UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Englische und Amerikanische Literaturwissenschaft >>

Proseminare (Aufbaumodule)

 

Elizabeth Gaskell: Fighting Ideology - Accepting Ambivalence

Dozent/in:
Barbara Kehler
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale, verpflichtend: begleitende Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" und Bibliothekstutorium "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten"
Termine:
Mo, 8:30 - 10:00, M12A/00.09
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS (ab Studienbeginn WS 2012/13): Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS


2. An/Abmeldung:
26. Juli 2013 (9 Uhr) bis Tag vor der ersten Sitzung (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an barbara.kehler(at)uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
“I’ll not listen to reason […]. Reason always means what someone else has got to say” (Martha in Cranford). Reason, when merely listened to instead of being continuously challenged, mediates normed ideology. Martha, however, refrains from accepting normed ideology and thus formulates an intellectual approach recognisable in many of Elizabeth Gaskell’s heroines and heroes. Even if Mary Smith and the ladies of Cranford, Margaret Hale and John Thornton, Molly Gibson and the gentlemen of Hamley Hall first have to overcome their own ideological prides and prejudices, they finally strive for individual autonomy and a right of independent thought and action; they thus challenge a Victorian society which is normed and maintained by widely accepted class- and gender-specific ideologies and which denies the individual subject’s ambivalence. In her novels, Gaskell demonstrates extraordinary perceptiveness for the individual subject’s diversity and its conflict between ideologically determined and independent reason, between bodily and mental heteronomy and autonomy. Focusing on (the adaptations of) Cranford, North and South and Wives and Daughters, we will closely scrutinise – using different social and literary theories and covering the substantial differences between the "gentle" South and the "industrial" North of England – the characters’ tightrope walk through Victorian society, their explosive encounters with Victorian institutions and their alarming meetings with Victorian individuals who are thoroughly determined to maintain the status quo. In their struggle for independence, Gaskell’s characters realise that the power of normed ideology is maintained not only by those social institutions in power (nobility, church, enterprise, trade union) but also by those individuals accepting power for their convenience; encountering such opposition, it often remains disturbingly debatable if Gaskell’s heroines and heroes can finally liberate themselves and others in formulating a reason which is free of (normed) ideology and which allows them to remain independent in accepting ambivalence.

Nevertheless, even if it often remains unclear if Gaskell’s protagonists succeed in liberating themselves and others, Gaskell always succeeds in liberating her readers who, though drawn into her stories which are captivating, romantic and heart-warming, are forced to consider and re-consider the power structures permeating the normative society depicted in her novels, novellas and short stories; this liberation continues today when Gaskell’s novels are re-discovered, unsurprisingly in a time when the individual subject – maybe more than ever – is facing ideological heteronomy, and when Gaskell, who has relentlessly and severely criticised ideology, is finally acknowledged as one of the great female writers of English literary history.

By the beginning of the seminar, participants are expected to have read Elizabeth Gaskell’s Cranford (1851-53), North and South (1854-55) and Wives and Daughters (1864-66); further reading assignments will be announced in class and made available in VC (excerpts from Mary Barton (1848), Ruth (1853), Sylvia’s Lover’s (1863); selected short stories). Knowledge of Jane Austen’s Pride and Prejudice will be appreciated for comparative studies. Participants are equally expected to have seen Cranford (BBC, 2007), North and South (BBC, 2004) and Wives and Daughters (BBC, 1999). Watching the adaptations is no substitute for reading the original narratives.

Participants are expected to attend class regularly, to raise discussions, to prepare a presentation and discussion including group work and to write a term paper of about 3000-4000 words.
Empfohlene Literatur:
All participants are expected to have access to a copy of Cranford, North and South and Wives and Daughters; adaptations do not need to be purchased but are available in the Semesterapparat.

 

English Renaissance Poetry and the Ancient Gods

Dozent/in:
Anna-Maria Hartmann
Angaben:
Seminar/Proseminar
Termine:
Einzeltermin am 10.1.2014, 14:00 - 19:00, U11/00.24
Einzeltermin am 11.1.2014, 10:00 - 17:00, U11/00.24
Einzeltermin am 17.1.2014, 14:00 - 19:00, U11/00.24
Einzeltermin am 18.1.2014, 10:00 - 17:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS (ab Studienbeginn WS 2012/13): Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

2. An/Abmeldung:
26. Juli 2013 (9 Uhr) bis Tag vor der ersten Sitzung (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an johannes.weber(at)uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
In this course, we will read – in great detail – excerpts from the works of five of the greatest wordsmiths in the English language: Shakespeare, Marlowe, Spenser, Jonson, and Milton. We will focus on their reception of Greek and Roman myths. By exploring how these Renaissance poets used the stories of the ancient gods, heroes, and lovers, we will be able to discuss central concepts of Renaissance poetry (like imitatio), learn about five canonical authors and their work (core Staatsexamen material), get to know some of the most powerful myths in European arts, and read magnificent poetry that you might find difficult to approach on your own. Primary reading will include Shakespeare’s Midsummer Night’s Dream, Antony and Cleopatra, Marlowe’s Hero and Leander, Spenser’s Faerie Queene (book 2, canto xxii), several shorter poems by Jonson, excerpts from Milton’s Paradise Lost, and passages from Quintilian, Ovid and Virgil in English translation. Except for the two Shakespeare plays (I recommend you buy the Arden edition), the primary reading will be available as a PDF/ folder in October, at the beginning of term.

 

Introduction to Queer Theory & Literature

Dozent/in:
Johannes Weber
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Studium Generale, verpflichtend: begleitende Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" und Bibliothekstutorium "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten"
Termine:
Do, 16:00 - 18:00, MG1/02.08
Einzeltermin am 20.11.2013, Einzeltermin am 11.12.2013, 20:00 - 22:00, MG1/02.08
Einzeltermin am 29.1.2014, 18:00 - 20:00, MG1/02.08
Einzeltermin am 6.2.2014, 16:00 - 18:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS (ab Studienbeginn WS 2012/13): Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

2. An/Abmeldung:
26. Juli 2013 (9 Uhr) bis Tag vor der ersten Sitzung (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an johannes.weber(at)uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
In this course we will approach literature using queer theory, a fairly recent critical perspective that allows for questioning heteronormativity by identifying all sexual identities as cultural constructs. As it has come to be understood in cultural theory queer theory challenges either/or, essentialist notions of homosexuality and heterosexuality within the mainstream discourse, and instead posits an understanding of sexuality that emphasizes shifting boundaries, ambivalences, and cultural constructions that change depending on historical and cultural context.

At first we will talk about the contested categories of sex and gender and trace the development of both the term queer and the history of queer theory, reading seminal essays by theorists such as Michel Foucault and Judith Butler. We will discuss how queer theory formulates racial, class and national identities in relation to sexuality and learn about Eve Sedgwick s queer re-assessment of canonical literature and attempts to establish a queer canon in literature and elsewhere. After having introduced concepts like camp and queer appreciation, performativity, queer sensibility, masculinity and queer authorship, we will move on to consider prose texts by so-called LGBTIQ writers (a category that we need to discuss), concentrating on the literary representation of same-sex desire. We will move from texts written prior to the gay and lesbian liberation movements of the late 1960s (e.g. E.M. Forster, Christopher Isherwood) to more recent texts and plays that negotiate the cultural, social and political implications of sexuality and gender from the perspective of those marginalized by the dominant sexual ethos (e.g. by Jeanette Winterson, Mark Ravenhill, Alan Holinghurst). We will pay special attention to the HIV/Aids discourse that has shaped both queer studies and queer writing from the mid-1980s onwards. Additionally we may have a look at some more popular takes on queerness in British TV (e.g. Queer as Folk) and recent film (e.g. The Iron Lady, Deep Blue Sea)

In the first half of the semester, we will read the following three SHORT novels:
  • Gore Vidal, The City and the Pillar (1948) (edition suggested for purchase: ISBN 0349106576)
  • Christopher Isherwood, A Single Man (1964) (edition suggested for purchase: ISBN 0099541289)
  • Jeanette Winterson, Oranges Are Not The Only Fruit (1985) (edition suggested for purchase: ISBN 0099935708)

After Christmas, we're going to read and discuss a fourth text, on which we will decide together at the beginning of the seminar.


Additionally, we will read excerpts from the following theoretical texts:

  • Michel Foucault, The History of Sexuality, Volume 1: An Introduction (1978)
  • Eve Kosofsky Sedgwick, Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire (1985)
  • Judith Butler, Gender Trouble (1990)
  • Judith Halberstam, The Queer Art of Failure (2011)

 

Layers of Conflict in Hanif Kureishi

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, verpflichtend: begleitende Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" und Bibliothekstutorium "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten"
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS (ab Studienbeginn WS 2012/13): Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS

2. An/Abmeldung:
26. Juli 2013 (9 Uhr) bis Tag vor der ersten Sitzung (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an johannes.weber(at)uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
The British author Hanif Kureishi has been a major influence on contemporary English literature for the past 25 years. His works include novels, screenplays, short stories, essays and plays and in all of them Kureishi deals with contemporary issues such as nationalism, generational conflicts, racism or fanaticism. His characters experience the problems of forming an identity of their own within the area of tension created by these different layers of conflict. This course is going to examine which layers of conflict can be found in Kureishi’s works and how they influence his characters and plots. Moreover, we will have a look at the social origins of contemporary social problems as handled by Kureishi. The predominant aim of this course, however, is to analyse Kureishi’s work in depth and find out why it is so appealing to the reader or audience.

Participants are asked to enrol for the VC course where further reading will be announced and study material will be provided. Students will also be expected to have read The Buddha of Suburbia, The Black Album and Something to Tell You before the first session. Guest auditors are very welcome.

In order to obtain credits, participants should attend class regularly and take part in discussions. Moreover, they need to give one presentation in class (topic to be given by and discussed with the lecturer in advance) and hand in a term paper (length dependent on module and course of studies).

 

Across the Sea:Transatlantic Ties between Germany and the USA

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mo, 12:00 - 14:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2013 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicolekonopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This interdisciplinary course has been designed especially for North-American exchange students and German students, inviting them to study each other’s cultures together.

Ties between Germany and the USA date back to the very beginning of European settlement in North America. In this class we will examine those transatlantic ties on the basis of cultural, political, economical and social interaction between the two nations – in history and present times. We will investigate attitudes and stereotypes, but also interrogate how singular events and various alliances had and have a lasting effect on both nations. What does it mean to be an American, a German, or possibly an amalgamation of both in a globalized world? How are attitudes shaped through history and used to promote national agendas?

The class is a joint venture with the American Studies Department at the Charles University, Prague (CZ). It will consist of a lecture section in Bamberg (six sessions: October 14, 21, 28, November 11, 18, 25) and a field trip to Prague in January 2014, where we will participate in and contribute to the “Student Symposium in Transatlantic Studies” (January 15–18, 2014). Participation in the excursion is obligatory. The price for the field trip will be ca. 200 Euro (travel expenses, accommodation and breakfast) and may be partly funded by the department.

Our reading will consist of basic texts of the relatively new and strongly interdisciplinary field of Transatlantic Studies and a number of texts about the affect of American popular culture on Germany and vice versa. Furthermore, we will consult literary texts from Germany and the USA, as well as powerful images and influential pieces of music. The material will be made available to students via the VC before the start of the semester. Every participant of the class is expected to contribute to the symposium in one way or another. The final grade will be based on ONE of the following options:

1. presenting a short paper at the symposium (hand in your script afterwards)
2. acting as a chair person/discussant and writing a short review of the conference
3. writing a traditional term paper.

 

Silence and Speech in Modern American Women Poets

Dozent/in:
Melissa Zeiger
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Einzeltermin am 6.12.2013, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 7.12.2013, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Einzeltermin am 13.12.2013, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 14.12.2013, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (3.000-4.000 Wörter; Abgabetermin: tba); Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" und Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten"

  • Für die Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" tragen Sie sich bitte für einen der zur Verfügung stehenden Einzeltermine ein, indem Sie im VC-Kurs "Übung 'Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten' - ANMELDUNG" (Bereich Englische Literaturwissenschaft) an der Abstimmung teilnehmen.

  • Für die Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten tragen Sie sich über den Virtuellen Campus (Bereich Bibliothek) ein. Siehe hierzu die Website der TB 4 und der Amerikanistik ("News")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2013 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicolekonopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
In this course we will study the thrillingly rich and diverse body of work by U.S. women poets in the twentieth century. These writers establish an emerging counter-tradition, within American modernism and within the larger tradition of poetry in English, of American women poets in the twentieth century. Our cue comes from the important feminist lesbian author Adrienne Rich, who poses a riddle by calling a book of essays On Lies, Secrets and Silences (is she for or against?). We will follow debates about what makes it possible to break previous silences--and to what degree and in what ways it is useful or satisfying to do so. When is straightforward speech necessary for survival and change? When is it counterproductive, or complicit with the status quo?

Topics within this discussion will include sexuality, race, illness, gender roles, literary modes, female literary succession, and relations with the literary tradition. We will focus on the work of about ten poets and short excerpts from recent critical writing, with some attention on the first day to important female and male precursors. Our main focus will be close readings of poems by Edna St. Vincent Millay, HD, Elizabeth Bishop, Gwendolyn Brooks, Sylvia Plath, Anne Sexton, Audre Lorde, Adrienne Rich, Marilyn Hacker, Louise Gluck, Rita Dove. This course is suitable both for those new to poetry and those who wish to expand their knowledge of the genre.

We will read and discuss the texts in English.
Empfohlene Literatur:
All texts will be online and posted on the Virtual Campus ahead of class.

 

Taming the Monkey Woman: American Dreams/American Freaks

Dozent/in:
Lynn Rose
Angaben:
Seminar/Proseminar
Termine:
Einzeltermin am 22.11.2013, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 23.11.2013, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Einzeltermin am 29.11.2013, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 30.11.2013, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2013 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicolekonopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Circus side-shows and dime museums exhibited more than their promise of amusement and enlightenment for the whole family. Bearded ladies and the fattest women ever, along with dog-faced boys, Siamese twins, and Australians, exhibited the limits and borders of acceptable appearance and behavior, and revealed shifting anxieties of a nation always in flux. Who is Us? Who is Not-Us? Is "Us" superior to "Them"? The answer to the latter, of course, is a resounding yes.

Displays of human enfreakment had been established in Europe as didactic exhibits of divine wonder and error; imported to the United States, the amusements, embedded in traveling circuses in rural areas and dime museums in cities, wore a thin veil of illustrative education about strange humans and sub-humans from exotic, uncharted lands.
Freak shows, viewed through the interdisciplinary, liberationist field of disability studies, offer rich insights about human worth, gender boundaries, and behavioral limits. People with physical and other anomalies have always existed, but classification shifts over time and from one culture to the next. The meaning of disability, in other words, is relative to its context. The population of men with physical disabilities increased with the many amputations performed during the U.S. Civil War, but a quadruple-amputee Civil War veteran belonged to a completely different cultural category than, say, Freddy the Frogman, congenitally limbless, who performed circus acts such as rolling, lighting, and smoking a cigarette using only his mouth. War veterans, eventually, went into rehabilitation facilities specifically to return to their inherent normalcy--to become as standardized as possible; people displayed as freaks were exhibited as inherently abnormal beings.
Traveling circus freak shows had their heyday during the 1940s, and still in existed into the 1980s. Now, the freak show stage has been reappropriated by disability, genderqueer, and social justice activists, such as Jennifer Miller the Bearded Lady and her collaborators in Circus Amok. Still, human beings have not lost their desire to gawk at the outlandish and feel superior; the freak show continues, scholars argue, in cautionary tales and public displays of aberrational physical appearance and behavior (the Jerry Springer show, "Toddlers and Tiaras," and the Honey Boo Boo industry).

This seminar begins with an introduction to freakery and freak shows within the conventional timeline of U.S. history, focusing on eras of change that elicited high anxiety about race, class, gender, and ability. These "triggers" include, for example, the civil rights and disability rights movements; eugenics programs; exploration and the closing of frontiers; immigration; industrialization: statistical measurement and standardization; and hyperxenophobia. The seminar draws on primary literary sources and secondary scholarship, including text and imagery. Some background lecture will be provided, but knowledge will be built also through small-group discussion, observational reports, mini-theatre, and in-class exercises such rush-writing, simulation, and (optionally) spontaneous performance.

Students with disabilities and students from other oppressed minority groups are especially encouraged to consider participating in this course.
Empfohlene Literatur:
to be announced soon...

 

The American Crime Novel (1929 - 1969)

Dozent/in:
Tom Whalen
Angaben:
Seminar/Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Mi, 8:30 - 10:00, U5/02.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (3.000-4.000 Wörter; Abgabetermin: tba); Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" und Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten"

  • Für die Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" tragen Sie sich bitte für einen der zur Verfügung stehenden Einzeltermine ein, indem Sie im VC-Kurs "Übung 'Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten' - ANMELDUNG" (Bereich Englische Literaturwissenschaft) an der Abstimmung teilnehmen.

  • Für die Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten tragen Sie sich über den Virtuellen Campus (Bereich Bibliothek) ein. Siehe hierzu die Website der TB 4 und der Amerikanistik ("News")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2013 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen zur Ammeldung in FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Like evil, the roots of crime fiction run deep. Sophocles, Poe, Dostoyevsky, Faulkner, Camus, Cela, and Nabokov are a few of the masters of crime narratives. This course will cover American novels from the Depression era to the mid-1960s by writers such as Dashiell Hammett, Dorothy Hughes, Chester Himes, and Jim Thompson, in part with the goal of learning how to write a critical paper.
Empfohlene Literatur:
Required Texts
Red Harvest – Dashiell Hammett Vintage Crime/Black Lizard
In a Lonely Place – Dorothy Hughes Penguin Modern Classics
A Rage in Harlem – Chester Himes Vintage Crime/Black Lizard
Pop. 1280 – Jim Thompson Vintage Crime/ Black Lizard
“The Simple Art of Murder” – Raymond Chandler (on Virtual Campus)



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof