UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  "Who is Sarah?" An Introduction to Postmodernist Fiction

Dozent/in
Dr. Susan Brähler

Angaben
Seminar
2 SWS, benoteter Schein
Studium Generale
Zeit und Ort: Mo 10:00 - 12:00, U9/01.11

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft: Hauptfach, großes Nebenfach und kleines Nebenfach möglich; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft (Studienbeginn ab WS 2014/15)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an susan.braehler@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Inhalt
“It is a cliché by now to say that we live in a postmodern world, and indeed ‘postmodern’ has become one of the most used, and abused, words in the language. Yet it is striking that few people can say with any sense of assurance what that term ‘postmodern’ actually means or involves.” Thus read the – admittedly not so encouraging – opening lines of the Preface to The Routledge Companion to Postmodernism (2005). The aim of this seminar on postmodernist fiction is to give you a differentiated introduction to such fuzzy concepts like ‘postmodernism,’ ‘postmodernity,’ ‘poststructuralism’ and ‘postmodern narrative theory’ and, of course, to help you appreciate postmodernist fiction (even more!).

Postmodernism is the dominant mode of literature in the second half of the 20th century. In the course of the semester, we will find out how postmodernist fiction of the last decades has been critical of any universalizing theories (Lyotard’s ‘metanarratives’) and has put into question preconceived notions of identity and culture, time and history, gender, ethnicity and narrative voice. We will be particularly interested in how postmodernist texts both “use and abuse, install and then destabilize convention” (Hutcheon).

Students will be provided with an introduction to Jacques Derrida’s, Michel Foucault’s, Jean-Francois Lyotard’s, Jean Baudrillard’s and Zygmunt Bauman’s postmodern thinking before we move on to analyse four canonical postmodernist novels. The French Lieutenant’s Woman (John Fowles) and The Remains of the Day (Kazuo Ishiguro) will be read as ‘historiographic metafiction’ (Hutcheon), i. e. as novels with a self-reflexive – and therefore suspicious – emphasis on the processes of narrating and writing history. We will see how Jeanette Winterson’s Oranges Are Not the Only Fruit complicates the genre of autobiography and employs postmodernist strategies for feminist ends. Julian Barnes’s England, England will interest us for the way it constructs both Englishness, i. e. national identity, and individual identities. The four novels will be complemented with short fiction by David Lodge, Ian McEwan, Angela Carter and Salman Rushdie.

Empfohlene Literatur
John Fowles: The French Lieutenant's Woman (1969)
Jeanette Winterson: Oranges Are Not the Only Fruit (1985)
Kazuo Ishiguro: The Remains of the Day (1989)
Julian Barnes: England, England (1998)

Please read at least The French Lieutenant's Woman and Oranges Are Not the Only Fruit during the semester break.
The texts of Angela Carter's, Ian McEwan's, David Lodge's and Salman Rushdie's short stories will be made available in class.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof