UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Lehrveranstaltungen einzelner Einrichtungen

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Britische und Amerikanische Kultur >>

Vorlesungen und Übungen

 

“Violent Delights Have Violent Endings”: Artificial Intelligence and Humanity

Dozent/in:
Lisa Schädlich
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2, Studium Generale
Termine:
Mi, 10:15 - 11:45, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module Allocation:

all modules including an obligatory/optional reading tutorial (Übung) for literature and culture in
LA GS/HS/MS/RS/GY
BA Anglistik/Amerikanistik
MA English and American Studies
MA WiPäd
Erweiterungsbereich English and American Studies

2. (De)Registration:

in FlexNow! (except for guest auditors): 08.03.2018 (10:00) - 08.06.2018 (23:59)
guest auditors: please contact lecturer
Inhalt:
When HBO decided in 2015 to turn Michael Crichton’s Westworld into a television series with Jonathan Nolan and Lisa Joy as producers and writers, AI was by no means a groundbreaking or new concept. Rather, the series took the premise of Crichton’s screenplay from 1973 and turned it upside down. What if we as humans actually root for the very thing that wants to kill us? Sam Harris, neuroscientist and philosopher, argues that it’s simply enjoyable to think about, getting killed by an AI; that “death by sci-fi is fun”. The last decades have seen a rise in narratives that focus on the relationship between humans and AIs but even though a high number of those narratives feature AI as a menace, movies like Spike Jonze’s Her or Disney’s Big Hero 6 reveal a different side to what Harris calls “humanity’s biggest threat.”
In this class, we will analyse how AI is portrayed in literature, movies and TV series and observe how humanity constructs itself and the corresponding AI.
Empfohlene Literatur:
Obligatory Reading:
Isaac Asimov – various short stories from his Robot series
Philip K. Dick – Do Androids Dream of Electric Sheep? (1968)
David Foster Wallace – “E Unibus Pluram” (1990)

Obligatory Watching:
Michael Crichton – Westworld (1973)
Ridley Scott – Blade Runner (1982)
Mamoru Oshii – Ghost in the Shell (1995)
Spike Jonze – Her (2014)
Alex Garland – Ex-Machina (2014)
Jonathan Nolan and Lisa Joy – Westworld (2016-)
Denis Villeneuve - Blade Runner 2049 (2017)

Note: This is both a reading and watching intensive class. The movies/tv series will be available to be borrowed from my office from March 5th .

 

Betreuungsübung und Forschungskolloquium

Dozent/in:
Christa Jansohn
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2, Teilnehmerbegrenzung 15 Studierende; An-/Abmeldung über FlexNow: 01.02.2018 (08:00 Uhr) bis 13.04.2018 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 01.06.2018 (10:00 Uhr) bis 29.06.2018 (23:59 Uhr)
Termine:
Mi, 8:15 - 9:45, U5/02.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit/Module applicability and conditions of participation
B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II: Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
M.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.

Prüfungsformen, Voraussetzungen für die Vergabe von Kreditpunkten/ Types of examinations, Prerequisites for obtaining credit points
regelmäßige aktive Teilnahme (ggf. Einzeltermine zur individuellen Betreuung der Qualifikationsarbeit), in den B.A.- und M.A.-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung
Inhalt:
Inhalte/Contents
Die Übung/das Kolloquium wendet sich vornehmlich an Studierende der Britischen Kultur in höheren Semestern. Es versteht sich als offenes wissenschaftliches Forum, in dem B.A.- und M.A.-Arbeiten, Magisterarbeiten, Dissertationen oder andere kulturwissenschaftlich relevante Projekte auch unter Beteiligung von Gästen zur Diskussion stehen. Zugleich bietet dieses Forum auch die Möglichkeit, eher formal orientierte Fragestellungen der Praxis zu diskutieren (z. B. Präsentationsformen bei Vorträgen/Referaten, Redaktion von Texten).

Zudem werden berufsorientierte Veranstaltungen durchgeführt, die den Studierenden Einblick in verschiedene Berufsmöglichkeiten geben sollen.
Teilnahme an dem Kolloquium und den Exkursionen erfolgt auf persönliche Einladung.

Inhalte für Vertiefungsmodul: ein Spezialgebiet. In diesem Modul werden die Kenntnisse einer weiteren Epoche bzw. einer weiteren kulturwissenschaftlichen Fragestellung vermittelt, die mit eigener regelmäßiger Lektüre begleitet wird. Zudem werden berufsrelevante Schlüsselqualifikationen (z.B. Präsentations- und Kommunikationstechniken) ausdifferenziert und vertieft. Mündliche und schriftliche Präsentation eigener Ergebnisse wird eingeübt.

The colloquium is intended primarily for advanced students of British culture. It is to be understood as an open academic forum in which B.A. and M.A. essays, Magister and other dissertations, or other projects in the realm of cultural studies, can be discussed in the presence of participating guests. This forum offers at the same time the possibility to discuss more formal questions of academic practice (e.g. presentational methods for lectures and presentations, composition of texts).

In addition, sessions will be organized with a more vocational orientation, intended to give the students insight into various professional possibilities.

Participation in the colloquium by personal invitation.

Contents "Vertiefungsmodul": An area of expert knowledge. This module allows students to acquire knowledge of an additional period and of an additional cultural studies problem, all accompanied by appropriate regular reading. Furthermore, certain key professional skills (e.g. presentational and communicational techniques) will be refined and deepened. There will be practice in the spoken and written presentation of the students’ research results

Lernergebnisse, Kompetenzen/Learning outcomes, Skills
Qualifikationsziele "Vertiefungsmodul": Die Studierenden vertiefen ihre Kenntnisse der englischsprachigen Kulturen sowie der Kulturtheorien. Sie erarbeiten ein Spezialgebiet, rezipieren kritisch aktuelle Forschungsrichtungen unter Beachtung einer angemessenen Fachterminologie und können diese auf komplexe Fragestellungen des Faches anwenden.

Academic outcomes "Vertiefungsmodul": Students deepen their acquaintance with the culture of English speaking countries and also of cultural theory. Each student acquires an area of expert knowledge, takes on board – but in a critical spirit – contemporary tendencies in research, while learning to maintain an appropriate academic register and to apply it to complex discipline-specific problems.
Empfohlene Literatur:
Wird den Teilnehmer/innen bei der Anmeldung mitgeteilt.

Provided to participants on registration.

 

Writing Madness in Twentieth-Century British and German Cultures

Dozent/in:
Robert Craig
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 4, An-/Abmeldung über FlexNow: 01.02.2018 (08:00 Uhr) bis 13.04.2018 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 01.06.2018 (10:00 Uhr) bis 29.06.2018 (23:59 Uhr)
Termine:
jede 2. Woche Di, 16:15 - 17:45, U5/02.22
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Teilnahmevoraussetzungen/Conditions of participation

A successfully completed module examination in a 'Basismodul' in British & American Cultural Studies.
This course is intended particularly for students in English and German studies. A course description in German can be found on the UnivIS pages of the Lehrstuhl für Neuere deutsche Literaturwissenschaft. We shall discuss the English-language works in English, and the German-language works in German.

Modulzugehörigkeit/Module applicability

Bachelor Anglistik/Amerikanistik (ab Studienbeginn zum SoSe 2009): Ergänzungsmodul Theorien und Methoden (1 ECTS)
Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Basis- und Aufbaumodul (2 ECTS)
Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul ohne Bachelorarbeit in Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Bachelor/Master Wirtschaftspädagogik: Basismodul/Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt Realschule: Zusatzmodul Britische Kultur (2 ECTS)
Lehramt Gymnasium: Freier Bereich, Wahlpflichtmodul Britische Kultur (2 ECTS)
M. Ed.: Zusatzmodul Britische Kultur (2 ECTS)
B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik I (3 ECTS)
B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik I (4 ECTS)
M.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik (3 ECTS)
M.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Intensivierungsmodul Anglistik (3 ECTS) Erasmus and other visiting students (2 or 4 ECTS)

An-/Abmeldung/Registration/de-registration
über FlexNow/on FlexNow

Lehrformen/Taught
Englisch und Deutsch/in English and German

Prüfungsformen/Examined by
Please inform the course teacher in good time (no later than 4 weeks after the start of the semester) if you wish to be awarded a grade for this seminar. The grade will be determined by a test, a presentation, or a term paper. This depends on the module taken and/or the ECTS points to be awarded. If they wish this course to count towards their “Consolidation Module I Master-Studiengang”, students must pass an oral examination at the end of the semester.
Inhalt:
Course Description:

European cultures have always marginalized their strangest members in a bid to reinforce norms and identities. But by the early twentieth century, the asylum gates were rattling in unsettling new ways. The emergence of modern psychiatry in the 1870s had challenged old models of classification; both evolutionary theories and the nascent ‘science’ of psychoanalysis were questioning our innate morality and rationality; and down in the street, rapid urbanization seemed to be intensifying symptoms of such ‘modern’ disorders as schizophrenia and neurasthenia.

We’ll select from a range of representations of madness and mental illness in German and English literary cultures in the twentieth century. We begin with a theoretical groundwork, combining carefully selected readings from Foucault’s History of Madness (1961) with a sample of Freud’s psychoanalytic writings (either Bruchstücke einer Hysterie-Analyse (1906) or Jenseits des Lustprinzips (1920). Starting with the topic ‘Unruly minds, wayward bodies’, we shall discuss Alfred Döblin’s ‘case study’ short stories, ‘Die Ermordung einer Butterblume’ and ‘Die Tänzerin und der Leib’ (1913) in comparison with D. H. Lawrence’s tale of military pathologies, ‘The Prussian General’ (1914). Gottfried Benn’s cycle of short stories Gehirne (1915), in turn, will present us with an unsettlingly lyrical account of mental collapse in the face of the modern city. If there is time and interest, we shall then consider how insanity infects an entire society in the landmark silent film Das Cabinet des Dr. Caligari (1920).

As we move forward into late modernism, Irish playwright Samuel Beckett’s Waiting for Godot (1952) sees the modern condition itself suffused with a mad absurdity. We then turn to the pathologies of gender politics in Doris Lessing’s ‘To Room 19’ (1963): a pitch-dark narrative trapped beneath the maddening weight of patriarchy, which we’ll read in conjunction with the short story that inspired it, Charlotte Perkins Gilman’s ‘The Yellow Wallpaper’ (1892). The topic (and course) may conclude with the postcolonial feminist prequel to Jane Eyre, Jean Rhys’s Wide Sargasso Sea (1966). Could madness ever be defined and confined — or did the twentieth century see it become more pervasive and elusive than ever?

Primärliteratur/Primary Texts:

Beckett, Samuel, Waiting for Godot (London: Faber & Faber, 2006).

Benn, Gottfried, Gehirne, ed. by Jürgen Fackert (Stuttgart: Reclam, 1986).

Lawrence, D. H., The Prussian Officer and Other Stories, new edn, ed. by John Worthen (London: Penguin, 1995).

Rhys, Jean, Wide Sargasso Sea, new edn (London: Penguin, 2000).

The short stories by Alfred Döblin, Doris Lessing and Charlotte Perkins Gilman will be made available on the VC, along with the extracts from Foucault and Freud. Please try to acquire as many of the other texts as possible, in the stated editions. You should ensure that you read as much as possible before the start of the semester. The more you read, the more you'll get out of our discussions!

Please note that you alone are responsible for knowing and keeping track of information made available to you in printed documents and on the Virtual Campus. Needless to say that your active and regular participation is expected. Absences will be excused when they result from circumstances beyond students’ control (illness, family emergency, religious holiday).
Empfohlene Literatur:
Sekundärliteratur/Secondary texts:

Boulter, Jonathan, Beckett: A Guide for the Perplexed (London: Continuum, 2008).

Hillebrand, Bruno, Gottfried Benn: Gehirne: Interpretationen (Stuttgart: Reclam, 2009).

Porter, Roy (ed.), The Faber Book of Madness (London: Faber & Faber, 1993).

Porter, Roy, Madness: A Brief History (Oxford: Oxford University Press, 2002).

Further reading suggestions will be distributed at the beginning of the course.

 

From Topic to Thesis to Final Paper: A Preparatory Course (Cultural Studies)

Dozent/in:
Nicole K. Konopka
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 2, WICHTIG: diese Übung gilt auch als "Betreuungsübung" für BA-Studierende!
Termine:
Mi, 12:00 - 14:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik: BASISmodul Literatur- oder Kulturwissenschaft (Übung für 2 ECTS)
  • B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit): VERTIEFUNGSmodul Literatur- oder Kulturwissenschaft (Betreuungsübung für 2 ECTS >>> Bitte kontaktieren Sie vorher unbedingt die Dozentin zwecks Themenabsprache!), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- oder Kulturwissenschaft
  • Lehramtsstudiengänge Anglistik/Amerikanistik: BASISmodul Literatur- oder Kulturwissenschaft (Übung für 2 ECTS)
  • B.A. Medieval Studies: Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (Übung für 2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe:
  • regelmäßige aktive Teilnahme
  • Präsentation


3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of this class)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung / Registration and Deregistration as Particpant: 1.3.- 27.4.2018 / March 1 - April 27, 2018
  • Anmeldung zur Prüfung / Registration for Exam: 4.6. - 4.7.2018 / June 4 - July 4, 2018
  • Abmeldung von der Prüfung / Degregistration from Exam: 4.6. - 30.8.2018 / June 4 - August 30, 2018


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/*
Inhalt:
This course aims to assist students in writing their first term paper in literary or cultural studies in Bamberg. We will discuss general formal aspects and content related criteria of an academic paper, such as possible topics, structure, suitable theoretical approaches. Primarily, however, we will practice how to choose a topic, how to develop a coherent structure, how to involve theoretical frameworks, and how to adhere to the MLA citation rules. Finally, we will discuss the different types of source material that are suitable for the list of references of your paper. Students have the chance to present a provisional outline in a closed discussion forum, where they will receive feedback from fellow students and the instructor.

This course is also addressed at students who are preparing or working at a BA-thesis in American Literature or Culture. Therefore, this course provides the guidance sessions for the BA thesis (Betreuungsübung) for students in the BA programs who write their thesis in literary or cultural studies. It assists students in the preparation of their final paper, and gives them an opportunity to discuss their work with other students. BA-candidates will present parts of their final paper, offering it for discussion and feedback. If you are planning to attend this class, make sure that the instructor will also be your thesis advisor. Please contact Ms. Konopka well in advance to discuss your topic and the requirements for the supervision.

Please note that this is a practical training course and not a lecture! You will be expected to participate in the tasks and discussions.

 

Seeing Ourselves in Other People – LGBT Representation in American and German Television

Dozent/in:
Sabrina Mittermeier
Angaben:
Übung, 2 SWS, Studium Generale, Gender und Diversität, Blockseminar
Termine:
Einzeltermin am 16.6.2018, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 17.6.2018, 10:00 - 16:00, U5/01.17
Einzeltermin am 30.6.2018, 12:00 - 20:00, U5/01.17
Einzeltermin am 1.7.2018, 10:00 - 16:00, U5/01.17
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY: Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/2): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II: Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)

Studium Generale: 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation (10-15 minutes)


3. An- und Abmeldung / Enrollment: via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to to Dr. Nicole Konopka)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 1.3.-27.4.2018
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: 4.6.-4.7. // 4.6.-30.8.2018

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/*
Inhalt:
Ever since the first out gay character was depicted in a 1971 episode of the American sitcom All in the Family, members of the LGBT community have vied for representation on the medium that defined the 20th century. Through the 1970s and 1980s, queer characters on TV were only far and few in between, usually stereotypical, and mostly gay, white men. When in 1989, on the drama series thirtysomething, two men were depicted “the morning after,” the backlash to the show’s network ABC was big enough that the loss of advertisers meant it was cut from syndication. Yet, over the course of the 1990s, LGBT representation on American television steadily increased and got more varied despite such setbacks, and 1997 can be seen as a watershed year – not least of all because of Ellen DeGeneres’ public outing on her own sitcom. The last 20 years have seen a steady stream of out gay, lesbian, bisexual and transgender characters on television, with the help of cable TV, and lately, streaming platforms like Netflix, bringing to the screen more realistic depictions of what it means and has meant to be queer in the United States of America. German TV by comparison, because of its much smaller industry and lack of international relevance, has made fewer strides, although it has equally seen depictions of LGBT people since the 1970s, and several groundbreaking examples have also helped to shape an understanding of queer life in Germany.

This course wants to engage critically with a variety of TV series that have depicted LGBT characters over the past 45 years, looking at both the narrative arcs of recurring or main characters, as well as stand-out single episodes. Students will prepare presentations on these case studies, and will have to read secondary source material that has engaged with them to do so. The class will also situate these television series in a larger framework of queer studies, and will discuss key texts by J. Jack Halberstam, Judith Butler and Eve Kosofsky Sedgwick. It wants to give equal amounts of time to discuss the depiction of gay men, lesbian women, and bisexual and transgender, as well as genderqueer people, and highlight the similarities and differences in their struggle for accurate representation and overcoming stereotypes. Further, it wants to put special focus on intersectionality, i.e. how race and class complicate these narratives. Via the medium of television, it will thus be possible to examine how cultural representations of LGBT persons and lives have changed in US and German society. The transnational comparison of the two cultures and how they have dealt with the issue will also make it possible to highlight the different ways in which LGBT rights have shaped up in these two Western nations until today.

This interdisciplinary course has been designed especially for North-American exchange students and German students, inviting them to study each other s cultures together. Readings and classroom discussion will be both in English and German.
Empfohlene Literatur:
tba

 

Ü Betreuungsübung britische und amerikanische Kulturwissenschaft

Dozent/in:
Pascal Fischer
Angaben:
Übung, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 2
Termine:
Mi, 18:30 - 20:00, Raum n.V.
Die Veranstaltung findet in den Büroräumen OK8/02.03 statt.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit/Module applicability and conditions of participation:
B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit):
Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Betreuungsübung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
B.A. Medieval Studies:
Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die B.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
M.A. Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I und II:
Betreuungsübung Kulturwissenschaft (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird
M.A. Medieval Studies:
Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird; Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Anglistik
alle alten Studiengänge: Übung Kulturwissenschaft
Joint Degree: Free Electives (2 ECTS), wenn die M.A.-Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird.

Prüfungsformen, Voraussetzungen für die Vergabe von Kreditpunkten/ Types of examinations, Prerequisites for obtaining credit points:
regelmäßige aktive Teilnahme (ggf. Einzeltermine zur individuellen Betreuung der Qualifikationsarbeit), in den B.A.- und M.A.-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
March 26 until April 13, 2018

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)

 

Ü Übung Methoden und Theorien der Kulturwissenschaft / Methods and Theories of Cultural Studies (A)

Dozent/in:
Pascal Fischer
Angaben:
Übung, 1 SWS, ECTS: 1
Termine:
Mi, 8:00 - 10:00, OK8/02.04
Diese Veranstaltung findet alle 14 Tage statt. Beginn ab der ersten Semesterwoche am Mittwoch, 11. April 2018.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit/Module applicability and conditions of participation:

B.A. Anglistik/Amerikanistik (ab Studienbeginn zum SoSe 2009):
Ergänzungsmodul Methoden und Theorien Kulturwissenschaft (1 ECTS)

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
March 26 until April 13, 2018

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)
Inhalt:
This course provides an overview of important approaches in the theory of culture. We will study key texts that have influenced the discipline of Cultural Studies in the Anglo-American world and beyond. Rather than being based on a lecture-style instruction, this class should be understood as a forum to discuss students’ positions toward the texts. A thorough preparation of the respective material is therefore imperative.

 

Ü Übung Methoden und Theorien der Kulturwissenschaft / Methods and Theories of Cultural Studies (B)

Dozent/in:
Pascal Fischer
Angaben:
Übung, 1 SWS, ECTS: 1
Termine:
Mi, 8:00 - 10:00, OK8/02.04
Diese Veranstaltung findet alle 14 Tage statt. Beginn ab der zweiten Semesterwoche am Mittwoch, 18. April 2018.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit/Module applicability and conditions of participation:

B.A. Anglistik/Amerikanistik (ab Studienbeginn zum SoSe 2009):
Ergänzungsmodul Methoden und Theorien Kulturwissenschaft (1 ECTS)

An- und Abmeldung Lehrveranstaltung / Enrollment:
March 26 until April 13, 2018

via FlexNow "Professur für Anglistische und Amerikanistische Kulturwissenschaft" (Students without access to FlexNow (Erasmus) please send an email to pascal.fischer(at)uni-bamberg.de or carmen.zink(at)uni-bamberg.de.)
Inhalt:
This course provides an overview of important approaches in the theory of culture. We will study key texts that have influenced the discipline of Cultural Studies in the Anglo-American world and beyond. Rather than being based on a lecture-style instruction, this class should be understood as a forum to discuss students’ positions toward the texts. A thorough preparation of the respective material is therefore imperative.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof