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Englische Sprachwissenschaft einschl. Sprachgeschichte
Vorlesungen
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Linguistics and Real Life: Applied Linguistics -
- Dozent/in:
- Valentin Werner
- Angaben:
- Vorlesung, 2 SWS, ECTS: 5, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
- Termine:
- Di, 10:00 - 12:00, LU19/00.09
Einzeltermin am 6.11.2019, 12:00 - 14:00, KR12/02.18
Einzeltermin am 13.11.2019, 12:00 - 14:00, MG2/01.04
Einzeltermin am 13.12.2019, 14:00 - 18:00, WE5/04.014
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
1. Modules:
Lehramt GY: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Berufl. Bildung (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Berufl. Bildung (Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015): Aufbaumodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Freie Erweiterung (2 or 4 ECTS)
BA Medieval Studies: Aufbaumodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
BA Studium Generale (2 or 4 ECTS; pass/fail)
MA Medieval Studies: Mastermodul I Sprachwissenschaft (1 ECTS)
MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul II Sprachwissenschaft (5 ECTS)
MA English and American Studies: Mastermodule in English Linguistics (2 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module in English Linguistics (2 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module in English Linguistics (2 ECTS)
MA English and American Studies: Restricted Electives in English Linguistics (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Mastermodule in English Linguistics (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Restricted Electives Profile Module in English Linguistics (4 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Consolidation Module in English Linguistics (2 ECTS)
M.Sc. Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Englische Sprachwissenschaft (2 ECTS)
Erasmus and other visiting students: 2 or 4 ECTS
2. Prerequisites:
Participants should have passed the Introduction to English Linguistics or equivalent.
3. Requirements for successful completion of the course:
1 ECTS (MA Medieval Studies: Mastermodul I): none
2 ECTS (BA Anglistik/Amerikanistik; enrolment in summer term 2012 or after, BA Medieval Studies): none
2 ECTS (BA Studium Generale; pass/fail): regular attendance
2 ECTS (MA English and American Studies: Master Module Linguistics, Profile Module Linguistics): none
2 ECTS (MA English and American Studies: Consolidation Module Linguistics): oral examination together with the seminar in the module (30 minutes)
2 ECTS (Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Sprachwissenschaft): Anwesenheit, Vor- und Nachbereitung, Übungsaufgaben/Hausaufgaben
2 ECTS (Lehramt an Realschulen [Studierende mit Studienbeginn bis SS 2012]): Übungsaufgaben
2 ECTS (Lehramt an Realschulen [Studierende mit Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015]): none
2 ECTS (Bachelor Berufl. Bildung [Studierende mit Studienbeginn bis SS 2012]): Übungsaufgaben
2 ECTS (Bachelor Berufl. Bildung [Studierende mit Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015]): none
2 ECTS (Lehramt an Mittelschulen [Englisch als Unterrichtsfach]) (Studierende mit Studienbeginn bis SS 2012): Übungsaufgaben
2 ECTS (Lehramt an Mittelschulen [Englisch als Unterrichtsfach]) (Studierende mit Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015): none
2 ECTS (Lehramt an Grundschulen [Studierende mit Studienbeginn bis SS 2012]): Übungsaufgaben
2 ECTS (Lehramt an Grundschulen [Studierende mit Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015]): none
2 ECTS (Erasmus and other visiting students only; ungraded or pass/fail): regular attendance
2 ECTS (Erasmus and other visiting students only; graded): written test of 45 minutes
4 ECTS (BA Studium Generale; pass/fail): written test of 90 minutes
4 ECTS (Erasmus and other visiting students only): written test of 90 minutes
5 ECTS (MA Medieval Studies Intensivierungsmodul): oral examination of 30 minutes
- Inhalt:
- In contrast to theoretical and empirical linguistics, which both are mainly concerned with the description of language as a system, applied linguistics investigates language issues in the (idealized) real world. In other words, it aims at describing social phenomena that involve language to a larger or lesser extent and, ideally, provides solutions to (or at least advice on) language-related problems of any nature.
Applied linguistics traditionally referred to aspects of second language teaching and learning, but its focus has widened considerably and it has been influenced by neighboring disciplines such as lexicography, psycholinguistics, sociolinguistics, translation studies or computational linguistics.
While aspects regarding language acquisition, such as developing new teaching methodologies and reliable testing mechanisms, still take center stage today, other salient subjects are the linguistically informed development of digital learning environments and further tools (for automatic grammar correction, machine translation or synthetic speech production, for instance), speech therapy, the implications of bi- and multilingualism, language attitudes, analysis of professional communication (medical language, PR language, the language of aviation, etc.), language policy and planning (including language oppression and manipulation; cf. the term "linguistic imperialism"), language loss and maintenance, as well as forensic linguistics, i.e. the analysis of linguistic evidence in crime investigations. This lecture series will establish an overview of the field by addressing a broad range of these sub-topics and will include a number of guest lectures by specialists in their respective domains.
- Empfohlene Literatur:
- Davies, Alan. 2007. An Introduction to Applied Linguistics: From Practice to Theory. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Friedrich, Patricia. 2019. Applied Linguistics in the Real World. London: Routledge.
Hall, Christopher, Patrick H. Smith & Rachel Wicaksono. 2017. Mapping Applied Linguistics: A Guide for Students and Practitioners. London: Routledge.
Knapp, Karlfried et al., eds. 2011. Angewandte Linguistik: Ein Lehrbuch. Tübingen: UTB.
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The Roots of English -
- Dozent/in:
- Gabriele Knappe
- Angaben:
- Vorlesung, 2 SWS, ECTS: 5, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale, Kultur und Bildung, Zentrum für Mittelalterstudien
- Termine:
- Di, 14:15 - 15:45, U5/02.22
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
BA Anglistik/Amerikanistik; enrolment in the summer term 2012 or after: Aufbaumodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
BA Studium Generale für Nicht-Anglisten (2 or 4 ECTS)
BA Medieval Studies: Aufbaumodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module Linguistics (2 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module Linguistics I (2 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module Linguistics I, II (2 ECTS)
MA Medieval Studies: Mastermodul I Sprachwissenschaft (1 ECTS)
MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul II Sprachwissenschaft (5 ECTS)
M.Ed. Berufliche Bildung: Kulturelle Bildung. Grundlagenmodul B (3 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt an Realschulen: Zusatzmodul Sprachwissenschaft RS b (2 ECTS)
Lehramt an Realschulen Kulturelle Bildung: Grundlagenmodul B (4 ECTS)
Erasmus and other visiting students: 2 or 4 ECTS
2. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
Modul Kulturelle Bildung: per Email an Gabriele Knappe
3. Requirements for successful completion of the course:
1 ECTS (MA Medieval Studies: Mastermodul I): none
2 ECTS (BA Anglistik/Amerikanistik; enrolment in the summer term 2012 or after): none
2 ECTS (BA Studium Generale; pass/fail): regular attendance or written test of 45 minutes
2 ECTS (MA English and American Studies: Master Module Linguistics): none
2 ECTS (MA English and American Studies: Profile Module Linguistics I, II): none
2 ECTS (MA English and American Studies: Consolidation Module Linguistics I): oral examination together with the seminar in the module (30 minutes)
2 ECTS (BA Medieval Studies): none
2 ECTS (Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Sprachwissenschaft): none
2 ECTS (Erasmus and other visiting students only; ungraded or pass/fail): regular attendance or written test of 45 minutes
2 ECTS (Erasmus and other visiting students only; graded): written test of 45 minutes
2 ECTS (Lehramt an Realschulen): written test of 45 minutes
3 ECTS (M.Ed. Berufliche Bildung: Kulturelle Bildung. Grundlagenmodul B): written test of 60 minutes
4 ECTS (BA Studium Generale; pass/fail): written test of 90 minutes
4 ECTS (Lehramt an Realschulen Kulturelle Bildung. Grundlagenmodul B): written test of 90 minutes
4 ECTS (Erasmus and other visiting students only): written test of 90 minutes
5 ECTS (MA Medieval Studies Intensivierungsmodul): oral examination of 30 minutes
4. Language of instruction:
English
5. Informationen für Studierende des Bachelorstudiengangs "Allgemeine Sprachwissenschaft":
Die Veranstaltung kann für Studierende des Bachelorstudiengangs "Allgemeine Sprachwissenschaft" als Vorlesung (2 ECTS) für das Aufbaumodul eingebracht werden. In diesem Fall muss die FlexNow-Lehrveranstaltungsanmeldung, wie auch die FlexNow-Prüfungsanmeldung über den FlexNow-Zugang "Allgemeine Sprachwissenschaft" erfolgen.
- Inhalt:
- Description:
Why is English like that? Why is knight spelled with a kn and a gh? Why does English have so many synonyms like start, begin, commence or clever, intelligent, astute and bright? How come that we hardly have any in fact only eight inflectional endings in English today? And how are German and English related as they obviously are, when we compare, for instance, goose and Gans, house and Haus, knight and Knecht, light and Licht?
This lecture addresses all these questions, and more. Students will be given an overview of the development of the English language from its earliest attestations in the late 7th century (Old English) until today in the context of the textual transmission and sociohistorical changes. Selected passages from different periods will be introduced, and special areas of interest are the development of sounds and spelling, grammar, vocabulary and syntax.
This lecture is particularly designed for students of BA "Anglistik/Amerikanistik", Aufbaumodul (2 ECTS). Students from other BA programmes can earn 2 or 4 ECTS points for their Studium Generale (pass/fail), and visiting students can earn 2 or 4 ungraded, pass/fail or graded ECTS points. Everybody else who is interested is of course welcome, too, and may attend the lecture as a guest without ECTS points.
Note that students of Lehramt Gymnasium and of B.A. Medieval Studies in their Basismodul must attend the Uebung "Englische Sprachgeschichte", not this lecture.
- Empfohlene Literatur:
- Suggestions for background reading:
• Norbert Schmitt and Richard Marsden. 2006. Why Is English like That? Historical Answers to Hard ELT Questions. Michigan: The University of Michigan Press.
• Albert C. Baugh & Thomas Cable. 2013. A History of the English Language. Sixth ed. London: Routledge & Kegan Paul.
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Thematische Seminare, Übungen und Workshops
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Contrastive Linguistics English-German -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale
- Termine:
- Mi, 12:15 - 13:45, U2/01.36
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Contrastive Linguistics English-German (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Contrastive Linguistics English-German (Übung)").
Begrenzte Teilnehmerzahl: max 15
Mehrfachanmeldung für Parallelkurse führt zum Verlust des Platzanspruchs! Dies gilt nicht für die Warteliste.
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit dem Dozenten.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + written exam (90 min)
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories , 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
- Inhalt:
- The seminar will introduce students to the field of contrastive linguistics. We will first discuss the aims, methods and subject-matter of contrastive linguistics, and basic notions such as equivalence, interference, interlanguage will be dealt with. Later on, selected aspects of English and German on different linguistic levels (phonetics/phonology, morphology, syntax, semantics, lexis) will be analysed and compared in more detail. Whenever possible, it is intended to discuss the relevance of contrastive linguistics for foreign language learning.
- Empfohlene Literatur:
- Kortmann, Bernd. 2005. English Linguistics: Essentials. Berlin: Cornelsen, chapter V, Contrastive Linguistics: English and German, pp. 155-190.
König, Ekkehard and Volker Gast. 2018. Understanding English-German Contrasts. Berlin: Erich Schmidt Verlag (4th edition).
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Forming (new) words: The morphology of English -
- Dozent/in:
- Lukas Sönning
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6
- Termine:
- Mo, 8:30 - 10:00, U5/02.23
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Forming (new) words: The morphology of English (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Forming (new) words: The morphology of English (Übung)").
Mehrfachanmeldung für Parallelkurse führt zum Verlust des Platzanspruchs! Dies gilt nicht für die Warteliste.
Begrenzte Teilnehmerzahl: 14
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation (30 min)
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation (45 min)
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + written paper
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories in Linguistics, 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
Language of instruction:
English
- Inhalt:
- In this seminar we will take a closer look at the internal structure of complex English words that is, word forms that can be divided into meaningful elements. Two branches of linguistics deal with the ways in which such elements are combined: morphology and word-formation. We will look at the morphological architecture of English and explore by which means new words may enter the language. It will become clear that despite the availability of productive word-formation processes new words are rather rare. In this regard, psycholinguistic and corpus linguistic perspectives have added to our understanding of the constraints on morphological creativity.
Among the questions that will be addressed in the course are the following: How creative can speakers be when forming new words and how can we explain constraints on neologisms? How are morphemes and words stored in the mind and how does this impact on observable language use? Do speakers show systematic variation in the use of morphological patterns and, if so, is it possible to explain their behavior? Are certain word-formation processes particularly appealing in special domains of language use, such as information technology and product branding?
Participants will enhance their understanding of central concepts of English morphology and gain insights into how linguists investigate the internal structure of words.
- Empfohlene Literatur:
- Bauer, Laurie, Rochelle Lieber & Ingo Plag. 2013. The Oxford reference guide to English morphology. Oxford: Oxford University Press.
Haspelmath, Martin & Andrea D. Sims. 2010. Understanding morphology. London: Hodder Education.
Plag, Ingo. 2003. Word-formation in English. Cambridge: Cambridge University Press.
Schmid, Hans-Jörg. 2011. English morphology and word-formation: An introduction. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
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Register & Genre Variation in English -
- Dozent/in:
- Fabian Vetter
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6
- Termine:
- Einzeltermin am 18.10.2019, 10:00 - 14:00, KR12/02.01
Einzeltermin am 8.11.2019, 9:00 - 16:00, KR12/02.01
Einzeltermin am 9.11.2019, 9:00 - 13:30, U5/02.23
Einzeltermin am 15.11.2019, 9:00 - 16:00, KR12/02.01
Einzeltermin am 15.11.2019, 13:30 - 16:00, KR12/00.02
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Register & Genre Variation in English (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Register & Genre Variation in English (Übung)").
Mehrfachanmeldung für Parallelkurse führt zum Verlust des Platzanspruchs! Dies gilt nicht für die Warteliste.
Begrenzte Teilnehmerzahl: 15
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung der Übung fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit dem Dozenten.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation (30 min)
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation (45 min)
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + written paper
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories in Linguistics , 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
- Inhalt:
- Every day we come into contact with language in dozens of situations. Whether we have an informal conversation with a friend, listen to the radio, read or write text messages or pieces of academic writing, we naturally and automatically adapt our language and our expectations to the situation and choose words and structures accordingly. In linguistics we refer to such language varieties that are associated with a specific situation of use as a register. The study of registers is therefore the attempt to systematically describe how and why language use differs in various situations.
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Researching and Teaching English as a Global Language -
- Dozent/in:
- Katharina Beuter
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Kultur und Bildung
- Termine:
- Mo, 10:00 - 12:00, U2/00.26
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Researching and Teaching English as a Global Language (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Researching and Teaching English as a Global Language (Übung)").
Mehrfachanmeldung für Parallelkurse führt zum Verlust des Platzanspruchs! Dies gilt nicht für die Warteliste.
Begrenzte Teilnehmerzahl: 15
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation (30 min)
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation (45 min)
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + written paper
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories in Linguistics, 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
Language of instruction:
English
- Inhalt:
- Unparalleled by any other language, English has spread all around the globe, constituting a decisive force in and product of globalization alike. Most various geographical and social contexts have led to a global diversification of English with new local varieties emerging in situations of language contact and change. At the same time, speakers from different linguacultural backgrounds use English as a shared lingua franca, adapting the language to meet individual situational demands.
This seminar will address questions surrounding the use of English as a global language: Which factors have contributed to the worldwide spread of English? How does English interact with other languages? What characterizes individual varieties of English? How do speakers employ English in lingua franca interactions to secure communicative success? Which attitudes accompany the use of English as a global language? And how does a conceptualization of English as a global language affect English learning and teaching?
The course introduces major methods and findings in the field of English as a global language and discusses didactic implications. Participants will not only explore the English language as employed in various settings, but also reflect on their own use of and attitudes towards English as a global language.
- Empfohlene Literatur:
- Burns, Anne and Caroline Coffin (eds.). 2006. Analysing English in a global context. Reprinted. London: Routledge.
Crystal, David. 20122. English as a global language. Cambridge: Cambridge University Press.
Galloway, Nicola and Heath Rose. 2015. Introducing global Englishes. London/NewYork: Routledge.
Jenkins, Jennifer. 20153. Global Englishes: A resource book for students. London/New York: Routledge.
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Watching TV and movies with a linguist -
- Dozent/in:
- Valentin Werner
- Angaben:
- Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6
- Termine:
- Di, 16:00 - 18:00, OK8/02.04
Einzeltermin am 23.11.2019, 8:00 - 18:00, U5/02.23
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow:
Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Watching TV and Movies with a Linguist (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Watching TV and Movies with a Linguist (Übung)").
Mehrfachanmeldung für Seminare führt zum Verlust des Platzanspruchs. Dies gilt nicht für Wartelisten.
Begrenzte Teilnehmerzahl: 15
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit dem Dozenten.
Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories in Linguistics, 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)
8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.
Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.
Informationen für Studierende des Bachelorstudiengangs Allgemeine Sprachwissenschaft:
Die Veranstaltung kann für Studierende des Bachelorstudiengangs Allgemeine Sprachwissenschaft als Seminar (6 ECTS) für das Aufbaumodul 1 Sprache und Gesellschaft eingebracht werden. In diesem Fall muss die FlexNow-Lehrveranstaltungsanmeldung, wie auch die FlexNow-Prüfungsanmeldung über den FlexNow-Zugang "Allgemeine Sprachwissenschaft" erfolgen.
- Inhalt:
- The language of pop cultural artifacts, and especially the language of (fictional) film and television, collectively labelled "telecinematic discourse", has increasingly attracted scholarly attention on part of linguists. Researchers have recognized that telecinematic texts are an important representation of our world, potentially also impacting on social realities. In addition, it has emerged that studies of relevant texts have to account for specific production and consumption constraints. Accordingly, telecinematic discourse cannot be viewed as a poor or deteriorated version of "real" conversation, but rather represents carefully manipulated language with the aim to achieve certain comic or dramatic effects. Further, telecinematic discourse has also been studied from a more critical angle, for instance to determine whether and how gender and ethnic stereotypes are purported. All this makes pertinent textual varieties worth studying in their own right.
To deal with the aforementioned issues, this class is conceptualized as "scholarship-in-action" and will often rely on analyses of concrete telecinematic material. In passing, central linguistic terminology and research areas that have considered telecinematic discourse (e.g. pragmatics, sociolinguistics, stylistics, etc.) will be revisited and recently established linguistic resources, such as the Movie Corpus (https://www.english-corpora.org/movies/), will be introduced. Due to the nature of the artifacts studied, related topics such as multimodality and the use of telecinematic discourse as a resource in language education will also be tackled.
- Empfohlene Literatur:
- Bednarek, Monika. 2018. Language and Television Series: A Linguistic Approach to TV Dialogue. Cambridge: Cambridge University Press.
Beers Fägersten, Kristy, ed. 2016. Watching TV with a Linguist. Syracuse: Syracuse University Press.
Piazza, Roberta, Monika Bednarek & Fabio Rossi, eds. 2011. Telecinematic Discourse: Approaches to the Language of Films and Television Series. Amsterdam: Benjamins.
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English Linguistics Research Seminar -
- Dozent/in:
- Manfred Krug
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Do, 8:30 - 10:00, U9/01.11
Einzeltermin am 28.11.2019, 8:30 - 9:55, U5/02.22
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Modules:
Modul: BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Englische Sprachwissenschaft, Übung (Betreuungsübung zur BA-Arbeit, 2 ECTS)
Modul: MA English and American Studies (ONLY IF MASTER'S THESIS IS WRITTEN IN LINGUISTICS): Profile Module English Linguistics, Übung (2 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Übung (2 ECTS)
Anforderung für den Erhalt eines Scheins:
Project/conference/book report
- Inhalt:
- This seminar is designed for advanced students. One aim is to provide a forum for the preparation and discussion of projects such as BA theses, Master s theses, Staatsarbeiten and PhD projects. We will thus discuss empirical and methodological issues relevant to such studies. Secondly, there will be hands-on presentations of the new research facilities for English linguist(ic)s at Bamberg University, the focus being on the variety of newly acquired English text collections. A third goal is to discuss current trends in linguistics, which will involve discussion of recent and forthcoming publications as well as conference and book reports. Where appropriate, additional meetings with individual subgroups of the class will be offered.
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Language Change -
- Dozent/in:
- Manfred Krug
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, ECTS: 8
- Termine:
- Di, 10:00 - 11:30, U9/01.11
In the second week of term, all students are expected to take part in an introduction to research methods (unless they have already participated in the Übung "Methods and Theories in Linguistics"). Thus, these participants are required to reserve the following times and dates: Mon, 21 October 2019, 8–12 h OR 14–18 h AND Thu, 24 October 2019, 10–14 h OR Fri, 25 October 2019, 10–14 h. To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by Thu, 17 October 2019 at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/course/view.php?id=35977. You will receive notice of the time slots you have been allotted on Fri, 18 October 2019.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Wahlpflichtmodul Englische Sprachwissenschaft bei Kombination mit dem Fach Russisch: Seminar (6 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (max. 8 ECTS)
2. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
A limited number of places will be reserved for visiting students, students who have changed universities and students who need this class urgently as they are approaching the end of their studies. If the seminar is overbooked, the teacher will decide which students will be accepted.
3. Requirements for successful completion of the course:
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation with handout
5/6/8 ECTS in MA English and American Studies Consolidation Module English Linguistics I/II/III: regular active participation in class + oral presentation + oral exam
5 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + assignment of 2500-3500 words
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3000-4000 words
8 ECTS BA Anglistik/Amerikanistik Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS in other programmes or modules, and visiting students: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
4. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- Description:
Although the focus of this seminar will naturally be on the English language, we will explore recurrent patterns in the evolution of other languages, too. We will look at most core domains of linguistics, i.e. phonology, semantics, syntax, morphology and discourse-pragmatics. In the process, we will treat cognitive and social motivations for change. Topics to be discussed include the GOING-TO future as well as related future constructions in the Romance or other languages. Students attending this seminar must be willing to do regular reading assignments and give a short presentation (including a handout, prepared in co-operation with another student).
- Empfohlene Literatur:
- Recommended reading:
Aitchison, Jean. 42012. Language change: Progress or decay? Cambridge: CUP.
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Corpus Linguistics and English Language Teaching -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Julia Schlüter, Isolde Schmidt
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, English Linguistics/Englische Sprachwissenschaft: max. 8 ECTS; Englischdidaktik/TEFL: 4 ECTS
- Termine:
- Mo, 14:15 - 15:45, U5/02.18
In the second week of term, all students are expected to take part in an introduction to research methods (unless they have already participated in the Übung "Methods and Theories in Linguistics"). Thus, these participants are required to reserve the following times and dates: For students of linguistics: Mon, 21 October 2019, 8–12 h OR 14–18 h AND Thu, 24 October 2019, 10–14 h OR Fri, 25 October 2019, 10–14 h. For students of English Language Teaching (Fachdidaktik): Thu, 24 October 2019, 10–14 h OR Fri, 25 October 2019, 10–14 h. To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by Thu, 17 October 2019 at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/course/view.php?id=35977. You will receive notice of the time slots you have been allotted on Fri, 18 October 2019.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Notice for Erasmus and International students:
As many of the central texts we will work with are in German, it is necessary to have a good command of the German language.
Information for students of English linguistics:
1. Modules:
LA GY: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Wahlpflichtmodul Englische Sprachwissenschaft bei Kombination mit dem Fach Russisch Seminar (6 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (max. 8 ECTS)
2. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
For students transferring to the University of Bamberg, for Erasmus students and for those who need the credit to register for their upcoming final exams a few places will be reserved. If the course is fully booked please contact the lecturer personally.
3. Requirements for successful completion of the course:
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation with handout
5/6/8 ECTS in MA English and American Studies Consolidation Module English Linguistics I/II/III: regular active participation in class + oral presentation + oral exam
5 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + assignment of 2500-3500 words
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3000-4000 words
8 ECTS BA Anglistik/Amerikanistik Vertiefungsmodul: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3500-4500 words
8 ECTS in other programmes or modules, and visiting students: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
4. Language of instruction:
English
Informationen für Studierende der englischen Didaktik
1. Modulzugehörigkeit:
Lehramt MS, RS, GY: Vertiefungsmodul
Lehramt RS: Zusatzmodul
BEd Berufliche Bildung: Vertiefungsmodul
MEd Berufliche Bildung: Zusatzmodul
Bachelor BWL/Doppelwahlpflichtfach Englisch: Aufbaumodul-Bachelor
Master Wirtschaftspädagogik/Doppelwahlpflichtfach Englisch: Aufbaumodul-Master
Master Wirtschaftspädagogik/Doppelwahlpflichtfach Englisch: Vertiefungsmodul
2. Anmeldung:
über FlexNow
vom 23.09.2019, 12.00 Uhr bis 11.10.2019, 23.59 Uhr
3. Teilnahmevoraussetzung:
abgeschlossenes Basismodul
4. Leistungsnachweis:
Referat mit Handout.
- Inhalt:
- This interdisciplinary seminar is aimed at students who are planning to embark on a career in (or related to) English Language Teaching, exploring the contribution that empirical linguistic research makes to the formation of future teachers as well as to their everyday working lives. The empirical discipline known as Corpus Linguistics makes systematic use of digital text collections and has developed into the pet method employed by an ever-increasing community of researchers. Corpus-based insights have been incorporated in modern dictionaries, grammars, teaching materials and syllabi. What is more, for language teachers and learners many corpora are no more than a click away, but their potential for English Language Teaching is only beginning to be recognized.
In this seminar we will explore the many direct applications that corpus analyses have in and around the English classroom. Students will be enabled to conduct their own research on selected topics from the areas of vocabulary, grammar, style and register, varieties and language change, but discussion will not stop there. We will highlight the relevance of patterns found in the corpora for teachers' (and learners') metalinguistic awareness, teaching content and methods, assessment of teaching materials, correction of learner errors, and creation of advanced learner projects.
Students can obtain credit points either in English Linguistics or in English Language Teaching (Fachdidaktik). According to their choice, they register for this seminar in the respective area in FlexNow. Students obtaining credits for English Language Teaching and those obtaining credits for English Linguistics will be expected to collaborate on joint projects.
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Phonology of English: Theory and practice -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Djibril Silue, Manfred Krug
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, ECTS: 8
- Termine:
- Einzeltermin am 19.10.2019, 9:00 - 17:00, U9/01.11
Einzeltermin am 25.10.2019, 14:00 - 18:30, U9/01.11
Einzeltermin am 26.10.2019, 9:00 - 17:00, U9/01.11
In the second week of term, all students are expected to take part in an introduction to research methods (unless they have already participated in the Übung "Methods and Theories in Linguistics"). Thus, these participants are required to reserve the following times and dates: Mon, 21 October 2019, 8–12 h OR 14–18 h AND Thu, 24 October 2019, 10–14 h OR Fri, 25 October 2019, 10–14 h. To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by Thu, 17 October 2019 at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/course/view.php?id=35977. You will receive notice of the time slots you have been allotted on Fri, 18 October 2019.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
LA GY: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
LA GY: Wahlpflichtmodul Englische Sprachwissenschaft bei Kombination mit dem Fach Russisch: Seminar (6 ECTS)
MA English and American Studies: Master Module English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module English Linguistics I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module English Linguistics I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Master Module or Profile Module I or III English Linguistics: Seminar (8 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (max. 8 ECTS)
2. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
A limited number of places will be reserved for visiting students, students who have changed universities and students who need this class urgently as they are approaching the end of their studies. If the seminar is overbooked, the teacher will decide which students will be accepted.
3. Requirements for successful completion of the course:
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation with handout
5/6/8 ECTS in MA English and American Studies Consolidation Module English Linguistics I/II/III: regular active participation in class + oral presentation + oral exam
5 ECTS in other programmes or modules: regular active participation in class + oral presentation + assignment of 2500-3500 words
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 3000-4000 words
8 ECTS in other programmes or modules, and visiting students: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper of 4500-6000 words
4. Prerequisite of the course:
The course requires students to have a sound knowledge of articulatory phonetics aswell as the ability to give a complete phonetic description of speech sounds in English.
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is an introduction to the theory and practice of analysis in phonology. It aims at acquainting students with the principles and method of phonological analysis in English. It has a threefold objective: to describe, analyze and formalize phonological processes in Present-Day English as well as in prior stages of the language (OE, ME, ModE).
1. The description will consist in identifying and explaining any process induced by the combination of sounds and forms in English (aspiration, assimilation, morphophonological processes, etc.). It is a well-known fact that sounds behave differently and are affected by change when they are combined with other sounds. Students will be familiarized with some sound combinatory processes in English (nasalization, palatalization, velarization,etc.) and phonetic transcription (broad and narrow).
2. The analysis of the phonological process will take the form of feature notation to represent phonemes, which implies that each segment should be analyzed down to its smallest components based on the feature matrices of English. This will give a clear picture of interactions inside and between segments' features.
3. Formalization consists in using simplified feature notation to characterize general phonological processes in English. Students will learn to describe any phonological process that they can observe in English and in other languages.
The course will also address issues related to:
The quantitative focus of phonetics and the qualitative focus of phonology
- The syllable structure and the phonotactic constraints in English
- Derivation accounting for syllabification of words in English
- The stress patterns in English, etc.
- Empfohlene Literatur:
- Chomsky, Noam & Morris Halle. (1968). The Sound Pattern of English. New York: Harper & Row.
- Hayes, Bruce. (2008). Introductory phonology. Blackwell
- Roach, Peter. (1983). English Phonetics and Phonology. London: Arnold.
- McMahon, April. (2002). An Introduction to English Phonology. Edinburgh U Press.
- Maddieson, Ian. (1984). Patterns of sounds. Cambridge: Cambridge University Press.
- Ogden, David. (2005). Introducing phonology. Cambridge: Cambridge University Press.
- Roca, Iggy & Wyn Johnson. (1999). A Course in Phonology. Oxford:Blackwell.
- Katamba, Francis. (1989). Introduction to Phonology. Longman.
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Methods and Theories in Linguistics -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Julia Schlüter, Fabian Vetter
- Angaben:
- Übung, 1 SWS, ECTS: 1
- Termine:
- Einzeltermin am 21.10.2019, 8:00 - 12:00, 14:00 - 18:00, U5/02.23
Einzeltermin am 22.10.2019, 10:00 - 16:00, U5/02.23
Einzeltermin am 23.10.2019, 10:00 - 18:00, U5/02.23
Einzeltermin am 24.10.2019, Einzeltermin am 25.10.2019, 10:00 - 14:00, U5/02.23
To coordinate course dates and times, please register for the following Virtual Campus course by 17 October at the latest and take part in the survey you will find there: https://vc.uni-bamberg.de/course/view.php?id=35977. You will receive notice of the time slots you have been allotted on Friday, 18 October.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- General organization
For BA students, this course is part of the Ergänzungsmodul.
BA major English and American studies (75 ECTS): Choose the Ergänzungsmodul in one of the two fields in which you are doing the Aufbaumodule (i.e. Literature, Linguistics or Cultural Studies).
BA minor English and American studies (30 or 45 ECTS): Choose the Ergänzungsmodul in the same field in which you are doing the Aufbaumodul (i.e. Literature, Linguistics or Cultural Studies).
A short note on the time slots above:
The course consists of two parts, both of which are obligatory: Four hours on Monday (dealing with academic writing in linguistics) and four hours either on Thursday or on Friday (dealing with empirical data in linguistics), with a little project work in between. There are, however, alternative times and dates to enable you to fit the course into your timetable. Please contact the lecturers for special arrangements if you encounter timetabling issues.
1. Modules:
BA Anglistik/Amerikanistik Ergänzungsmodul: Methoden und Theorien der Sprachwissenschaft Übung (1 ECTS), Studium Generale
2. Prerequisites:
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
4. Requirements for successful completion of the course:
regular active participation in class + demo with handout
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- Description:
The Übung Methods and Theories in Linguistics accompanies the linguistic seminar in the Ergänzungsmodul Sprachwissenschaft. It complements the theoretical and methodological insights and skills in this area. The Übung will introduce and put to work techniques and approaches characteristic of English Linguistics and thereby help students to acquire competence in using specific sources of information and technologies as well as in collecting, analysing and visualizing their own empirical data. The topics treated will include aspects of academic writing (handling secondary literature, referencing), the analysis of linguistic corpora and other databases, the use of online dictionaries, the construction of questionnaires, the analysis of audio-recorded data, the interpretation of experiments, etc.
- Empfohlene Literatur:
- Recommended reading:
- Brons-Albert, Ruth & Nicole Marx. 2010. Empirisches Arbeiten in Linguistik und Sprachlehrforschung: Anleitung zu quantitativen Studien von der Planungsphase bis zum Forschungsbericht. Tübingen: Narr.
- Wray, Alison & Aileen Bloomer. 2012. Projects in Linguistics and Language Studies. 3rd edition. London: Hodder Education.
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English Phonetics and Phonology A -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Mo, 10:15 - 11:45, MG1/02.06
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
- Empfohlene Literatur:
- Daniel Jones, English Pronouncing Dictionary. Cambridge 2011 (18th edition).
- Ingo Plag et al. Introduction to English Linguistics. Berlin 2015 (3rd edition), Chapter 1-2, pp. 3-69.
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English Phonetics and Phonology B -
- Dozent/in:
- Julia Schlüter
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Di, 8:30 - 10:00, U5/01.17
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- General organization
1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
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English Phonetics and Phonology C -
- Dozent/in:
- Julia Schlüter
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Mi, 12:00 - 14:00, KR12/00.05
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- General organization
1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
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English Phonetics and Phonology D -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Di, 10:15 - 11:45, U2/01.36
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
- Empfohlene Literatur:
- Daniel Jones, English Pronouncing Dictionary. Cambridge 2011 (18th edition).
- Ingo Plag et al. Introduction to English Linguistics. Berlin 2015 (3rd edition), Chapter 1-2, pp. 3-69.
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English Phonetics and Phonology E -
- Dozent/in:
- Bonnie Sheppard
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Mi, 14:00 - 16:00, U5/01.18
Please also register in FlexNow for the complementary course "Improving your pronunciation", which involves two individual 15-minute appointments in the course of the semester.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- General organization
1. Modules:
Lehramt GY: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Bachelor Berufliche Bildung (Studienbeginn ab WS 2012/13): Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Compulsory Subject English Linguistics Mastermodule Übung (2 ECTS)
Erasmus/Visiting Students: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL mit DWPF Englisch: Basismodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
2. Prerequisites:
Enrolment
3. Registration and Deregistration:
Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
Students who register for more than one course will lose their right to participate in any one of the courses. Multiple registration is allowed for the waiting list only.
The number of participants is limited to 15.
For students moving to Bamberg from other universities, ERASMUS students and those who urgently need the credit, a limited number of places will be reserved for late registration. In case of overbooking, please contact the lecturer concerning your admission to the course.
4. Requirements for successful completion of the course:
2 ECTS: regular active participation in class + final exam
5. Language of instruction:
English
- Inhalt:
- This course is concerned with central aspects of phonetics and basic phonological concepts. It will provide a description and classification of speech sounds together with a discussion of all English vowels, semi-vowels and consonants. Particular attention will be paid to the problems German learners have with English pronunciation. Students will learn to use the IPA system to transcribe English texts, including the use of strong and weak forms, lexical and syntactic stress. Core readings and texts for transcription will be made available on the Virtual Campus after each session.
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Improving your pronunciation -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Julia Schlüter, Bonnie Sheppard
- Angaben:
- Übung, 3 SWS
- Termine:
- Attendance by students is limited to two individual 15-minute appointments with the instructor. Appointments will be arranged through the Virtual Campus: https://vc.uni-bamberg.de/course/view.php?id=36189
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Registration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 17 October 2019, 23:59h.
Deregistration via FlexNow from 23 September 2019, 10:00h, to 30 October 2019, 23:59h.
- Inhalt:
- This practical exercise complements the course "English Phonetics and Phonology". Using a diagnostic text that students will record, participants' attention will be directed to their individual problems with English pronunciation (if any), and remedial exercises will be suggested. At the end of term, we hope to pinpoint improvements in a renewed recording.
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Examensübung Mittelenglisch -
- Dozent/in:
- Gabriele Knappe
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 3, Studium Generale, Zentrum für Mittelalterstudien
- Termine:
- Mi, 10:15 - 11:45, U2/01.36
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Module:
Lehramt GY (Studienbeginn ab WS 2011/2012): Wahlpflichtmodul Sprachwissenschaft b (2 ECTS)
BA "Interdisziplinäre Mittelalterstudien / Medieval Studies; Anglistik": Aufbaumodul Sprachwissenschaft, Modulvarianten A und B (2 ECTS)
MA "Interdisdisziplinäre Mittelalterstudien / Medieval Studies; Anglistik": Master Module I (1 ECTS)
2. Anmeldung und Abmeldung:
Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
3. Anforderungen für Modul(teil)prüfung:
Lehramt GY (Studienbeginn ab WS 2011/2012), Wahlpflichtmodul Sprachwissenschaft b (2 ECTS): Referat 30 Minuten, unbenotet
BA "Interdisziplinäre Mittelalterstudien / Medieval Studies; Anglistik": Aufbaumodul Sprachwissenschaft, Modulvarianten A und B (2 ECTS): keine
MA "Interdisdisziplinäre Mittelalterstudien / Medieval Studies; Anglistik": Master Module I (1 ECTS): keine
- Inhalt:
- Bei der Wahl Ihres Themas im schriftlichen Staatsexamen in Linguistik haben Sie im Studiengang Lehramt an Gymnasien unter anderem die Möglichkeit, eine mittelenglische oder altenglische Textklausur zu bearbeiten. Wenn Sie sich für die Sprachgeschichte interessieren, sind Sie in diesem Vorbereitungskurs genau richtig.
Mindestens zwei Semester vor Ihrem Examen, aber gern auch schon zur Orientierung früher, sollten Sie an diesem Repetitorium teilnehmen, um Ihre Kenntnis der englischen Sprachgeschichte und des Mittelenglischen (gegebenenfalls auch des Altenglischen) zu vertiefen. In dieser Übung werden zum einen theoretische Fragestellungen überblicksartig geklärt, zum anderen geht es um die praktische Bearbeitung von mittelenglischen (und altenglischen) Staatsexamensklausuren der letzten Jahre.
Der Schwerpunkt wird in diesem Semester erneut auf der mittelenglischen Textklausur liegen. Die mittelenglischen Klausuren bauen immer auf eine stark eingegrenzte Auswahl aus den Werken Geoffrey Chaucers auf, speziell aus den Canterbury Tales und aus Troilus and Criseyde, woraus zunächst eine Passage zu übersetzen ist. Daher wird zusätzlich ein Intensivblockkurs Übersetzung Mittelenglisch-Deutsch angeboten (0,7 SWS).
Studierende anderer Studiengänge mit vertieftem Interesse an der englischen Sprachgeschichte sind in diesem Kurs ebenfalls willkommen.
Kursunterlagen werden auf dem "Virtuellen Campus" bereitgestellt. Das Passwort wird zu Vorlesungsbeginn bekanntgegeben.
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Englische Sprachgeschichte B -
- Dozent/in:
- Gabriele Knappe
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 4, Studium Generale, Zentrum für Mittelalterstudien
- Termine:
- Do, 12:15 - 13:45, U5/02.18
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Module:
Pflichtkurs für:
Lehramt Gymnasium: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik Übung (2 ECTS)
Als Übung wählbar für:
Lehramt GS, MS: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (4 ECTS)
Lehramt GS, HS, RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Basismodul Sprachwissenschaft bei Studienbeginn vor WS 2012/13 (2 ECTS)
BA Studium Generale für Nicht-Anglisten Übung (2 oder 4 ECTS)
MSc Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II, Doppel-Schulfach Englisch: Aufbaumodul Fachwissenschaft (Sprachwissenschaft) Übung (2 ECTS)
MA: Mastermodule English Linguistics Übung (2 ECTS)
MA: Consolidation module English Linguistics Übung (2 ECTS)
MA: Profile module English Linguistics Übung (2 ECTS)
Erasmus- und andere Gaststudierende: Übung (2 oder 4 ECTS)
!! GRUNDSÄTZLICH KEINE KOMBINATION MIT DER VORLESUNG "THE ROOTS OF ENGLISH" MÖGLICH !!
2. Anmeldung und Abmeldung:
Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
3. Voraussetzungen für das Bestehen des Kurses:
2 ECTS (Lehramt Gymnasium: Aufbaumodul Sprachwissenschaft, BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul): Test (45 Minuten)
2 ECTS (LA GS, MS: Aufbaumodul): Referat (30 Minuten)
2 ECTS (LA GS, HS, RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Basismodul Sprachwissenschaft bei Studienbeginn vor WS 2012/13): Übungsaufgaben 2 x 15 Min. (benotet)
2 ECTS (BA Studium Generale für Nicht-Anglisten): Anwesenheit
2 ECTS (MA: Consolidation Module I): Mündliche Prüfung (30 Minuten)
4 ECTS (Lehramt RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Aufbaumodul; BA Studium Generale für Nicht-Anglisten; Erasmus- und andere Gaststudierende): Referat (45 Minuten)
4. Unterrichtssprache:
Deutsch
- Inhalt:
- Description:
Diese Lehrveranstaltung behandelt die Entwicklung der englischen Sprache vom Altenglischen bis heute unter besonderer Berücksichtigung von Lexikologie und Lexikographie, Phonologie, Morphologie und Syntax. Sie vermittelt überblicksartig Grundkenntnisse von der Geschichte der englischen Sprache und macht dabei, vor dem Hintergrund der wichtigsten soziohistorischen Ereignisse, die tiefgreifenden Änderungen vom Alt- zum Neuenglischen deutlich.
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Englische Sprachgeschichte A -
- Dozent/in:
- Gabriele Knappe
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, Studium Generale, Zentrum für Mittelalterstudien
- Termine:
- Di, 16:15 - 17:45, U9/01.11
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- 1. Module:
Pflichtkurs für:
Lehramt Gymnasium: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik Übung (2 ECTS)
Als Übung wählbar für:
Lehramt GS, MS: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (2 ECTS)
Lehramt RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Aufbaumodul Sprachwissenschaft Übung (4 ECTS)
Lehramt GS, HS, RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Basismodul Sprachwissenschaft bei Studienbeginn vor WS 2012/13 (2 ECTS)
BA Studium Generale für Nicht-Anglisten Übung (2 oder 4 ECTS)
MSc Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II, Doppel-Schulfach Englisch: Aufbaumodul Fachwissenschaft (Sprachwissenschaft) Übung (2 ECTS)
MA: Mastermodule English Linguistics Übung (2 ECTS)
MA: Consolidation module English Linguistics Übung (2 ECTS)
MA: Profile module English Linguistics Übung (2 ECTS)
Erasmus- und andere Gaststudierende: Übung (2 oder 4 ECTS)
!! GRUNDSÄTZLICH KEINE KOMBINATION MIT DER VORLESUNG "THE ROOTS OF ENGLISH" MÖGLICH !!
2. Anmeldung und Abmeldung:
Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.
3. Voraussetzungen für das Bestehen des Kurses:
2 ECTS (Lehramt Gymnasium: Aufbaumodul Sprachwissenschaft, BA Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul): Test (45 Minuten)
2 ECTS (LA GS, MS: Aufbaumodul): Referat (30 Minuten)
2 ECTS (LA GS, HS, RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Basismodul Sprachwissenschaft bei Studienbeginn vor WS 2012/13): Übungsaufgaben 2 x 15 Min. (benotet)
2 ECTS (BA Studium Generale für Nicht-Anglisten): Anwesenheit
2 ECTS (MA: Consolidation Module I): Mündliche Prüfung (30 Minuten)
4 ECTS (Lehramt RS, B.Ed. Berufl. Bildung: Aufbaumodul; BA Studium Generale für Nicht-Anglisten; Erasmus- und andere Gaststudierende): Referat (45 Minuten)
4. Unterrichtssprache:
Deutsch
- Inhalt:
- Description:
Diese Lehrveranstaltung behandelt die Entwicklung der englischen Sprache vom Altenglischen bis heute unter besonderer Berücksichtigung von Lexikologie und Lexikographie, Phonologie, Morphologie und Syntax. Sie vermittelt überblicksartig Grundkenntnisse von der Geschichte der englischen Sprache und macht dabei, vor dem Hintergrund der wichtigsten soziohistorischen Ereignisse, die tiefgreifenden Änderungen vom Alt- zum Neuenglischen deutlich.
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Practical uses of corpora in the advanced language classroom -
- Dozent/in:
- Julia Schlüter
- Angaben:
- Übung, 0,5 SWS
- Termine:
- Einzeltermin am 7.1.2020, 16:15 - 18:30, Raum n.V.
ERBA WE5/01.017
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- This workshop is offered to any teachers from the Sprachenzentrum who are looking for ways to enrich their classes with authentic language material, to confirm (or adjust) their intuition with recourse to objective facts of usage and to enable students to develop their own text production skills, language awareness and autonomy in handling linguistic questions. Insights based on corpora (large digital text collections) have been incorporated in modern dictionaries, grammars, textbooks and teaching materials. For language teachers and learners, many corpora are no more than a click away.
In this session, led by Prof. Dr. Julia Schlüter of the Chair of English Linguistics, we will explore the potential of corpora applied to advanced practical English language courses. Participants will carry out their own corpus queries focusing on selected topics from the areas of vocabulary, grammar, register and varieties of English.
Teachers of languages other than English are very welcome, however the corpus tools used in the workshop are English-based.
Applications will include:
- uses of corpora for planning lessons
- classroom activities drawn from naturally occurring current language samples
- using corpus tools in student-centred learning
- collecting information on issues of disputed usage
Registrations: David Bull david.bull@uni-bamberg.de
Since this is a practical workshop, participants are encouraged to bring their own laptops or other web-enabled devices. In preparation for the workshop, please create your own (free) login at https://www.english-corpora.org/profile_new.asp?n=y.
When on campus or logged into the campus network via a VPN connection, you have enhanced access to the corpora through our university licence.
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Sprachwissenschaftliche Übung für Examenskandidaten (Lehramt an Realschulen, Grund- und Mittelschulen und beruflichen Schulen) -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Mo, 8:30 - 10:00, MG1/02.06
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Es wird dringend empfohlen, mit der Vorbereitung auf die Klausur in englischer Sprachwissenschaft mindestens 1 Jahr vor Prüfungstermin zu beginnen.
- Inhalt:
- Die Lehrveranstaltung soll gezielt auf die Klausur in englischer Sprachwissenschaft (Unterrichtsfach) vorbereiten. Zielgruppe sind Studierende des Lehramts an Grund- und Mittelschulen, Realschulen und beruflichen Schulen - vgl. hierzu alte LPO (2002): LPO I, §48 (4) 1.c) und neue LPO (2008): LPO I, §44 (3) 1.a). Auf der Basis des verbindlich festgelegten und für ganz Bayern einheitlichen Lektürekanons sollen die im Laufe des Studiums erworbenen sprachwissenschaftlichen Kenntnisse wiederholt und speziell auf die Anforderungen der Prüfung hin vertieft und systematisiert werden. Besprochen werden weiterhin die Modalität der Fragestellungen bei dieser Prüfung und die zu früheren Terminen gestellten Aufgaben. Gegen Ende des Semesters werden Übungsklausuren zur Überprüfung des erreichten Kenntnisstands durchgeführt.
- Empfohlene Literatur:
- Kenntnis der in der Orientierungshilfe für StaatsexamenskandidatInnen (Englische Sprachwissenschaft) aufgeführten Literaturliste. Diese ist im Sekretariat des Lehrstuhls für Englische Sprachwissenschaft (U9/01.02) zu erhalten.
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Sprachwissenschaftliche Übung für Examenskandidaten (Lehramt an Gymnasien) A -
- Dozent/in:
- Valentin Werner
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 6
- Termine:
- Di, 14:00 - 16:00, OK8/02.04
Einzeltermin am 14.12.2019, 8:00 - 18:00, U9/01.11
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Modulanbindung:
2 ECTS: Wahlpflichtmodul b Examensübung
- Inhalt:
- Die Lehrveranstaltung dient der Vorbereitung auf die wissenschaftliche Klausur nach LPO I §64 (3) 1b "Aufgabe aus der Sprachwissenschaft - Linguistik synchron" für das Lehramt an Gymnasien.
Auf der Basis des bayerischen Lektürekanons zur englischen Sprachwissenschaft und weiterer Texte sollen die im Laufe des Studiums erworbenen sprachwissenschaftlichen Kenntnisse relevanter Teilbereiche (Teil A: Phonetik und Phonologie/Syntax/Text- und Stilanalyse/Lexikologie, Morphologie und Phraseologie; Teil B: Variation und Wandel) wiederholt und speziell auf die Anforderungen der Prüfung hin vertieft werden. Es werden zentrale Texte des Lektürekanons sowie ausgewählte Aufgaben aus früheren Klausuren besprochen.
- Empfohlene Literatur:
- Orientierungshilfe Staatsexamen Englische Sprachwissenschaft
BambEx 1 - Transkription
BambEx 2 - Morphologie
BambEx 3 - Satzanalyse
Diese sind im Sekretariat des Lehrstuhls für Englische Sprachwissenschaft (U9/01.02) zu erhalten.
Weitere Literatur wird in der ersten Sitzung bekannt gegeben oder im VC-Kurs bereitgestellt.
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Sprachwissenschaftliche Übung für Examenskandidaten (Lehramt an Gymnasien) B -
- Dozent/in:
- Heinrich Ramisch
- Angaben:
- Übung, 2 SWS, ECTS: 2
- Termine:
- Mi, 8:30 - 10:00, U9/01.11
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Modulanbindung
2 ECTS: Wahlpflichtmodul b Examensübung
Aktive Mitarbeit sowie Vorbereitung und Präsentation einer Klausur.
Es wird dringend empfohlen, mit der Vorbereitung auf die Klausur in englischer Sprachwissenschaft mindestens 1 Jahr vor Prüfungstermin zu beginnen.
- Inhalt:
- Die Lehrveranstaltung dient der intensiven Vorbereitung auf die wissenschaftliche Klausur nach LPO I §64 (3) 1b "Aufgabe aus der Sprachwissenschaft - Linguistik synchron" für das Lehramt an Gymnasien. Auf der Basis des vorgegebenen und für ganz Bayern einheitlichen Lektürekanons sollen die sprachwissenschaftlichen Kenntnisse der Studierenden in Hinblick auf die Anforderungen der Klausur erweitert und systematisiert werden. Der Schwerpunkt der Übung wird darin bestehen, zu früheren Terminen gestellte Aufgaben eingehend zu besprechen. Von den SeminarteilnehmerInnen wird erwartet, dass sie bereit sind, einzelne Klausuren detailliert vorzubereiten.
- Empfohlene Literatur:
- Kenntnis der in der Orientierungshilfe für StaatsexamenskandidatInnen (Englische Sprachwissenschaft) aufgeführten Literaturliste. Diese ist im Sekretariat des Lehrstuhls für Englische Sprachwissenschaft (U9/01.02) zu erhalten.
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Workshop "Staatsexamen: Linguistik synchron" (LA Gymnasium) -
- Dozent/in:
- Lukas Sönning
- Angaben:
- Übung, 1 SWS
- Termine:
- Einzeltermin am 31.1.2020, 12:00 - 18:00, U2/01.30
Einzeltermin am 1.2.2020, 9:00 - 15:00, U2/01.30
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10.00 Uhr bis zum 29.01.2020, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10.00 Uhr bis zum 29.01.2020, 23:59 Uhr.
- Inhalt:
- Dieser Workshop bereitet Sie gezielt auf das Staatsexamen Linguistik synchron (LA Gymnasium) vor und sollte direkt vor dem Examen, also im gleichen Semester, belegt werden. In der ersten Sitzung erhalten Sie praktische Tipps für die schriftliche Prüfung. Zudem haben Sie die Gelegenheit, sich intensiv auf den A-Teil vorzubereiten. Zu den klassischen Prüfungsaufgaben (Transkription, Satzanalyse, morphologische Analyse) erhalten Sie individuelles Feedback bezüglich Form und Inhalt. In der zweiten Sitzung schreiben Sie eine Probeklausur (A- und B-Teil), die Sie etwa eine Woche später im Einzelgespräch zurückbekommen.
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Einführungsseminare
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Introduction to English Linguistics -
- Dozent/in:
- Manfred Krug
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, ECTS: 6, Gaststudierendenverzeichnis
- Termine:
- Di, 12:15 - 14:00, MG1/00.04
Einzeltermin am 4.2.2020, 12:00 - 14:00, U5/01.22
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Anzuschaffender Text: Script Krug. 2013ff. Introduction to Linguistics (wird in der ersten Sitzung zur Verfügung gestellt)
Anforderungen: Regelmäßige Lektüre, Bearbeitung von Übungsblättern, Teilnahme an Tutorat und Workshops, Abschlussklausur.
- Inhalt:
- This course is designed to introduce beginning students to the central terms and topics in current (English) linguistics. While the focus will be on present-day English, many modern irregularities (such as the differences between spelling and pronunciation or irregular verbs) can be explained in historical terms. We will therefore occasionally digress into the history of the English language in order to better understand the present. Topics to be dealt with include phonetics, phonology, morphology, semantics, syntax and sociolinguistics. One class will also be devoted to the major contrasts between English and German. In order to equip students with the basic analytical skills that are essential for future linguists and teachers alike, part of the course especially the accompanying tutorials and workshops will be practical in nature. We will therefore analyse authentic modern English texts from a linguistic point of view.
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Tutorien
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Tutorium 4 (zu "Introduction to English Linguistics") -
- Dozent/in:
- Alice Limmer
- Angaben:
- Tutorien, 1 SWS
- Termine:
- Do, 8:00 - 10:00, U2/00.26
Einzeltermin am 1.2.2020, 10:00 - 12:00, U5/01.18
Sitzungen finden wöchentlich statt, der Beginn ist in der 1. Semesterwoche!
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Anmeldung und Abmeldung:
Anmeldung über FlexNow vom 29.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 23.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 29.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.
Mehrfachanmeldung für Parallelkurse führt zum Verlust des Platzanspruchs! Dies gilt nicht für die Warteliste.
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UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
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