • Abmeldung: 15. Juli (9 Uhr) bis Werktag vor der ersten Sitzung (9 Uhr). Danach ist die Teilnahme verbindlich!

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail an bei der Kursleiterin.
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a final thesis in American Literature or Culture, be it a "Magisterarbeit", "Zulassungsarbeit", "BA-Arbeit" or Master's thesis. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students. The course consists of plenary and individual sessions. A definite schedule will be set up in the first meeting of the class. There will be a site on the Virtual Campus; access will be given upon registration.

In the plenary sessions, we shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis - such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA, MA and new teacher training programmes, who write their thesis in literary studies, this course provides the "Betreuungsübung". The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-programme. Students in the Magister- and old teacher training programmes are advised to take this course to support them while writing their theses. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will take place every two weeks, with individual meetings in the weeks where we will have no common session. Our first meeting will take place in the first week of the semester.

 

E5: Introduction to British and American Cultural Studies (Einführung in die Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Seminar/Proseminar, 3 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Frühstudium
Termine:
Do, 9:55 - 12:10, U5/02.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft: Einführung Kulturwissenschaft (6 ECTS)
  • B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (6 ECTS mit Klausur, 2 ECTS ohne Klausur)
  • Lehrämter (neu): GS/HS/RS/BS/GYM Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Einführung Kulturwissenschaft (5 ECTS)

2. Anmeldung/Abmeldung:
  • Anmeldung/Abmeldung Lehrveranstaltung: 15. Juli 2014 (8 Uhr) bis 8. Oktober 2014 (23:59 Uhr) über FlexNow!

3. Voraussetzungen zur Leistungsfeststellung/zum Scheinerwerb:
  • 6 ECTS: Regelmäßige, aktive Teilnahme an Introduction, Klausur am Semesterende
  • 2 ECTS: Regelmäßige, aktive Teilnahme an Introduction, kleine Tests

4. Lehrformen: Seminar
Inhalt:
This course offers an introduction to key themes and methods in American cultural studies as an interdisciplinary field of inquiry. Thematically, we will explore issues such as religion and immigration, the frontier and regionalism, race and ethnicity, gender and sexuality, media and technology, America as nature’s nation and America and the world; conceptually, the focus will be on equality and difference as utopian ideas that have shaped American culture from colonial times to the present.
This course is designed to provide you with basic skills in American cultural studies, with a strong emphasis on reading and discussing various kinds of texts in their cultural contexts. Our primary readings will include short stories, poems and excerpts from novels as well as historical documents, essays, political speeches, photographs, popular songs and films, while several theoretical essays will provide us with a language for discussing changing concepts of culture.
Empfohlene Literatur:
All readings will be available via the Virtual Campus at the beginning of the semester.

 

Exam Preparation North-American Literature (Repetitorium)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Repetitorium, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 2, Studium Generale, angeboten u.a. für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, U2/01.36
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

Studium Generale: 2 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (I oder II): Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

LA GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)
  • Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft b: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)

Lehramt RS:
  • Zusatzmodul Literaturwissenschaft a: Examensübung (2 ECTS)

LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung (2 ECTS)

Joint Degree:
  • Mastermodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Vertiefungsmodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profilmodul I English and American Literature: Übung (2 ECTS)

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation and presentation

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 (until the day before the first session)
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This course is designed specifically for students of all teaching degrees ("Lehrämter") who prepare for the 3-hour written "Staatsexamen" in American Literature according to the new LPO. However, students preparing other final exams - oral or written - are very welcome, too.

The "Repetitorum" is a class designed to assist students in their preparations for the final written exam. The class, however, does NOT substitute each student’s individual study time! During class, students will receive immediate feedback about their level of preparation for the final exam. The most important aim of this class, however, is to provide participants with a platform to discuss complex issues, rather than particular details of one certain topic. Once again: the class aims to assist students in their preparations, but it does NOT replace independent study!

The topics for this semester will be chosen by the class participants themselves during the first session.

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung (Amerik. Kultur)

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 2, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Mi, 12:15 - 13:45, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Literaturwissenschaft (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird

Kulturwissenschaft
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
  • B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik (neue PO): Forschungsmodul - Betreuungsübung (5 ECTS)
  • M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. Anmeldung/Abmeldung:
  • Anmeldung: 15. Juli 2014 (9 Uhr) bis erste Sitzung (über FlexNow!)
  • Abmeldung: 15. Juli 2014 (9 Uhr) bis Werktag vor der ersten Sitzung (9 Uhr). Danach ist die Teilnahme verbindlich!

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail an bei christine.gerhardt(AT)uni-bamberg.de

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung (Amerik. Literatur)

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Übung, ECTS: 2
Termine:
Mi, 12:15 - 13:45, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Literaturwissenschaft (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in amerikanischer Literaturwissenschaft geschrieben wird

Kulturwissenschaft
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
  • B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik (neue PO): Forschungsmodul - Betreuungsübung (5 ECTS)
  • M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
  • Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. Anmeldung/Abmeldung:
  • Anmeldung: 15. Juli 2014 (9 Uhr) bis erste Sitzung (über FlexNow!)
  • Abmeldung: 15. Juli 2014 (9 Uhr) bis Werktag vor der ersten Sitzung (9 Uhr). Danach ist die Teilnahme verbindlich!

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail an bei Frau Prof. Gerhardt (christine.gerhardt(AT)uni-bamberg.de)

 

HS Kult: A House Divided? Barack Obama and the U.S. Rhetorical Tradition (Prof. Jon Smith)

Dozent/in:
Jon Smith
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8
Termine:
Einzeltermin am 29.11.2014, Einzeltermin am 30.11.2014, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Einzeltermin am 5.12.2014, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 6.12.2014, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung für Studierende der Anglistik/ Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
  • LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)

2. Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:

  • Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft


3. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
  • 8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)

4. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Barack Obama has returned oratory once considered integral to republican governance to a level of cultural effectiveness not seen since the 1960s. This course will deal half with the U.S. rhetorical tradition and half with Obama s skillful use of it. In the first half, we will review the rhetorical constructions of a national we in the works of Thomas Jefferson (the Declaration of Independence, draft and final form); James Madison (Federalist X); the speeches and writings of Abraham Lincoln (perhaps Obama s most important influence as a prose stylist), and Martin Luther King, Jr.; we will also consider examples of the jeremiad (Frederick Douglass Fourth of July address, Malcolm X s The Ballot or the Bullet ), a genre from which Obama has pointedly distanced himself. In the second half, we will consider Dreams from my Father (a major work), bits of The Audacity of Hope (more of a careful politician s book), and, most of all, Obama s speeches, especially but not only those from the 2008 campaign.

As is appropriate for a course that draws on rhetoric, cultural studies, American studies, and political science, among other fields, our critical methodology will be eclectic, ranging, for example, from Aristotelian rhetoric to Habermas notion of the public sphere to critical race theory to gender studies to psychoanalytic theory to work in American studies by such scholars as Donald Pease, Dana Nelson, Lauren Berlant, Eric Lott, and Garry Wills. Because German students find themselves deeply immersed in U.S. popular culture but sometimes relatively unexposed to U.S. public culture, the course is broadly intended as a critical, but not cynical, introduction to the latter.

REQUIRED TEXTS:

Barack Obama, Dreams from my Father. New York: Three Rivers Press, 1993. ---. The Audacity of Hope. New York: Vintage, 2006.
Readings and viewings for the first half of the course are nearly all in the public domain and/or available online.

COURSE SCHEDULE:

First class:
Introduction and welcome
Discussion of rhetorical theory; case study
Declaration of Independence (draft and revisions) (http://www.ushistory.org/Declaration/document/compare.htm)
U.S Constitution and Federalist Papers. Readings: http://www.usconstitution.net/const.html (scroll down to read the text) and http://thomas.loc.gov/home/histdox/fedpapers.html (number 10)
Douglass, Fourth of July Address. Print, read, and bring the reading to class! (http://teachingamericanhistory.org/library/index.asp?document=162)
Lincoln, House Divided Speech (http://teachingamericanhistory.org/library/index.asp?document=103);
Lincoln, Cooper Union Speech (http://showcase.netins.net/web/creative/lincoln/speeches/cooper.htm);
Lincoln, First Inaugural (http://avalon.law.yale.edu/19th_century/lincoln1.asp)
Lincoln, Gettysburg Address and 2nd Inaugural. (http://avalon.law.yale.edu/19th_century/gettyb.asp) and (http://avalon.law.yale.edu/19th_century/lincoln2.asp)
King, Letter from Birmingham Jail and "I Have a Dream" (http://www.africa.upenn.edu/Articles_Gen/Letter_Birmingham.html) and (http://www.mlkonline.net/dream.html). With I Have a Dream, please read the text of the speech, then watch the video, then read the text again. As you watch the video, see if you can spot the point at which he departs from his prepared remarks.

Second Class:

Obama, Dreams from my Father
Obama, 2004 DNC Speech. Viewing and text of DNC Speech: http://obamaspeeches.com/002-Keynote-Address-at-the-2004-Democratic-National-Convention-Obama-Speech.htm.
The Audacity of Hope (selections).
A More Perfect Union. Viewing: <http://www.youtube.com/watch?v=36T1fnIafC0> (Jeremiah Wright excerpt) and <http://www.youtube.com/watch?v=pWe7wTVbLUU> ( A More Perfect Union )
Inaugural Address: <http://www.youtube.com/watch?v=3PuHGKnboNY> Possibly Nobel address, 2014 State of the Union, etc.

 

HS Kult: Women and Medicine in American Literature and Culture (PD Dr. Ingrid Gessner)

Dozent/in:
Ingrid Gessner
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8
Termine:
Einzeltermin am 14.11.2014, 10:00 - 17:30, U5/01.17
Einzeltermin am 15.11.2014, 8:30 - 14:30, U5/01.17
Einzeltermin am 12.12.2014, 10:00 - 15:45, U5/01.17
Einzeltermin am 6.2.2015, 10:00 - 17:45, U11/00.16
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung für Studierende der Anglistik/ Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
  • LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)

2. Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:

  • Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft


3. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
  • 8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)

4. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Can I go see anything pleasant, like an execution or a dissection? This ironic question was put forth by writer Fanny Fern in 1859 in order to draw attention to the fact that women were still largely excluded from the public sphere and the medical professions. In the second half of the nineteenth century a growing number of women entered the public realms of education and the workplace (including the medical professions). This social, political, and medical development was mirrored in writing both by and for women. This seminar explores the intersections between medicine and gender in North-American literature and culture. We will analyze the representation of women nurses and doctors from historical, cultural, and literary points of view from the second half of the nineteenth century until the end of the twentieth. Topics addressed in this seminar include: The Sentimental Nurse Narrative in Wesley Bradshaw s Angel Agnes (1873) and Mattie Stephenson (1873); the representation of Civil War nursing in Louisa May Alcott s Hospital Sketches (1863); the representation of women doctors in the writings of Elizabeth Stuart Phelps, William Dean Howells and Sarah Orne Jewett; women and health in the Spanish-American War; the representation of the Vietnam War nurse in Lynda Van Devanter s autobiography Home Before Morning (1983) and Diane Carlson Evans s Vietnam Women s Memorial; the cinematic eye: women nurses in World Wars I and II in A Farewell to Arms (1932) and The English Patient (1996).

Course requirements: in-class participation, presentation, and research paper (15-20 pages).

The interdisciplinary nature of this seminar will be underscored by the collaboration of students from the University of Bamberg and the University of Regensburg on projects dealing with medicine, gender and American Studies. Students will also be asked to participate in a final student conference.

 

HS Lit: A House Divided? Barack Obama and the U.S. Rhetorical Tradition (Prof. Jon Smith)

Dozent/in:
Jon Smith
Angaben:
Hauptseminar, ECTS: 8
Termine:
Einzeltermin am 29.11.2014, Einzeltermin am 30.11.2014, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Einzeltermin am 5.12.2014, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 6.12.2014, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung für Studierende der Anglistik/ Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
  • LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)

2. Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:

  • Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft


3. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
  • 8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)

4. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Barack Obama has returned oratory once considered integral to republican governance to a level of cultural effectiveness not seen since the 1960s. This course will deal half with the U.S. rhetorical tradition and half with Obama s skillful use of it. In the first half, we will review the rhetorical constructions of a national we in the works of Thomas Jefferson (the Declaration of Independence, draft and final form); James Madison (Federalist X); the speeches and writings of Abraham Lincoln (perhaps Obama s most important influence as a prose stylist), and Martin Luther King, Jr.; we will also consider examples of the jeremiad (Frederick Douglass Fourth of July address, Malcolm X s The Ballot or the Bullet ), a genre from which Obama has pointedly distanced himself. In the second half, we will consider Dreams from my Father (a major work), bits of The Audacity of Hope (more of a careful politician s book), and, most of all, Obama s speeches, especially but not only those from the 2008 campaign.

As is appropriate for a course that draws on rhetoric, cultural studies, American studies, and political science, among other fields, our critical methodology will be eclectic, ranging, for example, from Aristotelian rhetoric to Habermas notion of the public sphere to critical race theory to gender studies to psychoanalytic theory to work in American studies by such scholars as Donald Pease, Dana Nelson, Lauren Berlant, Eric Lott, and Garry Wills. Because German students find themselves deeply immersed in U.S. popular culture but sometimes relatively unexposed to U.S. public culture, the course is broadly intended as a critical, but not cynical, introduction to the latter.

REQUIRED TEXTS:

Barack Obama, Dreams from my Father. New York: Three Rivers Press, 1993. ---. The Audacity of Hope. New York: Vintage, 2006.
Readings and viewings for the first half of the course are nearly all in the public domain and/or available online.

COURSE SCHEDULE:

First class:
Introduction and welcome
Discussion of rhetorical theory; case study
Declaration of Independence (draft and revisions) (http://www.ushistory.org/Declaration/document/compare.htm)
U.S Constitution and Federalist Papers. Readings: http://www.usconstitution.net/const.html (scroll down to read the text) and http://thomas.loc.gov/home/histdox/fedpapers.html (number 10)
Douglass, Fourth of July Address. Print, read, and bring the reading to class! (http://teachingamericanhistory.org/library/index.asp?document=162)
Lincoln, House Divided Speech (http://teachingamericanhistory.org/library/index.asp?document=103);
Lincoln, Cooper Union Speech (http://showcase.netins.net/web/creative/lincoln/speeches/cooper.htm);
Lincoln, First Inaugural (http://avalon.law.yale.edu/19th_century/lincoln1.asp)
Lincoln, Gettysburg Address and 2nd Inaugural. (http://avalon.law.yale.edu/19th_century/gettyb.asp) and (http://avalon.law.yale.edu/19th_century/lincoln2.asp)
King, Letter from Birmingham Jail and "I Have a Dream" (http://www.africa.upenn.edu/Articles_Gen/Letter_Birmingham.html) and (http://www.mlkonline.net/dream.html). With I Have a Dream, please read the text of the speech, then watch the video, then read the text again. As you watch the video, see if you can spot the point at which he departs from his prepared remarks.

Second Class:

Obama, Dreams from my Father
Obama, 2004 DNC Speech. Viewing and text of DNC Speech: http://obamaspeeches.com/002-Keynote-Address-at-the-2004-Democratic-National-Convention-Obama-Speech.htm.
The Audacity of Hope (selections).
A More Perfect Union. Viewing: <http://www.youtube.com/watch?v=36T1fnIafC0> (Jeremiah Wright excerpt) and <http://www.youtube.com/watch?v=pWe7wTVbLUU> ( A More Perfect Union )
Inaugural Address: <http://www.youtube.com/watch?v=3PuHGKnboNY> Possibly Nobel address, 2014 State of the Union, etc.

 

HS Lit: Women and Medicine in American Literature and Culture (PD Dr. Ingrid Gessner)

Dozent/in:
Ingrid Gessner
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8
Termine:
Einzeltermin am 14.11.2014, 10:00 - 17:30, U5/01.17
Einzeltermin am 15.11.2014, 8:30 - 14:30, U5/01.17
Einzeltermin am 12.12.2014, 10:00 - 15:45, U5/01.17
Einzeltermin am 12.2.2015, 10:00 - 17:45, U11/00.16
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung für Studierende der Anglistik/ Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
  • LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)

2. Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:

  • Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft


3. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
  • 8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)

4. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Can I go see anything pleasant, like an execution or a dissection? This ironic question was put forth by writer Fanny Fern in 1859 in order to draw attention to the fact that women were still largely excluded from the public sphere and the medical professions. In the second half of the nineteenth century a growing number of women entered the public realms of education and the workplace (including the medical professions). This social, political, and medical development was mirrored in writing both by and for women. This seminar explores the intersections between medicine and gender in North-American literature and culture. We will analyze the representation of women nurses and doctors from historical, cultural, and literary points of view from the second half of the nineteenth century until the end of the twentieth. Topics addressed in this seminar include: The Sentimental Nurse Narrative in Wesley Bradshaw s Angel Agnes (1873) and Mattie Stephenson (1873); the representation of Civil War nursing in Louisa May Alcott s Hospital Sketches (1863); the representation of women doctors in the writings of Elizabeth Stuart Phelps, William Dean Howells and Sarah Orne Jewett; women and health in the Spanish-American War; the representation of the Vietnam War nurse in Lynda Van Devanter s autobiography Home Before Morning (1983) and Diane Carlson Evans s Vietnam Women s Memorial; the cinematic eye: women nurses in World Wars I and II in A Farewell to Arms (1932) and The English Patient (1996).

Course requirements: in-class participation, presentation, and research paper (15-20 pages).

The interdisciplinary nature of this seminar will be underscored by the collaboration of students from the University of Bamberg and the University of Regensburg on projects dealing with medicine, gender and American Studies. Students will also be asked to participate in a final student conference.

 

Introduction to English and American Literature (C)

Dozent/in:
Judith Rauscher
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Frühstudium, 6 ECTS = inclusive Tutorium; WICHTIG!!! Anmeldung über FlexNow! auch für Studierende höherer Semester
Termine:
Di, 16:00 - 18:00, U5/00.24
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung in die Englische Literaturwissenschaft (2 oder 6 ECTS)
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS)
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt GY: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)

2. An- und Abmeldung / Enrollment
  • 1.10. - 6.10.2014
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to judith.rauscher(at)uni-bamberg.de.)

WICHTIG: Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A und B finden Sie in Flexnow bei der Englischen Literaturwissenschaft, die Termine C und D bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Kurse "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien / Tutorials

The following courses are supplementary to the seminar:
  • Tutorium to the "Introduction to English and American Literature" (no additional enrollment required!)
  • a one-off 2-hour course provided by the library: "Einführung in die Bibliotheksbenutzung für Anglisten" (enrollment via the Virtual Campus, access via "Bibliothek")

4. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points

6 ECTS:
  • active participation
  • Übung "Einführung in die Bibliotheksbenutzung für Anglisten" (enrollment via the Virtual Campus, access via "Bibliothek")
  • final written exam

2 ECTS (nur BA Medieval Studies):
  • active participation
  • small tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history. The focus, however, will be on the discussion of textual examples from these various vantage points. The goal of this course is to enable you to articulate fresh readings of texts from different genres, in their cultural contexts, and informed by key theories and analytical methods.
Please note that the first tutorial will take place AFTER the first regular session!
Empfohlene Literatur:
Michael Meyer. English and American Literature. 4th ed. UTB Basic. Tübingen: Francke, 2010. (Required!)

 

Introduction to English and American Literature (D)

Dozent/in:
Theresa Roth
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, U5/00.24
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung in die Englische Literaturwissenschaft (2 oder 6 ECTS)
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS)
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt GY: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)

2. An- und Abmeldung / Enrollment
  • 1.10. - 6.10.2014
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to judith.rauscher(at)uni-bamberg.de.)

WICHTIG: Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A und B finden Sie in Flexnow bei der Englischen Literaturwissenschaft, die Termine C und D bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Kurse "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien / Tutorials

The following courses are supplementary to the seminar:
  • Tutorium to the "Introduction to English and American Literature" (no additional enrollment required!)
  • a one-off 2-hour course provided by the library: "Einführung in die Bibliotheksbenutzung für Anglisten" (enrollment via the Virtual Campus, access via "Bibliothek")

4. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points

6 ECTS:
  • active participation
  • Übung "Einführung in die Bibliotheksbenutzung für Anglisten" (enrollment via the Virtual Campus, access via "Bibliothek")
  • final written exam

2 ECTS (nur BA Medieval Studies):
  • active participation
  • small tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history. The focus, however, will be on the discussion of textual examples from these various vantage points. The goal of this course is to enable you to articulate fresh readings of texts from different genres, in their cultural contexts, and informed by key theories and analytical methods.
Please note that the first tutorial will take place AFTER the first regular session!
Empfohlene Literatur:
Michael Meyer. English and American Literature. 4th ed. UTB Basic. Tübingen: Francke, 2010. (Required!)

 

Media Session "Wild Ones/Mild Ones"

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Vertiefungsseminar
Termine:
Di, 20:15 - 23:00, U5/00.24
Einzeltermin am 29.10.2014, Einzeltermin am 7.1.2015, 20:15 - 23:00, U5/00.24
Inhalt:
The Media Session is designed as an extension of those classes of the American Department that work with movies. However, we encourage all students to attend the movie sessions, because we show American classics as well as classics inspired by America.

The up-to-date program can be viewed in the VC course "Schwarzes Brett Amerikanistik".

Please contact the staff of the American Studies Department via Email for the necessary password.

 

PS 20th Century American Poetry and the City

Dozent/in:
Judith Rauscher
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, U2/01.30
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to judith.rauscher(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
If the 20th century has sometimes been called “The American Century”, it can certainly be called “The Century of American Poetry”. During the 19th century, American poetry frequently followed older British models and remained relatively conventional in form and content (poets like Walt Whitman or Emily Dickinson being notable exceptions). In the first decades of the 20th century, however, and with the advent of Modernism, American poetry became a significant force of both literary innovation and social commentary: “Poetry is not only dream and vision; it is the skeleton architecture of our lives. It lays the foundations for a future of change, a bridge across our fears of what has never been before.” (Audre Lorde)

In this course we are going to trace major developments of US-American poetry in the 20th century by focusing on poems about the city, a space that brings to the fore issues of race and class as well as of gender and sexuality. We will begin with modernist poetry of the 1920s and 30s, and the powerful evocations of London and Chicago by American writers like Ezra Pound and Carl Sandburg, comparing them to the depictions of New York by poets of the Harlem Renaissance like Langston Hughes and Claude McKay. In a second step, we will turn to the post-war period, examining The Beats of San Francisco and the so-called New York School of poetry. In the third section of the course, we will read city poetry written during different social movements of the 1960s, 70s and 80s by poets involved with the Black Arts Movement, the Feminist Movement as well as the Chicano/a Movement.

In order to explore American poetry about the city published in the 1990s and 2000s, and instead of having presentations during the term, students are expected to prepare a short, conference-style paper for one of the last two or three sessions of the course. In these final presentations, each student will be asked to discuss one city poem by a poet of his/her choice and to present an argument about this text that may be developed into a final paper.
Empfohlene Literatur:
As a general work of reference on poetry and its forms, aesthetics, groups and movements, on poetic devices and rhetorical terms common in American poetry, and on the critical terms common in poetry scholarship, you should get a copy of Edward Hirsch’s A Poet’s Glossary (Houghton Mifflin, 2014). To those of you who want to prepare by reading some poetry during the semester break, I recommend that you have a look at the The Norton Anthology of Modern and Contemporary Poetry (2003), edited by Jahan Ramazani, or similar anthologies available in the library.

Please purchase the following two books, both available as part of the inexpensive Pocket Poets Series published by City Lights Books (less than 7 Euros each):

  • Allen Ginsberg: Howl and Other Poems
  • Frank O'Hara: Lunch Poems

All other primary texts for this course will be made available at the beginning of the semester. We will read texts by poets including Ezra Pound, T. S. Eliot, Carl Sandburg, Lola Ridge, Langston Hughes, Gwendolyn Brooks, Anne Sexton, Sylvia Plath, Allen Ginsberg, Frank O’Hara, Amiri Baraka, Audre Lorde, Adrienne Rich, Gary Soto and Lorna Dee Cervantes.

 

PS Kult "Beloved Beasts: Talking (about) Animals in German and American Literature and Culture"

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 2, Studium Generale
Termine:
Di, 12:00 - 14:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar (6 ECTS); Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
  • M.A. Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Britische und Amerikanische Kultur, Variante 2 (6 ECTS)
  • M.A. Literatur und Medien: Profilmodul: Übung (Referat + Essay, 4 ECTS)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur (6 ECTS); Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar (5 ECTS)
  • Joint Degree: Master-, Profilmodul Variante 2 (6 ECTS)
  • Erasmus and other visiting students: Seminar (6 ECTS)


2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • classroom tasks
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)


3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This interdisciplinary course has been designed especially for US-American and Canadian exchange students and German students, inviting them to study each other’s cultures together. This semester, we will focus on animal protagonists and narrators in North-American and German writing and culture, present and past. We will study texts in which animals are attributed with human emotions and motivations and speak their mind about issues of cultural, political and sociological relevance. One central question of this class is how anthropomorphist ascriptions reflect literary and ideological developments, and how the author/creator’s choice to use an animal narrator affects the significance of the cultural artefact in question. We will also try to determine how North American and German cultures have used the animal’s voice differently, thus claiming and maintaining cultural diversity and possibly even independence through art.

Since animal narrators have been “voicing” their concerns for over 3.000 years now, we have quite a vast body of works at our disposal. We will, however, focus mostly on texts of US American, Canadian and German origin. Our “reading list” will include novels, short stories, poems, illustrations, movies, cartoon strips and even musical pieces. Students are asked to read two novels in advance, meaning: before class starts in October. Those texts will form the background for most of our discussions, but additional reading will be required during the semester.

Note: Readings and classroom discussions will be both in English and German. All course material (except for the novels) will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. Make sure that you order your copy of the books well in advance! It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. You are welcome to bring in materials from outside of class (newspaper articles, handouts etc.) and you can also plan class room activities – e.g. mock debates. Your input will be welcome!

Required Reading – before the beginning of the term:
• John Collier, His Monkey Wife (1930)
• Günter Grass, Die Rättin (1986)

Required Reading – during the term:
• Jack London, The Call of the Wild (1903)
• Kirsten Bakis, Lives of the Monster Dogs (1997)

As an additional platform to prepare for class and discuss its central topics, the weekly Media Session (each Wednesday, starting at 8 p.m.) will give you the chance to watch a number of movies that feature “Talking Animals”. Attendance is voluntary, but strongly recommended.

 

PS Lit "Beloved Beasts: Talking (about) Animals in German and American Literature and Culture"

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Di, 12:00 - 14:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature
  • M.A. Literatur und Medien: Profilmodul: Übung (Referat + Essay, 4 ECTS)


2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • classroom tasks
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)


3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This interdisciplinary course has been designed especially for US-American and Canadian exchange students and German students, inviting them to study each other’s cultures together. This semester, we will focus on animal protagonists and narrators in North-American and German writing and culture, present and past. We will study texts in which animals are attributed with human emotions and motivations and speak their mind about issues of cultural, political and sociological relevance. One central question of this class is how anthropomorphist ascriptions reflect literary and ideological developments, and how the author/creator’s choice to use an animal narrator affects the significance of the cultural artefact in question. We will also try to determine how North American and German cultures have used the animal’s voice differently, thus claiming and maintaining cultural diversity and possibly even independence through art.

Since animal narrators have been “voicing” their concerns for over 3.000 years now, we have quite a vast body of works at our disposal. We will, however, focus mostly on texts of US American, Canadian and German origin. Our “reading list” will include novels, short stories, poems, illustrations, movies, cartoon strips and even musical pieces. Students are asked to read two novels in advance, meaning: before class starts in October. Those texts will form the background for most of our discussions, but additional reading will be required during the semester.

Note: Readings and classroom discussions will be both in English and German. All course material (except for the novels) will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. Make sure that you order your copy of the books well in advance! It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. You are welcome to bring in materials from outside of class (newspaper articles, handouts etc.) and you can also plan class room activities – e.g. mock debates. Your input will be welcome!

Required Reading – before the beginning of the term:
• John Collier, His Monkey Wife (1930)
• Günter Grass, Die Rättin (1986)

Required Reading – during the term:
• Jack London, The Call of the Wild (1903)
• Kirsten Bakis, Lives of the Monster Dogs (1997)

As an additional platform to prepare for class and discuss its central topics, the weekly Media Session (each Wednesday, starting at 8 p.m.) will give you the chance to watch a number of movies that feature “Talking Animals”. Attendance is voluntary, but strongly recommended.

 

PS Outsider Literature: The Beats and their Colleagues

Dozent/in:
Theresa Roth
Angaben:
Proseminar, ECTS: 6
Termine:
Einzeltermin am 7.11.2014, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 8.11.2014, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Einzeltermin am 21.11.2014, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 22.11.2014, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to theresa.roth(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
What started in the mid-1950s as a small circle of unpublished friends soon became known as America’s first major Cold War literary movement, and as one of the most successful free speech movements in American literature. The Beat generation forever changed their country’s ideas about what literature–and poetry in particular–can do. Loosely associated with the time’s jazz rhythms, with underground drug cultures and the proliferation of Eastern spirituality, the Beats have become a symbol for the protest movements of the younger generation of the 1950s, 60s and beyond.

This seminar will focus on a broad selection of the Beats’ novels, stories, poems, and other works, including their achievements in the visual arts. We will discuss the most well-known writers of the group—Jack Kerouac, Allen Ginsberg, William Burroughs, Gary Snyder and Lawrence Ferlinghetti—as well as texts by celebrated feminist Beat poet Diane Di Prima, by Amiri Baraka, who was closely affiliated with the Beats in his early years, and by Charles Bukowski, who was never part of the actual Beat circle but whose texts share some of their overall features and are read by many Beat enthusiasts. The overall Beat environment will be covered as well, most notably the socio-economic, post-war setting and the literary roots that inspired the Beats and the jazz/bebop ties. In particular, their way of leading a non-conformist live and their attacks on materialism, militarism, consumerism and conformity will be observed more closely, focusing on the issues of sexuality and drugs, friendship and travelling.

Kerouac’s On the Road should be read before the beginning of the class. All other texts will be provided in time via the Virtual Campus.

In the Virtual Campus you will also find the topics for the oral presentations. Please choose a topic and sign in on the respective topic. You will choose one topic, which you should discuss for approximately ten minutes in class with focus on one thesis concerning the text, as well as a shorter introduction to a literary phenomenon or period, which should be on a different day from your thesis-presentation. Please send your handout and thesis to the instructor two weeks before your representation.

 

S/Ü: Sin, Insanity, and Violence: The Dark Romanticism of Poe, Hawthorne, and Melville

Dozent/in:
Georgiana Banita
Angaben:
Seminar/Proseminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 8, Studium Generale, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, MG1/02.05
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung/Abmeldung vom 22. September, 10:00 Uhr bis 24. Oktober 2014, 23:59 Uhr in FlexNow über den Lehrstuhl Literatur und Medien!

Modulzugehörigkeiten für Studierende des MA Literatur und Medien:

Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Literatur, Medien- und Kulturtheorie: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Erweiterung Literatur, Medien- und Kulturtheorie: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Profilmodul: Seminar (Referat + mündliche Prüfung, 6 ECTS)
Profilmodul: Übung (Referat, 4 ECTS)

Modulzugehörigkeiten für Studierende der Anglistik:

BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GYM Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch): Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Amerikanische Kultur (5 ECTS) Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Landeskunde/Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft
LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literatur oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Master-Vertiefungsmodul I oder II Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwisssenschaft: Seminar (8 ECTS)

Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe für Anglistikstudierende:

8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)
6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
5 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (3.000-4.000 Wörter)
Inhalt:
The major American fiction of the mid-nineteenth century has little to say about the everyday experiences of ordinary Americans. While the lofty Transcendentalism of Emerson, Thoreau, and Whitman focused on the potential for greatness of every individual, another, more subversive subset of American Romanticism doubted these qualities and mined instead the murky depths of the human psyche. The leading “Dark Romantics,” Poe, Hawthorne, and Melville, subscribed to a sinister aesthetic—what Melville called “the power of blackness”—that continues to resonate in US culture to this day. Relinquishing all faith in human nature, they created characters that illustrate the propensity of humanity for evil, hubris, unbridled passion, and unrestrained violence. Adultery, incest, and murder uncover a world marked by moral conflicts, ambiguities, and a profound pessimism about the human capacity for redemption. In this scenario nature turns malevolent; dwellings are decrepit and haunted; relationships transgress social norms in ways that inevitably lead to gruesome perdition. People succumb to delusions that mock the Emersonian ideal of self-reform.

We will study this fascinating body of literature first by reading the most ghoulish, guilt-ridden stories of Edgar Allan Poe; two of Hawthorne’s short stories, “The Minister’s Black Veil” and “Young Goodman Brown,” along with his novel The Scarlet Letter (1850), all of which explore Puritan notions of sin and natural depravity; then Melville’s shorter works “Bartleby the Scrivener” and “Benito Cereno,” where dark romantic themes attach to specific social and historical settings (Wall Street and a slave rebellion on a merchant ship).

The core of the seminar is Melville’s sublime rebuttal of Transcentalist myth in his controversial and aptly titled novel Pierre: or, The Ambiguities (1852). We will read the novel alongside Pola X, its 1999 screen adaptation by French director Leos Carax. Pola X transplants Melville’s story of incest and mysticism into a contemporary setting that uses the aesthetics of Dark Romanticism to stress class tensions, the harsh realities of immigration, and the collapse of social empathy. With its young stars already tragically dead, everything about this film embodies the pessimism of Melville’s novel. And like Pierre, Pola X was (inexplicably) a critical failure.

In other quarters, however, revisiting the unholy anxieties of Dark Romanticism has captivated audiences and critics alike. We conclude by identifying the hypnotic styles and eerie moods of dark romantic fiction in American cinema and television, from David Fincher’s 1995 thriller Se7en, Tim Burton’s Sleepy Hollow and Stanley Kubrick’s Eyes Wide Shut, both released, like Pola X, in 1999, to the occult “Black Lodge” in David Lynch’s Twin Peaks and the nihilistic musings of Rust Cohle on the insubstantiality of human experience as “sentient meat” in HBO’s Southern gothic drama True Detective.

Readings

Poe, “The Fall of the House of Usher,” “The Tell-Tale Heart,” “The Black Cat,” “The Murders in the Rue Morgue”

Hawthorne, “The Minister’s Black Veil,” “Young Goodman Brown,” The Scarlet Letter

Melville, “Bartleby the Scrivener,” “Benito Cereno,” Pierre: or, The Ambiguities

 

S/Ü: Der Regisseur Martin Scorsese

Dozent/in:
Georgiana Banita
Angaben:
Seminar/Proseminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 8, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, MG2/00.10
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung/Abmeldung vom 22. September, 10:00 Uhr bis 24. Oktober 2014, 23:59 Uhr in FlexNow über den Lehrstuhl Literatur und Medien!

Modulzugehörigkeiten für Studierende des MA Literatur und Medien:

Medienwissenschaftliche Grundlagen: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Erweiterung Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Profilmodul: Seminar (Referat + mündliche Prüfung, 6 ECTS)
Profilmodul: Übung (Referat, 4 ECTS)

Modulzugehörigkeiten für Studierende der Anglistik:

B.A. Anglistik/Amerikanistik:
Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
LA (neu) GYM:
Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (Seminar, 8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
M.A. Anglistik/Amerikanistik:
Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
Profilmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.:
Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
LA (alt) alle, Diplom, Magister:
Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree:
Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies
Inhalt:
Gegenstand des Seminars ist das filmische Schaffen des US-amerikanischen Regisseurs, Drehbuchautors und Filmproduzenten italienischer Abstammung Martin Scorsese, der ohne Zweifel zu den bedeutendsten Filmemachern seiner Generation zählt und mit unterschiedlichen Genres erfolgreich wurde: Gangsterfilm, Musical, Thriller, Biopic, Musikfilm, Dokumentation, Melodram und Kinderfilm. Mehr als das Werk anderer Regisseure sind die Filme Martin Scorseses bestimmt durch ein Oszillieren zwischen Kontinuitäten und Brüchen. Doch genau diese Fluktuation spiegelt exemplarisch die politischen und kulturellen Schwankungen der US-amerikanischen Gesellschaft in der Zeit unmittelbar nach dem Vietnamkrieg bis hin zur Finanzkrise 2008. Verschiedene Schwerpunkte können dabei fokussiert werden: Mafia, Einwanderung, katholische Moral, Kriminalität und Verbrechen, urbane Lebenswelten, soziale Abgrenzung, Einsamkeit und Obsession, Gewalt und Männlichkeit, Geld und Gier, weiblicher Masochismus, Ruhm und Showbiz. Im Seminar soll herausgearbeitet werden, wie der düstere Anti-Spielberg diese Themen in seinen Filmen immer wieder aufgreift und modifiziert. Aus der Fülle des Korpus (Scorsese hat 53 Filme gedreht) sind für die eingehende Analyse folgende Werke ausgewählt worden, die den Bogen von Literaturverfilmung und Remake über die bekannten, in Zusammenarbeit mit Robert De Niro entstandenen Monumentalwerke der 70er und 80er Jahre bis zur neueren Partnerschaft mit Leonardo DiCaprio spannen:

Mean Streets (1973)—Alice Doesn’t Live Here Anymore (1974)—Taxi Driver (1976)—Raging Bull (1980)—The King of Comedy (1982)—GoodFellas (1990)—Cape Fear (1991)—The Age of Innocence (1993)—Casino (1995)—Gangs of New York (2002)—Aviator (2004)—The Departed (2006)—Shutter Island (2010)—The Wolf of Wall Street (2013)

Was macht einen Scorsese-Film aus? Nicht nur eine packende Inszenierung, temporeiche Dialoge und ein sensibler Umgang mit Musik, sondern vor allem eine düstere gesellschaftskritische Skepsis gegenüber dem amerikanischen Traum, der nur noch Neurosen und Aggression in seinen desillusionierten Anhängern, sowohl in der Machtelite als auch in sozial deklassierten Schichten, hervorzurufen vermag. Im Zuge einer intensiven Erarbeitung filmästhetischer Aspekte in den ausgewählten Werken wird sich das Seminar darauf konzentrieren, die narrative Leichtigkeit der Filme zu hinterfragen und Ambivalenzen vor allem im Erzählen von Gewalt und Obsession sichtbar zu machen. Hierzu werden wir uns einerseits mit filmtheoretischen Grundlagen und zum anderen mit klassischen Perspektiven auf die US-amerikanische Kultur, beispielsweise mit Hinblick auf Ethnizität und sozialen Aufstieg, auseinandersetzen. Ziel ist es, unter Einbezug unterschiedlicher Forschungsansätze die subtilen Kontinuitäten des Oeuvres Scorseses von Travis Bickle bis Jordan Belfort zu reflektieren und an den Filmen selbst zu erproben. Den Abschluss des Seminars bildet die Analyse ausgewählter Beispiele für Scorseses Wirkung auf das Filmwerk unterschiedlicher Regisseure, von Quentin Tarantino und Spike Lee bis Paul Thomas Anderson und David O. Russell.

 

Tough Ladies: Women in American Fiction

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, ECTS: 2, Studium Generale
Termine:
Mi, 14:00 - 16:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
  • Übung (2 ECTS)

Joint Degree:
  • Mastermodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Vertiefungsmodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profilmodul I English and American Literature: Übung (2 ECTS)

LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

Studium Generale: 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
American literature is full of strong and willful women, who conquer and claim, suffer and survive. This class will follow their trail through US-American literary history and trace their literary footsteps in the quicksand of a heavily gendered industry and culture. For our central reading we will focus on four classic American novels, featuring female protagonists in a variety of historical contexts. Additionally, we will read several short stories and poems that also highlight the role of the female protagonist and voice in American literary history.

Note: This class is a reading exercise (Leseübung), designed to assist you in working through the reading list. Therefore, participants are expected to read a lot. All course material (except for the novels) will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. You are welcome to bring in materials from outside of class (newspaper articles, handouts etc.) and you can also plan class room activities – e.g. mock debates. Your input will be welcome!

Required Reading – before the beginning of the term:
• Nathaniel Hawthorne, The Scarlet Letter (1850)
• Henry James, The Portrait of a Lady (1881)

Required Reading – during the term:
• Ellen Glasgow, Barren Ground (1925)
• Alice Walker, The Color Purple (1982)

As an additional platform to prepare for class and discuss its central topics, the weekly Media Session (each Wednesday, starting at 8 p.m.) will give you the chance to watch a number of movies that feature “Tough Ladies”. Attendance is voluntary, but strongly recommended.

 

Tutorium Introduction to English and American Literature (C)

Dozent/in:
Natalie Mehl
Angaben:
Tutorien
Termine:
Mo, 12:00 - 14:00, U5/01.18

 

Tutorium Introduction to English and American Literature (D)

Dozent/in:
Natalie Mehl
Angaben:
Tutorien, 2 SWS
Termine:
Mo, 18:00 - 20:00, U5/01.18

 

V/Ü: From Blues to Hip-Hop: Music and American Culture

Dozent/in:
Georgiana Banita
Angaben:
Vorlesung und Übung
Termine:
Di, 18:00 - 20:00, U5/01.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung/Abmeldung vom 22. September, 10:00 Uhr bis 24. Oktober 2014, 23:59 Uhr in FlexNow über den Lehrstuhl Literatur und Medien!

Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:

Medienwissenschaftliche Grundlagen: Vorlesung (Teilnahme, 2 ECTS)
Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft: Vorlesung (Teilnahme, 2 ECTS)
Literatur-, Medien- und Kulturtheorie: Vorlesung (Teilnahme, 2 ECTS)
Erweiterung Literatur, Medien- und Kulturtheorie: Vorlesung (Teilnahme, 2 ECTS)
Profilmodul: Übung (Teilnahme + Essay, 4 ECTS)

Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung Anglistik/Amerikanistik:

Kulturwissenschaft

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Basis-, Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft: Vorlesung/Übung Britische und Amerikanische Kultur (2 ECTS)
M.A. Anglistik/Amerikanistik: Master-, Profilmodul; Fachwissenschaftliche Vertiefung; Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik: Vorlesung/Übung Britische und Amerikanische Kultur (2 bzw. 4 ECTS)
Lehrämter (neu): RS/BS Zusatzmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Vorlesung Britische und Amerikanische Kultur (2 ECTS); GYM Aufbau-, Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch) Landeskunde/Kulturwissenschaft: Vorlesung Britische und Amerikanische Kultur (1 ECTS)
B.Sc. BWL (Wirtschaftspädagogik): Übung Kulturwissenschaft (2 ECTS)
M.Sc. Wirtschaftspädagogik: Übung Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Joint Degree: Master-, Vertiefungs-, Profilmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft Variante I/Erweiterungsbereich: Vorlesung/Übung Britische und Amerikanische Kultur (2 ECTS)
Erasmus-Studenten (2 oder 4 ECTS)

Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung (2 oder 4 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Studium Generale (2 oder 4 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante I (2 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante II (4 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), muss mit der Übung zur Vorlesung (2 ECTS) ergänzt werden MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft (4 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 oder 4 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Vorlesung Literaturwissenschaft (2 oder 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante I (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Literaturwissenschaft, Variante II (4 ECTS)
LA alt (alle), Magister, Diplom: Vorlesung Literaturwissenschaft
Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Literary Studies
Joint Degree: Restricted Electives: Profilmodul Literary Studies
Joint Degree: Free Electives: Master-Vertiefungsmodul Literary Studies
Inhalt:
America's greatest contribution to world culture is undoubtedly its music. This lecture seeks to outline the soundtrack of American history and culture in the long twentieth century. The music of the United States is incredibly diverse and bears the imprint of multiple traditions. The lecture provides a survey of popular genres including 1920s gospel music, blues, soul, jazz, country, rhythm and blues, pop, punk, rock and roll, rap, and hip-hop. We want to understand the sound of specific genres, but also the distinctive styles of regional musical centers such as New Orleans, Detroit, Austin, Nashville, or Los Angeles, as well as the rich history of famous record labels (Sun Records, Motown, and Stax), which were key for the racial integration of popular music in America.

Music genres evolve from political tensions and social trends, so we will examine the links between folk revival and 1960s counterculture, gospel music and the Civil Rights Movement, and Bruce Springsteen's role in portraying post-industrial America. The structure of the lecture will reflect the diversity of the material. Some sessions will focus on influential or unique artists (Louis Armstrong, Billie Holiday, Nina Simone, Elvis Presley, Aretha Franklin, Ray Charles, Bob Dylan, Johnny Cash, Patti Smith, Janis Joplin, R.E.M, Nirvana, The Doors, Jimi Hendrix, Santana, Frank Zappa, Michael Jackson, Madonna, Tupac Shakur, Tom Waits, Fiona Apple, Janelle Monáe), others on political and social commentary. One session will chart the best in American movie soundtracks, and at least one more will explain music styles, techniques, and terminologies. Throughout the lecture we will draw on our literary and media skills to interpret musical composition, performance, and text. We will also approach the material thematically, by looking into the impact of drug culture on American music and the legacy of war.

Recommended textbook: Larry Starr and Christopher Waterman, American Popular Music: From Minstrelsy to MP3 (4th edition, Oxford University Press, 2013).
Chapter outlines, slides, and additional readings will be available on the Virtual Campus.

Guest lecture: Dr. Emily Petermann (University of Konstanz): American Music and the Contemporary Novel

Requirements:
2 ECTS: Regular attendance
4 ECTS: Regular attendance + written assignment (1.500-2.000 words)



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof