|
Studying non-native speech: Theory and practice
- Dozent/in
- Lukas Sönning
- Angaben
- Seminar/Übung
Zeit und Ort: jede 2. Woche Mo 9:00 - 12:00, U5/02.23; Einzeltermin am 11.4.2016, Einzeltermin am 25.4.2016, Einzeltermin am 9.5.2016, Einzeltermin am 23.5.2016, Einzeltermin am 6.6.2016, Einzeltermin am 20.6.2016, Einzeltermin am 4.7.2016 9:00 - 12:00, U5/02.23
- Voraussetzungen / Organisatorisches
- Anmeldung über FlexNow vom 21.03.16, 10:00 Uhr bis 14.04.16, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 21.03.16, 10:00 Uhr bis 30.04.16, 23:59 Uhr.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + short assignment
4 ECTS: regular active participation in class + assignment
6 ECTS: regular active participation in class + assignment + written exam
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Studying non-native speech: Theory and practice (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Studying non-native speech: Theory and practice (Übung)").
- Inhalt
- Pronunciation is particularly susceptible to the influence of the native language and most learners therefore have a foreign accent. Native speakers of English are usually able to detect a learner’s origin after hearing only a few words. In this seminar we will explore the study of second language (L2) speech from a theoretical and practical perspective. Looking at the most influential theories of L2 speech production and perception, we will see how researchers have tried to describe and explain the acquisition of L2 speech. In fact, different schools of thought sometimes make different predictions about whether a particular feature will be relatively easy or difficult to acquire. The focus of the seminar is on research practice. Step by step, we will learn how researchers go about investigating L2 speech. This includes (i) how to formulate a research question, (ii) how to design a study, (iii) how to analyze and make sense of the data and (iv) how to write a research report. We will learn a lot by looking at well-designed studies in the literature. The goal of the seminar is for you to design and conduct your own research project on some aspect of learner speech. What to investigate is entirely up to you – I welcome creative research questions. Once you are ready for data collection, you will go out and interview, measure, test or record the group of learners you are interested in (students at school or university, TV actors, people on youtube, ...). Your term paper will have the form of a research report on the results of your study.
- Empfohlene Literatur
- Colantoni, Laura, Jeffrey Steele and Paola Escudero. 2015. Second language speech. Theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Eckert, Hartwig and William Barry. 2005. The phonetics and phonology of English pronunciation. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Thomas, Erik R. 2011. Sociophonetics. An introduction. New York: Palgrave Macmillan.
Hansen Edwards, Jette G. and Mary L. Zampini. 2008. Phonology and second language acquisition. Amsterdam: John Benjamins.
- Institution: Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft einschließlich Sprachgeschichte
Hinweis für Web-Redakteure: Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:Link zur eigenständigen Verwendung Link zur Verwendung in Typo3
|
|
|
|
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
|
|