UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 

Lehrstuhl für Britische Kultur

Introduction to British and American Cultural Studies: Einführung in die Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft

Dozent/in:
Robert Craig
Angaben:
Seminar, 3 SWS, ECTS: 6, An-/Abmeldung über FlexNow: 20.07.2020 (10:00 Uhr) bis 06.11.2020 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 14.12.2020 (08:00 Uhr) bis 29.01.2021 (23:59 Uhr).
Termine:
Fr, 9:15 - 11:30, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Verwendbarkeit/Module applicability

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Basismodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft: Einführung Kulturwissenschaft (6 ECTS)
B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien/Medieval Studies: Basismodul Anglistik: Einführung Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (6 ECTS mit Klausur, 2 ECTS ohne Klausur)
Lehrämter (neu): GS/HS/RS/BS/GYM Basismodul Kulturwissenschaft: Einführung Kulturwissenschaft (5 ECTS)
Erasmus and other visiting students (6 ECTS)

Lehrformen/Taught by
Textstudium in Heimarbeit / independent study of texts.

Prüfungsformen/Examined by
Schriftliche Prüfung, aktive Mitarbeit/Written examination, active participation.

Klausurtermin: Freitag, 5. Februar 2021, 09:30-11:00 Uhr, U5/00.24.
Wiederholungsklausur: Montag, 1. März 2021, 09:30-11:00 Uhr, im KR12/02.05. (Neue Anmeldung über FlexNow erforderlich - s. hierzu gesonderten UnivIS-Eintrag "Wiederholungsklausur: Introduction to British and American Cultural Studies (Einführungskurs)". / Separate FlexNow registration required - please see the separate UnivIS entry "Wiederholungsklausur: Introduction to British and American Cultural Studies (Einführungskurs)".)

Bitte lesen Sie auch gründlich die Informationen zum Semester auf unserer Website. / Please also read carefully the information on the semester which is on our website.
Inhalt:
Das Seminar führt in zentrale methodische Fragestellungen, Grundbegriffe, theoretische Modelle und historische Zusammenhänge des Faches Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft ein. Der Kurs findet sowohl in englischer als auch deutscher Sprache statt, um die Studierenden mit beiden Wissenschaftssprachen vertraut zu machen.

The seminar is an introduction to the essential methodological problems, principles, theoretical models, and historical contexts indispensable for the academic pursuit of British and American cultural studies. The course is conducted in both English and German, in order to familiarize the students with the specialized academic use of both languages.

Lernergebnisse, Kompetenzen/Learning outcomes, Skills

Grundthemen und Fragestellungen der Kulturwissenschaften konsequent mit literarischen Texten und Lektüren zu verbinden, ihre inhaltlichen Zusammenhänge zu erkennen, systematisch zu rekonstruieren sowie diese kritisch in Wort und Schrift zu analysieren. Es wird ein erster Überblick in kulturwissenschaftliche Analysemodelle und Fachterminologie gewonnen. Ferner werden grundlegende Kompetenzen sowohl formaler als auch zielsprachlicher Art vermittelt. Die kommunikativen und sozialen Kompetenzen der Studierenden werden durch interaktive und projektbezogene Gruppenarbeit gefordert und gefördert.

To relate in a logical fashion the central themes and problems of cultural studies with literary texts, and also to recognize, reconstruct, express and analyse in spoken and written form their mutual relevance. In the first instance the analytical models and special terminology of cultural studies will be established. Thereafter basic skills of both a formal and linguistic nature will be developed. Students' ability to communicate and interact in an academic setting will be both required and promoted by interactive group projects.
Empfohlene Literatur:
Primär- und Sekundärliteratur wird in den Seminarstunden angegeben bzw. auf dem VC gespeichert.

Primary and secondary literature will be distributed in the seminar sessions and/or posted on the VC.

Making the Broken Whole? Re-reading Modernist Poetry in a Broken Age

Dozent/in:
Robert Craig
Angaben:
Seminar/Hauptseminar, 2 SWS, Vertiefungsmodul. An-/Abmeldung über FlexNow: 20.07.2020 (10:00 Uhr) bis 06.11.2020 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 14.12.2020 (08:00 Uhr) bis 29.01.2021 (23:59 Uhr).
Termine:
Di, 16:15 - 17:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Teilnahmevoraussetzungen/Conditions of participation

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Abgeschlossenes Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft

Modulzugehörigkeit/Module applicability

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
M.A. English and American Studies: Master Module English and American Culture: Seminar (8 ECTS)
Profile Module English and American Culture I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Consolidation Module English and American Culture I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.: Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
M.A. Literatur und Medien: Literatur-, Medien- und Kulturtheorie, Erweiterung Literatur-, Medien- und Kulturtheorie
LA (alt) alle, Diplom, Magister: Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

Further information on the term paper can be obtained from this address: http://www.uni-bamberg.de/britcult/leistungen/studium/.
Inhalt:
‘These fragments I have shored against my ruins.’ T. S. Eliot’s masterpiece The Waste Land (1922) reaches its strange end with a salvo of quotations drawn from across European literary and folk traditions, before trailing off in a blaze of Sanskrit. Eliot’s admission here is symbolic not just of the poem itself, but a whole literary and cultural epoch: the modern world seems completely broken, caught as it is between a yearning for order and peace (in every sense), and the chaotic flux of human desire in all its forms. The spiritual congruities and continuities of old were vanishing, and modernist writers and poets were preoccupied with recovering a lost sense of wholeness. Whether through the holistic traditions of the past, or the utopian (or reactionary) visions of the present, European modernism was both keyed to the idea of redeeming modern life from itself, and painfully aware of its impossibility. Could the broken ever be made whole again?

This will be our primary question as we read a selection of works by three of the greatest European poets and writers of the early twentieth century: the Anglo-Irish W. B. Yeats (1865-1939), the Bohemian-Austrian Rainer Maria Rilke (1875-1926), and Eliot (1888-1965), a naturalized British citizen of American origin. All three developed deeply ambivalent attitudes towards modernity. Beginning with an overview of modernist poetics, we shall first turn our attention to a selection of Yeats’s later work. Critic Daniel Albright has described him as ‘the ghost that haunted Modernism’: while immersed in Irish spiritualist and folkloric traditions, and identifying with British Romanticism, he came to absorb and adopt the modernist forms he had tried so hard to reject. We will then read either a selection of Rilke's Neue Gedichte (1907-8), or his pathbreaking experimental city novel, Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge (1910). We'll then bring Rilke's sense of fragmentation into dialogue with the redemptive possibilities explored in his famous Duineser Elegien (1923). Finally, we’ll turn to Eliot, a poet with whom he is often compared. If The Waste Land lays bare the spiritual desolations of modern life, his Four Quartets (1943) find fresh consolation and meaning beyond the bounds of human time itself. While Yeats remains keenly conscious of modernity’s contradictions, Rilke and Eliot propose hard-won answers to them. But all three drew upon either conservative or even reactionary cultural and political visions. How might these poets nonetheless speak to contemporary crises of meaning and purpose? And thinking about the dangers of our own day and age, what might they tell us about some of the more seductive ‘solutions’?

We shall discuss the English-language works in English, and the German-language works in German.
Empfohlene Literatur:
I. Primärliteratur:

Please buy the books in the editions stated:

T. S. Eliot, The Waste Land and Other Poems, ed. by Frank Kermode (London: Penguin, 2003).

Rainer Maria Rilke, Duineser Elegien / Die Sonette an Orpheus (Frankfurt a.M.: Insel, 1974).

A selection of W. B. Yeats’s poems, and further poems by Rilke, will be made available on the Virtual Campus.

II. Sekundärliteratur:

Manfred Engel (ed.), Rilke Handbuch: Leben – Werk – Wirkung (Stuttgart: Metzler, 2013).

Jason Harding, The New Cambridge Companion to T. S. Eliot (Cambridge: Cambridge University Press, 2016).

Marjorie Howes and John Kelly (eds), The Cambridge Companion to W. B. Yeats (Cambridge: Cambridge University Press, 2006).

A. David Moody (ed.), The Cambridge Companion to T. S. Eliot (Cambridge: Cambridge University Press, 1994).

A variety of further texts will be made available on the Virtual Campus, as well as in the seminar Semesterapparat. Texts will be uploaded in the course of the semester, shortly before the relevant seminar session is due to take place. Please note that you alone are responsible for knowing and keeping track of information made available to you in printed documents and on the Virtual Campus. Needless to say that your active and regular participation is expected. Absences will be excused when they result from circumstances beyond students’ control (illness, family emergency, religious holiday).

Teaching (as) Art: Creative Approaches to British Culture (Kompaktseminar)

Dozent/in:
Stefan Eick
Angaben:
Seminar, 2 SWS, ECTS: 6, Englischsprachig, An-/Abmeldung über FlexNow: 20.07.2020 (10:00 Uhr) bis 06.11.2020 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 14.12.2020 (08:00 Uhr) bis 29.01.2021 (23:59 Uhr).
Termine:
Einzeltermin am 14.11.2020, Einzeltermin am 28.11.2020, Einzeltermin am 12.12.2020, 10:00 - 18:00, Raum n.V.
Einzeltermin am 23.1.2021, 10:00 - 16:00, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Teilnahmevoraussetzungen/Conditions of participation:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Abgeschlossenes Basismodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft Lehrämter (neu): GYM Abgeschlossenes Basismodul Landeskunde/Kulturwissenschaft

Modulzugehörigkeit/Module applicability:

B.A. Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Britische und Amerikanische Kultur: Seminar Britische Kultur (6 ECTS)
B.A. Anglistik/Amerikanistik: Ergänzungsmodul (ab WS 2014/15; je nach Belegung des Faches 6, 4 oder 3 ECTS)
Lehrämter (neu): GYM Aufbaumodul; GYM Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch) Kulturwissenschaft: Seminar Britische Kultur (5 ECTS)
Erasmus and other visiting students: Seminar (6 ECTS)

The 'Aufbaumodul' will be examined by a short (20-minute) presentation, and a term paper (word limit: 4,000 words). Further information on the term paper can be obtained from this address: http://www.uni-bamberg.de/britcult/leistungen/studium/.
Inhalt:
The seminar has a triple focus.

Firstly, art. Through an engagement with the British visual arts, students are to become acquainted with a pictorial tradition that moved from the imitation of Continental models to landscape painters and Romanticists like Constable (1776-1837) and Turner (1775-1851), from the Pre-Raphaelite Brotherhood (founded in 1848) and Whistler (1834-1903) to more contemporary artists like Hockney (born 1937), the Young British Artists of the 1990s, and Banksy (who rose to prominence in the 2000s). Finishing off with Brexit art, particular attention will be paid to art as an expression, mediation and construction of British culture.

Secondly, teaching art. We will consider appropriate ways of presenting art and learn about British art mostly in the form of student presentations. These presentations are encouraged to itself try out innovative formats of presenting their subjects. In this context, we re also going to look at ways of incorporating an aesthetic education within the English school curriculum and in education more generally.

Thirdly, teaching as art. For this we're going to deal with paintings, novels and films depicting teachers (for example, To Sir, with Love, 1967, The Prime of Miss Jean Brodie, 1969, Dead Poets Society, 1989, The History Boys, 2006, and An Education, 2009). We're also going to explore parallels between the domains of art and teaching, such as the necessity of knowledge, skill, creativity and empathy in both disciplines.

As such, the course is not only particularly suitable for future teachers, but also for anyone with an interest in art, British culture, or the skilful presentation of content.
Empfohlene Literatur:
While basic reading will be made available, participants are encouraged to read one of the following teaching novels before or during the semester. Listed are the most recent editions; earlier formats are fine, too.

Richard Bach, Jonathan Livingston Seagull [1972] (London: Thorsons, 2015).

Muriel Spark, The Prime of Miss Jean Brodie [1961] (London: Penguin, 2000).

John Williams, Stoner [1965] (London: Vintage, 2012).

Tutorium

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Tutorien
Termine:
Mi, 18:15 - 19:45, Raum n.V.

Tutorium

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Tutorien
Termine:
Do, 16:15 - 18:30, Raum n.V.

Tutorium

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Tutorien
Termine:
Di, 18:00 - 20:15, Raum n.V.

Tutorium

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Tutorien
Termine:
Do, 18:45 - 21:00, Raum n.V.

Tutorium

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Tutorien
Termine:
Di, 16:15 - 17:45, Raum n.V.

Tutorium

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Tutorien
Termine:
Mo, 11:15 - 12:00, Raum n.V.

Übung zum Kompaktseminar "Teaching (as) Art" / Übung Methoden und Theorien der Kulturwissenschaft

Dozent/in:
Stefan Eick
Angaben:
Übung, 1 SWS, Englischsprachig, An-/Abmeldung über FlexNow: 20.07.2020 (10:00 Uhr) bis 06.11.2020 (23:59 Uhr); An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 14.12.2020 (08:00 Uhr) bis 29.01.2021 (23:59 Uhr).
Termine:
Einzeltermin am 13.11.2020, 12:00 - 20:00, Raum n.V.
Einzeltermin am 27.11.2020, 14:00 - 20:00, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit/Module applicability and conditions of participation:

Bachelor Anglistik/Amerikanistik (ab Studienbeginn zum SoSe 2009): Ergänzungsmodul Theorien und Methoden (1 ECTS)
Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Basis- und Aufbaumodul (2 ECTS)
Bachelor Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul ohne Bachelorarbeit in Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Bachelor/Master Wirtschaftspädagogik: Basismodul/Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module British and American Culture I: Übung (2 ECTS)
Joint Degree: Consolidation Module British and American Culture I: Übung (2 ECTS)
Lehramt Realschule: Zusatzmodul Britische Kultur (2 ECTS)
Lehramt Gymnasium: Freier Bereich, Wahlpflichtmodul Britische Kultur (2 ECTS)
M. Ed.: Zusatzmodul Britische Kultur (2 ECTS)
B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik I (3 ECTS)
B.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik I (4 ECTS)
M.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Aufbaumodul Anglistik (3 ECTS)
M.A. Interdisziplinäre Mittelalterstudien: Intensivierungsmodul Anglistik (3 ECTS)
Erasmus and other visiting students (2 or 4 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module British and American Culture I: Übung (2 ECTS)
B.Sc. BWL (Wirtschaftspädagogik): Übung Kulturwissenschaft (2 ECTS)
M.Sc. Wirtschaftspädagogik: Übung Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Inhalt:
The course is intended as a forum for discussing approaches within cultural studies. It functions as a complementary course to the seminar “Teaching (as) Art” but it can also be attended by other students with the necessary requirements. A particular focus will be placed on texts relating to concepts of culture, identity, and the contextualization of art.

Wiederholungsklausur: Introduction to British and American Cultural Studies (Einführungskurs)

Dozent/in:
Robert Craig
Angaben:
Seminar, ECTS: 6, An-/Abmeldung zur Prüfung über FlexNow: 12.02.2021 (10:00 Uhr) bis 26.02.2021 (23:59 Uhr) [angelegt in FlexNow als 2. Termin des Einführungskurses]
Termine:
Einzeltermin am 1.3.2021, 9:30 - 11:00, Raum n.V.
Inhalt:
Am 1. März 2021 im KR12/02.05 (09.30-11:00 Uhr) findet eine Wiederholungsklausur für diejenigen Studierenden des Einführungskurses (von Dr. Craig) statt, die den Kurs trotz Mitschreibens der Abschlussklausur nicht bestanden haben oder aufgrund eines ärztlichen Attestes an der Abschlussklausur nicht teilnehmen konnten. Das Attest muss der/m Lehrenden innerhalb von drei Tagen (hier gelten die Bestimmungen unter: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zur-attestpflicht/ ) im Original vorgelegt werden. Die Wiederholungsklausur wird von den jeweiligen Lehrenden gestellt und muss persönlich abgeholt werden. Eine Auskunft über die Endnote kann nicht per E-Mail oder telefonisch erfolgen. Studierende müssen sich für die Wiederholungsklausur über FlexNow anmelden.

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof