UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>

Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

 

"Out with the New, in with the Old"? Contexts of Neo-Victorian and Steampunk Literature

Dozent/in:
Lisa Kalkowski
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Di, 10:00 - 12:00, U5/01.18
Einzeltermin am 16.1.2015, 16:00 - 18:00, U2/02.30
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an LisaKalkowski@gmx.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
Despite the fact that the reign of Queen Victoria is long over, scholars have insisted that our 20th and 21st century narratives are still invaded by Victoriana an invasion which we not only welcome , but insist upon. And indeed looking at the popularity of steampunk-films, TV-series like Sherlock, Warehouse 13 or Penny Dreadful, which continue to adapt classic Victorian texts, as well as the ever-increasing number of historical novels focusing on the Victorian age, it truly seems that we don t want to leave the 19th century behind. But in what ways are the Victorians still present? What is our approach towards them: nostalgic, critical or perhaps even condescending? How forward-thinking were the Victorians and how much of our perception of them is backward?

In this class we will seek to trace the continuities and contradictions between the Victorian era and its literary and aesthetic descendants: the genres of neo-victorianism and steampunk. Using various approaches from feminist, postcolonial and queer studies as well as discussions of postmodern narrativity and genre, we will examine how contemporary writers engage with the task of writing and re-writing history and in what ways they aim to change our perception of both, the past and the present.

A close reading of the novels The Time Machine (1895) and The Invisible Man (1897) by H.G. Wells, one of the so-called fathers of science-fiction , will not merely provide an insight to the Victorian era itself, but also help us to examine the continuous influence of these works on the literary and filmic genres of science-fiction and steampunk. By looking at Sarah Waters s award-winning novel Fingersmith (2001) as well as Alan Moore s popular comic book series The League of Extraordinary Gentlemen (1999-) we will explore how the genre of neo-victorianism engages with re-inventing the Victorian era. And with an analysis of Richard Harland s novel Worldshaker (2009) we will investigate how steampunk fiction has developed from its Victorian influences, while additional literary and filmic examples (such as the film adaptations of Moore s and Wells s works) will give us a more detailed insight as to how the wide-spread aesthetic movement of this genre is constituted.

Participants who want to obtain ECTS-points are expected to engage in active discussions as well as to prepare a short presentation, and are required to write a term paper of 3.000 to 4.000 words.
Empfohlene Literatur:
All students are expected to have access to a copy of the following texts:
H.G. Wells: The Time Machine
H.G. Wells: The Invisible Man
Sarah Waters: Fingersmith
Alan Moore: The League of Extraordinary Gentlemen (Vol. 1)
Richard Harland: Worldshaker

Further reading assignments and theoretical texts will be made available via VC and the Semesterapparat. Participants are also expected to have read both of H.G. Wells s novels at the beginning of the semester.

 

Academic Writing

Dozent/in:
Barbara Kehler
Angaben:
Übung, ECTS: 6
Termine:
Einzeltermin am 8.12.2014, Einzeltermin am 9.12.2014, Einzeltermin am 19.1.2015, Einzeltermin am 20.1.2015, 18:00 - 20:00, U9/01.11
Einzeltermin am 30.1.2015, 12:00 - 15:00, U9/01.11

 

Bamberg University English Drama Group

Dozent/in:
Johannes Neubauer
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2
Termine:
Mo, 20:00 - 22:00, U7/01.05
Einzeltermin am 9.10.2014, 20:00 - 22:00, U5/02.18
Einzeltermin am 7.1.2015, 18:00 - 22:00, M12A/00.14
Einzeltermin am 9.1.2015, 12:00 - 18:00, U5/02.22
Einzeltermin am 10.1.2015, 14:00 - 20:00, U7/01.05
Einzeltermin am 14.1.2015, 20:00 - 22:00, U7/01.05
Einzeltermin am 15.1.2015, 20:00 - 22:00, U2/00.25
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module:
  • Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Studium Generale (up to 2 ECTS)

 

Betreuungsübung Joint Degree

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Übung, 2 SWS, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Do, 15:00 - 17:00, Raum n.V.
The tutorial will take place in Dr. Brähler's office: U9/02.04

 

Exam Preparation English Literature

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 10:15 - 11:45, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
LA GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)
  • Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft b: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)
Lehramt RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft a: Examensübung (2 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

3. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
This course is designed specifically for students of all "Lehrämter" who prepare for the written "Staatsexamen" in English Literature according to the new LPO. However, students preparing other - oral or written - final exams are very welcome, too.

Students will first revise basic terminology for the analysis of poems, narrative and dramatic texts and receive an overview of literary history. After that, each session will be dedicated to one set of "Staatsexamen" questions from previous years. The range of topics (e.g. "Thema 1: Dramatische Texte der Renaissance," "Thema 6: Narrative und expositorische Texte des 19. Jahrhunderts" etc.) will depend on the participants' interest. (Before the beginning of the semester, I will invite all participants to take part in a poll in order to find out which topics ["Körbe"] they want to prepare for their "Staatsexamen.")

Optionally, students will be given the chance either to sit a written "Staatsexamen" under exam conditions or to have a mock oral exam.

 

Fanfiction and Fandom: Democratising Literature?

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 12:00 - 14:00, MG1/02.05
Einzeltermin am 24.1.2015, 12:00 - 14:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
MA Literatur und Medien: Profilmodul: Übung (Referat + Essay, 4 ECTS)

2. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
Has the internet changed our perception of literature? How do we regard authors and readers? And: how does this trend affect us as readers and (maybe) writers? Fanfiction, or fan fiction, is a fairly new trend in literature that has recently gained widespread attention with the publication of thousands of fanfictions every week on several internet platforms. Although fandom has been around for a long time, the participation of the formerly passive admirers and followers has turned into an active process. Literature on the internet, written by non-professional writers, has changed into a mainstream phenomenon. Thus, we will have a look at how fanfiction works and why and how people participate in it.
In this course we will deal with several aspects of fanfiction, such as fanfiction directed at an individual person, a series of books and a film/TV franchise. Moreover, we will analyse why writing and reading fanfiction has become so appealing to many people and how this marginalised phenomenon has entered popular culture. Before the course starts, you must be familiar with the Harry Potter book series and the Star Trek franchise. You need not necessarily have read or watched everything, but you will need a stout overall knowledge of both franchises. You should also have watched the films The Hobbit An Unexpected Journey as well as The Hobbit The Desolation of Smaug. More material will be provided on the VC.
Empfohlene Literatur:
Harry Potter book series
Star Trek (any of the series or films)
The Hobbit - An Unexpected Journey and The Hobbit - The Desolation of Smaug
VC course t.b.a.

 

Fictional Indias: Representations of the Indian Subcontinent in Anglophone Literature and Film

Dozent/in:
Aparna Bhar
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Einzeltermin am 12.12.2014, 16:00 - 20:00, U9/01.11
Einzeltermin am 13.12.2014, 10:00 - 18:00, U9/01.11
Einzeltermin am 14.12.2014, 10:00 - 13:00, U9/01.11
Einzeltermin am 9.1.2015, 16:00 - 20:00, U9/01.11
Einzeltermin am 10.1.2015, 10:00 - 18:00, U9/01.11
Einzeltermin am 11.1.2015, 10:00 - 13:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

12. Juli 2014 (9 Uhr) bis 02. November 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an barbara.kehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
From the jewel in the crown of the British Empire, the exotic, spiritual land offering salvation to the Beatles, to the poverty ridden yet rising economic power in the contemporary world, the Indian subcontinent over centuries has invoked many different and often contradictory associations and pictures. These representations of India demand an added complexity, derived from the infinite number of subcultures that are informed by caste, class and community/religion, and that inform all major cultural groups. This course looks at the different faces of India as expressed in literature and film, from a colonial depiction, to a diasporic imaginary homeland and self representation.
Empfohlene Literatur:
Primary reading will include: E. M. Forster: Passage to India; Salman Rushdie: Midnight s Children; Arundhati Roy: The God of Small Things. Film Texts will be provided.

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung Englische Literaturwissenschaft (Brähler)

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2
Termine:
Do, 17:00 - 19:00, Raum n.V.
The tutorial will take place in Dr. Brähler's office: U9/02.04
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Forschungsmodul (5 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)

2. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (FlexNow!)
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a final thesis in English or American Literature, be it a "Magisterarbeit", "Zulassungsarbeit", "BA-Arbeit" or Master's thesis. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students. The course consists of plenary and individual sessions. A definite schedule will be set up in the first meeting of the class. There will be a site on the Virtual Campus; access will be given upon registration.

In the plenary sessions, we shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis - such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA, MA and new teacher training programmes, who write their thesis in literary studies, this course provides the "Betreuungsübung". The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-programme. Students in the Magister- and old teacher training programmes are advised to take this course to support them while writing their theses. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will be taught every two weeks, with individual meetings in the weeks where we will have no common session.

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung Englische Literaturwissenschaft (Houswitschka)

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2
Termine:
Mi, 20:00 - 22:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Forschungsmodul (5 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)

2. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a final thesis in English or American Literature, be it a "Magisterarbeit", "Zulassungsarbeit", "BA-Arbeit" or Master's thesis. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students. The course consists of plenary and individual sessions. A definite schedule will be set up in the first meeting of the class. There will be a site on the Virtual Campus; access will be given upon registration.

In the plenary sessions, we shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis - such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA, MA and new teacher training programmes, who write their thesis in literary studies, this course provides the "Betreuungsübung". The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-programme. Students in the Magister- and old teacher training programmes are advised to take this course to support them while writing their theses. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will be taught every two weeks, with individual meetings in the weeks where we will have no common session.

 

From Shakespeare to Monty Python: Five Centuries of English Comedy

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

2. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
In this course, we will rub your cheeks with salt “till, red with laughter, / They shall look fresh a week after” (Jonson, Volpone). The course aims at providing an overview of the development of one of the most thriving genres of English literary history, the comedy, which forms part of “the longest, most continuous generic tradition in Western literature” (Corman). Our first sessions will be dedicated to theories of the comic, theories of laughter and definitions of types of comedy. We will distinguish ahistorical definitions (romantic comedy, satirical comedy, farce) from historical ones (comedy of humours, comedy of manners) and talk about comedies’ effects on their spectators.

With these preliminaries in mind, we will read, analyse, discuss – and certainly stage some scenes of – a set of comedies which are exemplary for their respective period, namely William Shakespeare’s The Taming of the Shrew (a Renaissance farce), William Wycherley’s The Country Wife (a Restoration comedy), Richard B. Sheridan’s The School for Scandal (a sentimental comedy) and Oscar Wilde’s The Importance of Being Earnest (a Victorian melodrama combining satire and farce with the comedy of manners). For the 20th century, we will cross medial boundaries and talk about the great variety of British comedy on screen: sitcoms (e. g. The Office), sketch comedy (e. g. Mr Bean, Monty Python’s Flying Circus) and romantic comedies of the 1990s (e. g. Four Weddings and a Funeral, Notting Hill).
Empfohlene Literatur:
Please get hold of an edition of the following plays and read them in preparation of the course:

William Shakespeare, The Taming of the Shrew
William Wycherley, The Country Wife
Richard B. Sheridan, The School for Scandal
Oscar Wilde, The Importance of Being Earnest

 

History of Drama I

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Modulstudium
Termine:
Di, 16:00 - 17:30, U5/01.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Studium Generale: 2 od. 4 ECTS
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung (2 oder 4 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies/Joint Degree:
  • Master Module English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
  • Profile Modules English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
  • Consolidation Modules English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
Erweiterungsbereich English and American Studies im Rahmen anderer MA:
  • Master Module oder Profile Module I English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
LA alt (alle), Magister, Diplom: Vorlesung

2. An/Abmeldung:
14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an christoph.houswitschka@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Vorlesung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
This lecture belongs to a series of genre surveys which cover English literature from the Middle Ages to the present. These are tht topics to be covered: Medieval Mystery Plays, Tudor, Elisabethan and Jacobean Drama, Theatre during Puritan Rule and the beginnings of Restoration Drama.

 

Introduction to English and American Literature (A)

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Modulstudium, Frühstudium, 6 ECTS = inklusive Tutorium
Termine:
Mo, 14:15 - 15:45, U5/00.24
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung in die Englische Literaturwissenschaft (2 oder 6 ECTS)
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS)
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt GY: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)

2. An/Abmeldung:

1. Oktober 2014 (9 Uhr) bis 6. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

WICHTIG Anmeldung über FlexNow! auch für Studierende höherer Semester.

WICHTIG Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A und B finden Sie in FlexNow! bei der Englischen Literaturwissenschaft, die Termine C und D bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Seminare "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien:

Das Seminar "Introduction to English and American Literature" wird durch folgende Tutorien ergänzt:

a) Begleitendes Tutorium zur "Introduction to English and American Literature A" zur Vertiefung und Ergänzung der im Kurs besprochenen Themen; eine zusätzliche Anmeldung ist nicht notwendig.
b) Einem zweistündigen Bibliothekstutorium bestehend aus einer Vorlesung (45 Minuten) und einer Übung (90 Minuten); Anmeldung über den Virtuellen Campus der Universitätsibliothek.

4. Voraussetzungen zur Leistungsfeststellung/zum Scheinerwerb:

6 ECTS: Klausur am Semesterende
2 ECTS (nur BA Medieval Studies): kleine Tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history.
Empfohlene Literatur:
Meyer, Michael. English and American Literatures. Tübingen: Francke, 2011. (4th edition!)

 

Introduction to English and American Literature (B)

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Modulstudium, Frühstudium, 6 ECTS = inklusive Tutorium
Termine:
Mo, 16:15 - 17:45, U2/00.25
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung in die Englische Literaturwissenschaft (2 oder 6 ECTS)
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS)
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt GY: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)

2. An/Abmeldung:

1. Oktober 2014 (9 Uhr) bis 6. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

WICHTIG Anmeldung über FlexNow! auch für Studierende höherer Semester.

WICHTIG Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A und B finden Sie in FlexNow! bei der Englischen Literaturwissenschaft, die Termine C und D bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Seminare "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien:

Das Seminar "Introduction to English and American Literature" wird durch folgende Tutorien ergänzt:

a) Begleitendes Tutorium zur "Introduction to English and American Literature A" zur Vertiefung und Ergänzung der im Kurs besprochenen Themen; eine zusätzliche Anmeldung ist nicht notwendig.
b) Einem zweistündigen Bibliothekstutorium bestehend aus einer Vorlesung (45 Minuten) und einer Übung (90 Minuten); Anmeldung über den Virtuellen Campus der Universitätsibliothek.

4. Voraussetzungen zur Leistungsfeststellung/zum Scheinerwerb:

6 ECTS: Klausur am Semesterende
2 ECTS (nur BA Medieval Studies): kleine Tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history.
Empfohlene Literatur:
Meyer, Michael. English and American Literatures. Tübingen: Francke, 2011. (4th edition!)

 

Key Texts in Literary Theory

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Übung, 1 SWS, ECTS: 1, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
jede 2. Woche Di, 16:00 - 17:30, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

  • Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Studium Generale (1 ECTS)
  • Bachelor Anglistik/Amerikanistik (ab Studienbeginn zum SoSe 2009): Ergänzungsmodul Theorien und Methoden (1 ECTS, ab Studienbeginn SS 2012 unbenotet)
  • Master Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul 1 oder 2: Übung Literaturwissenschaft (1 ECTS)
  • alle alten Studiengänge: Übung

2. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
In this seminar we will study trends and schools in literary theory since the 1950s. We may discuss key texts by thinkers identified with formalism and structuralism, deconstruction and poststructuralism, gender studies and queer theory, psychoanalytical criticism, (Neo)Marxism and Cultural Materialism, New Historicism, postcolonial criticism and reader-response theory.
Depending on the participants personal interests, we may also consider more recent approaches like ecocriticism and possible-worlds theory or less "canonized" theories (e.g. systems theory).

The course is intended to assist students in both finding own approaches towards primary texts and in identifying mind-sets and methods applied in the secondary sources they read in their other seminars: "What theory demonstrates [ ] is that there is no position free of theory, not even the one called common sense." (V. B. Leitch).

I expect participants to actively contribute to the discussion and give small presentations.
Empfohlene Literatur:
A course reader will be made available for download at our VC group once the schedule has been agreed upon.

Excerpts from many of the texts we might consider are featured in The Norton Anthology of Theory and Criticism, which is only available in hardcover and therefore quite pricy.

 

Long Live King Arthur! Thomas Malory in the Context of 15th-Century Literature and Language

Dozentinnen/Dozenten:
Christoph Houswitschka, Gabriele Knappe
Angaben:
Seminar/Hauptseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Zentrum für Mittelalterstudien, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 12:15 - 13:45, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modules

BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Aufbaumodul Anglistik: Seminar (6 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Aufbaumodul Anglistik: Übung (2 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Vertiefungsmodul Anglistik: Seminar (8 ECTS)
LA GY modularisiert: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY modularisiert: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY modularisiert: Wahlpflichtmodul Englische Sprachwissenschaft bei Kombination mit dem Fach Russisch Seminar (6 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul I Anglistik: Seminar (6 ECTS)
MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul I Anglistik: Übung (1 ECTS)
MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul II Anglistik: Seminar (7 ECTS)
MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Intensivierungsmodul II Anglistik: Seminar (5 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Sprachwissenschaft Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung Erasmus and other visiting students: Seminar (6 or 8 ECTS)

IMPORTANT On FlexNow! you can register at the Department of English Literature or the Department of English Linguistics, depending on where you would like to obtain credit points from this class.

Students without access to FlexNow! and intending to obtain credit points in literature are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de.

Students without access to FlexNow! and intending to obtain credit points in linguistics are to send an e-mail to gabriele.knappe@uni-bamberg.de.

Students interested in attending this seminar as guest student are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de and to attend the first session; only then it will be clear if guest students can be accepted.

2. Registration and Deregistration:

Registration via FlexNow! from 15 September 2014, 10:00h to 09 October 2014, 23:59h.

Deregistration via FlexNow from 15 September 2014, 10:00h to 30 October 2014, 23:59h.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

3. Requirements for successful completion of the course:

1 ECTS: regular active participation in class
2 ECTS: regular active participation in class + short oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment of c. 2000 words
5 ECTS MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies Intensivierungsmodul II: regular active participation in class + oral examination (30 minutes)
5 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + assignment of c. 3000 words
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of c. 4000 words
6 ECTS BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies Aufbaumodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3000-4000 words
6 ECTS MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul I: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
6 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of c. 4000 words
7 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4000-5500 words
8 ECTS BA Anglistik/Amerikanistik Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS in other programmes or modules, Hauptseminar and visiting students: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words

4. Language of instruction: English
Inhalt:
Malory's Morte Darthur survives in two versions: the Winchester manuscript, which has been dated 1469 70, and the edition published by Caxton in 1485. The seminar explores the social, literary and linguistic context of Malory's Morte Darthur. Malory's encyclopaedic prose compilation of a variety of Old-French and Middle-English Arthurian sources can be read as literature and history. Medieval warfare, contemporary attitudes to violence, the late medieval forms of feudalism and patronage, the politics of love and marriage, and the tragical conflicts of friends and lovers make this "grete booke" not only a fascinating guide to a remote world but also helps to understand its alterity. Malory's Middle English is already quite different from that of Chaucer and approaches the English of Shakespeare. Thus, students who are not familiar with Middle English will find that, with a bit of practice, it is possible to comprehend it well. Vice versa, the study of Malory is a great aid for improving your reading skills in Middle English.
Empfohlene Literatur:
Required reading:
• Barber, Charles, Joan C. Beal and Philip A. Shaw. 2009. The English Language: A Historical Introduction. Second ed. Cambridge: Cambridge University Press, chapter 7: “Middle English”
• McCarthy, Terence. An Introduction to Malory. Cambridge, UK: D.S. Brewer, 1991
• Field, P. J. C. The Life and Times of Sir Thomas Malory. Cambridge, UK: D. S. Brewer, 1993.

Edition used in class (you are strongly recommended to buy this – inexpensive – edition and read the text before class starts):
• Shepherd, Stephen H.A., ed. 2004. Sir Thomas Malory: Le Morte Darthur or The Hoole Book of Kyng Arthur and of His Noble Knyghtes of The Rounde Table. New York and London: Norton & Company.

 

Nachhol/Wiederholungsklausur "Introduction to English and American Literature A-D"

Dozent/in:
Barbara Kehler
Angaben:
Seminar
Termine:
Einzeltermin am 1.10.2014, 15:45 - 18:30, M12A/00.14

 

One ring to rule them all? Power and Ideology in J. R. R. Tolkien's Narratives

Dozent/in:
Barbara Kehler
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an barbara.kehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
When reading J. R. R. Tolkien’s The Lord of the Rings, readers immediately accept the necessity to destroy Sauron’s Ring of Power: after all, Sauron’s power is evil, is it not? And readers immediately accept the necessity to further the power of Gandalf the Grey when he is reborn as Gandalf the White: after all, Gandalf’s power is good, is it not? However, hardly any reader wonders about the concept of power itself: What is power? When is power created? Who holds power? Who negotiates power? Who differentiates good power from evil power? Approaching these questions, we will discuss concepts of power introduced by Mikhail Bakhtin, Michel Foucault and Roland Barthes. According to their concepts, power lies with those whose ideology is circulated, accepted and thus powerful; furthermore, power is not considered static but fluctuating, not hierarchical but democratic, not only restrictive but also liberating, not confined to a few but negotiated and executed by each individual. Based on The Hobbit (1939), The Lord of the Rings (1954-55), The Silmarillion (1977) and further short narratives by Tolkien, we will explore in detail how power and ideology come into existence when Ilúvatar and the Ainur create Arda; how power and ideology change throughout the different ages of Arda; how power and ideology are negotiated between Ainur, Elves, Dwarves and Men; and how power and ideology are negotiated within these races and between individuals.

Our discussions of power and ideology in Tolkien’s narratives will necessitate excellent knowledge of The Hobbit, The Lord of the Rings and The Silmarillion (Ainulindalë, Valaquenta, Alkallabêth, Of the Rings of Power and the Third Age; Chapters One to Twelve of Quenta Silmarillion); discussions will commence in the first session of the seminar. Additional reading assignments (primary and secondary literature) will be made available in VC. Although we will also discuss Peter Jackson’s adaptations, our focus will be primarily on the narratives; watching Jackson’s adaptations is thus no substitute for reading Tolkien’s narratives.

Participants are expected to actively engage in discussions, to practice their presentation and moderation skills in preparing a short presentation and an ensuing discussion and are required to write a term paper of 3.000 to 4.000 words.
Empfohlene Literatur:
Participants are expected to have access to a copy of The Hobbit, The Lord of the Rings and The Silmarillion and to be familiar with Peter Jackson’s adaptations. Adaptations do not need to be purchased but are available in the Semesterapparat.

 

Seminar Englische Literaturwissenschaft

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, verpflichtend: begleitende Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" und Bibliothekstutorium "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten"
Termine:
Mo, 8:30 - 10:00, MG1/01.02

 

Seminar Englische Literaturwissenschaft

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, Zentrum für Mittelalterstudien
Termine:
Mi, 8:30 - 10:00, MG2/00.10

 

Seminar Englische Literaturwissenschaft

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Seminar/Proseminar
Termine:
Di, 18:00 - 20:00, MG2/01.02

 

Shakespeare Reading Group

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Sonstige Lehrveranstaltung
Termine:
Do, 18:00 - 20:00, U5/02.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
This course is an extracurricular course and does not offer any ECTS credits. Anybody interested in reading and discussing Shakespeare is very welcome, regardless of their course of studies.
You need not register for this course, just come along in the first session and bring a copy of the plays.
Inhalt:
William Shakespeare's works are well know, or should be well known, to all students of English literature. However, when reading Shakespeare some people struggle to fully appreciate his language or his brilliantly designed characters. This course aims at all of those students who would like to enjoy Shakespeare's works together with other students. Thus, we will not only read two pieces by Shakespeare, one comedy and one tragedy, we will also provide a platform for discussion or even stage a few scenes to further our understanding of what is going on. If you want to join us, you need not have any previous knowledge, only bring a copy of the play and comfortable shoes.
Empfohlene Literatur:
William Shakespeare. Twelfth Night.
William Shakespeare. Othello.

 

Shakespeare's Others: Alterity in Renaissance Drama

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mo, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
“Old black rams,” “thick-lips,” “devils,” “misbelievers,” “strange fellows” and “waspish,” “haggard” “whores.” These exotic, evil, disobedient, promiscuous and potentially threatening characters people William Shakespeare’s plays and will concern us in this seminar on the construction of alterity (or otherness) in Renaissance drama. Renaissance public theatre was enormously influential in forming English public opinion and thus in shaping English imagining of foreigners, of people who deviate ethnically, religiously or sexually from the social norm. We will discuss which individuals and groups of society are marked as ‘insiders’ and ‘outsiders’ in a number of Shakespeare’s plays. Our focus will be on Shakespeare’s Moors, Jews and women, on topics like cross-dressing, madness and bodily deformation. In the course of the semester, we will be able to piece together a picture of how Renaissance society viewed itself.

Participants are expected to actively engage in discussions, to practice their presentation and moderation skills in preparing a short presentation and an ensuing discussion and are required to write a term paper of 3.000 to 4.000 words.
Empfohlene Literatur:
Obligatory reading:

Shakespeare's plays The Taming of the Shrew (ISBN: 978-1903436936), Othello (978-1903436455), The Merchant of Venice (978-1903436813) and Twelfth Night (978-1903436998)

(I highly recommend the Arden editions of these plays.)

Participants must have read all four plays by the third week of the semester because we will proceed topic-wise, not play-wise! Watching the film adaptations of the plays is no substitute for reading them!

 

The Picaresque Tradition in the Works of Fielding and Smollett

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Seminar/Hauptseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Erasmus and other visiting students:
  • Seminar (6 or 8 ECTS)


2. (De)Registration:

14th of July 2014 (9:00) to 5th of October (9:00) (via FlexNow!)

Students without access to FlexNow! are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de.

Students interested in attending this seminar as guest student are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de and to attend the first session; only then it will be clear if guest students can be accepted.

3. Participants are expected:

2 ECTS: regular active participation in class + short oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment of c. 2000 words
8 ECTS BA Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS Hauptseminar; LAGym Intensivierungsmodul; MA English and American Studies: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
Inhalt:
The seminar discusses the origins and various developments of the most significant genre in eighteenth-century England by focussing on two main representatives of mid-eighteenth-century novel, Henry Fielding and Tobias Smollett. The novel was shaped by and helped shaping a growing market society which offered more and more people new forms education and of social and economic participation. At the same time writing, reading and selling books included activities that meant to represent, explain and advance British society and the role of Great Britain in a rapidly changing world. Among the many novels one could read the seminar will focus on two literary rivals and followers of the picaresque tradition, Tobias Smollett’s Roderick Random (1748) and Henry Fielding’s Tom Jones (1749). While Smollett was a medical doctor and adventurer, Fielding was rather interested in teaching individuals how to improve society together with his friend, the painter William Hogarth and his blind brother, the magistrate John Fielding.
Empfohlene Literatur:
Please purchase the following editions:

Henry Fielding. The History of Tom Jones. A Foundling. Ed. by John Bender and Simon Stern. Oxford: Oxford University Press, 2008. (= Oxford World's Classics)

Tobias Smollett. The Adventures of Roderick Random. Ed. by Paul-Gabriel Boucé. Oxford: Oxford University Press, 2008. (= Oxford World's Classics)

 

Tutorium "Introduction to English and American Literature A & B"

Dozent/in:
Tamara Thum
Angaben:
Tutorien, 2 SWS
Termine:
Do, 16:00 - 18:00, U5/01.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

alle Studiengänge: obligatorisches Tutorium zum Seminar "Introduction to English and American Literature"

2. Anmeldung:

Dieses Tutorium begleitet die Seminare "Introduction to English and American Literature A & B" (Susan Brähler). Die Anmeldung zu den Semianren "Introduction to English and American Literature A & B" erfolgt in FlexNow! und schließt die Anmeldung zum Tutorium mit ein.
Inhalt:
Das Tutorium begleitet die Seminare "Introduction to English and American Literature A & B" (Susan Brähler) und dient der Vertiefung der hier besprochenen Themen sowie der Übung anhand ausgewählter Texte.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof