UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >>

Lehrveranstaltungen

 

Einführungsveranstaltungen der Anglistik/Amerikanistik für Studienanfänger im SS 2016

Dozentinnen/Dozenten:
Manfred Krug, Christoph Houswitschka, Christa Jansohn, Christine Gerhardt, Pascal Fischer
Angaben:
Sonstige Lehrveranstaltung
Termine:
Zeit/Ort n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Dienstag, 11.10.2016:
Einführungsveranstaltung für Bachelor / alle Lehrämter / Bachelor-BWL-WiPäd: Raum MG1/00.04, 12-13 Uhr

Mittwoch, 12.10.2016:
Einführungstutorium für Bachelor-HF / NF: Raum U5/01.17, 18-20 Uhr

Donnerstag, 13.10.2016:
Einführungstutorium für alle Lehrämter außer Gymnasium/Bachelor Berufl. Bildung-SozPäd: Raum U5/01.22, 12-14 Uhr
Einführungstutorium für Lehramt Gymnasium: Raum U5/00.24, 12-14 Uhr
Einführungstutorium Bachelor HF/NF: Raum U5/01.17, 14-16 Uhr

Bibliotheksführung für Master: 9.45-11 Uhr (Treffpunkt vor Teilbibliothek 4)

Freitag, 14.10.2016:
Einführungsveranstaltungen für Masterstudiengänge:
Begrüßung: Raum U7/01.05, 9-10 Uhr
Facheinführung in English and American Studies: Raum U9/01.11, 10.30-11.30 Uhr
Einführung in UnivIS, FlexNow, Virtuellen Campus und Onlinedienste: Raum U7/01.05, 13-15 Uhr

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung (Amerik. Kultur)

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Übung, ECTS: 2
Termine:
Do, 16:00 - 18:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Modulbelegung:

B.A. Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit B.A.-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
B.A. Medieval Studies (wenn die BA Arbeit in Kulturwissenschaft geschrieben wird):
  • Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul (2 ECTS)
alle alten Studiengänge:
  • Übung Kulturwissenschaft


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:
Via FlexNow
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail bei der Dozentin des Kurses an
Inhalt:
This course is designed for students who are preparing or working on a final thesis in American literature or culture, be it a “Magisterarbeit,” “Zulassungsarbeit,” “BA-Arbeit” or Master’s thesis. It offers continuous support during the process of preparing or writing the thesis, and provides an opportunity to share parts of it with other students. The course consists of plenary and individual sessions; the syllabus and readings will be available on the Virtual Campus.

In the plenary sessions, we will discuss general criteria and formal aspects of a thesis – such as possible topics and research questions, theoretical approaches, and structural issues. Participants will present (parts of) their thesis for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you will discuss the argument and structure of your thesis with me. For students who write their thesis in literary or cultural studies in the BA, MA and new teacher training programs, this course provides the “Betreuungsübung.” The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as “mündliche Modulteilprüfung” in the BA-programm. Students in the Magister- and old teacher training programs are advised to take this course to support them while writing their thesis.

 

Forschungsseminar und Betreuungsübung (Amerik. Literatur)

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Übung, ECTS: 2, angeboten für European Joint Master's Degree in English and American Studies
Termine:
Do, 16:00 - 18:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzungen:

Modulbelegung:
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF mit BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul (2 ECTS)
BA Medieval Studies (wenn BA-Arbeit in Literaturwissenschaften geschrieben wird):
  • Intensivierungsmodul Anglistik/Amerikanistik (2 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik (wenn MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird):
  • Forschungsmodul (5 ECTS)
MA Medieval Studies (wenn MA-Arbeit in Literaturwissenschaft geschrieben wird):
  • Intensivierungsmodul
Alle alten Studiengänge (begleitend zur Magister- oder Zulassungsarbeit):
  • Übung Literaturwissenschaften


2. Voraussetzungen zur Schein- bzw. Punktevergabe: regelmäßige aktive Teilnahme, in den BA- und MA-Studiengängen (nicht Joint Degree): mündliche Modulteilprüfung

3. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:

Via FlexNow
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba

Studierende melden sich bitte zusätzlich per e-mail bei der Dozentin des Kurses an
Inhalt:
This course is designed for students who are preparing or working on a final thesis in American literature or culture, be it a “Magisterarbeit,” “Zulassungsarbeit,” “BA-Arbeit” or Master’s thesis. It offers continuous support during the process of preparing or writing the thesis, and provides an opportunity to share parts of it with other students. The course consists of plenary and individual sessions; the syllabus and readings will be available on the Virtual Campus.

In the plenary sessions, we will discuss general criteria and formal aspects of a thesis – such as possible topics and research questions, theoretical approaches, and structural issues. Participants will present (parts of) their thesis for discussion and feedback. The individual sessions consist of one-to-one tutorials in which you will discuss the argument and structure of your thesis with me. For students who write their thesis in literary or cultural studies in the BA, MA and new teacher training programs, this course provides the “Betreuungsübung.” The presentation of the thesis in a plenary session (max. 30 minutes) will be graded and counts as “mündliche Modulteilprüfung” in the BA-programm. Students in the Magister- and old teacher training programs are advised to take this course to support them while writing their thesis.

 

From Puritan Romance to Cross-Dressing Action Comedy: Nineteenth-Century Women's Novels

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Hauptseminar, ECTS: 8
Termine:
jede 2. Woche Di, 17:30 - 20:30, U9/01.11
(1) October 18, (2+3) November 15, (No class on 2.11. - Allerheiligen and on 8.11. - American Election Night), (4+5) November 29, (6+7) December 13, (8+9) January 10, (10+11) January 24, (12+13) February 7, (14+15) February 14.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:

Modulbelegung:
BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich English and American Studies:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Literaturwissenschaft
Erasmus and other visiting students:
  • Seminar (6 or 8 ECTS)

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet and the respective module handbook

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba


Die Anmeldung im FlexNow erfolgt für alle Studierende im Bereich "Professur für Amerikanistik"

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

4.Termine:
(1) October 18,
(2+3) November 15,
(No class on 2.11. - Allheheiligen and on 8.11. - American Election Night),
(4+5) November 29,
(6+7) December 13,
(8+9) January 10,
(10+11) January 24,
(12+13) February 7,
(14+15) February 14.
Inhalt:
What do Harriet Beecher Stowe, Fanny Fern, E.D.E.N. Southworth, Catharine Sedgwick, Elisabeth Stuart Phelps, and Frances Harper have in common? They were part of a large group of female writers who forever changed America's literary landscape. They helped to establish the novel as highly diverse genre, popular and sophisticated, sentimental and realistic, fantastic and experimental. They explored questions of slavery and Native American wars, industrial exploitation and sexual liberation with unprecedented frankness and verve. And most if not all of them could live as economically independent, professional authors.

Nathaniel Hawthorne was so unnerved by this development that he famously complained in an 1855 letter: "America is now wholly given over to a d_d mob of scribbling women, and I should have no chance of success while the public taste is occupied with their trash and should be ashamed of myself if I did succeed." It is less well known that he added but two weeks later: "I have since been reading Ruth Hall; and I must say I enjoyed it a good deal. The woman writes as if the devil was in her... Can you tell me anything about this Fanny Fern? If you meet her, I wish you would let her know how much I admire her." In this seminar, we will read a selection of the novels that caused such passionate reactions, and are now considered part of the literary canon. We will discuss their thematic as well as formal range, paying particular attention to the ways in which they used popular modes to negotiate some of the most controversial issues of their time while being quite a lot of fun to read.

Der vorausgegangene Besuch eines Seminars im Aufbaumodul wird vorausgesetzt!

Required Reading before the beginning of the term:
  • Fanny Fern, Ruth Hall (1854) [pdf]
  • Harriet Beecher Stowe, Uncle Tom s Cabin (1852)
  • E.D.E.N. Southworth, The Hidden Hand (1859) [pdf]

Required Reading during the term:
  • Frances Ellen Watkins Harper, Minnie's Sacrifice (1869) [pdf]
  • Elizabeth Stuart Phelps, The Silent Partner (1871) [pdf]

Please order/download all books and start reading as early as possible (you may also use e-books or pdfs - see the documents on the VC).

 

The Politics of American Poetry (Cultural Studies)

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8, Studium Generale
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

Modulbelegung:
B.A. Anglistik/Amerikanistik
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
LA (neu) GYM:
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (Seminar, 8 ECTS)
M.A. Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • Profilmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
M.A. Literatur und Medien:
  • Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
  • Erweiterung Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.:
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
LA (alt) alle, Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Kulturwissenschaft
Joint Degree:
  • Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
  • Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet and the respective module handbook

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to one of the instructors of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This seminar focuses on the links between American poetry and politics. Reading a broad range of poems published between the 1950s and today, we will explore what makes them political not only in content but also in form. We will start out with poems that stand in direct relation to some of the major social movements that shaped American culture in the second half of the 20th century—the civil rights movement and the black panther movement, feminism and the fight for gay and lesbian rights, environmentalism and struggles over immigration and multiculturalism. From there, we will move on to poetic voices that respond to related political issues in the late 20th and early 21st centuries. As we trace key developments of American poetry in the context of political crisis, social protest, and cultural resistance, we will investigate how writers such as Audre Lorde and Gary Snyder, Alan Ginsberg, Suheir Hammad, and Juliana Spahr express political perspectives by way of specific rhetorical, stylistic and aesthetic strategies. You should come to this class with a love for—or at least curiosity about—poetry, and ready to read and reread a wide selection of challenging, beautiful, and deeply rewarding texts.

As a special highlight, this seminar is linked to the international conference “The Environment and Human Migration: Rethinking the Politics of Poetry,” which takes place at the University of Bamberg on Friday, Nov. 25 and Saturday, Nov. 26, 2016. Please mark the dates, since attending the keynote lecture on Friday plus another panel is mandatory and will count as one of our regular seminar sessions.

 

The Politics of American Poetry (Literary Studies)

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, ECTS: 8
Termine:
Mi, 10:00 - 12:00, U5/01.18
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Module and Entrance Requirement:
Modulbelegung:
BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)
LA GY:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
Erweiterungsbereich English and American Studies:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Literaturwissenschaft
Erasmus and other visiting students:
  • Seminar (6 or 8 ECTS)

3. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet and the respective module handbook

4. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba

Die Anmeldung im FlexNow erfolgt für alle Studierende im Bereich "Professur für Amerikanistik"

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.
Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This seminar focuses on the links between American poetry and politics. Reading a broad range of poems published between the 1950s and today, we will explore what makes them political not only in content but also in form. We will start out with poems that stand in direct relation to some of the major social movements that shaped American culture in the second half of the 20th century—the civil rights movement and the black panther movement, feminism and the fight for gay and lesbian rights, environmentalism and struggles over immigration and multiculturalism. From there, we will move on to poetic voices that respond to related political issues in the late 20th and early 21st centuries. As we trace key developments of American poetry in the context of political crisis, social protest, and cultural resistance, we will investigate how writers such as Audre Lorde and Gary Snyder, Alan Ginsberg, Suheir Hammad, and Juliana Spahr express political perspectives by way of specific rhetorical, stylistic and aesthetic strategies. You should come to this class with a love for—or at least curiosity about—poetry, and ready to read and reread a wide selection of challenging, beautiful, and deeply rewarding texts.

As a special highlight, this seminar is linked to the international conference “The Environment and Human Migration: Rethinking the Politics of Poetry,” which takes place at the University of Bamberg on Friday, Nov. 25 and Saturday, Nov. 26, 2016. Please mark the dates, since attending the keynote lecture on Friday plus another panel is mandatory and will count as one of our regular seminar sessions.

 

Vorlesung: American Literature I (Colonial Era - Romanticism)

Dozent/in:
Christine Gerhardt
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS, ECTS: 2, Studium Generale
Termine:
Do, 14:00 - 16:00, U5/00.24
Einzeltermin am 2.2.2017, 14:00 - 16:00, U2/01.30
Voraussetzungen / Organisatorisches:
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

Alle Module einschließlich einer verpflichtenden / frewilligen Vorlesung (2 oder 4 ECTS ) in folgenden Studienrichtungen:
  • Lehramt GS/HS/MS/RS/GY
  • BA Anglistik/Amerikanistik incl. Studium Generale
  • MA English and American Studies
  • MA Berufliche Bildung
  • Erweiterungsbereich English and American Studies
  • Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II
  • Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II

2. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to christine.gerhardt(AT)uni-bamberg.de.)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/
Inhalt:
This lecture provides an overview of the United States literary history from the first settlement until the 1860s, focusing on the colonial era, the enlightenment, and romanticism. For each of these periods, the thematic, formal and stylistic elements of a wide range of novels, plays, short stories, poems and essays will be discussed in the broader context of America s cultural and intellectual history.

In order to understand how different groups of Americans have imagined their culture at specific moments in time, we will analyze texts that address the diversity of American experiences in terms of race, class, gender, region, and political conviction. We will also explore the ways in which literary texts have critically engaged with the past and with other cultures, charting new directions for the relationship between literature and culture. Overall, we will investigate to which degree processes of modernization and the ideal of democratization can be understood as one of American literature s major driving forces.

The syllabus will be available on the Virtual Campus.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof