BA Kolloquium für Qualifikationsarbeiten im Bereich Bildung und Arbeit im Lebensverlauf -
- Dozent/in:
- Steffen Schindler
- Angaben:
- Kolloquium, 2 SWS
- Termine:
- Do, 18:00 - 20:00, F21/03.79
|
Bildungssoziologie Basismodul: From School to Work [From School to work] -
- Dozent/in:
- Steffen Schindler
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS
- Termine:
- Mi, 10:00 - 12:00, FMA/00.06
Meldefristen für die An- bzw. Abmeldung zur dezentralen Prüfung: 01.06.2017 - 21.07.2017
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Each session is devoted to a core topic. As a basis for discussion, all participants have to read one or two central texts per week. In addition, each participant has to take over the chair of one session (this can be done in groups of two or three), which includes a short presentation based on additional literature. The job of the session chair is to structure the session by developing topic-related questions or theses and to moderate the discussion.
- Inhalt:
- The seminar deals with the transition from education to the labour market. We will read and discuss the main theoretical approaches that connect education to labour market placement and outcomes. In addition, we will consider how country differences in the setup of educational systems and labour market structures influence the transition from school to work. The theoretical considerations will be complemented by a discussion of empirical studies.
|
Forschungspraktikum Soziologie: Soziale Ungleichheit im Hochschulbereich -
- Dozent/in:
- Steffen Schindler
- Angaben:
- Forschungspraktikum, 6 SWS, ECTS: 18
- Termine:
- Do, 14:00 - 18:00, FMA/01.20
Meldefristen für die An- bzw. Abmeldung zur dezentralen Prüfung: 01.06.2017 - 21.07.2017
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Forschungspraktikum, zweisemestrig, 6 SWS, davon 4 SWS im Sommersemester.
Studierende, die am Forschungspraktikum teilnehmen, sollten bereits über Kenntnisse in den Methoden der empirischen Sozialforschung verfügen.
Prüfungsform: Protfolio
- Inhalt:
- Im Forschungspraktikum wird über einen Zeitraum von zwei Semestern eine eigene empirische Forschungsarbeit zu Themenstellungen zu sozialer Ungleichheit im Hochschulbereich erstellt. Die Studierenden durchlaufen den kompletten Forschungsprozess von der Identifikation einer Fragestellung über die theoretisch fundierte Ableitung von Hypothesen bis zur Durchführung empirischer Analysen. Das erste Semester beginnt mit der Einarbeitung in die theoretische und empirische Forschungsliteratur und der Identifikation relevanter Fragestellungen für die einzelnen Projekte. Im Anschluss daran werden Forschungsdesigns zur empirischen Untersuchung der Fragestellungen entwickelt. Die Durchführung der Analysen findet im zweiten Semester statt.
|
MA Kolloquium für Qualifikationsarbeiten im Bereich Bildung und Arbeit im Lebensverlauf [Kolloquium für Qualifikationsarbeiten im Bereich Bildung und Arbeit im Lebensverlauf] -
- Dozent/in:
- Steffen Schindler
- Angaben:
- Kolloquium, 2 SWS
- Termine:
- Do, 18:00 - 20:00, F21/03.79
2
|
S Fortgeschrittene Themen der Sozialstrukturanalyse: From School to Work -
- Dozent/in:
- Steffen Schindler
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, ECTS: 6, Das Seminar ist für internationale Studierende geöffnet. Bei Bedarf findet es in englischer Sprache statt.
- Termine:
- Mi, 10:00 - 12:00, FMA/00.06
Meldefristen für die An- bzw. Abmeldung zur dezentralen Prüfung: 01.06.2017 - 21.07.2017
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Each session is devoted to a core topic. As a basis for discussion, all participants have to read one or two central texts per week. In addition, each participant has to take over the chair of one session (this can be done in groups of two or three), which includes a short presentation based on additional literature. The job of the session chair is to structure the session by developing topic-related questions or theses and to moderate the discussion.
Work load: 180h, of which 30h on-site
Exam options: presentation with term paper
- Inhalt:
- The seminar deals with the transition from education to the labour market. We will read and discuss the main theoretical approaches that connect education to labour market placement and outcomes. In addition, we will consider how country differences in the setup of educational systems and labour market structures influence the transition from school to work. The theoretical considerations will be complemented by a discussion of empirical studies.
|
|
|