UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  PS Utopia and Dystopia

Dozent/in
Dr. Robert Craig

Angaben
Proseminar
Rein Präsenz
2 SWS, benoteter Schein
Studium Generale, Gender und Diversität, Unterrichtssprache Englisch
Zeit und Ort: Di 14:00 - 16:00, LU19/00.11

Voraussetzungen / Organisatorisches
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
BA Anglistik/Amerikanistik:
Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS;
Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft: Seminar Kulturwissenschaft 6 ECTS; Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)

BA Berufliche Bildung:
Aufbaumodul Literaturwissenschaft/Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

LA GS/MS/RS/BS:
Aufbaumodul Englische und Amerikanische Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

LA GY:
Aufbaumodul Englische und Amerikanische Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 5 ECTS

M.A. WiPäd:
Aufbaumodul Kulturwissenschaft (thematisches Seminar 6 ECTS)

Erasmus and other visiting students:
Seminar (6 ECTS)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
active participation
presentation (30 minutes)
term paper in English, 3.000-4.000 words

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
March 11 until April 22, 2024

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to robert.craig(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Inhalt
In his landmark study of science fiction, Archaeologies of the Future (2007), the Marxist critic Fredric Jameson argued that the paradox of Utopia lies in the fact that it can never truly be represented. As a literal no place , it remains positively unimaginable from the damaged perspective of the present. Still, writers have never stopped trying and as the twentieth century lurched through two world wars, it was utopia s apparent opposite which eventually to exert a far stronger imaginative grip. Even after a turn away from optimistic projections in space and time, the distinction between utopia and dystopia has remained a profoundly ambiguous one; and as many have argued, their literary portrayals often tell us far more about the present than any supposed future .

This seminar takes these theoretical premises as a starting point for an exploration of various utopias, dystopias, and other places in postwar English and German literature. Following a brief exploration of theories of utopia and dystopia, we'll begin with Aldous Huxley s Brave New World (1932), a satire of consumption and capitalism, which suggests that Western society s dreams and nightmares are closer to one another than we might think. We then turn to Philip K. Dick's cult classic, Do Androids Dream of Electric Sheep? (1968), which was adapted by Ridley Scott in his science fiction film masterpiece of 1982, Bladerunner. Dick asks the kinds of searching questions about human identity that are developed in a rather different mode and tone, decades later, in Kazuo Ishiguro's haunting novel of 2005, Never Let Me Go. Finally, we'll end on a markedly more hopeful note with Ursula Le Guin's towering science fiction masterpiece, The Dispossessed (1974), an endlessly compelling vision of anarchist utopia which, even on its fiftieth anniversary, remains as timely as ever.

Empfohlene Literatur
Empfohlene Literatur:

I. Primärliteratur:

Philip K. Dick, Do Androids Dream of Electric Sheep? (London: Orion, 2007).

Ridley Scott (dir.), Blade Runner (1982); Denis Villeneuve (dir.), Blade Runner 2049 (2017).

Aldous Huxley, Brave New World and Brave New World Revisited, with a Foreword by Christopher Hitchens (New York: Harper Perennial, 2005).

Kazuo Ishiguro, Never Let Me Go (London: Faber & Faber, 2006).

Ursula Le Guin, The Dispossessed (London: Gollancz, 2019).

II. Sekundärliteratur:

A list of useful secondary literature, together with a TB4 Semesterapparat, will be made available in the first week of the semester.

Please note that you alone are responsible for knowing and keeping track of information made available to you in printed documents and on the Virtual Campus. Needless to say that your active and regular participation is expected.

Englischsprachige Informationen:
Title:
PS Utopias and Dystopias in Science Fiction, 1945-present

Credits: 6

Institution: Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof