|
Lehrveranstaltungen
|
Current Theories and Research on Personality and Social Relationships -
- Dozent/in:
- Katrin Rentzsch
- Angaben:
- Seminar, 4 SWS, ECTS: 6, WPM Angewandte Persönlichkeitspsychologie, Das Seminar findet wöchentlich mittwochs 12 - 16 Uhr in M3/02.10 statt
- Termine:
- Mi, 12:00 - 14:00, 14:00 - 16:00, M3/02.10
Blockveranstaltung 18.12.2013-29.1.2014 Mi, 12:00 - 16:00, MG2/01.09
Blockveranstaltung 15.1.2014-29.1.2014 Mi, 16:00 - 18:00, MG2/01.09
- Inhalt:
- Traditionally, research in Personality Psychology has primarily
focused on individual differences primarily but has hardly taken the
social context into account in which individuals live, behave, and
perceive. Similarly, research in Social Psychology has largely
ignored individual differences when explaining or predicting
psychological phenomena. However, recent research has convincingly
shown that there is a connection between personality and social
relationships, e.g., personality influences interpersonal perceptions
or behavior in social relationships and vice versa, i.e., the social
context determines personality.
In the current course, we are going to read and discuss recent
theoretical papers as well as exciting empirical studies on the
relation between personality and social relationships (e.g., zero
acquaintance, romantic relationships, friendships). In the first half
of the semester, every participant needs to prepare each session by
reading the article in question. During the sessions, the texts are
discussed and sessions are moderated by participants. In the second
half of the semester, we are going to develop our own research ideas
by integrating and discussing the concepts covered. After having laid
out a design for an empirical study, participants will conduct the
study, analyze and interpret the results, and discuss them in class.
The texts in class are in English as is the language of discussion.
The rationale behind is that participants get used to English texts
(which is the prime language of psychological publications) and to
improve their English while speaking. However, it is very important
to realize that nobody should be afraid of speaking bad English
because a) the teacher is no native speaker and needs to practice her
English as well, and b) one intention of the class is to improve
one s English and thus, teasing or laughing is not acceptable.
- Empfohlene Literatur:
- Theoretical and empirical articles will be provided during the course.
|
|
Exploratorische und Konfirmatorische Faktorenanalyse in der Testkonstruktion -
- Dozent/in:
- Katrin Rentzsch
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, Pflichtmodul Vertiefung Diagnostik, "HS Theorien und Modelle der Diagnostik", Das Seminar findet wöchentlich mittwochs 8-10 Uhr statt
- Termine:
- Mi, 8:00 - 10:00, M3/-1.13
Blockveranstaltung 13.11.2013-29.1.2014 Mi, 8:00 - 10:00, M3N/-1.19
Einzeltermin am 27.11.2013, 8:00 - 10:00, MG2/01.09
- Inhalt:
- Psychometrische Tests gehören zu den wichtigsten Untersuchungsinstrumenten in der Psychologie.
Ihre Qualität hat oft entscheidenden Einfluss auf die gewonnenen Ergebnisse.
Ein wichtiger Schritt in der Testentwicklung ist dabei die Bestimmung
der Validität des Testverfahrens
mittels Exploratorischer und Konfirmatorischer Faktorenanalyse.
Ziel des Seminars ist es, den dafür notwendigen theoretischen und methodischen Hintergrund
sowie praktische Fertigkeiten zur Durchführung jener Analyseverfahren zu vermitteln.
Im Seminar erfolgt einerseits eine Wiederholung der Kenntnisse zu den Schritten der Testkonstruktion
sowie eine Einführung in die Grundlagen der Exploratorischen und der Konfirmatorischen Faktorenanalyse.
Das gewonnene theoretische Wissen wird anschließend praktisch vertieft.
Dabei wird der Umgang mit den Statistikprogrammen SPSS, AMOS und Mplus geübt.
Anhand bereits vorgegebener Daten werden wir die einzelnen Schritte einer Exploratorischen und einer
Konfirmatorischen Faktorenanalyse nachvollziehen, d.h. die Daten gemeinsam analysieren und interpretieren.
- Empfohlene Literatur:
- Moosbrugger, H. & Kelava, A. (Hrsg.) (2012). Testtheorie und Fragebogenkonstruktion (2. Aufl.). Heidelberg: Springer.
Bühner, M. (2011). Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion (3. Aufl.). München: Pearson Studium.
Weitere Literatur wird in der Veranstaltung bekannt gegeben.
|
|
|
|
|
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
|
|