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Lehrstuhl für Informationsvisualisierung

 

Bachelorseminar Informationsvisualisierung [VIS-Sem-B]

Dozentinnen/Dozenten:
Fabian Beck, Shahid Latif
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 3, If interested, please pre-register with fabian.beck@uni-bamberg.de to receive updates
Termine:
Do, 16:15 - 17:45, WE5/04.014
WE5/04.014 and virtual
ab 28.10.2021
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Prior knowledge: none required
Typical work load:
Meetings and talks: ~ 20h
Reading and research: ~ 25h
Preparation of presentation: ~ 15h
Written report: ~30h
Language: English/German (course language as requested, submissions as individually preferred)
Inhalt:
In the seminar, we will study applied examples of visualization systems. We will discuss and compare their features, as well as investigate their style of implementation and tools used. All participants will research individually assigned subtopics that all contribute different facets to the overarching seminar topic. We will also discuss and practice methods for writing and presenting in professional context. The seminar sessions will be concluded by presentations of the individual topics and joint discussions. A written seminar report on the individual topics will document the state of research in the area at greater depth.
The trained competences for this course are the following. The participants

can research and learn independently about a given topic of applied computer science,
understand and practice methods of professional communication in oral and written form,
learn to discuss and evaluate state-of-the-art user interfaces and visualization systems, and
develop a deep understanding of the individual topic, its potential use and application as well as limitations.

In this semester, we will focus on data-driven storytelling. It is applied by journalist, activists, and other stakeholders to not only report data in numbers, but to embed it into meaningful context and a story. Many news media, nowadays, publish such stories as interactive documents and annotated visualizations, mixing textual content with visualizations and interactions. We will discuss available tools for creating such stories and analyze state-of-the-art examples of stories regarding the data shown, the data analysis and statistical methods applied, the visualization techniques used, and the interactive features added.
Empfohlene Literatur:
Segel, E., & Heer, J. (2010). Narrative visualization: Telling stories with data. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 16(6), 1139-1148.
Latif, S., Chen, S., & Beck, F. (2021). A Deeper Understanding of Visualization Text Interplay in Geographic Data driven Stories. In Computer Graphics Forum (Vol. 40, No. 3, pp. 311-322).

 

Informationsvisualisierung-Projekt-B [VIS-Projekt]

Dozentinnen/Dozenten:
Fabian Beck, Cedric Krause
Angaben:
Übung, 4 SWS, benoteter Schein, ECTS: 6, Bei Interesse wenden Sie sich bitte vorab per Mail an fabian.beck@uni-bamberg.de um aktuelle Infos zu erhalten.
Termine:
Mo, 12:15 - 13:45, WE5/04.014
WE5/04.014 und online
ab 25.10.2021
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Vorkenntnisse: keine erforderlich; Kenntnisse in Python und/oder JavaScript können von Vorteil sein. Darüber hinaus ist in diesem Semester ein Interesse an Fußball hilfreich (siehe unten).
Die Arbeitsumfänge gestalten sich typischerweise wie folgt:
Gruppentreffen und Diskussionen: ~ 30h
Einarbeitung: ~ 30h
Implementierung: ~90h
Dokumentation und Präsentation: ~ 30h
Sprache: Deutsch
Inhalt:
Das Projekt dient zur praktischen Erprobung verschiedener Inhalte der angewandten Informatik anhand einer umfangreichen praktischen Übung. Für ein gegebenes Szenario soll in einer Gruppenarbeit eine interaktive Visualisierungsanwendung entwickelt werden, die verschiedene Datenanalyseaufgaben unterstützt. Während das Szenario und die Struktur der Veranstaltung eng begleitet und betreut werden, soll die Implementierung eigenständig und durch die Gruppe selbstorganisiert erfolgen. Regelmäßige Gruppentreffen mit den Betreuenden werden durch gruppeninterne Kommunikation und Diskussionen ergänzt. Die Projektergebnisse werden in einer abschließenden Präsentation vorgestellt und in einem schriftlichen Bericht dokumentiert.

Folgende Kompetenzen sollen durch diese Veranstaltung vermittelt bzw. vertieft werden. Die Teilnehmenden

lernen sich selbständig in praktische Fachinhalte einzuarbeiten und diese mit den Gruppenmitgliedern abzustimmen,
können eine interaktive Anwendung gestalten, die den Anforderungen eines gegebenen Szenarios genügt,
verstehen, welche Möglichkeiten Datenanalysen mittels visueller und algorithmischer Methoden bieten,
können als Team eine anspruchsvolle Implementierung umsetzen, erkennen die Herausforderungen einer solchen Zusammenarbeit und finden gemeinsame Lösungen.

Dieses Semester liegt die Aufgabe im Bereich "Visual Soccer Analytics". Während eines Fußballspiels bewegen sich die Spieler auf dem Feld und interagieren miteinander. In den letzten Jahren haben sich Datenanbieter etabliert, die diese Bewegungen und Interaktionen aufzeichnen. So ergeben sich in einem Spiel über 3 Mio. Positionsdaten und mehrere Tausend Ereignisse, die interessante Einsichten in das Spiel der Mannschaften, sowie einzelner Spieler, gewähren können. In dieser Projektgruppe wollen wir ein Dashboard erstellen, welches anhand verschiedener Visualisierungen einen guten Überblick über ein Spiel gibt. Hierbei sollen sowohl die Bewegungen der Spieler (und des Balls), als auch deren Interaktionen beleuchtet werden. Um dieses Ziel zu erreichen, werden wir einen geeigneten Datensatz mithilfe entsprechender Tools verarbeiten (z.B. pandas, kloppy) und die ausgelesenen Informationen mit geeigneten Visualisierungen (z.B. Heatmaps, Zeitleisten, Knoten-Kanten Diagramme) in einem modularen Dashboard darstellen. Hierzu bedienen wir uns erneut geeigneten Technologien und Bibliotheken (z.B. matplotlib, streamlit, Vega, D3).

 

Masterseminar Informationsvisualisierung [VIS-Sem-M]

Dozentinnen/Dozenten:
Fabian Beck, Cedric Krause
Angaben:
Seminar, 2 SWS, benoteter Schein, ECTS: 3, If interested, please pre-register with fabian.beck@uni-bamberg.de to receive updates.
Termine:
Di, 16:15 - 17:45, WE5/01.006
WE5/01.006 and virtual
ab 26.10.2021
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Prior knowledge: none required; basic knowledge in visualization, user-interface design, or human-computer interaction favorable
Typical work load:
Meetings and talks: ~ 20h
Literature search and reading: ~ 25h
Preparation of presentation: ~ 15h
Written report: ~30h
Language:
English/German (course language as requested, submissions as individually preferred)
Inhalt:
In the seminar, we will explore current trends in a subfield of visualization research. Finding latest research results and identifying hot topics will be our focus. All participants will research individually assigned subtopics that all contribute different facets to the overarching seminar topic. We will study the data analysis tasks supported by these visualization approaches and compare them. We will also discuss and practice methods for literature search, academic writing, and presenting. The seminar sessions will be concluded by presentations of the individual topics and joint discussions. A written seminar report on the individual topics will document the state of research in the area at greater depth.

The learning goals for this course are the following. The participants

can find latest research results regarding a given research topic in applied computer science,
understand and practice methods of scientific communication in oral and written form,
learn to discuss and evaluate state-of-the-art research results, and
develop a deep understanding of the individual topic, its potential use and application as well as limitations.

In this semester, we will focus on visual sports analytics. Sport activities span from individual fitness to professional athletes and e-sports competitions. In all these areas, diverse and rich data describes the performance of athletes, players, and teams. Visually analyzing such sports data can provide insights into improving one's own skills, inform team tactics, support sports and movement research, or might be just a fun activity for fans and sports enthusiasts. We will study latest visualization approaches and related methods to interactively analyze sports data.
Empfohlene Literatur:
Perin, C., Vuillemot, R., Stolper, C. D., Stasko, J. T., Wood, J., & Carpendale, S. (2018, June). State of the art of sports data visualization. In Computer Graphics Forum (Vol. 37, No. 3, pp. 663-686).
Du, M., & Yuan, X. (2021). A survey of competitive sports data visualization and visual analysis. Journal of Visualization, 24(1), 47-67.



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