UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 

Lehrveranstaltungen

 

Current Theories and Research on Personality and Social Relationships

Dozent/in:
Katrin Rentzsch
Angaben:
Seminar, 4 SWS, ECTS: 6, WPM Angewandte Persönlichkeitspsychologie, Das Seminar findet wöchentlich mittwochs 12 - 16 Uhr in M3/02.10 statt
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, 14:00 - 16:00, M3/02.10
Blockveranstaltung 18.12.2013-29.1.2014 Mi, 12:00 - 16:00, MG2/01.09
Blockveranstaltung 15.1.2014-29.1.2014 Mi, 16:00 - 18:00, MG2/01.09
Inhalt:
Traditionally, research in Personality Psychology has primarily focused on individual differences primarily but has hardly taken the social context into account in which individuals live, behave, and perceive. Similarly, research in Social Psychology has largely ignored individual differences when explaining or predicting psychological phenomena. However, recent research has convincingly shown that there is a connection between personality and social relationships, e.g., personality influences interpersonal perceptions or behavior in social relationships and vice versa, i.e., the social context determines personality.

In the current course, we are going to read and discuss recent theoretical papers as well as exciting empirical studies on the relation between personality and social relationships (e.g., zero acquaintance, romantic relationships, friendships). In the first half of the semester, every participant needs to prepare each session by reading the article in question. During the sessions, the texts are discussed and sessions are moderated by participants. In the second half of the semester, we are going to develop our own research ideas by integrating and discussing the concepts covered. After having laid out a design for an empirical study, participants will conduct the study, analyze and interpret the results, and discuss them in class.

The texts in class are in English as is the language of discussion. The rationale behind is that participants get used to English texts (which is the prime language of psychological publications) and to improve their English while speaking. However, it is very important to realize that nobody should be afraid of speaking bad English because a) the teacher is no native speaker and needs to practice her English as well, and b) one intention of the class is to improve one s English and thus, teasing or laughing is not acceptable.
Empfohlene Literatur:
Theoretical and empirical articles will be provided during the course.

 

Exploratorische und Konfirmatorische Faktorenanalyse in der Testkonstruktion

Dozent/in:
Katrin Rentzsch
Angaben:
Seminar, 2 SWS, Pflichtmodul Vertiefung Diagnostik, "HS Theorien und Modelle der Diagnostik", Das Seminar findet wöchentlich mittwochs 8-10 Uhr statt
Termine:
Mi, 8:00 - 10:00, M3/-1.13
Blockveranstaltung 13.11.2013-29.1.2014 Mi, 8:00 - 10:00, M3N/-1.19
Einzeltermin am 27.11.2013, 8:00 - 10:00, MG2/01.09
Inhalt:
Psychometrische Tests gehören zu den wichtigsten Untersuchungsinstrumenten in der Psychologie.
Ihre Qualität hat oft entscheidenden Einfluss auf die gewonnenen Ergebnisse.
Ein wichtiger Schritt in der Testentwicklung ist dabei die Bestimmung der Validität des Testverfahrens
mittels Exploratorischer und Konfirmatorischer Faktorenanalyse.
Ziel des Seminars ist es, den dafür notwendigen theoretischen und methodischen Hintergrund
sowie praktische Fertigkeiten zur Durchführung jener Analyseverfahren zu vermitteln.
Im Seminar erfolgt einerseits eine Wiederholung der Kenntnisse zu den Schritten der Testkonstruktion
sowie eine Einführung in die Grundlagen der Exploratorischen und der Konfirmatorischen Faktorenanalyse.
Das gewonnene theoretische Wissen wird anschließend praktisch vertieft.
Dabei wird der Umgang mit den Statistikprogrammen SPSS, AMOS und Mplus geübt.
Anhand bereits vorgegebener Daten werden wir die einzelnen Schritte einer Exploratorischen und einer
Konfirmatorischen Faktorenanalyse nachvollziehen, d.h. die Daten gemeinsam analysieren und interpretieren.
Empfohlene Literatur:
Moosbrugger, H. & Kelava, A. (Hrsg.) (2012). Testtheorie und Fragebogenkonstruktion (2. Aufl.). Heidelberg: Springer.
Bühner, M. (2011). Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion (3. Aufl.). München: Pearson Studium.

Weitere Literatur wird in der Veranstaltung bekannt gegeben.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof