UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Englische und Amerikanische Literaturwissenschaft >>

Proseminare (Aufbaumodule)

 

"Who is Sarah?" An Introduction to Postmodernist Fiction

Dozent/in:
Susan Brähler
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mo, 10:00 - 12:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft: Hauptfach, großes Nebenfach und kleines Nebenfach möglich; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft (Studienbeginn ab WS 2014/15)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an susan.braehler@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
“It is a cliché by now to say that we live in a postmodern world, and indeed ‘postmodern’ has become one of the most used, and abused, words in the language. Yet it is striking that few people can say with any sense of assurance what that term ‘postmodern’ actually means or involves.” Thus read the – admittedly not so encouraging – opening lines of the Preface to The Routledge Companion to Postmodernism (2005). The aim of this seminar on postmodernist fiction is to give you a differentiated introduction to such fuzzy concepts like ‘postmodernism,’ ‘postmodernity,’ ‘poststructuralism’ and ‘postmodern narrative theory’ and, of course, to help you appreciate postmodernist fiction (even more!).

Postmodernism is the dominant mode of literature in the second half of the 20th century. In the course of the semester, we will find out how postmodernist fiction of the last decades has been critical of any universalizing theories (Lyotard’s ‘metanarratives’) and has put into question preconceived notions of identity and culture, time and history, gender, ethnicity and narrative voice. We will be particularly interested in how postmodernist texts both “use and abuse, install and then destabilize convention” (Hutcheon).

Students will be provided with an introduction to Jacques Derrida’s, Michel Foucault’s, Jean-Francois Lyotard’s, Jean Baudrillard’s and Zygmunt Bauman’s postmodern thinking before we move on to analyse four canonical postmodernist novels. The French Lieutenant’s Woman (John Fowles) and The Remains of the Day (Kazuo Ishiguro) will be read as ‘historiographic metafiction’ (Hutcheon), i. e. as novels with a self-reflexive – and therefore suspicious – emphasis on the processes of narrating and writing history. We will see how Jeanette Winterson’s Oranges Are Not the Only Fruit complicates the genre of autobiography and employs postmodernist strategies for feminist ends. Julian Barnes’s England, England will interest us for the way it constructs both Englishness, i. e. national identity, and individual identities. The four novels will be complemented with short fiction by David Lodge, Ian McEwan, Angela Carter and Salman Rushdie.
Empfohlene Literatur:
John Fowles: The French Lieutenant's Woman (1969)
Jeanette Winterson: Oranges Are Not the Only Fruit (1985)
Kazuo Ishiguro: The Remains of the Day (1989)
Julian Barnes: England, England (1998)

Please read at least The French Lieutenant's Woman and Oranges Are Not the Only Fruit during the semester break.
The texts of Angela Carter's, Ian McEwan's, David Lodge's and Salman Rushdie's short stories will be made available in class.

 

Elizabethan Drama beyond Shakespeare

Dozent/in:
Kerstin-Anja Münderlein
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, MG1/02.06
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Ergänzungsmodul Literaturwissenschaft: Hauptfach, großes Nebenfach und kleines Nebenfach möglich; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft (Studienbeginn ab WS 2014/15)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an kerstin-anja.muenderlein@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
When studying English theatre and drama during the reign of Queen Elizabeth I the overwhelming majority of students immediately thinks of one name: William Shakespeare. Unfortunately, it is often forgotten that there were also many other very popular and renown playwrights besides Shakespeare whose plays are worthwhile studying. Names such as Christopher Marlowe and Ben Jonson might sound familiar to us, but still they are not as intensely studied at university as the Bard.
This course, thus, aims at introducing and studying several Elizabethan playwrights and analysing their works in detail. We will focus on five playwrights, namely Ben Jonson, Thomas Kyd, John Lyly, Christopher Marlowe, and John Marston and the plays we examine range from Revenge Tragedy to Comedy. Moreover, we will explore Elizabethan life and worldview, study drama theory and have a look at the development of Elizabethan theatre. Since this course might be useful for those students doing Staatsexamen, there is room for guests and everybody interested in Renaissance theatre is very welcome. To be a guest listener, please e-mail me so that you will get the necessary information on the course.
Empfohlene Literatur:
Obligatory reading
Please make sure you have read all of the plays before the seminar starts and bring along an annotated copy of the following works:

Jonson, Ben. Every man in His Humour.
Kyd, Thomas. The Spanish Tragedy.
Lyly, John. Endymion.
Marlowe, Christopher. Tamburlaine I.
Marston, John. The Malcontent.

Additional material will be uploaded on the VC

 

Magical Realism

Dozent/in:
Md Abu Shahid Abdullah
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Studium Generale
Termine:
Mi, 16:00 - 18:00, MG2/01.02
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

16. Februar 2015 (9 Uhr) bis 12. April 2015 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an susan.braehler@uni-bamberg.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an susan.braehler@uni-bamberg.de und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
The term magical realism has been used by writers from all over the world either as a literary device or a genre of fiction. Although there is a misconceived assumption that magical realism is specifically Latin American, yet the recognition of Latin American magical realism has pushed the quick adoption of this form of writing across the globe. Magical realism is a very effective device for writers who want to write from the perspective of the oppressed and the marginalized, for example, post colonial people, black slaves, women in patriarchal society, and so on. We should also keep in mind that magical realism has an outstanding ability to speak the unspeakable and to deal with trauma, which is extremely difficult and to some extent impossible to do through realist technique.

In the seminar, we will go through four texts and see how these writers have used magical realism to deal with different themes and to serve different purposes. In Midnight’s Children (1981), Salman Rushdie has employed magical realism to reinterpret the official version of the history of Indian sub-continent, and to let the people speak and convey their own version of history. In Nights at the Circus (1984), we will explore how magical realism has enabled Angela Carter to address pertinent social issues and to portray new women with a new way of thinking about patriarchal society, marriage and social hierarchy. Toni Morrison in her Beloved (1987), has used magical realism to deal with the dehumanizing consequences of slavery where she desires to recover a history that has been destroyed by forced silence and deliberate forgetfulness. Last but not least, magical realism in Everything is Illuminated (2002) by Jonathan Safran Foer addresses the violent and traumatic events (The Holocaust) of the life of the author’s grandfather where the tragic nature of these events implies an associated sense of loss, longing and mourning on the part of the characters.

Depending on our time, we will also have a look at the magical realist work of Gabriel García Márquez (Colombia), Isabel Allende (Chile), Laura Esquivel (Mexico), Günter Grass (Germany), and Anna Castillo (America).

Participants are expected to have access to a copy of Midnight’s Children, Nights at the Circus, Beloved, and Everything is Illuminated. Participants are expected to actively engage in discussions, to practice their presentation and moderation skills in preparing a short presentation and an ensuing discussion and are required to write a term paper of 3.000 to 4.000 words.
Empfohlene Literatur:
Salman Rushdie: Midnight’s Children (1981)
Angela Carter: Nights at the Circus (1984)
Toni Morrison: Beloved (1987)
Jonathan Safran Foer: Everything is Illuminated (2002)

 

"Hijab Scenes": Exploring Contemporary Arab American Literature

Dozent/in:
Mareike Spychala
Angaben:
Blockseminar, 2 SWS, ECTS: 6
Termine:
Einzeltermin am 24.4.2015, 12:00 - 18:30, U5/01.17
Einzeltermin am 25.4.2015, 9:00 - 15:30, U5/01.17
Einzeltermin am 8.5.2015, 12:00 - 18:30, U5/01.17
Einzeltermin am 9.5.2015, 9:00 - 15:30, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • Anmeldung zur Lehrveranstaltung: 4.2.-13.4.2015
  • Austragen von Lehrveranstaltung: 4.2.-18.7.2015

  • Anmeldung zur Prüfung: 29.6.-12.7.2015
  • Abmeldung von Prüfung: 29.6.-6.9.2015

  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to judith.rauscher(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
For a long time, Arab Americans have been labeled the “invisible minority,” considered as ‘White’ in the national census, but as ‘Other’ by many of their fellow citizens. In the aftermath of 9/11, however, Arab Americans became hyper-visible and consequently had to put up with new challenges.

In this course, we will discuss contemporary Arab American writing and the various issues it confronts. Among these are not only the immigrant’s struggle to arrive and adapt to the United States, but also gender relations, stereotyping and racism, politics, and, after 9/11, terrorism and the anti-Arab backlash it has triggered. Reading and analyzing the texts selected for this course will give us a chance to explore the issues that currently matter to the Arab American community. It will also allow us to gain new insights regarding the wider social and political changes in the U.S. portrayed in novels and short stories by Arab American writers with diverse ethnic, cultural, and religious backgrounds.

The authors’ literary engagement with American society and its discontents will be supplemented by selected secondary readings. Through these secondary texts, we will deepen our understanding of the primary works, for example by exploring the history of Arab American immigration to the U.S. or by engaging with the arguments of different scholarly analyses of the literary texts.
Empfohlene Literatur:
All reading material will be available in the Semesterapparat of the library well ahead of class. Students are, however, encouraged to buy the paperback editions of the relevant books, and are required to read all the relevant material well before class so they can contribute to the discussion, especially since this course is a Blockseminar.

Required Reading:
Mohja Khaf, The Girl in the Tangerine Scarf (2006)
Laila Halaby, West of the Jordan (2003)
Short Stories from: Susan Muaddi Darraj, The Inheritance of Exile: Stories from South Philly (2007) and Joseph Geha, Through And Through: Toledo Stories (2009)

 

HIV and AIDS in American Literature and Culture (PS Lit)

Dozent/in:
Theresa Roth
Angaben:
Blockseminar, 2 SWS, ECTS: 6
Termine:
Einzeltermin am 17.4.2015, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 18.4.2015, 9:00 - 16:00, U5/01.17
Einzeltermin am 10.7.2015, 10:00 - 16:30, U5/01.22
Einzeltermin am 18.7.2015, 9:00 - 15:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • Anmeldung zur Lehrveranstaltung: 4.2. - 13.4.2015
  • Austragen von Lehrveranstaltung: 4.2. - 18.7.2015

  • Anmeldung zur Prüfung: 29.6. - 12.7.2015
  • Abmeldung von Prüfung: 29.6. - 6.9.2015

  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to judith.rauscher(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
The 1980s mark the beginning of a HIV and AIDS crisis that the world is still struggling with today. In the US, this crisis has, from very early on, been discussed not only in medical and sociopolitical discourses but in literary texts as well. These literary approaches to HIV and AIDS are surprisingly diverse in form and content, and talk about living with and dying from the disease, about mourning dying friends and lovers, and about healing aspects for a disease that cannot be overcome.

In this seminar we will discuss various HIV and AIDS texts, including autobiographies, novels, short stories, poems, plays, and movies. We will look at the development of the stories these texts have told over the past three decades, and at the changing roles that race, gender and region play in their different approaches to the disease.

Students are expected to give a short presentation on a text from the reading list and participate actively in the course. Since this is a block seminar, presentations will only take place in the second part of the seminar and should be concise, to the point, and no longer that 10 minutes.

Material needed for the seminar will be provided well ahead of class in the Virtual Campus. You are welcome to bring in materials from outside of class (newspaper articles, handouts etc.), and you can also plan classroom activities for your presentation.
Empfohlene Literatur:
Required Reading:
Tony Kushner. A Gay Fantasia on National Themes. Part One: Millennium Approaches; Part Two: Perestroika. New York: Theatre Communications, 1995.
Larry Kramer. The Normal Heart. New York: Samuel French, 2011.
Paul Monette. Borrowed Time. An AIDS Memoir. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1988.
Pearl Cleage. What Looks Like Crazy on an Ordinary Day.New York: HarperCollins, 2002.
Jessica Verdi. My Life After Now. Naperville: Sourcebooks Fire, 2013.
Plus additional Short Stories and poems

 

One-Gender Worlds: Gender and Sexuality in American Science Fiction

Dozent/in:
Judith Rauscher
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Do, 12:15 - 13:45, U2/01.36
Einzeltermin am 11.5.2015, Einzeltermin am 1.6.2015, 18:00 - 19:30, U11/00.24
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung (über FlexNow)/ Enrollment:
  • Anmeldung zur Lehrveranstaltung: 4.2. - 13.4.2015
  • Austragen von Lehrveranstaltung: 4.2. - 18.7.2015

  • Anmeldung zur Prüfung: 29.6. - 12.7.2015
  • Abmeldung von Prüfung: 29.6. - 6.9.2015

  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to judith.rauscher(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
In the introduction of her award-winning science fiction classic The Left Hand of Darkness (1969) Ursula Le Guin writes:

Science fiction is metaphor. What sets it apart from older forms of fiction seems to be its use of new metaphors […]. Space travel is one of these; so is an alternative society, an alternative biology; the future is another.

This course will explore the ‘new metaphors’ of American science fiction focusing on texts that deal with a particular kind of ‘alternative society’: the one-gender world. Reaching back at least to the 19th century, American authors have experimented with the idea of all-male, all-female, or fully androgynous societies. Reacting to and acting in different social and historical contexts such as the westward expansion, the early feminist movement, the rise of socialism in the US, the feminist and gay movement of the 1950s and 60s, the cold war, and the more radical (lesbian) feminist movement of the 70s and 80s, sci-fi short stories and novels have examined the personal and political dimensions of gender relations as well as questions of gender identity and sexuality.

Starting with two late 19th-century utopian stories and one early 20thcentury speculative fiction novel, we will think about how these precursors to modern American science fiction imagined one-gender societies in the US and elsewhere in order to critique the gender politics of their own time. During the second part of the course, we will read science fiction from the 1960s to the 1980s. We will explore how these texts look to the future or other planets to investigate questions of gender and sexuality in the context of scientific progress and technological development. We will also discuss how these texts often link gender and sexuality to issues of war, colonization, spirituality, and environmental concerns.
Empfohlene Literatur:
Required Reading:
Part I: The Precursors


  • Lillie Devereux Blake’s “The Divided Republic: An Allegory of the Future,” 1885
  • Jack London’s “The Strange Experience of a Misogynist,” 1897
  • Charlotte Perkins Gilman’s Herland, 1915


Part II: One-Gender Worlds in American Science Fiction

  • Theodore Sturgeon: Venus plus X (1960)
  • Cordwainer Smith “The Crime and the Glory of Commander Suzdal” (1964)
  • Ursula Le Guin: The Left Hand of Darkness (1969), excerpts
  • James Tiptree, Jr. (aka Alice Sheldon): “Houston, Houston, Do You Read?” (1976)
  • Joanna Russ: The Female Man (1975)
  • Joan Slonczewski: A Door into Ocean (1986), excerpts


Please note:
  • The first full-length book discussed will be Charlotte Perkins Gilman’s 1915 novel Herland. Please get the book during the break
and make sure to have read it for the second session.
  • In order to compensate for the sessions that cannot take place due to holidays, the class will meet for two sessions on Mondays: May 11,
and June 1, from 6 p.m. to 7.30 p.m. respectively (room U11/00.24).

 

“Jetzt ist die Zeit und Stunde da, wir reisen nach Amerika!” German Immigrants in US-American and Canadian Literature and Culture (PS Lit)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, ECTS: 6, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Di, 12:15 - 13:45, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
3. Anmeldung/Abmeldung (über FlexNow):
  • Anmeldung zur Lehrveranstaltung: 4.2. - 13.4.2015
  • Austragen von Lehrveranstaltung: 4.2. - 18.7.2015

  • Anmeldung zur Prüfung: 29.6. - 12.7.2015
  • Abmeldung von Prüfung: 29.6. - 6.9.2015

  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This interdisciplinary course has been designed especially for North-American exchange students and German students, inviting them to study each other’s cultures together. Readings and classroom discussions will be both in English and German.

“The achievements and contributions of German-Americans have had a profound effect on making the United States the country it is today. Famous for their practical skills, thrift, hard work, interest in the arts, and enjoyment of good living they have left their mark indelibly on American culture and life. [M]any […] have played a special part in creating the German-American legacy.” (Website of the U.S. Embassy in Germany)

Parts of this cultural legacy are literary texts published by and about German immigrants in the US and Canada. In this class we will analyze representations of transatlantic ties between Germany and North-America from the beginning of the 19th century until today. How did moving to America or Canada affect the identity of German emigrants? How did their new home transform their ideas and ideals? How, in turn, were the US and Canada affected by the large numbers of immigrants originating from German speaking countries? And how has this German mass migration shaped the image of the US and Canada? What role has literature played in this transatlantic exchange?

Our readings will include several novels, as well as short stories, poems, newspaper articles, photographs, and songs. This will be a very reading-intensive class, so students are asked to read three texts in advance, meaning: before class starts in April. The novels will form the background for most of our discussions, but additional reading will be required during the semester.

Note: Make sure that you order your copy of the novels (e-book or printed) well in advance –preferably before the beginning of the term! It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. Your input will be welcome!

Required Reading – before the beginning of the term:
Johannes Gillhoff, Jürnjakob Swehn der Amerikafahrer (1917)
Marj Gurasich, Letters to Oma: A Young German Girl's Account of Her First Year in Texas (1989)
Louise Erdrich, The Master Butcher’s Singing Club (2003)

Required Reading – during the term:
Jane Urquhart, The Stone Carvers (2001)
Suzette Mayr, The Widows (1998)



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof