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Language Change
- Dozent/in
- Prof. Dr. Gabriele Knappe
- Angaben
- Hauptseminar
2 SWS, auch angeboten für Alps Adriatic Joint Degree in English and American Studies
Zeit und Ort: jede 2. Woche Di 9:00 - 12:00, U9/111; Einzeltermin am 10.1.2009 13:00 - 17:00, U5/117; Bemerkung zu Zeit und Ort: Termine der Seminarsitzungen: 28.10.08, 11.11.08, 25.11.08, 09.12.08, 23.12.08, 20.01.09, 03.02.09
ab 28.10.2008
Vorbesprechung: 14.10.2008, 10:30 - 12:00 Uhr, Raum U9/111
- Voraussetzungen / Organisatorisches
- BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (englische Sprachwissenschaft) (8 ECTS); freie Erweiterung (8 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Sprachwissenschaft: Seminar (6 oder 8 ECTS); Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (6 oder 8 ECTS); modulgebundener Erweiterungsbereich: Seminar (8 oder 6 ECTS)
Joint Degree: Compulsory Subjects: Seminar (6 ECTS); Restricted Electives: Seminar (6 ECTS); Free Electives: Seminar (6 ECTS)
Magister, Lehramt, Diplom: Hauptseminar Sprachwissenschaft
BA "Interdisziplinäre Mittelalterstudien / Medieval Studies; Anglistik": Intensivierungsmodul
MA "Interdisziplinäre Mittelalterstudien / Medieval Studies; Anglistik": Aufbaumodul, Intensivierungsmodul
Voraussetzungen: Magister, Diplom und Lehramt: Zwischenprüfung, Vordiplom bzw. Hauptseminaraufnahmeprüfung; BA: Aufbaumodul Sprachwissenschaft
Anforderungen für den Scheinerwerb: regelmäßige Mitarbeit + mündliches Referat (BA: 2 ECTS-Punkte) + schriftliche Hausarbeit (Lehramt, Magister, Diplom; BA: 8 ECTS-Punkte)
Höchstteilnehmerzahl: 25
Anmeldung per Email unter:
gabriele.knappe(AT)uni-bamberg.de
- Inhalt
- Students intending to attend this course should meet the following three requirements: They should be open to (linguistic) theories, interested in the history and development of the English language – knowledge of Old or Middle English is, however, no precondition – and they must be willing to discuss critically an attitude towards language such as Tony's. Tony belongs to those of Jean Aitchison's friends "who think that language change should be stopped" (quoted from the dedication to the first edition of her Language Change: Progress or Decay?). Taking the history of the English language as our source for the data, we shall look at different kinds of language change as both a historical phenomenon and a theoretical challenge. Thus, types and categories of change will be addressed as well as theories on the questions of how linguistic changes begin, how they spread and how they might be explained – such as for instance Rudi Keller's theory of the 'invisible hand'.
The Übung, which accompanies the Hauptseminar (Tuesday, 14:00-15:30) is designed to discuss project work and other assignments individually and/or in small groups. Individual arrangements will be made – also, if necessary, concerning the time of the Übung. Therefore clashes with other courses scheduled for the same time slot as the Übung can be avoided.
- Empfohlene Literatur
- Jean Aitchison. 2002. Language Change: Progress or Decay? 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
- Englischsprachige Informationen:
- Credits: 8
- Zusätzliche Informationen
- Erwartete Teilnehmerzahl: 25
- Institution: Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft einschließlich Sprachgeschichte
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