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  Flappers, Gangsters and Philosophers: The 1920s in American Literature

Dozent/in
Heike Grätz

Angaben
[s/ps]

Zeit und Ort: Einzeltermin am 11.5.2012 12:00 - 17:00, U5/217; Einzeltermin am 12.5.2012 9:00 - 14:30, U5/217; Einzeltermin am 1.6.2012 12:00 - 17:00, U5/217; Einzeltermin am 2.6.2012 9:00 - 14:30, U5/217
Vorbesprechung: 19.4.2012, 12:00 - 14:00 Uhr, Raum U2/130

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature


2. Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe:
regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (3.000-4.000 Wörter; Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" und Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten"

Für die Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" tragen Sie sich bitte für einen der zur Verfügung stehenden Einzeltermine ein, indem Sie im VC-Kurs "Übung 'Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten' - ANMELDUNG" (Bereich Englische Literaturwissenschaft) an der Abstimmung teilnehmen.

Für die Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten tragen Sie sich über den Virtuellen Campus (Bereich Bibliothek) ein. Siehe hierzu die Website der TB 4 und der EngLit ("News")

3. Anmeldung:
15. Februar 2012 (9 Uhr) bis erste Sitzung (über FlexNow!)
(Abmeldefrist: Werktag vor der ersten Sitzung, 9:00 Uhr. Danach ist die Teilnahme verbindlich!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an heikegraetz(at)gmx.de

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Inhalt
In this seminar we are going to explore the literature of the 1920s - the decade between the end of World War I and the Great Depression. This era has been called “The Roaring Twenties” or “The Jazz Age” as it was a very dynamic decade marked by dramatic cultural changes: “Big business” and technological advancements caused a sudden increase of productivity and prosperity. Young people flocked to the cities and consumerism reached new heights. New fads like Marathon dances or Flagpole Sitting came into fashion and filled Americans’ leisure time. Women gained the right to vote through the 19th Amendment to the Constitution. Social experiments such as Prohibition failed miserably as it fueled organized gangsterism in the form of speakeasies or bootlegging that helped notorious figures such as Al Capone to fame and fortune.
This period full of exuberance and extravaganza was the “playground” for major modernist writers of the “Lost Generation” such as F. Scott Fitzgerald, Ernest Hemingway and John Dos Passos who reflected upon this era rather critically. At the same time, Harlem emerged as a new center for African American artists and writers heralding the “Harlem Renaissance.” Through the influence of W.E.B. DuBois, Alain Locke and the NAACP, important young black writers such as Nella Larsen, Jean Toomer and Langston Hughes were able, for the first time in American history, to make a living with their art as major publishers agreed to publish their works.
In the course of this class, we will explore the literature of the Roaring Twenties in its many facets. Our readings will include Nella Larsen’s Passing (1929), F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby(1925), and John DosPassos’s Manhattan Transfer (1925), as well as a few short stories, poems and excerpts from texts by Sherwood Anderson, Sinclair Lewis, T.S. Eliot, Dorothy Parker, Ernest Hemingway, Langston Hughes, Jessie Redmon Fauset, and Jean Toomer.

Students are expected to buy and read the three novels before the seminar starts, attend regularly and participate actively, give a presentation of about 15 minutes and write a paper of 12 to 15 pages on a topic of their choice (within the context of this seminar) - due two weeks after the summer term 2012 has ended. Topics for presentations and the syllabus will be distributed in the first meeting of the seminar (19.4.2012, 12:00 - 14:00 Uhr, U2/130.

Broad outline of the seminar:

Vortreffen: 19.4.2012, 12:00 - 14:00 Uhr, U2/130

Weekend 1: The Jazz Age

11.5.2012, 12:00 – 17:00 and
12.5.2012, 9:00 - 14:30, U5/217


from Sherwood Anderson. Winesburg, Ohio. 1919.
from Sinclair Lewis. Babbitt. 1922.
F. Scott Fitzgerald. The Great Gatsby. 1925.
Ernest Hemingway. “Soldier’s Home.” 1925.
from Ernest Hemingway. The Sun Also Rises. 1926.
John DosPassos. Manhattan Transfer. 1925.
Dorothy Parker, poems (e.g. “Resume” 1925) and short stories

Weekend 2: The Harlem Renaissance
1.6.2012, 12:00 – 17:00 and
2.6.2012, 9:00 - 14:30, U5/217


from Alain Locke. The New Negro. 1925.
Nella Larsen. Passing. 1929.
Langston Hughes poems, e.g. “The Negro Speaks of Rivers,” 1921.
from Jean Toomer. Cane. 1923.
from Jessie Redmon Fauset. There is Confusion. 1924.
Countee Cullen, poems.

Please send an email to heikegraetz(at)gmx.de by April, 1st 2012 if you want to participate in the seminar and register in FlexNow.

Empfohlene Literatur
Bitte anschaffen:
Nella Larsen, Passing (1929)
F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby (1925)
John DosPassos, Manhattan Transfer (1925)

The other texts will be made available via the Virtual Campus by the beginning of March.

Institution: Professur für Amerikanistik

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