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Lehrveranstaltungen

 

Stata-Kurs für Fortgeschrittene

Dozent/in:
Anica Kramer
Angaben:
Übung, 2 SWS
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, RZ/00.05
ab 24.4.2019
Inhalt:
The statistics software Stata is one of the most widely used software in eco-nomics and social sciences. This course offers students the possibility to learn about this software on an advanced level.The course is open for participants of the course Applied Economics of Education and, if capacity is available, for students of other programs (Bachelor and Master). In general, the tutorial is relevant for those students who aim to write a term paper in an applied economics course or who want to write an empirical BA or MA thesis in the field of labor, education or population economics.
Software: Free Stata licenses are offered via campus or in PC-Pools.
Empfohlene Literatur:
Cameron, A. C., & Trivedi, P. K. (2010). Microeconometrics using Stata, re-vised edition. StataCorp LP. VC Course Einführung in Stata (WS18/19)

 

Übung zu Empirische Mikroökonomik

Dozent/in:
Anica Kramer
Angaben:
Übung, 2 SWS
Termine:
Do, 12:00 - 14:00, RZ/00.06
ab 25.4.2019
Inhalt:
Die Übung bietet eine Zusammenfassung der Inhalte zur Veranstaltung BAEES4.5 Empirische Mikroökonomik I (WS 2018/19) und es werden schwerpunktmäßig die entsprechenden Übungsblätter behandelt.Zu Beginn einer Sitzung wird ein kurzer Überblick der Inhalte aus der Vor-lesung vermittelt. Das selbstständige Nacharbeiten der Vorlesung (Folien wie Lehrbuch) ist jedoch unerlässlich. Im Anschluss werden die entspre-chenden Übungsaufgaben und deren Lösungen vorgestellt. Studierende sind angehalten, die Übungen selbstständig zu bearbeiten und die eingeräumte Zeit für Rückfragen zu nutzen.Die Inhalte folgen eng dem Lehrbuch von Wooldridge (2013). Im Mittel-punkt stehen das Verständnis des Kleinstquadrateschätzers, seiner Eigen-schaften und der Bedeutung der zugrundeliegenden Annahmen.
1. Einführung und Repetitorium 2. Das einfache Regressionsmodell 3. Multiple Regression: Schätzung 4. Multiple Regression: Inferenz 5. Asymptotische Eigenschaften des KQ Schätzers 6. Anwendungen des KQ Schätzers 7. Binäre Variablen 8. Heteroskedastie
Empfohlene Literatur:
Wooldridge, Jeffrey M. (2013): Introductory Econometrics. A modern Approach. Fifth (International Student) Edition. Cengage Learning.
Weiterführende Literatur wird im Rahmen der Veranstaltung vorgestellt.

 

VL: Applied Economics of Education

Dozent/in:
Anica Kramer
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS
Termine:
Di, 10:00 - 12:00, F21/03.81
ab 30.4.2019
Inhalt:
This course introduces into the empirical methods that are typically applied in order to identify causal effects rather than correlation only. Identifying causal effects is of great interest and importance (e.g. in terms of policy evaluation), but also challenging. Against this background, this course deals with the methods approaching these challenges; covering:

Panel data techniques Instrumental-Variable (IV) approach Regression-Discontinuity (RD) approach Differences-In-Differences (DID) approach

A further purpose of the course is to make students familiar with the litera-ture that has applied these methods to questions in the field of education economics.
Empfohlene Literatur:
Verbeek, Marno (2012): A Guide to Modern Econometrics. 4th edition. Chichester: John Wiley. Cameron, Colin A. und Pravin K. Trivedi (2005): Microeconometrics. Methods and Applications. Cambridge: Cambridge University Press [selected chap-ters] Angrist, J.D., and J.S. Pischke (2009), Mostly Harmless Econometrics, Princeton University Press. Further literature will be announced in class.



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