UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  Writing the Islands: Seven Decades of British Caribbean Literature

Dozent/in
Dr. Susan Brähler

Angaben
Übung
2 SWS, benoteter Schein
Studium Generale, Erweiterungsbereich
Zeit und Ort: Mi 10:15 - 11:45, U5/02.18

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Übung (2 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I and II: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung

3. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Inhalt
When in 1948 the Empire Windrush arrived at Tilbury Docks, London, and spilled out 500 Jamaicans, nobody – and certainly not the Jamaicans themselves – would have believed they had come to stay in England. Over the next two decades, half a million immigrants from former British colonies in the Caribbean arrived and settled in the "mother country" and gradually formed a visible minority. These “familiar strangers” of the first generation and especially the second and third generation of “Black Britons” have, over the course of the second half of the 20th century, largely contributed to the ethnic diversity that is today at the heart of British self-perception and that has enriched the British literary scene.

In the course of the semester, we will trace the evolution of Caribbean and Black British writing inside the UK from the early days of post-war literature of exile caught between an alienating here (England) and a nostalgic longing for home (the Caribbean) to Black British authors who self-confidently write from within the British literary canon and adopt a transcultural perspective: “If Englishness doesn’t define me, then redefine Englishness.” (novelist Andrea Levy) Students will first receive an introduction to postcolonial theory and Black British writing, before we turn to excerpts from non-fictional texts by Caribbean scholars George Lamming (The Pleasures of Exile), V. S. Naipaul (The Mimic Men) and Stuart Hall (essays on cultural identity).

The award-winning novels we will read in class centre around the topics of interracial hostility and the early migrant experience (Sam Selvon’s The Lonely Londoners, 1956), postcolonial re-writing (Jean Rhys’s Wide Sargasso Sea, 1966), slavery and its moral implications (Caryl Phillips’s Cambridge, 1991) as well as the transcultural identities of second- and third-generation Black British adolescents (novels by Andrea Levy and Charlotte Smith). Students may choose two novels by Andrea Levy, Charlotte Smith and/or David Dabydeen according to their interests at the beginning of the semester. To get the full picture of British Caribbean cultural production, we will include performance poetry by Linton Kwesi Johnson (e. g. “Inglan Is a Bitch”) and music by Benjamin Zephaniah (e. g. Rasta), the 2009 BBC movie Small Island based on Andrea Levy’s novel of the same title and Courttia Newland’s sinister - and certainly somewhat macabre - short stories (Music for the Off-Key, 2006).

Empfohlene Literatur
Samuel Selvon: The Lonely Londoners (1956)
Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966)
Caryl Phillips: Cambridge (1991)

Please read The Lonely Londoners, Wide Sargasso Sea and Cambridge during the semester break. You will be asked to pick two novels by Andrea Levy, Charlotte Smith and/or David Dabydeen during our first session. The texts of poems and short stories will be made available in class.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 4

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof