UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  Postwar and Contemporary Jewish British Literature

Dozent/in
Prof. Dr. Christoph Houswitschka

Angaben
Seminar/Hauptseminar
2 SWS, angeboten u.a. für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Zeit und Ort: Mi 18:00 - 20:00, U9/01.11; Einzeltermin am 22.5.2013 20:00 - 21:30, U9/01.11; Einzeltermin am 6.6.2013 14:00 - 16:00, U11/00.25; Einzeltermin am 19.6.2013, Einzeltermin am 17.7.2013 20:00 - 21:30, U9/01.11

Voraussetzungen / Organisatorisches
Modulzuordnung
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Master-Vertiefungsmodul I od. II Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I od. II: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
  • LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft
  • Joint Degree: Mastermodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • Joint Degree: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • Joint Degree: Profilmodul I oder II Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • Erasmus and other visiting students: Seminar (6 or 8 ECTS)


Registration:
via FlexNow!
4 March 2013, 9:00 to day before first session, 23:59

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an christoph.houswitschka(at)uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + short oral presentation
3 ECTS: regular active participation in class + oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment of c.2000 words
6 ECTS BA Aufbaumodul; LAGym Aufbaumodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3000-4000 words
6 ECTS Master Anglistik/Amerikanistik; Joint Master s Degree: regular active participation in class + oral presentation + written version of presentation of 3500-4500 words
8 ECTS BA Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS Hauptseminar; LAGym Intensivierungsmodul; Master Anglistik/Amerikanistik; Joint Master s Degree: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words

Language of instruction:
English

Inhalt
The seminar tries to trace issues of identity and belonging in various texts and films by Jewish British writers and film makers. In British society ever since World War II, it has been class more than anything else that made it difficult for Jews to define an identity of their own; either they were excluded or they assimilated into society.
In this seminar we will discuss a variety of perspectives that shape Jewish identity in Great Britain. The immigration from Eastern European countries in the early twentieth century, exiles who had either escaped or survived the Shoah, the foundation of the State of Israel, the legacy of the Shoa, the Palestinian conflict, old and new forms of anti-Semitism.
We will read, discuss and include a number of texts and films. The list below is more than we can actually do in one semester. So please understand it as a list of suggestions and let me know at your earliest convenience whether you are interested in any specific text for your presentation/paper. The texts marked with an asterisk (*) are for smaller presentations, i.e. for students who do not want to write a term paper.

  • Israel Zangwill: Children of the Ghetto (1892) (essay)*
  • George Mikes: How to be an Alien (1946) (essay)*
  • Marghanita Laski: The Little Boy Lost (1949)
  • Bernice Rubens: Set on Edge (1960); I, Dreyfus (1999) (novel)
  • Ruth Prawer Jhabvala, A Birthday in London (1963) (short story)*
  • Muriel Spark: The Mandelbaum Gate (1965) (novel)
  • Clive Sinclair: Wingate Football Club (1979), Bed Bugs (1982) (short story)*
  • Michelene Wandor: Return to Sender (1986), Song of the Jewish Princess (1989) (short story)*
  • Anita Brookner: Latecomers (1988); A Family Romance (1993) (novel)
  • Elena Lappin: Noa and Noah (1998) (short story)*
  • Linda Grant: When I Lived in Modern Times (2000) (novel)
  • Tamar Yellin: Kafka in Bronteland (2005); The Genizah at the House of Shepher (2004) (novel)
  • Naomi Alderman: Disobedience (2006); The Lessons (2010) (novel)
  • Howard Jacobson: The Finkler Question (2010) (novel)
  • Natasha Solomons: Mr. Rosenblum's List: Or Friendly Guidance for the Aspiring Englishman (2010); The Novel in the Viola (2011)

  • Julia Pascal: The Holocaust Trilogy (1995) (play)
  • Ronald Harwood: Taking Sides (1995) (play and film adaptation)
  • Harold Pinter: Ashes to Ashes (2006) (play)

  • Karen Gershon: A Tempered Wind (1992/2009) (autobiography)

  • Kindertransport, Before and After. Sixty Poems 1980-2007, ed. by Lotte Kramer (2007) (poetry)

  • Jack Rosenthal: The Evacuees (1975) (film)
  • Stephen Poliakoff: Glorious 39 (2009) (film)
  • Victor Gollancz: The Case of Adolf Eichmann (1961) (essay/pamphlet)

Englischsprachige Informationen:
Credits: 8

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 20

Institution: Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof