UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>

Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

 

A Recipe for Literature

Dozent/in:
Chiara Manghi
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mo, 18:00 - 20:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Studienbeginn ab WS 14/15): Ergänzungsmodul
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung (ab WS 2012/13): Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

1. September 2015 (10:00) bis 11. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an chiara.manghi@stud.uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudierende sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen möchten, melden sich bitte nicht über FlexNow! an, sondern melden sich per E-Mail bei chiara.manghi@stud.uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
What happens in fictional kitchens (beyond the obvious)? Can recipes be considered literature? Is it possible to read between the lines of a recipe? Can kitchens be a place of empowerment? Thinking about food in literature mostly conjures up images of comfort, domesticity, conviviality accompanied by stereotypical figures like the “Angel in the House”, the Southern “mammy” or the dutiful housewife from the fifties, busy chopping, frying and serving various foods. Fortunately, there are texts that completely subvert these ideas.

In this class we will explore some of the genres where literature and food intersect. We will indeed read “traditional” novels where recipes are mainly just a paratextual element, but in other instances it is going to be difficult to tell where the novel ends and the recipe starts. We visit food-related places where, along with the aforementioned “usual” activities, some other take place, such as politics, uprising, murder, and cannibalism. We will see how food in literature, particularly its preparation, not only touches upon but also deeply influences issues of race, religion, and gender. Reading texts that range from the Victorian era to contemporary authors, we will focus on stories where food plays a prominent role, and that take place in a particularly hard time, especially (but not only) World War II and the Great Depression.

Concerning our methodology, we will work with the definition of literary text, building a theoretical background which includes theorists who wrote about literature and art in general (for instance Viktor Shklovsky and Wolfgang Iser) but also some very kitchen-specific theories, like Claude Lévi-Strauss' culinary triangle (which, for your information, is not about a ménage à trois in a kitchen), just to mention one notorious example.
Empfohlene Literatur:
·Isabella Beeton. Mrs Beeton's Book of Household Management. (please buy the 2008 Oxford World's Classics edition and none other, ISBN-10: 0199536333)
·Charles Dickens. A Christmas Carol.
·Fannie Flagg. Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe.
·Mary Ann Shaffer and Annie Barrows. The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society.
·Natasha Solomons. Mr Rosenblum's List or Friendly Guidance for the Aspiring Englishman.

Please read (and underline, take notes, and if you like, try to cook yourself) Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe and The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society by the beginning of the winter term.
Please be aware that in this seminar you must have the will and open-mindedness and diligence that it takes to read parts of a (very long) cookbook as if it were a novel.

 

Abschlussklausur Introduction to English and American Literature A-D

Dozentinnen/Dozenten:
Nicole K. Konopka, Judith Rauscher, Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Seminar
Termine:
Einzeltermin am 5.2.2016, 15:30 - 18:30, MG1/00.04

 

Academic Writing

Dozent/in:
Barbara Kehler
Angaben:
Übung
Termine:
Einzeltermin am 7.12.2015, 18:00 - 20:00, MG2/00.10
Einzeltermin am 8.12.2015, 18:00 - 20:00, M12A/00.14
Voraussetzungen / Organisatorisches:
For further information on how to register for the Workshops on Academic Writing, please register in the VC course "Academic Writing (BA and Lehramt)" (a password is not required).
Inhalt:
Workshop I - Structuring a Term Paper / Thesis: 07.12.2015 (18:00-20:00)
Workshop II - Forming a Term Paper / Thesis: 08.12.2015 (18:00-20:00)
Empfohlene Literatur:
---

 

Against Authority: Philip Pullman's His Dark Materials

Dozent/in:
Barbara Kehler
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Studienbeginn ab WS 14/15): Ergänzungsmodul
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung (ab WS 2012/13): Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

3. August 2015 (10:00) bis 11. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an barbara.kehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudierende sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen möchten, melden sich bitte nicht über FlexNow! an, sondern melden sich per E-Mail bei barbara.kehler@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
“Every little increase in human freedom has been fought over ferociously between those who want us to know more and be wiser and stronger, and those who want us to obey and be humble and submit.” (The Subtle Knife) Philip Pullman’s dusty trilogy His Dark Materials fights for human freedom in furthering knowing, wise and strong readers and therefore humans and is hence unsurprisingly dusted by the church whose institutionalised and oppressive authority is severely criticised by the author and his narrator for its origins in ignorance, obedience and submission. Institutionalised and oppressive authority – be it church, government or elitist educational system – is challenged by unsparingly demanding the readers’ active involvement in Lyra’s journey to knowledge, to free and critical thought which scrutinises the authority’s major means of oppression (ideology and power) and the passive acceptance of authority. Based on criticisms of ideology (Mikhail Bakhtin, Roland Barthes) and power (Michel Foucault) and the three pillars of fantasy literature (magic, science and religion), we will scrutinise ideologies and powers in the many worlds of His Dark Materials, welcome Dust in our thoughts and actions and hence contribute to a Republic of Heaven in which tolerance, open-mindedness and dialogue undermine and replace intolerance, narrow-mindedness and monologue.

Our discussions will necessitate excellent knowledge of Philip Pullman’s trilogy His Dark Materials (1995-2000). Knowledge of Pullman’s document collection Lyra’s Oxford (2003) and his novella Once Upon a Time in the North (2008) will be appreciated. Discussions will commence in the first session of the seminar. Additional reading will be made available in VC.
Empfohlene Literatur:
Philip Pullman: His Dark Materials

 

Bamberg University English Drama Group

Dozent/in:
Marie-Theres Schmidt
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2
Termine:
Mo, Mi, 20:00 - 22:00, U7/01.05
16:00 - 22:00, U7/01.05
Einzeltermin am 18.11.2015, Einzeltermin am 23.11.2015, 20:00 - 22:00, U11/00.16
Einzeltermin am 14.1.2016, 18:00 - 20:00, U11/00.16
Einzeltermin am 17.1.2016, 9:00 - 13:00, U11/00.16
Einzeltermin am 18.1.2016, 18:00 - 22:00, U11/00.16
Einzeltermin am 23.1.2016, 14:00 - 22:00, U2/00.25
Einzeltermin am 24.1.2016, 16:00 - 22:00, U2/00.25
Einzeltermin am 25.1.2016, 20:00 - 22:00, U11/00.16
Einzeltermin am 31.1.2016, 16:00 - 22:00, U7/01.05
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module:
  • Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Studium Generale (up to 2 ECTS)
Inhalt:
"Calling all theatre enthusiasts - beginners and old hands alike! This drama workshop held in English is catered to students who want to strengthen their self-expression, develop performance skills, learn and practice stage presence and test various performative techniques in front of an audience. The BUEDG is also open to those that shy away from the limelight: join us if you want to set foot into the world of costume assembling, stage designing or music making and help shaping the performance at the end of the semester. For questions, please contact: marie-theres.schmidt(at)stud.uni-bamberg.de"

 

Exam Preparation English Literature

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 10:15 - 11:45, U5/02.18
Einzeltermin am 9.1.2016, 10:00 - 16:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (I oder II): Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Joint Degree:
  • Mastermodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Vertiefungsmodul English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profilmodul I English and American Literature: Übung (2 ECTS)
LA GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)
  • Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft b: Übung für Examenskandidaten (2 ECTS)
Lehramt RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft a: Examensübung (2 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

3. An/Abmeldung:

03. August 2015 (10:00) bis 11. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudierende sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen möchten, melden sich bitte nicht über FlexNow! an, sondern melden sich per E-Mail bei kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
to be announced
Empfohlene Literatur:
to be announced

 

Filmic Adaptations of 19th-Century Novels and Novellas

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Einzeltermin am 16.10.2015, 18:00 - 20:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Ergänzungsmodul(Studienbeginn ab WS 14/15)
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
M.A. Literatur und Medien:
  • Profilmodul: Übung (Referat + Essay, 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
Lehramt GY: Wahlpflichtmodul Englische und Amerikanische Literaturwissenschaft GY a
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

2. An/Abmeldung:

3. August 2015 (10:00) bis 11. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudierende sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen möchten, melden sich bitte nicht über FlexNow! an, sondern melden sich per E-Mail bei kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
Ever since the invention of the cinema, filmings of literary works have been popular with directors and audiences alike. All kinds of literature have been made into films more or less successfully. In this course we are going to have a closer look at filmic adaptations of 19th century novels and novellas. To do so, you need to have read all of the books covered in class so please note: This is a very intensive class since you need to have read all (!) of the books and novellas as well as have watched the films indicated below. During the seminar, many more films will come up that need to be prepared. These films include content faithful filmings as well as modern adaptations and re-writings to show how creative well-known stories have been dealt with in film.

Please sign up for the VC course for this class since there will be more information on the films that must be watched. A list of these films will be handed out in the first session.

If you do not yet have a FlexNow Account, please e-mail the lecturer.
Empfohlene Literatur:
The following novels/novellas will be covered in class and must be read:

Jane Austen. Pride and Prejudice and Northanger Abbey.
Emily Brontë. Wuthering Heights.
Lewis Carroll. Alice in Wonderland and Through the Looking Glass.
Charles Dickens. Oliver Twist and A Christmas Carol.
Elizabeth Gaskell. Cranford and My Lady Ludlow and Mr Harrison s Confessions.
Thomas Hardy. Under the Greenwood Tree.
Oscar Wilde. The Canterville Ghost.

A list of the films covered in class will be provided on the VC or distributed during the first session of class.

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung Englische Literaturwissenschaft

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2
Termine:
Mi, 20:00 - 22:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

  • BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die BA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • MA Anglistik/Amerikanistik (bis SoSe 2013): Forschungsmodul (5 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird
  • MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
  • alle alten Studiengänge: Übung Literaturwissenschaft (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit)

2. An/Abmeldung:

03. August 2015 (10:00) bis 11. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)
Inhalt:
This course is addressed at students who are preparing or working at a final thesis in English or American Literature, be it a "Magisterarbeit", "Zulassungsarbeit", "BA-Arbeit" or Master's thesis. It is supposed to offer continuous support to students while preparing or writing their theses, and to give them the opportunity to present and discuss their work with other students. The course consists of plenary and individual sessions. A definite schedule will be set up in the first meeting of the class. There will be a site on the Virtual Campus; access will be given upon registration.

In the plenary sessions, we shall discuss general formal aspects and criteria of a thesis - such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Participants will present (parts of) their thesis, offering it for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you can discuss the argument, the progress and possible problems of your thesis with me. For students in the BA, MA and new teacher training programmes, who write their thesis in literary studies, this course provides the "Betreuungsübung". The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as "mündliche Modulteilprüfung" in the BA-programme. Students in the Magister- and old teacher training programmes are advised to take this course to support them while writing their theses. Depending on the native tongue of the participants, the course will be given in English or German.

The course will be taught every two weeks, with individual meetings in the weeks where we will have no common session.

 

History of the Novel I

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 4, Studium Generale, Erweiterungsbereich, Modulstudium
Termine:
Di, 16:00 - 17:30, U5/01.22, M12A/00.15
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Studium Generale: 2 od. 4 ECTS
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung (2 oder 4 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies/Joint Degree:
  • Master Module English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
  • Profile Modules English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
  • Consolidation Modules English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
Erweiterungsbereich English and American Studies im Rahmen anderer MA:
  • Master Module oder Profile Module I English and American Literature: Lecture (2 ECTS)
LA alt (alle), Magister, Diplom: Vorlesung

2. An/Abmeldung:

03. August 2015 (10:00) bis 31. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen möchten, melden sich bitte nicht über FlexNow! an, sondern melden sich per E-Mail bei christoph.houswitschka@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
This lecture belongs to a series of genre surveys which cover English literature from the Middle Ages to the present.

 

Internationale Masterstudierendenbetreuung

Dozentinnen/Dozenten:
Lisa Schädlich, Alexander Debney
Angaben:
Tutorien
Termine:
Einzeltermin am 7.10.2015, 10:00 - 16:00, U9/01.11
Einzeltermin am 9.10.2015, 12:00 - 18:00, U9/01.11
Einzeltermin am 16.10.2015, 14:00 - 18:00, U5/02.23
Einzeltermin am 17.10.2015, 10:00 - 16:00, U11/00.25
Einzeltermin am 4.12.2015, 9:00 - 15:00, U5/02.23

 

Introduction to English and American Literature (A)

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Modulstudium, Frühstudium, 6 ECTS = inklusive Tutorium
Termine:
Mo, 14:15 - 15:45, U5/00.24
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung in die Englische Literaturwissenschaft (2 oder 6 ECTS)
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS)
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt GY: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)

2. An/Abmeldung:

6. Oktober 2015 (10:00) bis 11. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)

WICHTIG Anmeldung über FlexNow! auch für Studierende höherer Semester.

WICHTIG Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A und B finden Sie in FlexNow! bei der Englischen Literaturwissenschaft, die Termine C und D bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Seminare "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien:

Das Seminar "Introduction to English and American Literature" wird durch folgende Tutorien ergänzt:

a) Begleitendes Tutorium zur "Introduction to English and American Literature A und B" zur Vertiefung und Ergänzung der im Kurs besprochenen Themen; eine zusätzliche Anmeldung ist nicht notwendig.
b) Einem zweistündigen Bibliothekstutorium bestehend aus einer Vorlesung (45 Minuten) und einer Übung (90 Minuten); Anmeldung über den Virtuellen Campus der Universitätsibliothek.

4. Voraussetzungen zur Leistungsfeststellung/zum Scheinerwerb:

6 ECTS: Klausur am Semesterende
2 ECTS (nur BA Medieval Studies): kleine Tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history.
Empfohlene Literatur:
Meyer, Michael. English and American Literatures. Tübingen: Francke, 2011. (4th edition!)

 

Introduction to English and American Literature (B)

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, Modulstudium, Frühstudium, 6 ECTS = inklusive Tutorium
Termine:
Mo, 16:15 - 17:45, U2/00.25
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung in die Englische Literaturwissenschaft (2 oder 6 ECTS)
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS)
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)
  • Lehramt GY: Basismodul Literaturwissenschaft: Einführung (6 ECTS, inkl. Tutorium)

2. An/Abmeldung:

6. Oktober 2015 (10:00) bis 11. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)

WICHTIG Anmeldung über FlexNow! auch für Studierende höherer Semester.

WICHTIG Es stehen vier Parallelkurse zur Verfügung. Die Termine A und B finden Sie in FlexNow! bei der Englischen Literaturwissenschaft, die Termine C und D bei der Amerikanistik. Bitte entscheiden Sie sich frühzeitig für EINEN Termin! Studierende, die sich gleichzeitig für mehrere Seminare "Introduction to English and American Literature" anmelden, werden nach Maßgabe der Kurskapazitäten einem Kurs zugeteilt.

3. Tutorien:

Das Seminar "Introduction to English and American Literature" wird durch folgende Tutorien ergänzt:

a) Begleitendes Tutorium zur "Introduction to English and American Literature A und B" zur Vertiefung und Ergänzung der im Kurs besprochenen Themen; eine zusätzliche Anmeldung ist nicht notwendig.
b) Einem zweistündigen Bibliothekstutorium bestehend aus einer Vorlesung (45 Minuten) und einer Übung (90 Minuten); Anmeldung über den Virtuellen Campus der Universitätsibliothek.

4. Voraussetzungen zur Leistungsfeststellung/zum Scheinerwerb:

6 ECTS: Klausur am Semesterende
2 ECTS (nur BA Medieval Studies): kleine Tests
Inhalt:
This course provides a concise introduction to major themes and methods in the study of English and American literature. We will discuss key features of the main literary genres poetry, prose fiction and drama, explore selected approaches in literary theory and criticism as a basis for analyzing and interpreting literary texts, and survey the main periods and developments of English and American literary history.
Empfohlene Literatur:
Meyer, Michael. English and American Literatures. Tübingen: Francke, 2011. (4th edition!)

 

Joint Degree Welcome Meeting

Dozentinnen/Dozenten:
Christoph Houswitschka, Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Sonstige Lehrveranstaltung
Termine:
Einzeltermin am 7.10.2015, 16:00 - 18:00, U9/01.11

 

Key Texts in Literary Theory

Dozentinnen/Dozenten:
Chiara Manghi, Christoph Houswitschka
Angaben:
Übung, 1 SWS, ECTS: 1
Termine:
jede 2. Woche Mi, 14:00 - 16:00, U2/01.33
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung:

  • Bachelor Anglistik/Amerikanistik (ab Studienbeginn zum WS 14/15): Ergänzungsmodul Methoden und Theorien der Englischen und Amerikanischen Literaturwissenschaft (alle Haupt- und Nebenfächer) (1 ECTS)
  • Bachelor Anglistik/Amerikanistik (ab Studienbeginn zum SoSe 2009): Ergänzungsmodul Methoden und Theorien (1 ECTS, ab Studienbeginn zum SoSe 2012 unbenotet)
  • Master Anglistik/Amerikanistik (bis SoSe 2013): Erweiterungsmodul 1 oder 2: Übung Literaturwissenschaft (1 ECTS)
  • alle alten Studiengänge: Übung

2. An/Abmeldung:

03. August 2015 (10:00) bis 11. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudierende sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen möchten, melden sich bitte nicht über FlexNow! an, sondern melden sich per E-Mail bei kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
In this seminar we will study trends and schools in literary theory since the 1950s. We may discuss key texts by thinkers identified with formalism and structuralism, deconstruction and poststructuralism, gender studies and queer theory, psychoanalytical criticism, (Neo)Marxism and Cultural Materialism, New Historicism, postcolonial criticism and reader-response theory.
Depending on the participants personal interests, we may also consider more recent approaches like ecocriticism and possible-worlds theory or less "canonized" theories (e.g. systems theory).

The course is intended to assist students in both finding own approaches towards primary texts and in identifying mind-sets and methods applied in the secondary sources they read in their other seminars: "What theory demonstrates [ ] is that there is no position free of theory, not even the one called common sense." (V. B. Leitch).

I expect participants to actively contribute to the discussion and give small presentations.
Empfohlene Literatur:
A course reader will be made available for download at our VC group once the schedule has been agreed upon.

Excerpts from many of the texts we might consider are featured in The Norton Anthology of Theory and Criticism, which is only available in hardcover and therefore quite pricy.

 

MA and JD Get-together

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Tutorien
Termine:
Einzeltermin am 12.10.2015, 20:00 - 22:00, U11/00.16

 

Middle English Romances

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Zentrum für Mittelalterstudien, Erweiterungsbereich
Termine:
Do, 12:00 - 14:00, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modules:

BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließlich Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Aufbaumodul Anglistik: Seminar (6 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Aufbaumodul Anglistik: Übung (2 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Vertiefungsmodul Anglistik: Seminar (8 ECTS) LA GY modularisiert: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY modularisiert: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY modularisiert: Wahlpflichtmodul Englische Sprachwissenschaft bei Kombination mit dem Fach Russisch Seminar (6 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul I Anglistik: Seminar (6 ECTS)
MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul I Anglistik: Übung (1 ECTS)
MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul II Anglistik: Seminar (7 ECTS)
MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Intensivierungsmodul II Anglistik: Seminar (5 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Sprachwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Erasmus and other visiting students: Seminar (6 or 8 ECTS)

IMPORTANT On FlexNow! you can register at the Department of English Literature or the Department of English Linguistics, depending on where you would like to obtain credit points from this class.

Students without access to FlexNow! and intending to obtain credit points in linguistics are to send an e-mail to gabriele.knappe@uni-bamberg.de.

Students without access to FlexNow! and intending to obtain credit points in literature are to send an email to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de

Students interested in attending this seminar as guest student are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de and to attend the first session; only then it will be clear if guest students can be accepted.

3. Registration and Deregistration:

Registration via FlexNow from 21 September 2015, 10:00h to 15 October 2015, 23:59h
Deregistration via FlexNow from 21 September 2015, 10:00h to 30 October 2015, 23:59h.

A limited number of places will be reserved for visiting students, students who have changed universities and students who need this class urgently as they are approaching the end of their studies. If the seminar is overbooked, the teachers will decide which students will be accepted.

3. Requirements for successful completion of the course:

1 ECTS: regular active participation in class
2 ECTS: regular active participation in class + short oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment of c. 2000 words
5 ECTS MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies Intensivierungsmodul II: regular active participation in class + oral examination (30 minutes)
5 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + assignment of c. 3000 words
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of c. 4000 words
6 ECTS BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies Aufbaumodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3000-4000 words
6 ECTS MA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Mastermodul I: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
6 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of c. 4000 words
7 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4000-5500 words
8 ECTS BA Anglistik/Amerikanistik Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS in other programmes or modules, Hauptseminar and visiting students: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words

4. Language of instruction:
English
Inhalt:
The “Middle English Romances” are no clearly defined group of texts. In fact, the anonymously transmitted Middle English tales which are usually considered to be romances are so diverse that every attempt at a brief, general definition is doomed to fail. In this seminar, we will take a closer look at a selection of these stories of love, chivalry, and exemplary heroes some of which are knights of King Arthur’s round table. On the basis of a selection of romances – such as King Horn, Sir Ysumbras, Havelok, Arthour and Merlin, Ywain and Gawain and also the very artful romance Sir Gawain and the Green Knight – we will speak about features of these texts, their background and intended audience, and, especially for Sir Gawain and the Green Knight, about possible interpretations. Although very different in intention and literary capability, some of Chaucer’s Canterbury Tales – in particular The Knight’s Tale and Sir Thopas – will be discussed, too. A few romances will be introduced in parts, Alliterative Morte Arthure and Stanzaic Morte Arthur, William of Palerne, and some fifteenth-century prose romances such as The Three Kings’ Sons.
All texts will be read in modern translations or (heavily) annotated originals. In addition, selected Middle English passages will be read, translated, and discussed in class. A reader will be provided on Virtueller Campus at the beginning of term. While no knowledge of earlier stages of the English language is required for successful participation in this course, students should bring along both interest in the history of English and exploratory spirit.

The Übung, which accompanies the Seminar (Wednesday, 13:15-14:00), is offered for students who want to attain credits in linguistics. It is designed for discussions of linguistic project work and other assignments individually and/or in small groups. Individual arrangements will be made – also, if necessary, concerning the time of the Übung. Therefore clashes with other courses scheduled for the same time slot as the Übung can be avoided.
Empfohlene Literatur:
Baugh, Albert C. & Thomas Cable. 2002. A History of the English Language. Fifth ed. London: Routledge & Kegan Paul. Chs 3-7.

Mehl, Dieter. 1968. “Introduction: The Middle English Romances”. In: Dieter Mehl. The Middle English Romances of the Thirteenth and Fourteenth Centuries. London: Routledge, 1-20.

Barron, William. 1987. “The Nature of Romance”. In: William Barron. English Medieval Romance. London: Longman, 1-10.

Crane, Susan. 1986. Insular Romance: Politics, Faith and Culture in Anglo-Norman and Middle English Literature. Berkeley: University of California Press.

 

Nachhol/Wiederholungsklausur "Introducion to English and American Literature A-C"

Dozentinnen/Dozenten:
Theresa Roth, Susan Brähler
Angaben:
Seminar
Termine:
Einzeltermin am 6.10.2015, 15:00 - 17:00, M12A/00.14

 

Regicide in Shakespeare's Tragedies: Hamlet and Macbeth

Dozent/in:
Beatrix Hesse
Angaben:
Seminar, 2 SWS
Termine:
Di, 16:00 - 18:00, MG1/01.02
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature/Culture: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature/Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature/Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature/Culture: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Erasmus and other visiting students:
  • Seminar (6 or 8 ECTS)


2. (De)Registration:

21st of September 2015 (10:00) to 11th of October 2015 (10:00) (via FlexNow!)

Students without access to FlexNow! are to send an e-mail to beahesse@hotmail.com.

Students interested in attending this seminar as guest student are to send an e-mail to beahesse@hotmail.com and to attend the first session; only then it will be clear if guest students can be accepted.

3. Participants are expected:

2 ECTS: regular active participation in class + short oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment of c. 2000 words
8 ECTS BA Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS Hauptseminar; LAGym Intensivierungsmodul; MA English and American Studies: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
Inhalt:
Intuitively, one would tend to assume that regicide (the murder of a King) is a fairly frequent plot element in Shakespeare s plays. However, even though some of his tragedies and histories end with the death of a king, regicide as an action that triggers the plot is surprisingly rare, occurring only in Shakespeare s great tragedies Hamlet and Macbeth. (Julius Caesar is a different case because ancient Rome is a republic in the first place.) The plot structure and character configuration of Hamlet and Macbeth strongly resemble each other: the King is murdered by an ambitious relative who consequently ascends the throne, and the son of the dead king must take action to secure his birthright. The main difference resides in the plays perspective: Hamlet is Macbeth seen from Malcolm s point of view, Macbeth is Hamlet from the perspective of Claudius. In hence indubitably makes sense to consider these two plays together, although their respective treatment of the theme of regicide is entirely different.
Another reason to offer a class on these two plays during the coming winter term is that two much-noted productions are currently being presented: Hamlet at London s National Theatre starring Benedict Cumberbatch and Justin Kurzel s new film version of Macbeth starring Michael Fassbender. We will of course also study other productions of the two plays, including the Hamlet films of Laurence Olivier and Kenneth Branagh and the Macbeth film by Roman Polanski. Students should also be prepared to take part in acting exercises.

This class may profitably be combined with the excursion to Burg Feuerstein in November. On Feuerstein, we will be concentrating on Hamlet; students attending the Feuerstein excursion may therefore skip the first part of this seminar and join us for the discussion of Macbeth and still obtain full credits for a Hauptseminar. (Hamlet aficionados are of course welcome to attend both...)
Empfohlene Literatur:
A note on texts: a decent annotated version of the two plays (Arden, Cambridge, Oxford) is indispensable and a useful investment anyway. Depending on your previous acquaintance with Shakespeare s English, you may find it helpful to also purchase a Reclam edition with the English text on the left and a German prose translation on the right hand side. This permits quicker reading and may help you to develop a sense of the suspense created by the two plays.

 

Revolution in the Works of Tom Stoppard and Twentieth-Century British Literature

Dozent/in:
Christoph Houswitschka
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 8, Erweiterungsbereich
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature/Culture: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature/Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature/Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature/Culture: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Erasmus and other visiting students:
  • Seminar (6 or 8 ECTS)


2. (De)Registration:

3rd of August 2015 (10:00) to 11th of October 2015 (10:00) (via FlexNow!)

Students without access to FlexNow! are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de.

Students interested in attending this seminar as guest student are to send an e-mail to christoph.houswitschka@uni-bamberg.de and to attend the first session; only then it will be clear if guest students can be accepted.

3. Participants are expected:

2 ECTS: regular active participation in class + short oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment of c. 2000 words
8 ECTS BA Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS Hauptseminar; LAGym Intensivierungsmodul; MA English and American Studies: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
Inhalt:
The seminar will talk about the representations of revolution in English literature. Although the focus will be on Tom Stoppard’s The Coast of Utopia Trilogy (2002). In these plays (Voyage, Shipwreck, and Salvage), Stoppard takes us to the long period before the October Revolution when philosophical debates between 1833 and 1866 paved the way to one of the most significant historical events in the twentieth century. The title is taken from Avrahm Yarmolinsky's Road to Revolution: A Century of Russian Radicalism (1959). The three plays premiered at the National Theatre in June and July 2002, directed by Trevor Nunn. At the centre of the three plays are the philosophical ides of the so called Russian intelligentsia personified by Michail Alexandrowitsch Bakunin (anarchist), Vissarion Grigoryevich Belinsky (Ronaricist literary critic), Ivan Turgenev (novelist), and Alexander Herzen (liberal social activist).

The trilogy will be discussed in the context of the concept of revolution in Great Britain since Edmund Burke’s Reflections upon the Revolution in France (1790) and Thomas Carlyle’s The French Revolution: A History (1837). We will also touch on nineteenth-century Russian literature and German philosophy (particularly Schelling, Fichte, Hegel and Marx).

The trilogy will be discussed along with two other Stoppard plays, Travesties (1974) and Rock ‘n’ Roll (2006) to situate it in his dramatic work.
Empfohlene Literatur:
Tom Stoppard, The Coast of Utopia Trilogy (2002)
Tom Stoppard, Rock ‘n’ Roll (2006)
Tom Stoppard, Travesties (1974)
Thomas Carlyle, The French Revolution: A History (1837)
Edmund Burke, Reflections upon the Revolution in France (1790)

 

Shakespeare Reading Group

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Sonstige Lehrveranstaltung
Termine:
Do, 18:00 - 20:00, M12A/00.14
Einzeltermin am 23.1.2016, 10:00 - 19:00, U9/01.11
Einzeltermin am 10.2.2016, 12:00 - 18:00, U9/01.11
Blockveranstaltung 12.2.2016-14.2.2016 Mo-Fr, Sa, So, 9:00 - 19:00, U9/01.11
Einzeltermin am 15.2.2016, 10:00 - 17:00, U9/01.11
ab 22.10.2015
Voraussetzungen / Organisatorisches:
This course is an extracurricular course and does not offer any ECTS credits. Anybody interested in reading and discussing Shakespeare is very welcome, regardless of their course of studies.
You need not register for this course, just come along in the first session and bring a copy of the plays.
Inhalt:
William Shakespeare's works are well know, or should be well known, to all students of English literature. However, when reading Shakespeare some people struggle to fully appreciate his language or his brilliantly designed characters. This course aims at all of those students who would like to enjoy Shakespeare's works together with other students. Thus, we will not only read two pieces by Shakespeare, one comedy and one tragedy, we will also provide a platform for discussion or even stage a few scenes to further our understanding of what is going on. If you want to join us, you need not have any previous knowledge, only bring a copy of the play and comfortable shoes.
Empfohlene Literatur:
William Shakespeare. Coriolanus.
William Shakespeare. As You Like It.

 

TUT Catch-up Culture

Dozent/in:
Jacques Schiltz
Angaben:
Tutorien
Termine:
Einzeltermin am 30.10.2015, 10:00 - 16:00, U9/01.11

 

TUT Catch-up Linguistics

Dozent/in:
Carina Gläsel
Angaben:
Tutorien
Termine:
Einzeltermin am 23.10.2015, 10:00 - 16:00, U9/01.11
Einzeltermin am 22.1.2016, 10:00 - 16:00, WE5/02.003

 

TUT Catch-up Literature

Dozent/in:
Tamara Thum
Angaben:
Tutorien
Termine:
Einzeltermin am 24.10.2015, 10:00 - 16:00, U9/01.11
Einzeltermin am 15.1.2016, 10:00 - 16:00, U9/02.01

 

Tutorial for Students of MA English and American Studies

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Übung, 2 SWS
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, Raum n.V.
The tutorial will take place in U9/02.01.

 

Tutorium "Introduction to English and American Literature A & B"

Angaben:
Tutorien, 2 SWS
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Tutorium zum Seminar "Introduction to English and American Literature"

Anmeldung:

Dieses Tutorium begleitet die Seminare "Introduction to English and American Literature A & B" (Kerstin-Anja Münderlein). Die Anmeldung zu den Semianren "Introduction to English and American Literature A & B" erfolgt in FlexNow! und schließt die Anmeldung zum Tutorium mit ein.
Inhalt:
Das Tutorium begleitet die Seminare "Introduction to English and American Literature A & B" (Kerstin-Anja Münderlein) und dient der Vertiefung der hier besprochenen Themen sowie der Übung anhand ausgewählter Texte.

 
 
Mi16:00 - 18:00U5/02.17 Hardi, H.
 

Übung Englische Literaturwissenschaft

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Übung
Termine:
Do, 12:00 - 14:00, M12A/00.09

 

Übung Englische Literaturwissenschaft

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, MG1/02.06
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft (ab Studienbeginn WS 2014/15)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
to be announced
Empfohlene Literatur:
to be announced

 

Welcome Meeting MA English and American Studies (not Joint Degree)

Dozentinnen/Dozenten:
Christoph Houswitschka, Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Sonstige Lehrveranstaltung
Termine:
Einzeltermin am 6.10.2015, 15:00 - 16:30, U9/01.11

 

“Oh, hide me! There’s my mistress!” – English Restoration Comedy

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mo, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Studienbeginn ab WS 14/15): Ergänzungsmodul
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung (ab WS 2012/13): Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

3. August 2015 (10:00) bis 11. Oktober 2015 (10:00) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudierende sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen möchten, melden sich bitte nicht über FlexNow! an, sondern melden sich per E-Mail bei kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
The Restoration period in English history started in 1660 with the restoration of monarchy in England under Charles II (1660-85) and ended ca. 1710. During this time, society and culture was characterised by abundance, luxury and looseness, contrasting the more serious time of the Interregnum and the Civil War that shaped England between 1649 and 1660. In literature, this new levity was celebrated especially in the theatres which were re-opened again after a ban of 18 years during the Puritan rule. The most popular theatrical genre was the Restoration Comedy with its wittiness and playfulness.

In this course we are going to have a look at typical motifs and concepts in Restoration Comedy. To do so, the plays listed below must be read by the beginning of the semester. This course is open to all guest auditors wanting to study English drama. Please register via the VC, which will go online in the beginning of August.

If you do not yet have a FlexNow Account, please e-mail the lecturer.
Empfohlene Literatur:
The following plays must have been read by the beginning of the class:
Aphra Behn. The Rover.
William Congreve. The Way of the World.
John Dryden. Marriage a la Mode.
George Etherege. The Man of Mode.
George Farquhar. The Beaux’ Stratagem.
William Wycherley. The Country Wife.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof