UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Britische und Amerikanische Kultur >>

Aufbaumodul, Seminare und Übungen

 

Contemporary Canadian Literature and Culture (PS Kult)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Proseminar, ECTS: 5, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale
Termine:
Di, 12:00 - 14:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Studienbeginn ab WS 14/15): Ergänzungsmodul Kulturwissenschaft Seminar + Übung (je nach Belegung 7, 5, oder 4 ECTS)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung (ab WS 2012/13): Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Cultural Studies (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Kulturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Cultural Studies (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Kulturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Cultural Studies

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 20 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
Similar to, but also strikingly different from its Southern neighbor, Canada is a nation of cultural pluralism and literary diversity with a bilingual administration and a multiethnic population. In this class we will discuss texts from the second half of the twentieth century in order to gain a deeper understanding of Canada’s literature and culture. For this purpose, we will consult material from different fields of every-day life in Canada today: politics, arts, lifestyle magazines, movies, music, and sports. Our primary reading will consist of four novels (see below) and we will also attend the public readings by the authors of the two first texts on our reading list. Additionally, we will then meet the writers again for a workshop in class!

Note: This will be a very reading-intensive class, so students are asked to read two texts in advance, meaning: before class starts in October. The novels will form the background for most of our discussions, but additional reading will be provided during the semester.
Empfohlene Literatur:
Note: Make sure that you order your copy of the novels (e-book or printed) well in advance – preferably before the beginning of the term! It is important for participants to do the assigned reading, attend class regularly and contribute to class discussions. Your input will be welcome!

Required Reading – BEFORE the beginning of the term:
Madeleine Thien, Dogs at the Perimeter (2011)
Mariko and Jillian Tamaki, This One Summer (2014)

Required Reading – during the term:
Leonard Cohen, Beautiful Losers (1966)
Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale (1985)
Selected readings from Alice Munro, The View from Castle Rock (2006)

 

Migrants or Natives? Temporary, First, and Second Generation Migrants in the United States and the United Kingdom (PS Kult)

Dozent/in:
Henriette Seeliger
Angaben:
Proseminar, ECTS: 6
Termine:
Einzeltermin am 20.10.2015, Einzeltermin am 10.11.2015, Einzeltermin am 17.11.2015, Einzeltermin am 8.12.2015, Einzeltermin am 15.12.2015, Einzeltermin am 12.1.2016, Einzeltermin am 19.1.2016, 16:15 - 19:30, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung (ab WS 2012/13): Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 20 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
In 2006, the making of Monica Ali s novel Brick Lane into a film caused the first major political uproar in the United Kingdom since the publication of Salman Rushdie s Satanic Verses in 1989. The controversy about its representation of London s Bangladeshi immigrant community, and the question whether Ali, daughter of an English mother and a Bangladeshi immigrant who had never experienced hardship in her life, was 'qualified' to describe the situation of Bangladeshi women in Brick Lane, parted the literary nation and brought no less a critic than Rushdie himself on the stage in her defense.

Discussing Brick Lane along with Arundhati Roy s The God of Small Things and Bharati Mukherjee s Jasmine, as well as works by Zadie Smith and Jhumpa Lahiri, in this seminar we will explore the effects of colonialism and migration on colonial subjects and their children, who often leave for the country of the colonizer. While some of them return, others stay to start families and build new lives. We will discuss how South Asian and Caribbean immigrants to the United Kingdom and the United States experience and deal with the process of migration; how they relate to concepts such as home, family, and nation; and how they define and express their identities. Comparing the experiences of first and second generation migrants we will try to figure out whether and how these differ from one generation to the next, and whether there are any differences between their experiences in the country of the former colonizer, Britain, or the more neutral America.
Empfohlene Literatur:
Arundhati Roy, The God of Small Things
Bharati Mukherjee, Jasmine
Jhumpa Lahiri, The Namesake

 

Queer/Denker_innen: LGBTQ Issues in German and American Literature and Culture (PS Kult)

Dozent/in:
Judith Rauscher
Angaben:
Proseminar, ECTS: 5
Termine:
Do, 12:00 - 14:00, U2/01.36
Einzeltermin am 2.12.2015, Einzeltermin am 20.1.2016, 20:00 - 22:00, U2/01.36
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (Studienbeginn ab WS 14/15): Ergänzungsmodul Kulturwissenschaft Seminar + Übung (je nach Belegung 7, 5, oder 4 ECTS)
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung (ab WS 2012/13): Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY: Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur 5 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (5 minutes)
  • short written assignment (2 pages)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 20 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This interdisciplinary course has been designed especially for North-American exchange students and German students, inviting them to study each other s cultures together. Readings and classroom discussion will be both in English and German.

Possibility is not a luxury; it is as crucial as bread. Judith Butler, Undoing Gender (2004)

During the 1970s scholars of literary and cultural studies in the U.S. as well as Germany first began to examine the lives, works and representations of individuals identifying as/identified as lesbian, gay, bisexual, transgender or queer, building the foundations of the multifaceted academic field today known as LGBTQ or Queer Studies. This German-American seminar will set out to explore some of the major questions and issues raised by queer theory and the LGBTQ arts in the United States and Germany. While the theoretical focus of the course will lie on U.S. American critical writings from the 1980s onward, the list of primary texts will span the 20th and the 21st century, contain both American and German works, and include literary texts, comics, film, photography as well as painting.
Empfohlene Literatur:
Primary Readings:
  • Thomas Mann: Der Tod in Venedig (1913)
  • Richard Bruce Nugent: Smoke, Lilies and Jade (1926)
  • Selected Poems by Alan Ginsberg, Frank O'Hara, Adrienne Rich, Audre Lorde
  • Verena Stefan: Häutungen (1975)
  • Alison Bechdel: Fun Home A Family Tragicomic (2006)

Films
  • Oswald/Hirschfeld: Anders als die Anderen (1919)
  • Sagan/Winsloe: Mädchen in Uniform (1931)
  • Duncan Tucker: Transamerica (2005)
  • Sarah Judith Mettke: Transpapa (2012)

 

PS Scotland in the 18th and 19th Centuries and Its Portrayal in Scottish Literature

Dozent/in:
Mario Ebest
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6
Termine:
Fr, 10:00 - 12:00, MG2/01.02
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
BA Anglistik/Amerikanistik:
Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur (6 ECTS); Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)

Lehramt neu GY:
Aufbaumodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur (5 ECTS); Zugangsvoraussetzung: Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft

Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch):
Wahlpflichtmodul Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar (5 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (6 ECTS)

Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (30 minutes)
  • term paper in English, 3.000-4.000 words

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
September 21 until October 16, 2015
via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.
Inhalt:
The prime target of this class is to explore the cultural history of Scotland, utilising relevant pieces of Scottish literature which offer their own literary-historiographical perspective towards historical events taking place in the Scottish Highlands and Lowlands during the 18th and 19th centuries. To this end, we will e. g. be looking into excerpts of novels such as Sir Walter Scott s Rob Roy (1817), James Hogg s Private Memoirs and Confessions of a Justified Sinner (1824) and Neil Miller Gunn s Butcher s Broom (1934) as well as Sorley MacLean s famous Clearances poem Hallaig (1954). These works circle around fundamental Scottish topics such as Jacobitism, the Highland Clearances, the Improvements, Highlandism and the controversial role of Calvinism. Consequently, we will be dealing with these phenomena in more depth in this class.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof