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Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Sozial- und Wirtschaftswissenschaften >>
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Bachelor-/Master-/Diplomstudiengang Politikwissenschaft
Grundstudium/Bachelor
Internationale und europäische Politik
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VS: Vertiefungsseminar internationale und europäische Politik: Policy-Making in der Europäischen Union -
- Dozent/in:
- Heike Klüver
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, Anmeldung: FlexNow 01.09. - 20.10.2014 (Abmeldung bis 27.10.2014) Benotung: Hausarbeit (75 %), Referat (25 %), ECTS: 8
- Termine:
- Di, 14:00 - 16:00, FMA/00.07
- Inhalt:
Gegenstand des Seminars
Der Ausbau des Gemeinsamen Binnenmarktes, die Errichtung der Wirtschafts- und
W¨ahrungsunion, die ¨Ubertragung weitreichender regulativer Kompetenzen auf die europ¨aische
Ebene sowie die sukzessive Erweiterung haben die Europ¨aische Union zu einem bedeutenden
politischen Akteur gemacht. Im Rahmen dieses Vertiefungsseminars werden Sie mit der
Entstehung, dem Aufbau und der Arbeitsweise der Europ¨aischen Union vertraut gemacht.
Nach einer kurzen Einf¨uhrung in die Geschichte der europ¨aischen Integration werden
zun¨achst theoretische Ans¨atze zur Erkl¨arung des Integrationsprozesses diskutiert. Danach
werden die verschiedenen Institutionen und Akteure sowie deren Zusammenspiel im
politischen Entscheidungsprozess detailliert betrachtet. Anschließend wird die Funktionsweise
des politischen Systems anhand von drei Politikfeldern verdeutlicht: der Umweltpolitik,
der Besch¨aftigungspolitik und der Handelspolitik. Schließlich werden wir uns mit aktuellen
Fragestellungen der Europaforschung befassen.
- Empfohlene Literatur:
- Einführende Literatur
Hix, Simon and Bjørn Høyland (2011): The political system of the European Union, 3. Auflage,
Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Leuffen, Dirk, Berthold Rittberger und Frank Schimmelfennig (2013): Differentiated integration:
Explaining variation in the European Union, Basingstoke: Palgrave.
Peterson, John and Michael Shackleton (2012): The Institutions of the European Union 3.
Auflage, Oxford: Oxford University Press.
Wallace, Helen, Mark Pollack and Alasdair Young (2010): Policy-Making in the European
Union, Oxford: Oxford University Press
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S: Seminar zu Themen der internationalen und europäischen Politik: European Integration -
- Dozent/in:
- Ariadna Ripoll Servent
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, ECTS: 6
- Termine:
- Mi, 10:00 - 12:00, F21/03.50
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Eligibility Requirements:
The working language of this course is English. Presentations and coursework must also be completed in English.
In order to have a sufficient basic knowledge about the European Union previous participation in the introductory lecture (Einführungsvorlesung) or an equivalent is recommended.
Regular attendance and knowledge of the required readings will be expected.
To obtain a certificate, participants will have to give a presentation and write a term paper (5000 to 6000 words, including references, footnotes/endnotes, title page and annexes).
Submission of term paper deadline: 6 April 2015.
- Inhalt:
- For anyone living in Europe, it is difficult to ignore the European Union. But it is also difficult to study it effectively and understand it fully as it is, in many ways, unique. Since its foundation the European Union has emerged as the most developed regional association. For much of its existence it has been treated by scholars as an international organisation but as European integration has widened in scope and deepened in terms of competences, it has made much more sense to treat the EU as a political system. This course explores the issues that confront the EU and puts them into the context of its historical and institutional development, offering an understanding of the EU as a political system composed of a wide range of actors – states, institutions, citizens – that play a key role in the construction and development of the Union. To gain a fuller understanding of the development and functioning of the EU, the course revises the historical evolution of European integration and its current system of governance. It then looks at the different theoretical accounts from International Relations and Political Science that have been used to understand the integration process. Finally, the course focuses on policy-making and the key institutions at the core of the EU’s political system.
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S: Seminar zu Themen der internationalen und europäischen Politik: Einführung in internationale Verhandlungen -
- Dozent/in:
- Florian Weiler
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, Anmeldung:FlexNow 01.09. - 20.10.2014 (Abmeldung bis 27.10.2014); Benotung: Seminararbeit (75 %), Referat (25 %); ECTS: 6
- Termine:
- Mo, 14:00 - 16:00, FMA/00.06
- Inhalt:
- Gegenstand des Seminars:
Ziel des Kurses ist es einerseits, Studierende mit den grundlegenden Theorien internationaler
Verhandlungen vertraut zu machen, andererseits diese theoretischen Konzepte am Fallbeispiel
der Europ¨aischen Union zu veranschaulichen und den Kurzteilnehmern so gleichzeitig die
Entscheidungsprozesse in der EU n¨aher zu bringen. Ein spezielles Augenmerk wird dabei
auf die zwischenstaatliche Ebene gelegt, wie sich also Regierungen und deren Vertreter
in internationalen Verhandlungen verhalten und warum, wir werden aber auch die Rolle
einzelner Institutionen wie der Kommission oder der Pr¨asidentschaft in EU Verhandlungen
untersuchen, sowie Verhandlungen einzelner EU-Institutionen untereinander unter die Lupe
nehmen. Im ersten Teil des Kurses werden zu diesem Zweck verschiedene Verhandlungstheorien
behandelt, die im zweiten Teil dann anhand empirischer Fallbeispiele konkretisiert werden.
Wir werden untersuchen, wie endogenen Faktoren (wie etwa Salienz, Verhandlungsgeschick,
Delegationsgr¨oße) aber auch exogene L¨andercharakteristika (wie ¨okonomische Macht) das
Verhalten von Staaten und das Verhandlungsergebnis beeinflussen. Gegen Ende des Kurses
besch¨aftigen wir und auch noch kurz mit den EU-Erweiterungsverhandlungen.
- Empfohlene Literatur:
- Einführende Literatur:
Kremenyuk, V. (Ed.) (2002). International negotiation: Analysis, approaches, issues. San
Francisco: Jossey-Bass San Francisco.
Thomson, R. (2011). Resolving controversy in the European Union: Legislative decision-making
before and after enlargement. Cambridge: Cambridge University Press.
Thomson, R., F. Stokman, C. Achen, and T. K¨onig (Eds.) (2006). The European Union decides.
Cambridge: Cambridge University Press.
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Politische Soziologie
Vergleichende Politikwissenschaft
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V: Einführung in die Vergleichende Politikwissenschaft -
- Dozent/in:
- Heike Klüver
- Angaben:
- Vorlesung, 2 SWS, Anmeldung: FlexNow: 01.10.2014 - 04.01.2015 (Abmeldung bis 04.01.2015)Benotung: Klausur, ECTS: 5
- Termine:
- Mi, 8:00 - 10:00, F21/01.37
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Die Prüfung am 28.01.2015 findet von 8.00 - 10.00 Uhr im Raum 01.57 (Audimax) statt. Bitte finden Sie sich spätestens 30 Minuten vor Prüfungsbeginn dort ein.
Die Prüfung am 18.03.2015 findet von 8.00 - 10.00 Uhr im Raum 01.37 statt. Bitte finden Sie sich spätestens 30 Minuten vor Prüfungsbeginn dort ein.
Zu dieser Veranstaltung findet ein Tutorium statt.
Beginn: 28.10.2014/F21/01.57
- Inhalt:
- Gegenstand der Vorlesung:
Die Vorlesung ist Bestandteil des Basismoduls Vergleichende Politikwissenschaft. Sie richtet
sich vor allem an Studierende ohne politikwissenschaftliche Vorkenntnisse und bietet eine
erste Einf¨uhrung in zentrale Fragestellungen und Forschungsperspektiven der Vergleichenden
Regierungslehre, u.a. Grundlagen des Vergleichs von politischen Systemen; die Klassifikation,
Verteilung, Bedingungen und Folgen demokratischer und nicht-demokratischer Regimetypen;
grundlegende Strukturmerkmale demokratischer Regierungssysteme (Pr¨asidentialismus,
Parlamentarismus, Semipr¨asidentialismus); grundlegende institutionelle Regeln politischer
Repr¨asentation und Willensbildung in liberalen Demokratien (u.a. Wahlsysteme, Parlamente,
Regierungen); die Rolle von Parteien und Interessengruppen als Akteure im Regierungssystem
und Leistungen der Systeme. Obwohl die Vorlesung weitgehend vergleichend und analytisch
orientiert ist, werden zentrale theoretische und analytische Zusammenh¨ange am Beispiel
konkreter politischer Systeme vermittelt
- Empfohlene Literatur:
- Einführende Literatur:
Bernauer, Thomas, Delef Jahn, Patrick Patrick und Stefanie Walter (2013): Einf¨uhrung in die
Politikwissenschaft, 2. Auflage, Baden-Baden: Nomos.
Caramani, Daniele (2013): Comparative Politics, 3. Auflage, Oxford: Oxford University Press
2008.
Clark, William Roberts, Matt Golder and Sona Nadenichek Golder (2013): Principles of
Comparative Politics, 2. Auflage, Los Angeles: Sage.
Jahn, Detlef (2013): Einf¨uhrung in die vergleichende Politikwissenschaft, 2. Auflage, Wiesbaden:
Springer VS.
Lauth, Hans-Joachim (2010): Vergleichende Regierungslehre: Eine Einf¨uhrung, 3. Auflage,
Wiesbaden: VS Verlag f¨ur Sozialwissenschaften.
Hague, Rod and Martin Harrop (2013): Comparative government and politics: An introduction,
9. Auflage, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
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Politische Theorie
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VS (BA): Zwischen Gier und Tugend - Zum Verhältnis von Individual- und Gemeinwohl -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Reinhard Zintl, Carolin Stange
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, ECTS: 8, Zentrum für Interreligiöse Studien
- Termine:
- Einzeltermin am 17.10.2014, 14:00 - 18:00, F21/03.02
Einzeltermin am 18.10.2014, 10:00 - 14:00, F21/03.02
Einzeltermin am 7.11.2014, 14:00 - 18:00, F21/03.02
Einzeltermin am 8.11.2014, 10:00 - 14:00, F21/03.80
Einzeltermin am 28.11.2014, 14:00 - 18:00, F21/03.03
Einzeltermin am 29.11.2014, 10:00 - 14:00, F21/03.03
Einzeltermin am 12.12.2014, 14:00 - 18:00, F21/03.02
Einzeltermin am 13.12.2014, 10:00 - 14:00, F21/03.03
Einzeltermin am 16.1.2015, 14:00 - 18:00, F21/03.03
Einzeltermin am 17.1.2015, 10:00 - 14:00, F21/03.03
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Da es sich um eine Blockveranstaltung handelt, kontaktieren Sie Frau Stange (carolin.stange@uni-bamberg.de) bitte umgehend (noch vor Seminarbeginn) wegen der Vergabe der Referatsthemen.
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Politikfeldanalyse
Tutorien Politikwissenschaft
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Tutorium Einführung in die Vergleichende Politikwissenschaft [Tutorium Einführung in die Vergleichende Politikwissenschaft] -
- Dozent/in:
- Jana Kirsten Vogel
- Angaben:
- Tutorien
- Termine:
- Di, 18:00 - 20:00, FG1/00.08
Einzeltermin am 28.10.2014, Einzeltermin am 18.11.2014, 18:00 - 20:00, F21/01.57
Einzeltermin am 7.1.2015, 18:00 - 20:00, FG1/00.08
ab 28.10.2014
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Zeit: Dienstags, 18-20 Uhr (c.t.), wöchentlich
Beginn: 28. Oktober 2014
Raum: FG1/00.08, außer 28.10. und 18.11. (hier: F21/01.57) Leitung: Jana Vogel
(jana-kirsten.vogel@stud.uni-bamberg.de)
- Inhalt:
- Inhalt:
Das Tutorium wird als begleitende Veranstaltung zur Vorlesung „Einführung in die Vergleichende Politikwissenschaft“ angeboten. Es soll vertiefend die Inhalte und Kernfragen der Veranstaltung
besprechen und den Studierenden die Möglichkeit zu Fragen geben. Zur Vorbereitung auf die Klausur am Ende des Semesters werden zudem einige Beispielaufgaben bearbeitet.
Eine zusätzliche Anmeldung über FlexNow ist nicht nötig.
Programm:
Termin Thema
28.10.2014 Wissenschaftliche Grundlagen,
Forschungsdesigns in der
Vergleichenden Politikwissenschaft
04.11.2014 Demokratische und autoritäre Regime
11.11.2014 Parlamentarische, präsidentielle und
semi-präsidentielle Systeme
18.11.2014 Parlamente und legislative Institutionen
25.11.2014 Regierung und Bürokratie
02.12.2014 Regierungsbildung in parlamentarischen Systemen
09.12.2014 Wahlsystem und Wählerverhalten
16.12.2014 Parteien und Parteiensysteme
07.01.2014 Ersatztermin für den 06.01.–Politische Repräsentation
13.01.2015 Organisierte Demokratie: Interessengruppen
20.01.2015 Föderalismus und Vetospieler
27.01.2015 Regieren im europäischen Mehrebenensystem
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Hauptstudium/Master
Internationale und europäische Politik
Politische Soziologie
Vergleichende Politikwissenschaft
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HS: MA/SM: Analyse politischer Institutionen: Applied Regression Analysis -
- Dozent/in:
- Florian Weiler
- Angaben:
- Hauptseminar, 2 SWS
- Termine:
- Mo, 10:00 - 12:00, RZ/00.05
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Type: BAGSS-Seminar and MA Seminar (Hauptseminar Analyse politischer Institutionen)
Time and venue: Monday, 10 - 12 am, room RZ/00.05 (Starting 06.10.2014)
Registration: Flex Now, 01.09. - 20.10.2014 (Deregistration until 27.10.2014)
Grading: Term paper (50%), 3 problem sets (50%)
Prerequisite: Knowledge of introductory statistics
ECTS: 8
- Inhalt:
- Course Description:
This course is designed for students interested in statistical analysis who already possess some
basic knowledge about statistics and, if possible, regression analysis. In the first part of the
course we will discuss the basics of statistical modeling, i.e. what is a model, how does it
relate to the data generating process, and which are the elements needed in each statistical
model. After this short theoretical part, we will cover the classical linear regression model, the
assumptions we make when running such a model, and how violations of these assumptions can
be detected and fixed. Next we will discuss maximum likelihood estimation and then apply this
technique to binary and categorical dependent variables (logit, probit, count models, etc.). In
all these parts of the course we will discuss how to improve the basic models. The focus of the
course in not on mathematics, but to give students an intuition of how the different modeling
techniques actually work. In addition, the course will be very hands-on and application-oriented.
Thus, at the end of the course participants should be able to apply the covered material to
their own research. In addition, students should learn how to graphically present the results of
the models for professional publications.
- Empfohlene Literatur:
- Introductory Readings
Wooldridge, Jeffrey M. (2002). Introductory Econometrics. A Modern Approach. Mason, OH:
Cengate Learning.
Fox, John (2008). Applied Regression Analysis. Los Angeles, London: Sage.
Fox, John and Sanford Weisberg(2011). An R Companion to Applied Regression. Los Angeles,
London: Sage.
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MA/SM: Introduction to R [MA/SM Introduction to R] -
- Dozent/in:
- Florian Weiler
- Angaben:
- Vorlesung
- Termine:
- Blockveranstaltung, 16.3.2015 9:00 - 19.3.2015 18:00, RZ/01.03
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Time and date: Monday, 30 March - Thursday, 2 April, 9am-16:00pm
Venue: Room RZ/01.03
Registration: Please register by sending a mail to Marc Scheibner
(marc.scheibner@uni-bamberg.de).
Requirements: Doctoral students admitted to the Bamberg Graduate School of Social
Sciences (BAGSS); MA in Political Science or equivalent qualification for visiting students
- Inhalt:
- Course Description:
This workshop introduces students to many of the most commonly used features of R, an
open source program for statistical computation. R provides the user with a wide variety of
pre-programmed modeling and graphing techniques. But R is also a powerful programming
language and allows users to adjust existing functions to their needs, and to write their own
functions. This workshop intends to introduce students first to the R language, R s object
oriented approach to statistical modeling, and the basics of writing functions, and second to
the most commonly used pre-proprammed statistical techniques.
The Introduction to R lectures in the morning will be accompanied by lab sessions in the
afternoon to provide students with a hands-on experience of the techniques covered in class.
The lab is structured to be relatively unguided, providing participants the opportunity to begin
digging into the R computing environment at their own pace. During each lab session I will
hand out exercises to be completed independently, or in collaboration with other students. I will
be at hand to answer questions and help with the almost inevitable coding problems beginners
of R are usually faced with. At the end of the course students should be able to work with R
independently.
- Empfohlene Literatur:
- Introductory Readings:
Zuur, Alain, Elena Ieno, and Erik Meesters (2009). A Beginner s Guide to R. Springer.
Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer.
Fox, John, and Sanford Weisberg (2011). An R Companion to Applied Regression. 2nd edition,
Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.
Muenchen, Robert A., and Joseph M. Hilbe (2010). R for Stata Users. Dordrecht, Heidelberg,
London, New York: Springer.
King, Garry, Kosuke Imai, and Olivia Lau (2008). Zelig: Everyone s Statistical Software.
http://http://projects.iq.harvard.edu/zelig.
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S: MA/SM Qualitative Methods of Comparative Social Inquiry -
- Dozent/in:
- Ariadna Ripoll Servent
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS, ECTS: 8, BAGSS PhD Kurs und MA Hauptseminar der Vergleichenden Politikwissenschaft
- Termine:
- Di, 14:00 - 16:00, FG1/00.06
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- BAGSS PhD Kurs und MA Hauptseminar der Vergleichenden Politikwissenschaft
Eligibility Requirements:
The working language of this course is English. All coursework must be completed in English.
Regular attendance and knowledge of the required readings will be expected.
MA students:
To obtain a certificate, participants will have to give a presentation and a term paper (5000 to 6000 words – including title page, text, footnotes/endnotes, references, bibliography, annexes, etc.).
Please note: The number of participants is limited. Student registration via FlexNow! is required.
Submission of term paper deadline: 6 April 2015.
- Inhalt:
- This seminar-based course offers a broad introduction to the field of qualitative methods from a comparative perspective and beyond. It aims to situate the use of qualitative methods in different research traditions with the aim to uncover their advantages and limitations. The course is divided in four parts: the first part investigates the meaning of qualitative methods and its links with particular ways to investigate and understand the social world; the second part concentrates on various methods to gather qualitative data; the third (and main part) looks at how primary and secondary qualitative data can be used and analysed. It discusses the importance of theory, causality and how they are linked to the way we interpret and present our data. The final part of the course deals with the assessment of qualitative data and methods – discussing the standards of validity, reliability and generalisability as well as broader questions of ethics in social science research
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Politische Theorie
Politikfeldanalyse
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HS: Ausgewählte Politikfelder: Internal security policies -
- Dozent/in:
- Ariadna Ripoll Servent
- Angaben:
- Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8
- Termine:
- Mo, 14:00 - 16:00, FMA/00.07
Einzeltermin am 15.12.2014, 16:00 - 18:00, FMA/00.07
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Eligibility Requirements:
The working language of this course is English. Presentations and coursework must also be completed in English.
Regular attendance and knowledge of the required readings will be expected.
To obtain a certificate, participants will have to prepare a topic for discussion during the seminar and write a term paper.
Please note: The number of participants is limited. Student registration via FlexNow! is required.
A detailed syllabus with required and further readings will be made available at the latest in the first session of the seminar and will be available on the Virtual Campus webpage of this course.
- Inhalt:
- How can human rights and civil liberties be reconciled with tighter borders and the exclusion of migrants? This course deals with the growing tension between the liberal ideals of most (Western) countries and the increasing emphasis on security and exclusion. It looks at national and international political developments in order to understand the shifting nature of internal security policies since the end of the Second World War. The course aims to critically challenge our understandings of borders, asylum, migration and how they fit into the classical image of a sovereign state. Can security and liberty be reconciled or are they two faces of the same coin? It therefore deals with key issues of state-making: sovereignty, borders, citizenship, inclusion and exclusion, and how these debates are uploaded to international level. The variety of questions and levels of analysis that are raised when investigating these issues requires a careful consideration of the best theoretical and methodological approach to find accurate answers. This course aims to help students find solutions to these questions and engage in a more critical appraisal of internal security policies.
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Seminare für Examenskandidaten
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S: Seminar für Examenskandidaten (MA) -
- Dozent/in:
- Heike Klüver
- Angaben:
- Seminar/Oberseminar, 1 SWS, Anmeldung: Per Email an: sekretariat.emppol@uni-bamberg.de
- Termine:
- Mi, 18:00 - 20:00, FMA/00.07
14-täg.
- Inhalt:
- Gegenstand des Veranstaltung
Diese Veranstaltung richtet sich an alle Studierende, die beabsichtigen, im Laufe dieses
Semesters eine Bachelor-, Master- oder Diplomarbeit bei Prof. Dr. Heike Klüver in den
Bereichen Vergleichende Politikwissenschaft oder Internationale und europ¨aische Politik zu
schreiben. Dieses Oberseminar dient zur Unterst¨utzung der Studierenden beim Verfassen
ihrer Examensarbeiten. Im Rahmen dieses Oberseminars stellen die Studierenden ihre
Forschungsprojekte vor und es findet eine intensive Diskussion der Forschungsfrage,
der theoretischen Herangehensweise, des Forschungsdesigns sowie der Datenanalyse und
Interpretation der Ergebnisse statt.
- Empfohlene Literatur:
- Einführende Literatur:
Behnke, Joachim, Thomas Gschwend, Delia Schindler und Kai-Uwe Schnapp (2007): Methoden
der Politikwissenschaft: Neuere qualitative und quantitative Analyseverfahren, Baden-Baden:
Nomos.
Diekmann, Andreas (2007): Empirische Sozialforschung: Grundlagen, Methoden,
Anwendungen, Hamburg: Rohwolt.
De Vaus, David (2001): Research Design in Social Research, London: Sage.
Gerring, John (2009): Case study research: Principles and practices, Cambridge: Cambridge
University Press.
Gschwend, Thomas (2011) (Hrsg.): Research design in political science: How to practice what
they preach, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
King, Gary, Robert O. Keohane and Sidney Verba (1994): Designing social inquiry: Scientific
inference in qualitative research, Princeton: Princeton University Press.
Pl¨umper, Thomas (2012): Effizient schreiben. Leitfaden zum Verfassen von
Qualifizierungsarbeiten und wissenschaftlichen Texten, M¨unchen: Oldenbourg.
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UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
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