UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>

Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

 

"Humans need fantasy to be human." Reading Fantasy Literature

Dozent/in:
Barbara Kehler
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an barbara.kehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an barbara.kehler@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
Fantasy – a literary genre as indefinable as popular. Myth, fable, fairy tale? High Fantasy, low fantasy? Historical fantasy, contemporary fantasy? Urban fantasy, social fantasy, science fantasy? Animal fantasy, dragon fantasy, vampire fantasy, ghost fantasy? Utopia, dystopia? Based on fantasy written in the twenty-first and twentieth century and occasional excursions to earlier fantasy, we will discuss which themes and structures these subgenres of fantasy share in order to be labelled fantasy and what the differences in fantasy are to allow for subgenres. We will also scrutinise various concepts of fantasy (e.g. approaches by J. R. R. Tolkien and C. S. Lewis, Tzvtan Todorov, Lloyd Alexander and Michel Foucault) to explain fantasy and its various functions (e.g. quests for identity, discussions of mythology, religion and science, escapism).

Our discussions of fantasy will necessitate excellent knowledge of C. S. Lewis: The Lion, the Witch and the Wardrobe (1950), J. R. R. Tolkien: The Fellowship of the Ring (1954), Lloyd Alexander: The Book of Three (1964), Philipp Pullman: Northern Lights (1995), J. K. Rowling: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (1999), Neil Gaiman: Coraline (2002), Patrick Rothfuss: The Name of the Wind (2007) and Suzanne Collins: Mockingjay (2010). Discussions will commence in the second session of the seminar. Participants are expected to have access to a copy of each novel discussed in class. If the novel is published in a series, knowledge of the overall story line will be appreciated. Additional reading assignments will be made available in VC.

Participants are expected to actively engage in discussions and to practice their presentation and moderation skills in preparing a short presentation and discussion.
Empfohlene Literatur:
C. S. Lewis: The Lion, the Witch and the Wardrobe (1950) (The Chronicles of Narnia)

J. R. R. Tolkien: The Fellowship of the Ring (1954) (The Lord of the Rings)

Lloyd Alexander: The Book of Three (1964) (The Chronicles of Prydain)

Philipp Pullman: Northern Lights (1995) (His Dark Materials)

J. K. Rowling: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (1999) (Harry Potter)

Neil Gaiman: Coraline (2002)

Patrick Rothfuss: The Name of the Wind (2007) (The Kingkiller Chronicle)

Suzanne Collins: Mockingjay (2010) (The Hunger Games)

 

"Who is Sarah?" An Introduction to Postmodernist Fiction

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mo, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft: Hauptfach, großes Nebenfach und kleines Nebenfach möglich; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft (Studienbeginn ab WS 2014/15)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an susan.braehler@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
“It is a cliché by now to say that we live in a postmodern world, and indeed ‘postmodern’ has become one of the most used, and abused, words in the language. Yet it is striking that few people can say with any sense of assurance what that term ‘postmodern’ actually means or involves.” Thus read the – admittedly not so encouraging – opening lines of the Preface to The Routledge Companion to Postmodernism (2005). The aim of this seminar on postmodernist fiction is to give you a differentiated introduction to such fuzzy concepts like ‘postmodernism,’ ‘postmodernity,’ ‘poststructuralism’ and ‘postmodern narrative theory’ and, of course, to help you appreciate postmodernist fiction (even more!).

Postmodernism is the dominant mode of literature in the second half of the 20th century. In the course of the semester, we will find out how postmodernist fiction of the last decades has been critical of any universalizing theories (Lyotard’s ‘metanarratives’) and has put into question preconceived notions of identity and culture, time and history, gender, ethnicity and narrative voice. We will be particularly interested in how postmodernist texts both “use and abuse, install and then destabilize convention” (Hutcheon).

Students will be provided with an introduction to Jacques Derrida’s, Michel Foucault’s, Jean-Francois Lyotard’s, Jean Baudrillard’s and Zygmunt Bauman’s postmodern thinking before we move on to analyse four canonical postmodernist novels. The French Lieutenant’s Woman (John Fowles) and The Remains of the Day (Kazuo Ishiguro) will be read as ‘historiographic metafiction’ (Hutcheon), i. e. as novels with a self-reflexive – and therefore suspicious – emphasis on the processes of narrating and writing history. We will see how Jeanette Winterson’s Oranges Are Not the Only Fruit complicates the genre of autobiography and employs postmodernist strategies for feminist ends. Julian Barnes’s England, England will interest us for the way it constructs both Englishness, i. e. national identity, and individual identities. The four novels will be complemented with short fiction by David Lodge, Ian McEwan, Angela Carter and Salman Rushdie.
Empfohlene Literatur:
John Fowles: The French Lieutenant's Woman (1969)
Jeanette Winterson: Oranges Are Not the Only Fruit (1985)
Kazuo Ishiguro: The Remains of the Day (1989)
Julian Barnes: England, England (1998)

Please read at least The French Lieutenant's Woman and Oranges Are Not the Only Fruit during the semester break.
The texts of Angela Carter's, Ian McEwan's, David Lodge's and Salman Rushdie's short stories will be made available in class.

 

Academic Writing

Dozent/in:
Barbara Kehler
Angaben:
Übung
Termine:
Einzeltermin am 15.6.2015, Einzeltermin am 16.6.2015, Einzeltermin am 29.6.2015, Einzeltermin am 30.6.2015, 18:00 - 20:00, U11/00.16
Voraussetzungen / Organisatorisches:
For further information on how to register for the Workshops on Academic Writing, please register in the VC course "Academic Writing (BA and Lehramt)" (a password is not required).
Inhalt:
Workshop I - Structuring a Term Paper / Thesis
Workshop II - Forming a Term Paper / Thesis
Empfohlene Literatur:
---

 

Bamberg University English Drama Group

Dozent/in:
Johannes Neubauer
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2
Termine:
Mo, Mi, 20:00 - 22:00, U7/01.05
Einzeltermin am 10.4.2015, Einzeltermin am 11.4.2015, 20:00 - 22:00, U7/01.05
Einzeltermin am 11.5.2015, 20:00 - 22:00, U5/02.18
Einzeltermin am 13.5.2015, 20:00 - 22:00, U2/00.25
Einzeltermin am 29.6.2015, 20:00 - 22:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module:
  • Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Studium Generale (up to 2 ECTS)

 

Betreuungsübung Joint Degree

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Übung, 2 SWS, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Do, 15:00 - 17:00, Raum n.V.
The tutorial will take place in Dr. Brähler's office: U9/02.04

 

British Modernist Novel

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Erasmus and other visiting students:
  • Seminar (6 or 8 ECTS)


2. (De)Registration:

16th of February 2015 (9:00) to 12th of April 2015 (9:00) (via FlexNow!)

Students without access to FlexNow! are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de.

Students interested in attending this seminar as guest student are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de and to attend the first session; only then it will be clear if guest students can be accepted.

3. Participants are expected:

2 ECTS: regular active participation in class + short oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment of c. 2000 words
8 ECTS BA Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS Hauptseminar; LAGym Intensivierungsmodul; MA English and American Studies: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
Inhalt:
This is a historical survey of representative modern British novels. Interest will be focused on the period from the eighteen-nineties until the nineteen-twenties. Thus, after a brief retrospective glance at their forebears, we shall read some of the main representatives of modernist novel, explore their distinctive personal styles, and deal with aspects of the modern world like the experience of "separateness" - emotional, social, and religious - and of cultural barriers, the experience of feelings of emptiness, alienation, loss, and fragmentation as opposed to the strife for aesthetic forms that either articulate and explain theseexperiences or help to restore coherence, communication, harmony, identification, and connection in art.

Whereas the realist and naturalist literature of the Victorian period had more or less agreed on certain traditional genres and styles, modernist art experimented with these conventions.

A closer look at some film adaptions of those classics will make it possible to discuss their relevance for a contemporary audience.
Empfohlene Literatur:
Obligatory Reading
Joseph Conrad [1857-1924]. Heart of Darkness [1899].
E.M. Forster [1879-1970]. Howards End [1910].
D.H. Lawrence. [1885-1930]. Sons and Lovers [1913].
James Joyce [1882-1941]. A Portrait of the Artist as a Young Man [1916].
Virginia Woolf [1882-1941]. To the Lighthouse [1927].

Recommended Reading
James Joyce. Dubliners [1905/1914].
E.M. Forster. A Passage to India [1927].
Virginia Woolf. Mrs. Dalloway [1925].
Virginia Woolf. A Room of One's Own [1929].

Film
Apocalypse Now (USA 1979) (Francis Ford Coppola)
Mrs Dalloway (GB 1997) (Marleen Gorris, with Vanessa Redgrave/ Rupert Graves)
Howard's End (GB 1992) (James Ivory, Ismail Merchant, Ruth Prawer Jhabvala)

 

British Political Thriller Drama

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:

Students of Anglistik

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Erasmus and other visiting students:
  • Seminar (6 or 8 ECTS)


Students of Literatur und Medien

  • Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
  • Erweiterung Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)


Important Information for Students of Literatur und Medien
If you would like to attend this seminar, please contact Barbara Kehler of the Department of English Literature (barbara.kehler@uni-bamberg.de) until the 5th of April at the latest.

2. (De)Registration:

16th of February 2015 (9:00) to 12th of April 2015 (9:00) (via FlexNow!)

Students without access to FlexNow! are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de.

Students interested in attending this seminar as guest student are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de and to attend the first session; only then it will be clear if guest students can be accepted.

3. Participants are expected:

2 ECTS: regular active participation in class + short oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment of c. 2000 words
8 ECTS BA Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS Hauptseminar; LAGym Intensivierungsmodul; MA English and American Studies: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
Inhalt:
This seminar explores one of the most popular genres of British TV, the political drama. From the list below we will choose a variety of thrillers both full of conspiracy and threatening developments and those where no blood is spilled, but rather some light shed on the machinations of politics. A few even tell the careers of well-known politicians in biopics.

A political thriller is usually set against the backdrop of a political power struggle and involves conspiracies to replace someone in power. We will mainly focus on British political affairs involving corruption, terrorism, and warfare. Reviewing the film The Interpreter, Erik Lundegaard defined thrillers: “The basic plot is an ordinary man pulling an innocent thread which leads to a mess of corruption. The corruption should be political or governmental in nature.” (2006)
Empfohlene Literatur:
Edge of Darkness (1985) (thriller)

A Very British Coup (1988) (drama)

House of Cards (1990) (thriller)

The Politician's Wife (1996) and The Politician's Husband (2013) (drama)

State of Play (2003) (thriller)

The Deal (2003) (biopic)

The Alan Clark Diaries (2004) (biopic)

The State Within (2006) (thriller)

Midnight Man <https://www.amazon.co.uk/gp/product/B0014T7ET6/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1>(2008) (thriller)

Margaret (2009) (biopic)

The Ghost Writer (2010)

Restless (2012) (World War II)

Secret State (2012) (thriller)

The Worricker Trilogy (Page Eight / Turks & Caicos / Salting the Battlefield) (2013) (thriller)

The Honourable Woman (2014) (thriller)

 

Creative Writing Workshop

Dozent/in:
George Ellenbogen
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Einzeltermin am 24.4.2015, 16:00 - 20:00, U9/01.11
Einzeltermin am 25.4.2015, 10:00 - 20:00, U9/01.11
Einzeltermin am 26.4.2015, 10:00 - 14:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

2. An/Abmeldung:

13. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

3. Requirements:

4 ECTS: essay (deadline: 15th of August 2015)
Inhalt:
Ellenbogen, George: A Stone in My Shoe: In Search of Neighboorhood

Shakir, Evelyn: Teaching Arabs, Writing Self
This book will be provided in electronic form; please contact Gisela Hirschmann-Raithel (gisela.hirschmann-raithel@uni-bamberg.de) at the Department of English Literature.
Empfohlene Literatur:
to be announced

 

Dystopia in Diaspora

Dozent/in:
Emilija Lipovsek
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Erweiterungsbereich
Termine:
Einzeltermin am 29.5.2015, 14:00 - 17:00, U9/01.11
Einzeltermin am 30.5.2015, 10:00 - 18:00, U9/01.11
Einzeltermin am 31.5.2015, 10:00 - 13:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:

1. MA Students

Important Information

If you are interested in attending this seminar for 8 ECTS, please contact Dr. Susan Brähler (susan.braehler@uni-bamberg.de) in the first week of the semester at the latest.

Students of English Literature (MA English and American Literature) need to combine this seminar with Simon Edward s The Balkanisation of British Poetry in order to gain 8 ECTS for a Master / Profile / Consolidation Module writing a term paper either in Emilija Lipovsek s seminar or in Simon Edward s seminar.

or

Students of English Literature (MA English and American Literature) need to combine this seminar with George Ellenbogen s "Creative Writing Workshop" in order to gain 8 ECTS for a Master / Profile / Consolidation Module writing a term paper in Emilia Lipovsek s seminar.

MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)


2. BA Students and Lehramtsstudierende

Important Infomation

Students of English Literature (Bachelor and Lehramt) need to combine this seminar with Simon Edward's "The Balkanisation of British Poetry" in order to gain 8 ECTS for a Vertiefungsmodul writing a term paper either in Emilia Lipovsek s seminar or in Simon Edward s seminar.

(De)Registration:

20th of March 2015 (9:00) to 20th of May 2015 (9:00) (via FlexNow!)

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS

LA neu GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
Inhalt:
Starting with Empire Windrush in 1948 up to the beginning of the 21st century, the seminar focuses on the span of over sixty years of migration in the postcolonial discourse. London is depicted as the centre of culture, education, freedom, wealth, and opportunities. The pre-arrival image is derived from the colonial education that glorified the magnitude of the metropolis. After living in London for several years, migrant s dreams become shaken and shattered, as they feel left on the margins of the British society. Special attention will be paid to discrimination in schools and workplaces, police cruelty, underprivileged jobs, problems with housing, and differences in culinary traditions and climate in the migrant narrative. The seminar will analyze how novels like The Buddha of Suburbia by Hanif Kureishi, The Small Island by Andrea Levy, and Monica Ali s Brick Lane describe migrants finding themselves in the liminal space between the desire to acquire Englishness , and their disappointment and disillusionment, with the emphasis on the first and second generation of immigrants.

 

Elizabethan Drama beyond Shakespeare

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, MG1/02.06
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft: Hauptfach, großes Nebenfach und kleines Nebenfach möglich; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft (Studienbeginn ab WS 2014/15)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
When studying English theatre and drama during the reign of Queen Elizabeth I the overwhelming majority of students immediately thinks of one name: William Shakespeare. Unfortunately, it is often forgotten that there were also many other very popular and renown playwrights besides Shakespeare whose plays are worthwhile studying. Names such as Christopher Marlowe and Ben Jonson might sound familiar to us, but still they are not as intensely studied at university as the Bard.
This course, thus, aims at introducing and studying several Elizabethan playwrights and analysing their works in detail. We will focus on five playwrights, namely Ben Jonson, Thomas Kyd, John Lyly, Christopher Marlowe, and John Marston and the plays we examine range from Revenge Tragedy to Comedy. Moreover, we will explore Elizabethan life and worldview, study drama theory and have a look at the development of Elizabethan theatre. Since this course might be useful for those students doing Staatsexamen, there is room for guests and everybody interested in Renaissance theatre is very welcome. To be a guest listener, please e-mail me so that you will get the necessary information on the course.
Empfohlene Literatur:
Obligatory reading
Please make sure you have read all of the plays before the seminar starts and bring along an annotated copy of the following works:

Jonson, Ben. Every man in His Humour.
Kyd, Thomas. The Spanish Tragedy.
Lyly, John. Endymion.
Marlowe, Christopher. Tamburlaine I.
Marston, John. The Malcontent.

Additional material will be uploaded on the VC

 

Exam Preparation English Literature

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 12:00 - 14:00, MG1/02.05
Einzeltermin am 10.7.2015, 13:00 - 19:00, MG2/00.10
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
LA GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)
  • Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft b: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)
Lehramt RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft a: Examensübung (2 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

3. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
This course is designed specifically for students of all "Lehrämter" who prepare for the written "Staatsexamen" in English Literature according to the new LPO. However, students preparing other - oral or written - final exams are very welcome, too.

Students will first revise basic terminology for the analysis of poems, narrative and dramatic texts and receive an overview of literary history. After that, each session will be dedicated to one set of "Staatsexamen" questions from previous years. The range of topics (e.g. "Thema 1: Dramatische Texte der Renaissance," "Thema 6: Narrative und expositorische Texte des 19. Jahrhunderts" etc.) will depend on the participants' interest. (Before the beginning of the semester, I will invite all participants to take part in a poll in order to find out which topics ["Körbe"] they want to prepare for their "Staatsexamen.")

Optionally, students will be given the chance either to sit a written "Staatsexamen" under exam conditions or to have a mock oral exam.

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung Englische Literaturwissenschaft (Brähler)

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2
Termine:
Do, 17:00 - 19:00, Raum n.V.
The tutorial will take place in Dr. Brähler's office: U9/02.04
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Forschungsmodul (5 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (FlexNow!)
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a final thesis in English or American Literature, be it a "Magisterarbeit", "Zulassungsarbeit", "BA-Arbeit" or Master's thesis. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students. The course consists of plenary and individual sessions. A definite schedule will be set up in the first meeting of the class. There will be a site on the Virtual Campus; access will be given upon registration.

In the plenary sessions, we shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis - such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA, MA and new teacher training programmes, who write their thesis in literary studies, this course provides the "Betreuungsübung". The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-programme. Students in the Magister- and old teacher training programmes are advised to take this course to support them while writing their theses. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will be taught every two weeks, with individual meetings in the weeks where we will have no common session.

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung Englische Literaturwissenschaft (Houswitschka)

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2
Termine:
Mi, 20:00 - 22:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Forschungsmodul (5 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a final thesis in English or American Literature, be it a "Magisterarbeit", "Zulassungsarbeit", "BA-Arbeit" or Master's thesis. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students. The course consists of plenary and individual sessions. A definite schedule will be set up in the first meeting of the class. There will be a site on the Virtual Campus; access will be given upon registration.

In the plenary sessions, we shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis - such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA, MA and new teacher training programmes, who write their thesis in literary studies, this course provides the "Betreuungsübung". The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-programme. Students in the Magister- and old teacher training programmes are advised to take this course to support them while writing their theses. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will be taught every two weeks, with individual meetings in the weeks where we will have no common session.

 

History of Drama II

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich, Modulstudium
Termine:
Di, 16:00 - 17:30, U5/01.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Studium Generale: 2 od. 4 ECTS
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung (2 oder 4 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies/Joint Degree:
  • Master Module English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
  • Profile Modules English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
  • Consolidation Modules English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
Erweiterungsbereich English and American Studies im Rahmen anderer MA:
  • Master Module oder Profile Module I English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
LA alt (alle), Magister, Diplom: Vorlesung

2. An/Abmeldung:
16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 26. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an christoph.houswitschka@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Vorlesung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an christoph.houswitschka@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
This lecture belongs to a series of genre surveys which cover English literature from the Middle Ages to the present.

 

Introduction to English and American Literature (A)

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Modulstudium, Frühstudium, 6 ECTS = inklusive Tutorium
Termine:
Mo, 14:15 - 15:45, U5/00.24
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung in die Englische Literaturwissenschaft (2 oder 6 ECTS)
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS)
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt GY: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)

2. An/Abmeldung:

7. April 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

WICHTIG Anmeldung über FlexNow! auch für Studierende höherer Semester.

WICHTIG Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A und B finden Sie in FlexNow! bei der Englischen Literaturwissenschaft, die Termine C und D bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Seminare "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien:

Das Seminar "Introduction to English and American Literature" wird durch folgende Tutorien ergänzt:

a) Begleitendes Tutorium zur "Introduction to English and American Literature A und B" zur Vertiefung und Ergänzung der im Kurs besprochenen Themen; eine zusätzliche Anmeldung ist nicht notwendig.
b) Einem zweistündigen Bibliothekstutorium bestehend aus einer Vorlesung (45 Minuten) und einer Übung (90 Minuten); Anmeldung über den Virtuellen Campus der Universitätsibliothek.

4. Voraussetzungen zur Leistungsfeststellung/zum Scheinerwerb:

6 ECTS: Klausur am Semesterende
2 ECTS (nur BA Medieval Studies): kleine Tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history.
Empfohlene Literatur:
Meyer, Michael. English and American Literatures. Tübingen: Francke, 2011. (4th edition!)

 

Introduction to English and American Literature (B)

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Modulstudium, Frühstudium, 6 ECTS = inklusive Tutorium
Termine:
Mo, 16:15 - 17:45, U2/00.25
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung in die Englische Literaturwissenschaft (2 oder 6 ECTS)
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS)
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt GY: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)

2. An/Abmeldung:

7. April 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

WICHTIG Anmeldung über FlexNow! auch für Studierende höherer Semester.

WICHTIG Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A und B finden Sie in FlexNow! bei der Englischen Literaturwissenschaft, die Termine C und D bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Seminare "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien:

Das Seminar "Introduction to English and American Literature" wird durch folgende Tutorien ergänzt:

a) Begleitendes Tutorium zur "Introduction to English and American Literature A und B" zur Vertiefung und Ergänzung der im Kurs besprochenen Themen; eine zusätzliche Anmeldung ist nicht notwendig.
b) Einem zweistündigen Bibliothekstutorium bestehend aus einer Vorlesung (45 Minuten) und einer Übung (90 Minuten); Anmeldung über den Virtuellen Campus der Universitätsibliothek.

4. Voraussetzungen zur Leistungsfeststellung/zum Scheinerwerb:

6 ECTS: Klausur am Semesterende
2 ECTS (nur BA Medieval Studies): kleine Tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history.
Empfohlene Literatur:
Meyer, Michael. English and American Literatures. Tübingen: Francke, 2011. (4th edition!)

 

Joseph Conrad and the Odyssees of Modernity

Dozent/in:
Daniel Schümann
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 18:00 - 20:00, U11/00.25
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Erasmus and other visiting students:
  • Seminar (6 or 8 ECTS)


2. (De)Registration:

16th of February 2015 (9:00) to 12th of April 2015 (9:00) (via FlexNow!)

Students without access to FlexNow! are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de.

Students interested in attending this seminar as guest student are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de and to attend the first session; only then it will be clear if guest students can be accepted.

3. Participants are expected:

2 ECTS: regular active participation in class + short oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment of c. 2000 words
8 ECTS BA Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS Hauptseminar; LAGym Intensivierungsmodul; MA English and American Studies: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
Inhalt:
Joseph Conrad (1857-1924), whose real name was Józef Teodor Konrad Korzeniowski, embarked on his literary career as he quit the service in the Merchant Navy. A native Pole and a cultural wanderer between the worlds, he wrote almost exclusively in his third language, English. Conrad became famous for stories featuring lonely, seafaring men faced with individual dilemmas of faith and conscience. His protagonists follow in the footsteps of British culture as the colonial enterprise was increasingly showing its ugly face and as technological revolutions were rendering many time-honoured traditions obsolete.

The class will focus on some of the best-known examples of Conrad’s fiction, e. g. Heart of Darkness, Youth, Under Western Eyes, and it will also deal with the later works published posthumously in Tales of Hearsay. Students with a knowledge of Polish are also encouraged to choose topics related to Conrad’s biography and the reception of his works in Poland for their papers. Please contact the lecturer at daniel.schuemann@uni-bamberg.de to enquire for a list of topics.
Empfohlene Literatur:
Further Reading:

Hampson, Robert: Conrad’s Secrets. Basingstoke et al.: Palgrave Macmillan 2012.
Krajka, Wiesław (ed.): From Szlachta Culture to the 21st Century, Between East and West: New Essays on Joseph Conrad’s Polishness. Boulder: Maria Curie-Skłodowska University Press 2013 (= East European Monographs 796).
Orr, Leonard (ed.): A Joseph Conrad Companion. Westport / London: Greenwood Press 1999.

 

Magical Realism

Dozent/in:
Md Abu Shahid Abdullah
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mi, 16:00 - 18:00, MG2/01.02
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an susan.braehler@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
The term magical realism has been used by writers from all over the world either as a literary device or a genre of fiction. Although there is a misconceived assumption that magical realism is specifically Latin American, yet the recognition of Latin American magical realism has pushed the quick adoption of this form of writing across the globe. Magical realism is a very effective device for writers who want to write from the perspective of the oppressed and the marginalized, for example, post colonial people, black slaves, women in patriarchal society, and so on. We should also keep in mind that magical realism has an outstanding ability to speak the unspeakable and to deal with trauma, which is extremely difficult and to some extent impossible to do through realist technique.

In the seminar, we will go through four texts and see how these writers have used magical realism to deal with different themes and to serve different purposes. In Midnight’s Children (1981), Salman Rushdie has employed magical realism to reinterpret the official version of the history of Indian sub-continent, and to let the people speak and convey their own version of history. In Nights at the Circus (1984), we will explore how magical realism has enabled Angela Carter to address pertinent social issues and to portray new women with a new way of thinking about patriarchal society, marriage and social hierarchy. Toni Morrison in her Beloved (1987), has used magical realism to deal with the dehumanizing consequences of slavery where she desires to recover a history that has been destroyed by forced silence and deliberate forgetfulness. Last but not least, magical realism in Everything is Illuminated (2002) by Jonathan Safran Foer addresses the violent and traumatic events (The Holocaust) of the life of the author’s grandfather where the tragic nature of these events implies an associated sense of loss, longing and mourning on the part of the characters.

Depending on our time, we will also have a look at the magical realist work of Gabriel García Márquez (Colombia), Isabel Allende (Chile), Laura Esquivel (Mexico), Günter Grass (Germany), and Anna Castillo (America).

Participants are expected to have access to a copy of Midnight’s Children, Nights at the Circus, Beloved, and Everything is Illuminated. Participants are expected to actively engage in discussions, to practice their presentation and moderation skills in preparing a short presentation and an ensuing discussion and are required to write a term paper of 3.000 to 4.000 words.
Empfohlene Literatur:
Salman Rushdie: Midnight’s Children (1981)
Angela Carter: Nights at the Circus (1984)
Toni Morrison: Beloved (1987)
Jonathan Safran Foer: Everything is Illuminated (2002)

 

Nachhol/Wiederholungsklausur "Introducion to English and American Literature A-D"

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Seminar
Termine:
Einzeltermin am 10.4.2015, 13:30 - 16:30, MG1/02.05

 

Seminar Englische Literaturwissenschaft

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Seminar/Proseminar, ECTS: 6
Termine:
Mo, 18:00 - 20:00, U9/01.11

 

Seminar Englische Literaturwissenschaft

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Seminar
Termine:
Do, 8:30 - 10:00, U11/00.22

 

Shakespeare Reading Group

Angaben:
Sonstige Lehrveranstaltung
Voraussetzungen / Organisatorisches:
This course is an extracurricular course and does not offer any ECTS credits. Anybody interested in reading and discussing Shakespeare is very welcome, regardless of their course of studies. To get the password for the VC course, please send an e-mail to kerstin-anja.muenderlein(at)uni-bamberg.de
You need not register for this course, just come along in the first session and bring a copy of the plays.
Inhalt:
William Shakespeare's works are well know, or should be well known, to all students of English literature. However, when reading Shakespeare some people struggle to fully appreciate his language or his brilliantly designed characters. This course aims at all of those students who would like to enjoy Shakespeare's works together with other students. Thus, we will not only read two pieces by Shakespeare, one comedy and one tragedy, we will also provide a platform for discussion or even stage a few scenes to further our understanding of what is going on. If you want to join us, you need not have any previous knowledge, only bring a copy of the play.
Empfohlene Literatur:
William Shakespeare. Richard II.
William Shakespeare. The Tempest.

 
 
Do
Einzeltermin am 6.6.2015, Einzeltermin am 20.7.2015, Einzeltermin am 29.7.2015, Einzeltermin am 6.8.2015, Einzeltermin am 10.8.2015, Einzeltermin am 13.8.2015
18:00 - 20:00
12:00 - 20:00
M12A/00.14
U9/01.11
Münderlein, K.-A.
 

The Balkanisation of British Poetry

Dozent/in:
Simon Edwards
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Einzeltermin am 26.6.2015, 14:00 - 18:00, U11/00.24
Einzeltermin am 27.6.2015, 10:00 - 18:00, U9/01.11
Einzeltermin am 28.6.2015, 10:00 - 14:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

2. An/Abmeldung:

13. Februar 2015 (9 Uhr) bis 20. Mai 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)
Inhalt:
The term balkanisation is a coinage of the late 19c, expressing an anxiety about the disintegration of Ottoman hegemony in south-eastern Europe, and the formation of new nation states, whose political loyalties were uncertain, and thus potentially threatening to the lines of communication between Britain and its global empire. The fragmentation of the Hapsburg kingdom after 1918 gave fresh impetus to this anxiety.

After 1945 the growth of the European Union, of which Britain became a late and remains an uneasy member, together with the dissolution of its own empire, highlighted the prospects of cultural and political conflict between the original and component parts of the erstwhile imperial state: England, Northern Ireland, Scotland, Wales. The poetry of this period established the reputation of a number of poets writing in English but strongly identified with their distinctive national origins.

It reflects interesting issues of social class, cultural and national identity, the relations between periphery and metropolis, and a challenge to the very existence of a corpus of canonical verse. The period from which the poets to be discussed may be seen as a kind of overture to the contemporary medley/cacophony of conflicting voices that we now know by the terms multi-culturalism and post-colonial . We will discuss the work of four poets representative of each nation : Philip Larkin, Seamus Heaney, Edwin Morgan, R S Thomas. Thus we can explore a range of poetic styles and performances, but set in the wider social context of the period, appositely described in the political theorist Tom Nairn s provocative and seminal 1974 study, The Break-up of Britain.
Empfohlene Literatur:
to be announced

 

The Balkanisation of British Poetry

Dozent/in:
Simon Edwards
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Erweiterungsbereich
Termine:
Einzeltermin am 26.6.2015, 14:00 - 18:00, U11/00.24
Einzeltermin am 27.6.2015, 10:00 - 18:00, U9/01.11
Einzeltermin am 28.6.2015, 10:00 - 14:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:

1. MA Students

Important Information

If you are interested in attending this seminar for 8 ECTS, please contact Dr. Susan Brähler (susan.braehler@uni-bamberg.de) in the first week of the semester at the latest.

Students of English Literature (MA English and American Literature) need to combine this seminar with George Ellenbogen s "Creative Writing Workshop" in order to gain 8 ECTS for a Master / Profile / Consolidation Module writing a term paper in Simon Edward s seminar.

or

Students of English Literature (MA English and American Literature) need to combine this seminar with Emilija Lipovsek s "Dystopia in Diaspora" in order to gain 8 ECTS for a Master / Profile / Consolidation Module writing a term paper either in Simon Edward s seminar or in Emilia Lipovsek s seminar.

MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)


2. BA Students and Lehramtsstudierende

Important Infomation

Students of English Literature (Bachelor and Lehramt) need to combine this seminar with Emilija Lipovsek s "Dystopia in Diaspora" in order to gain 8 ECTS for a Vertiefungsmodul writing a term paper either in Simon Edward s seminar or in Emilia Lipovsek s seminar.

(De)Registration:

20th of March 2015 (9:00) to 20th of May 2015 (9:00) (via FlexNow!)

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS

LA neu GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
Inhalt:
The term balkanisation is a coinage of the late 19c, expressing an anxiety about the disintegration of Ottoman hegemony in south-eastern Europe, and the formation of new nation states, whose political loyalties were uncertain, and thus potentially threatening to the lines of communication between Britain and its global empire. The fragmentation of the Hapsburg kingdom after 1918 gave fresh impetus to this anxiety.

After 1945 the growth of the European Union, of which Britain became a late and remains an uneasy member, together with the dissolution of its own empire, highlighted the prospects of cultural and political conflict between the original and component parts of the erstwhile imperial state: England, Northern Ireland, Scotland, Wales. The poetry of this period established the reputation of a number of poets writing in English but strongly identified with their distinctive national origins.

It reflects interesting issues of social class, cultural and national identity, the relations between periphery and metropolis, and a challenge to the very existence of a corpus of canonical verse. The period from which the poets to be discussed may be seen as a kind of overture to the contemporary medley/cacophony of conflicting voices that we now know by the terms multi-culturalism and post-colonial . We will discuss the work of four poets representative of each nation : Philip Larkin, Seamus Heaney, Edwin Morgan, R S Thomas. Thus we can explore a range of poetic styles and performances, but set in the wider social context of the period, appositely described in the political theorist Tom Nairn s provocative and seminal 1974 study, The Break-up of Britain.

 

Tutorium "Introduction to English and American Literature A & B"

Dozent/in:
Tamara Thum
Angaben:
Tutorien, 2 SWS
Termine:
Do, 16:00 - 18:00, U5/01.18
Einzeltermin am 13.7.2015, 18:00 - 19:00, MG1/02.06
Einzeltermin am 14.7.2015, 16:00 - 17:00, U7/01.05
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

alle Studiengänge: obligatorisches Tutorium zum Seminar "Introduction to English and American Literature"

2. Anmeldung:

Dieses Tutorium begleitet die Seminare "Introduction to English and American Literature A & B" (Susan Brähler). Die Anmeldung zu den Semianren "Introduction to English and American Literature A & B" erfolgt in FlexNow! und schließt die Anmeldung zum Tutorium mit ein.
Inhalt:
Das Tutorium begleitet die Seminare "Introduction to English and American Literature A & B" (Susan Brähler) und dient der Vertiefung der hier besprochenen Themen sowie der Übung anhand ausgewählter Texte.

 

Writing the Islands: Seven Decades of British Caribbean Literature

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 10:15 - 11:45, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

3. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
When in 1948 the Empire Windrush arrived at Tilbury Docks, London, and spilled out 500 Jamaicans, nobody – and certainly not the Jamaicans themselves – would have believed they had come to stay in England. Over the next two decades, half a million immigrants from former British colonies in the Caribbean arrived and settled in the "mother country" and gradually formed a visible minority. These “familiar strangers” of the first generation and especially the second and third generation of “Black Britons” have, over the course of the second half of the 20th century, largely contributed to the ethnic diversity that is today at the heart of British self-perception and that has enriched the British literary scene.

In the course of the semester, we will trace the evolution of Caribbean and Black British writing inside the UK from the early days of post-war literature of exile caught between an alienating here (England) and a nostalgic longing for home (the Caribbean) to Black British authors who self-confidently write from within the British literary canon and adopt a transcultural perspective: “If Englishness doesn’t define me, then redefine Englishness.” (novelist Andrea Levy) Students will first receive an introduction to postcolonial theory and Black British writing, before we turn to excerpts from non-fictional texts by Caribbean scholars George Lamming (The Pleasures of Exile), V. S. Naipaul (The Mimic Men) and Stuart Hall (essays on cultural identity).

The award-winning novels we will read in class centre around the topics of interracial hostility and the early migrant experience (Sam Selvon’s The Lonely Londoners, 1956), postcolonial re-writing (Jean Rhys’s Wide Sargasso Sea, 1966), slavery and its moral implications (Caryl Phillips’s Cambridge, 1991) as well as the transcultural identities of second- and third-generation Black British adolescents (novels by Andrea Levy and Charlotte Smith). Students may choose two novels by Andrea Levy, Charlotte Smith and/or David Dabydeen according to their interests at the beginning of the semester. To get the full picture of British Caribbean cultural production, we will include performance poetry by Linton Kwesi Johnson (e. g. “Inglan Is a Bitch”) and music by Benjamin Zephaniah (e. g. Rasta), the 2009 BBC movie Small Island based on Andrea Levy’s novel of the same title and Courttia Newland’s sinister - and certainly somewhat macabre - short stories (Music for the Off-Key, 2006).
Empfohlene Literatur:
Samuel Selvon: The Lonely Londoners (1956)
Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966)
Caryl Phillips: Cambridge (1991)

Please read The Lonely Londoners, Wide Sargasso Sea and Cambridge during the semester break. You will be asked to pick two novels by Andrea Levy, Charlotte Smith and/or David Dabydeen during our first session. The texts of poems and short stories will be made available in class.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof