UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 

Lehrveranstaltungen

 

An interdisciplinary approach to Shakespeare: Language pedagogy, linguistics, literary and cultural studies

Dozentinnen/Dozenten:
Manfred Krug, Isolde Schmidt, Pascal Fischer, Nicole K. Konopka, Beatrix Hesse
Angaben:
Seminar/Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8, Kultur und Bildung
Termine:
jede 2. Woche Di, 8:45 - 11:45, U5/02.18
Einzeltermin am 17.1.2017, 8:45 - 11:45, U5/02.18
Beginn: erste Semesterwoche. Bitte beachten Sie, dass die erste Sitzung von 8:30-11:30 Uhr stattfindet. Die Sitzung am 24.01.2017 entfällt. In the second week of term, MA students as well as BA/Lehramt students in their Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft are expected to take part in an introduction to research methods in the computer pool U5/02.23 (unless they have already participated in the Übung Methods and Theories in Linguistics ). Thus, these participants are required to reserve the following times and dates: Mon, 24 October 2016, 8-10h OR 10-12h OR 12-14h AND Thu, 27 October 2016, 8-14h OR Fri, 28 October 2016, 8-14h. To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by 20 October at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/moodle/enrol/index.php?id=18361 . You will receive notice of the time slots you have been allotted on 21 October.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung über FlexNow vom 26.09.16, 10:00h bis 20.10.16, 23:59h.
Abmeldung über FlexNow vom 26.09.16, 10:00h bis 30.10.16, 23:59h.


Die Anmeldung für die Lehrveranstaltung erfolgt für alle Studierenden über den Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft.
Die Prüfungsanmeldung erfolgt später im jeweils gewählten Teilbereich.
Nähere Informationen erhalten Sie in der ersten Seminarsitzung.


Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Lehramtsstudierenden der Anglistik/Amerikanistik sowie MA-Studierende geeignet. Studierende können wählen, in welcher der beteiligten Teildisziplinen sie Punkte für ein Modul einbringen bzw. ein Modul absolvieren wollen. Darüber hinaus kann die Lehrveranstaltung auch im Rahmen des neuen KulturPLUS-Moduls belegt werden.


Informationen für Studierende der englischen Sprachwissenschaft

1. Modules:

-LA GY modularisiert: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
-MA English and American Studies: Mastermodule in English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
-MA English and American Studies: Consolidation Module in English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
-MA English and American Studies: Profile Module in English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
-MA English and American Studies: Restricted Electives in English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
-MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul II Anglistik: Seminar (7 ECTS)
-Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
-LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Sprachwissenschaft
-European Joint Master's Degree in English and American Studies: Mastermodule in English Linguistics: Seminar (max. 8 ECTS)
-European Joint Master's Degree in English and American Studies: Consolidation Module in English Linguistics: Seminar (max. 8 ECTS)
-European Joint Master's Degree in English and American Studies: Profile Module in English Linguistics: Seminar (max. 8 ECTS)
-Erasmus and other visiting students: Seminar (max. 8 ECTS)

For students transferring to the University of Bamberg, for Erasmus students and for those who need the credit to register for their upcoming final exams a few places will be reserved. If the course is fully booked please contact the lecturer personally.

2. Requirements for successful completion of the course:
regular active participation in class + oral presentation + termpaper (4500-6000 words)

Informationen für Studierende der englischen Didaktik

1. Modulzugehörigkeit:
-Lehramt GS; MS, RS, GY: Vertiefungsmodul
-Lehramt RS: Zusatzmodul
-BEd Berufliche Bildung: Vertiefungsmodul
-MEd Berufliche Bildung: Zusatzmodul
-Bachelor BWL Studienschwerpunkt BIMA: Doppelwahlpflichtfach Englisch: Basismodul
-Bachelor Wirtschaftspädagogik: Doppelwahlpflichtfach Englisch: Basismodul
-Master Wirtschaftspädagogik: Doppelwahlpflichtfach Englisch: Aufbaumodul
-Master Wirtschaftspädagogik: Doppelwahlpflichtfach Englisch: Vertiefungsmodul

2. Teilnahmevoraussetzungen:
abgeschlossenes englischdidaktisches Basismodul

3. Leistungsnachweis:
regelmäßige Anwesenheit und intensive Mitarbeit; Referat und Hausarbeit

Informationen für Studierende der anglistischen und amerikanistischen Kulturwissenschaft

1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
-B.A. Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
-B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
-LA (neu) GYM: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (Seminar, 8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
-M.A. English and American Studies:
-Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS) Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS) Consolidation Module English and American Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
-Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS) Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
-M.A. Literatur und Medien: Literatur-, Medien- und Kulturtheorie, Erweiterung Literatur-, Medien- und Kulturtheorie
-LA (alt) alle, Diplom, Magister: Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
-Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
active participation
presentation
term-paper according to the style-sheet

Informationen für Studierende der Amerikanistik (HS Kultur)

1. Modulzugehörigkeit und Zugangsvoraussetzungen
-B.A. Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft -B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS) -LA (neu) GYM: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (Seminar, 8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
-M.A. English and American Studies: Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS); Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS); Consolidation Module English and American Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
-Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS); Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
-LA (alt) alle, Diplom, Magister: Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
-Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies ; Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

2. Voraussetzungen Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:

-6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
-8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)

An- und Abmeldung / Enrollment:
Anmeldung zur Lehrveranstaltung / Registration via FlexNow Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de!

Informationen für Studierende der Amerikanistik (HS Literatur)

1. Modulzugehörigkeit und Zugangsvoraussetzungen

-BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
-BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
-LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
-MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
-MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
-MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
-MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
-Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
-LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
-Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Literaturwissenschaft (8 ECTS)
-Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Literaturwissenschaft (8 ECTS)
-Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Literaturwissenschaft (8 ECTS)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)

An- und Abmeldung / Enrollment:
Anmeldung zur Lehrveranstaltung / Registration via FlexNow
Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de!

Informationen für Studierende der Englischen Literaturwissenschaft

1. Module Allocation:
-BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
-BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
-LA GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
-MA English and American Studies:
Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich English and American Studies: Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 or 8 ECTS)

Bedingung für Leistungsnachweis:
Hausarbeit
Im Consolidation Module: Mündliche Prüfung
Inhalt:
course description
Shakespeare and his works are often discussed in seminars but usually with a focus on either a literary-cultural or a linguistic perspective.
In this seminar we will take a different approach. Collaborating across the various disciplines of our department, we will look at Shakespeare and his works from different perspectives, thus not only presenting a multifaceted approach to Shakespeare but also hopefully - providing the basis for future teachers to successfully teach Shakespeare at school.
In the linguistic part of the seminar, we will see that around 1600 the English language was in a state of flux and underwent some of its most radical structural changes. More often than not, parallels between Shakespeare's language and present-day German can be revealed. We will discuss all levels of linguistic organization, i.e. phonology, morphology, syntax and the lexicon. Overall, this should help future teachers of English (as well as their prospective students) to better understand not only the grammars of the two languages but also the underlying reasons for mistakes commonly made by speakers whose first language is German.
The next class will introduce classic approaches to Shakespeare s plays from the perspective of literary studies. Taking Macbeth as our prime example, we will study Shakespeare s use of historical and literary sources and of stylistic devices, particularly metaphor, metre and the juxtaposition of dialogue and soliloquy.

From a British Cultural Studies perspective the seminar will first position Shakespeare s plays in the context of the popular culture, folk traditions, and festivities of the Elizabethan and Jacobean periods. In a second step, we will look at Shakespeare comics as a popular medium of our own time that can profitably be used in the classroom.
From an American Cultural Studies perspective we will focus on what happens when Shakespeare s plays not only are turned into movies, but American high school movies. Taking The Taming of the Shrew/Ten Things I Hate about You (1999) and Othello/O (2001) as our prime examples, we will study the adaptation process and find out how the alterations can be utilized for the EFL classroom.
From the perspective of Language Pedagogy we will discuss the question of whether Shakespeare should or should not be dealt with at school and the challenges that go along with teaching Shakespeare in the EFL classroom. We will also look at various approaches of how to teach Shakespeare and critically discuss them.

additional information:
Students attending this class can choose whether they want to earn credits in literary studies, cultural studies, linguistics or language pedagogy or for the newly established KulturPLUS module. They must be willing to do regular reading assignments and give a short presentation (including a handout, typically to be prepared in co-operation with another student). In their term papers, students may wish to check hypotheses from the literature by working with Shakespearean texts (inter alia, the complete works of Shakespeare in electronic, machine-readable form).
Empfohlene Literatur:
required texts:

before the beginning of the class:
Macbeth (Arden Edition)
Hamlet (Arden Edition)

during the semester:
Othello (Norton Critical Edition)

 

Betreuungsübung (Konopka/Kultur)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2
Termine:
Di, 12:00 - 14:00, U11/00.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Modulbelegung:

B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
B.A. Medieval Studies (wenn die BA Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird):
  • Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul (2 ECTS)
alle alten Studiengänge:
  • Übung Kulturwissenschaft

2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe:
regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:
Via FlexNow
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail bei der Dozentin des Kurses an
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a BA-thesis in American Literature or Culture. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students.

We shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis – such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA programs, who write their thesis in literary studies, this course provides the “Betreuungsübung”. The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-program. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will take place every two weeks. Our first meeting will take place in the first week of the semester.

 

Betreuungsübung (Konopka/Literatur)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, ECTS: 2
Termine:
Di, 12:00 - 14:00, U11/00.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Modulbelegung:
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul (2 ECTS)
BA Medieval Studies (wenn BA-Arbeit in Literaturwissenschaften geschrieben wird):
  • Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik (wenn MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird):
  • Forschungsmodul (5 ECTS)
MA Medieval Studies (wenn MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird):
  • Intensivierungsmodul
Alle alten Studiengänge (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit):
  • Übung Literaturwissenschaften


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe:
regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:
Via FlexNow
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail bei der Dozentin des Kurses an
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a BA-thesis in American Literature or Culture. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students.

We shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis – such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA programs, who write their thesis in literary studies, this course provides the “Betreuungsübung”. The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-program. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will take place every two weeks. Our first meeting will take place in the first week of the semester.

 

Disturbing Paradigms: Mental Illness in US American Culture (Aufbaumodul)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, ECTS: 2, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
Modulbelegung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
  • Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)
Lehramt neu RS:
  • Zusatzmodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY (ab WS 11/2):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS),
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Übung
Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II:
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Studium Generale:
  • 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.
Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Mental illness has always played an important role in popular culture and general human awareness. The aspect of public attention has always been part of that, and due to simultaneously causing fear and fascination mental illness has figured largely in literature, visual art, and music. Artistic works have confirmed and challenged belief and value systems: the mad scientist, the horror of the asylum, the mentally ill relative in the family closet, fear of close proximity to mental institutions, the mental patient's desolation -- all these are perceptions of mental illness. In this course we will explore the concept of madness as presented in literature.

We will primarily explore texts from authors that are part of the department's reading list, such as Edgar Alan Poe, Theodore Dreiser, Charlotte Perkins Gilman, Graham Greene, Nathaniel Hawthorne, Jack London, Tennessee Williams and H. P. Lovecraft. Four novels shall be the key texts of this class, and students are expected to read the first two novels before the beginning of our seminar:

  • Joseph Heller, Catch-22 (1961) – preferred edition: Vintage; ISBN 9780099536017.
  • Ken Kesey, One Flew Over the Cuckoo's Nest (1962) – preferred edition: Signet; ISBN 0451163966.
  • Sylvia Plath, The Bell Jar (1963) – preferred edition: FF Classics; ISBN 0571200338.
  • Gwyn Hyman Rubio, Icy Sparks (1998) – preferred edition: Penguin; ISBN 0142000205.

Additional course material will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. You are welcome to bring in materials from outside of class (newspaper articles, handouts etc.) and you can also plan class room activities – e.g. mock debates. Your input will be welcome!

Attention: This is a READING class! Participants must be able to read and review quite a lot of material between the weekly sessions. The class is also designed to assist you with the reading list of the American Studies Section and aims to contribute to your understanding of key narratives of North American literature and culture. Most of the material will be provided via the Virtual Campus ahead of each session. Students are, however, required to read some texts before the beginning of the semester – either in print or as e-book.

 

Disturbing Paradigms: Mental Illness in US American Culture (Basismodul)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2, Studium Generale
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
Modulbelegung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
  • Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)
Lehramt neu RS:
  • Zusatzmodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY (ab WS 11/2):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS),
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Übung
Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II:
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Studium Generale:
  • 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.
Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Mental illness has always played an important role in popular culture and general human awareness. The aspect of public attention has always been part of that, and due to simultaneously causing fear and fascination mental illness has figured largely in literature, visual art, and music. Artistic works have confirmed and challenged belief and value systems: the mad scientist, the horror of the asylum, the mentally ill relative in the family closet, fear of close proximity to mental institutions, the mental patient's desolation -- all these are perceptions of mental illness. In this course we will explore the concept of madness as presented in literature.

We will primarily explore texts from authors that are part of the department's reading list, such as Edgar Alan Poe, Theodore Dreiser, Charlotte Perkins Gilman, Graham Greene, Nathaniel Hawthorne, Jack London, Tennessee Williams and H. P. Lovecraft. Four novels shall be the key texts of this class, and students are expected to read the first two novels before the beginning of our seminar:

  • Joseph Heller, Catch-22 (1961) – preferred edition: Vintage; ISBN 9780099536017.
  • Ken Kesey, One Flew Over the Cuckoo's Nest (1962) – preferred edition: Signet; ISBN 0451163966.
  • Sylvia Plath, The Bell Jar (1963) – preferred edition: FF Classics; ISBN 0571200338.
  • Gwyn Hyman Rubio, Icy Sparks (1998) – preferred edition: Penguin; ISBN 0142000205.

Additional course material will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. You are welcome to bring in materials from outside of class (newspaper articles, handouts etc.) and you can also plan class room activities – e.g. mock debates. Your input will be welcome!

Attention: This is a READING class! Participants must be able to read and review quite a lot of material between the weekly sessions. The class is also designed to assist you with the reading list of the American Studies Section and aims to contribute to your understanding of key narratives of North American literature and culture. Most of the material will be provided via the Virtual Campus ahead of each session. Students are, however, required to read some texts before the beginning of the semester – either in print or as e-book.

 

Disturbing Paradigms: Mental Illness in US American Literature

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, ECTS: 2, Studium Generale
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

MA English and American Studies/Joint Degree:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS) Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS) Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung:Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Übung

Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)

Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II:
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)

Studium Generale: NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (10-15 minutes)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • until October 18, 2016
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class).


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Mental illness has always played an important role in popular culture and general human awareness. The aspect of public attention has always been part of that, and due to simultaneously causing fear and fascination mental illness has figured largely in literature, visual art, and music. Artistic works have confirmed and challenged belief and value systems: the mad scientist, the horror of the asylum, the mentally ill relative in the family closet, fear of close proximity to mental institutions, the mental patient's desolation -- all these are perceptions of mental illness. In this course we will explore the concept of madness as presented in literature.

We will primarily explore texts from authors that are part of the department's reading list, such as Edgar Alan Poe, Theodore Dreiser, Charlotte Perkins Gilman, Graham Greene, Nathaniel Hawthorne, Jack London, Tennessee Williams and H. P. Lovecraft. Four novels shall be the key texts of this class, and students are expected to read the first two novels before the beginning of our seminar:

  • Joseph Heller, Catch-22 (1961) – preferred edition: Vintage; ISBN 9780099536017.
  • Ken Kesey, One Flew Over the Cuckoo's Nest (1962) – preferred edition: Signet; ISBN 0451163966.
  • Sylvia Plath, The Bell Jar (1963) – preferred edition: FF Classics; ISBN 0571200338.
  • Gwyn Hyman Rubio, Icy Sparks (1998) – preferred edition: Penguin; ISBN 0142000205.

Additional course material will be provided well ahead of class via the Virtual Campus. It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. You are welcome to bring in materials from outside of class (newspaper articles, handouts etc.) and you can also plan class room activities – e.g. mock debates. Your input will be welcome!

Attention: This is a READING class! Participants must be able to read and review quite a lot of material between the weekly sessions. The class is also designed to assist you with the reading list of the American Studies Section and aims to contribute to your understanding of key narratives of North American literature and culture. Most of the material will be provided via the Virtual Campus ahead of each session. Students are, however, required to read some texts before the beginning of the semester – either in print or as e-book.

 

Golden Door: Italian Perspectives on the USA and Vice Versa (PS Cultural Studies)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Fr, 14:00 - 16:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Kulturwissenschaft, Ergänzungsmodul & freie Erweiterung (Studienbeginn ab WS 14/15): Seminar (6 ECTS)
LA GS/HS/MS/RS/Berufliche Bildung: Basis- / Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar (6ECTS)
LA GY: Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar (6 ECTS)
LA GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar (6 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (6 ECTS)

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet and the respective module handbook

3. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
The United States are often described as a nation of immigrants, the 'golden door' to the West, a land in which people from all over the world have sought – and apparently found – new homes and new lives. However, the myth of the Promised Land and the cultural narrative of the American Dream are as much exclusive as they are inclusive, thus encouraging new beginnings and personal aspirations, but also breaking individuals and their hopes and dreams.

In the first part of the semester, the course centers on American ideals and realities as seen from an Italian immigrant perspective. We will be looking at how Italian immigrants and their descendants participated and still participate in the creation of core American values and narratives, and influenced debates about inclusion of newcomers into the Promised Land.

In the second half of the class we will then take a look at the influence of Italy on the writing of past and present US-American writers, such as Emerson, Tennessee Williams and Elizabeth Spencer. Italy seems to have had and still plays a special role in American Literature, where especially Rome is everything at once: ancient playground, great peak of the grand tour, self-imposed exile, and unsettling mirror of existentialist anxieties.

This course has two key goals, which are related to "history from below" and the "development of a myth". First, this course seeks to help students interrogate their own notions of American history, literature and culture. Immigrants are neither the helpless victims, nor are they agents of pure individualism. To help students understand the many layers of the stories of migration, and how they are entwined with one aspect of American history in particular, shall be one objective of this class. The second goal is to show the gradual emancipation of popular narratives and how the ideas of the Promised Land and the American Dream become ideal or real against a particular ethnic background: Italian immigrants and their descendants in the US.

To understand the American fascination with Italy, we will do a lot of reading, speaking, thinking and possibly even traveling. Our main reading material will consist of several novels, which are listed below. Students are encouraged to start reading the novels before the semester! More material will then be provided via the VC during the semester.

Required reading October - December 2016:
  • Pietro di Donato, Christ in Concrete (1939)
  • Mario Puzo, The Fortunate Pilgrim (1965) OR Stuart Cooper's movie "Mama Lucia" (1988, available in the "Semesterapparat"!)
  • Helen Barolino, Umbertina (1979)

Required reading January - February 2017:
  • Ernest Hemingway, A Farewell to Arms (1929)
  • Tennessee Williams, The Roman Spring Of Mrs. Stone (1950)

This class will include a field trip to Rome (Italy), which will take place in the end of February or the beginning of March. Participants will receive generous funding from the American Studies Section and will be expected to contribute to the field trip with a presentation on site.

 

Golden Door: Italian Perspectives on the USA and Vice Versa (PS Literary Studies)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Fr, 14:00 - 16:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
Alle Module einschließlich einer verpflichtenden / frewilligen Vorlesung (2 oder 4 ECTS ) in folgenden Studienrichtungen:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft / Ergänzungsmodul Englische Literaturwissenschaft / freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS
  • LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Literaturwissenschaft 6 ECTS

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet and the respective module handbook

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
The United States are often described as a nation of immigrants, the 'golden door' to the West, a land in which people from all over the world have sought – and apparently found – new homes and new lives. However, the myth of the Promised Land and the cultural narrative of the American Dream are as much exclusive as they are inclusive, thus encouraging new beginnings and personal aspirations, but also breaking individuals and their hopes and dreams.

In the first part of the semester, the course centers on American ideals and realities as seen from an Italian immigrant perspective. We will be looking at how Italian immigrants and their descendants participated and still participate in the creation of core American values and narratives, and influenced debates about inclusion of newcomers into the Promised Land.

In the second half of the class we will then take a look at the influence of Italy on the writing of past and present US-American writers, such as Emerson, Tennessee Williams and Elizabeth Spencer. Italy seems to have had and still plays a special role in American Literature, where especially Rome is everything at once: ancient playground, great peak of the grand tour, self-imposed exile, and unsettling mirror of existentialist anxieties.

This course has two key goals, which are related to "history from below" and the "development of a myth". First, this course seeks to help students interrogate their own notions of American history, literature and culture. Immigrants are neither the helpless victims, nor are they agents of pure individualism. To help students understand the many layers of the stories of migration, and how they are entwined with one aspect of American history in particular, shall be one objective of this class. The second goal is to show the gradual emancipation of popular narratives and how the ideas of the Promised Land and the American Dream become ideal or real against a particular ethnic background: Italian immigrants and their descendants in the US.

To understand the American fascination with Italy, we will do a lot of reading, speaking, thinking and possibly even traveling. Our main reading material will consist of several novels, which are listed below. Students are encouraged to start reading the novels before the semester! More material will then be provided via the VC during the semester.

Required reading October - December 2016:
  • Pietro di Donato, Christ in Concrete (1939)
  • Mario Puzo, The Fortunate Pilgrim (1965) OR Stuart Cooper's movie "Mama Lucia" (1988, available in the "Semesterapparat"!)
  • Helen Barolino, Umbertina (1979)

Required reading January - February 2017:
  • Ernest Hemingway, A Farewell to Arms (1929)
  • Tennessee Williams, The Roman Spring Of Mrs. Stone (1950)

This class will include a field trip to Rome (Italy), which will take place in the end of February or the beginning of March. Participants will receive generous funding from the American Studies Section and will be expected to contribute to the field trip with a presentation on site.

 

Golden Door: Italian Perspectives on the USA and Vice Versa (Ü Cultural Studies Aufbaumodul)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, ECTS: 4, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Fr, 14:00 - 16:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
Modulbelegung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module (Culture)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
  • Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)

Lehramt neu RS:
  • Zusatzmodul Kulturwissenschaft

Lehramt neu GY:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)

Lehramt neu GY (ab WS 11/2):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS),

LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Übung

Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)

Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II:
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)

Studium Generale:
  • 2 od. 4 ECTS

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.
Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
The United States are often described as a nation of immigrants, the 'golden door' to the West, a land in which people from all over the world have sought – and apparently found – new homes and new lives. However, the myth of the Promised Land and the cultural narrative of the American Dream are as much exclusive as they are inclusive, thus encouraging new beginnings and personal aspirations, but also breaking individuals and their hopes and dreams.

In the first part of the semester, the course centers on American ideals and realities as seen from an Italian immigrant perspective. We will be looking at how Italian immigrants and their descendants participated and still participate in the creation of core American values and narratives, and influenced debates about inclusion of newcomers into the Promised Land.

In the second half of the class we will then take a look at the influence of Italy on the writing of past and present US-American writers, such as Emerson, Tennessee Williams and Elizabeth Spencer. Italy seems to have had and still plays a special role in American Literature, where especially Rome is everything at once: ancient playground, great peak of the grand tour, self-imposed exile, and unsettling mirror of existentialist anxieties.

This course has two key goals, which are related to "history from below" and the "development of a myth". First, this course seeks to help students interrogate their own notions of American history, literature and culture. Immigrants are neither the helpless victims, nor are they agents of pure individualism. To help students understand the many layers of the stories of migration, and how they are entwined with one aspect of American history in particular, shall be one objective of this class. The second goal is to show the gradual emancipation of popular narratives and how the ideas of the Promised Land and the American Dream become ideal or real against a particular ethnic background: Italian immigrants and their descendants in the US.

To understand the American fascination with Italy, we will do a lot of reading, speaking, thinking and possibly even traveling. Our main reading material will consist of several novels, which are listed below. Students are encouraged to start reading the novels before the semester! More material will then be provided via the VC during the semester.

Required reading October - December 2016:
  • Pietro di Donato, Christ in Concrete (1939)
  • Mario Puzo, The Fortunate Pilgrim (1965) OR Stuart Cooper's movie "Mama Lucia" (1988, available in the "Semesterapparat"!)
  • Helen Barolino, Umbertina (1979)

Required reading January - February 2017:
  • Ernest Hemingway, A Farewell to Arms (1929)
  • Tennessee Williams, The Roman Spring Of Mrs. Stone (1950)

This class will include a field trip to Rome (Italy), which will take place in the end of February or the beginning of March. Participants will receive generous funding from the American Studies Section and will be expected to contribute to the field trip with a presentation on site.

 

Golden Door: Italian Perspectives on the USA and Vice Versa (Ü Cultural Studies Basismodul)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Fr, 14:00 - 16:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
Modulbelegung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module (Culture)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
  • Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)

Lehramt neu RS:
  • Zusatzmodul Kulturwissenschaft

Lehramt neu GY:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)

Lehramt neu GY (ab WS 11/2):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS),

LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Übung

Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II:
  • Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)

Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II:
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)

Studium Generale:
  • 2 od. 4 ECTS

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.
Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
The United States are often described as a nation of immigrants, the 'golden door' to the West, a land in which people from all over the world have sought – and apparently found – new homes and new lives. However, the myth of the Promised Land and the cultural narrative of the American Dream are as much exclusive as they are inclusive, thus encouraging new beginnings and personal aspirations, but also breaking individuals and their hopes and dreams.

In the first part of the semester, the course centers on American ideals and realities as seen from an Italian immigrant perspective. We will be looking at how Italian immigrants and their descendants participated and still participate in the creation of core American values and narratives, and influenced debates about inclusion of newcomers into the Promised Land.

In the second half of the class we will then take a look at the influence of Italy on the writing of past and present US-American writers, such as Emerson, Tennessee Williams and Elizabeth Spencer. Italy seems to have had and still plays a special role in American Literature, where especially Rome is everything at once: ancient playground, great peak of the grand tour, self-imposed exile, and unsettling mirror of existentialist anxieties.

This course has two key goals, which are related to "history from below" and the "development of a myth". First, this course seeks to help students interrogate their own notions of American history, literature and culture. Immigrants are neither the helpless victims, nor are they agents of pure individualism. To help students understand the many layers of the stories of migration, and how they are entwined with one aspect of American history in particular, shall be one objective of this class. The second goal is to show the gradual emancipation of popular narratives and how the ideas of the Promised Land and the American Dream become ideal or real against a particular ethnic background: Italian immigrants and their descendants in the US.

To understand the American fascination with Italy, we will do a lot of reading, speaking, thinking and possibly even traveling. Our main reading material will consist of several novels, which are listed below. Students are encouraged to start reading the novels before the semester! More material will then be provided via the VC during the semester.

Required reading October - December 2016:
  • Pietro di Donato, Christ in Concrete (1939)
  • Mario Puzo, The Fortunate Pilgrim (1965) OR Stuart Cooper's movie "Mama Lucia" (1988, available in the "Semesterapparat"!)
  • Helen Barolino, Umbertina (1979)

Required reading January - February 2017:
  • Ernest Hemingway, A Farewell to Arms (1929)
  • Tennessee Williams, The Roman Spring Of Mrs. Stone (1950)

This class will include a field trip to Rome (Italy), which will take place in the end of February or the beginning of March. Participants will receive generous funding from the American Studies Section and will be expected to contribute to the field trip with a presentation on site.

 

Golden Door: Italian Perspectives on the USA and Vice Versa (Ü Literary Studies)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, ECTS: 4, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Fr, 14:00 - 16:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

MA English and American Studies/Joint Degree:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module (Literature)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)

Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)

Also open for the Studium Generale and Studiengang Romanistik (Aufbaumodul Lit.wiss. italienisch: Übung 2 ECTS)

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (10-15 minutes)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • until October 18, 2016
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class).


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
The United States are often described as a nation of immigrants, the 'golden door' to the West, a land in which people from all over the world have sought – and apparently found – new homes and new lives. However, the myth of the Promised Land and the cultural narrative of the American Dream are as much exclusive as they are inclusive, thus encouraging new beginnings and personal aspirations, but also breaking individuals and their hopes and dreams.

In the first part of the semester, the course centers on American ideals and realities as seen from an Italian immigrant perspective. We will be looking at how Italian immigrants and their descendants participated and still participate in the creation of core American values and narratives, and influenced debates about inclusion of newcomers into the Promised Land.

In the second half of the class we will then take a look at the influence of Italy on the writing of past and present US-American writers, such as Emerson, Tennessee Williams and Elizabeth Spencer. Italy seems to have had and still plays a special role in American Literature, where especially Rome is everything at once: ancient playground, great peak of the grand tour, self-imposed exile, and unsettling mirror of existentialist anxieties.

This course has two key goals, which are related to "history from below" and the "development of a myth". First, this course seeks to help students interrogate their own notions of American history, literature and culture. Immigrants are neither the helpless victims, nor are they agents of pure individualism. To help students understand the many layers of the stories of migration, and how they are entwined with one aspect of American history in particular, shall be one objective of this class. The second goal is to show the gradual emancipation of popular narratives and how the ideas of the Promised Land and the American Dream become ideal or real against a particular ethnic background: Italian immigrants and their descendants in the US.

To understand the American fascination with Italy, we will do a lot of reading, speaking, thinking and possibly even traveling. Our main reading material will consist of several novels, which are listed below. Students are encouraged to start reading the novels before the semester! More material will then be provided via the VC during the semester.

Required reading October - December 2016:
  • Pietro di Donato, Christ in Concrete (1939)
  • Mario Puzo, The Fortunate Pilgrim (1965) OR Stuart Cooper's movie "Mama Lucia" (1988, available in the "Semesterapparat"!)
  • Helen Barolino, Umbertina (1979)

Required reading January - February 2017:
  • Ernest Hemingway, A Farewell to Arms (1929)
  • Tennessee Williams, The Roman Spring Of Mrs. Stone (1950)

This class will include a field trip to Rome (Italy), which will take place in the end of February or the beginning of March. Participants will receive generous funding from the American Studies Section and will be expected to contribute to the field trip with a presentation on site.

 

How to Write a Term Paper (Cultural Studies)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung/Blockseminar
Voraussetzungen / Organisatorisches:
To register for the Workshops on Academic Writing, please send an Email to the instructor of this class until November 22, 2016!
Inhalt:
This course aims to assist students in writing their first term paper in literary or cultural studies in Bamberg. In the first session, we will discuss (and practice!) how to develop a coherent structure for a term paper. In the second session you will learn about (and practice!) the MLA citation rules and how to use them. You will also be asked to compile a short "Works Cited" list. Finally, we will discuss the different types of source material that can appear in the list of references of your term paper. Between the two sessions, you have the chance to present a provisional outline in a closed discussion forum, where you will receive feedback from your fellow students and the instructor.

If you are interested in participating in this exercise course send an Email to the instructor who will then give you the password to the VC course of this class.

Please note that this is an exercise course and not a lecture! You will be expected to participate in the tasks and discussions. Note: No ECTS points will be awarded for this class!

  • Workshop I - Structuring a Term Paper: 06.12.2016 (12:00 – 14:00 s.t.)
  • Workshop II - Citation Rules and Guidelines: 17.01.2017 (12:00 – 14:00 s.t.)

 
 
Einzeltermin am 6.12.2016, Einzeltermin am 17.1.201712:00 - 14:00U11/00.22 Konopka, N.K.
 

How to Write a Term Paper (Literary Studies)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung/Blockseminar
Termine:
Einzeltermin am 6.12.2016, Einzeltermin am 17.1.2017, 12:00 - 14:00, U11/00.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
To register for the Workshops on Academic Writing, please send an Email to the instructor of this class until November 22, 2016!
Inhalt:
This course aims to assist students in writing their first term paper in literary or cultural studies in Bamberg. In the first session, we will discuss (and practice!) how to develop a coherent structure for a term paper. In the second session you will learn about (and practice!) the MLA citation rules and how to use them. You will also be asked to compile a short "Works Cited" list. Finally, we will discuss the different types of source material that can appear in the list of references of your term paper. Between the two sessions, you have the chance to present a provisional outline in a closed discussion forum, where you will receive feedback from your fellow students and the instructor.

If you are interested in participating in this exercise course send an Email to the instructor who will then give you the password to the VC course of this class.

Please note that this is an exercise course and not a lecture! You will be expected to participate in the tasks and discussions. Note: No ECTS points will be awarded for this class!

  • Workshop I - Structuring a Term Paper: 06.12.2016 (12:00 – 14:00 s.t.)
  • Workshop II - Citation Rules and Guidelines: 17.01.2017 (12:00 – 14:00 s.t.)

 

Interdisciplinary Shakespeare / Films

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Hauptseminar
Termine:
Einzeltermin am 7.12.2016, Einzeltermin am 14.12.2016, 18:00 - 20:00, U5/01.18

 

Introduction to English and American Literature (D) (Konopka)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6
Termine:
Mi, 16:00 - 18:00, U2/00.25
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Introduction to English and American Literature
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study

Basismodule folgender Studienrichtung ( 2 oder 6 ECTS)
  • BA Anglistik/Amerikanistik
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies
  • BA Berufliche Bildung
  • Lehramt GHS
  • Lehramt RS
  • Lehramt GY
  • BSc BWL Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II

2. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 10.10. – 17.10.2016
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba

WICHTIG: Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A und B finden Sie in Flexnow bei der Englischen Literaturwissenschaft, die Termine C und D bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Kurse "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien / Tutorials

The following courses are supplementary to the seminar:
  • Tutorium to the "Introduction to English and American Literature" (no additional enrollment required!)
  • a one-off 2-hour course provided by the library: "Einführung in die Bibliotheksbenutzung für Anglisten" (enrollment via the Virtual Campus, access via "Bibliothek")

4. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points
6 ECTS:
  • active participation
  • Übung "Einführung in die Bibliotheksbenutzung für Anglisten" (enrollment via the Virtual Campus, access via "Bibliothek")
  • final written exam

2 ECTS (nur BA Medieval Studies):
  • active participation
  • small tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history. The focus, however, will be on the discussion of textual examples from these various vantage points. The goal of this course is to enable you to articulate informed readings of texts from different genres, in their cultural contexts, and informed by key theories and analytical methods.

Please note that the first tutorial will take place AFTER the first regular session!
Empfohlene Literatur:
Michael Meyer. English and American Literature. 4th ed. UTB Basic. Tübingen: Francke, 2010. (Required!)

 

Media Session "Shopping Films"

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Sonstige Lehrveranstaltung
Termine:
Fr, 16:30 - 20:00, U5/00.24
Inhalt:
The Media Session is designed as an extension of those classes of the American Department that work with movies. However, we encourage all students to attend the movie sessions, because we show American classics as well as classics inspired by America.

This term the Media Session is dedicated to Shopping Films. Shop, store, mall, farmer’s market, kiosk, supermarket… there are many locations of commercial exchange and retail therapy available in ‘real’ and cinematic life. This semester we will focus on movies that take place in or around shops, thus gaining a better understanding of the portrayal of commerce, customer-clerk-relationships, and the role that shopping plays in North American cinematic culture.

The final schedule can be viewed in the VC course "Schwarzes Brett Amerikanistik".
Please contact nicole.konopka(at)uni-bamberg.de via Email for the necessary password.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof