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Lehrveranstaltungen

 

Linguistics and Real Life: Applied Linguistics

Dozent/in:
Valentin Werner
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS, ECTS: 5, Gaststudierendenverzeichnis, Studium Generale, Englischsprachig
Termine:
Di, 10:00 - 12:00, LU19/00.09
Einzeltermin am 6.11.2019, 12:00 - 14:00, KR12/02.18
Einzeltermin am 13.11.2019, 12:00 - 14:00, MG2/01.04
Einzeltermin am 13.12.2019, 14:00 - 18:00, WE5/04.014
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.


1. Modules:
Lehramt GY: Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Berufl. Bildung (Studienbeginn bis SS 2012): Basismodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt GS/MS/RS/Berufl. Bildung (Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015): Aufbaumodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
BA Anglistik/Amerikanistik: Freie Erweiterung (2 or 4 ECTS)
BA Medieval Studies: Aufbaumodul Sprachwissenschaft (2 ECTS)
BA Studium Generale (2 or 4 ECTS; pass/fail)
MA Medieval Studies: Mastermodul I Sprachwissenschaft (1 ECTS)
MA Medieval Studies: Intensivierungsmodul II Sprachwissenschaft (5 ECTS)
MA English and American Studies: Mastermodule in English Linguistics (2 ECTS)
MA English and American Studies: Profile Module in English Linguistics (2 ECTS)
MA English and American Studies: Consolidation Module in English Linguistics (2 ECTS)
MA English and American Studies: Restricted Electives in English Linguistics (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Mastermodule in English Linguistics (2 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Restricted Electives Profile Module in English Linguistics (4 ECTS)
European Joint Master's Programme in English and American Studies: Consolidation Module in English Linguistics (2 ECTS)
M.Sc. Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Englische Sprachwissenschaft (2 ECTS)
Erasmus and other visiting students: 2 or 4 ECTS

2. Prerequisites:
Participants should have passed the Introduction to English Linguistics or equivalent.

3. Requirements for successful completion of the course:
1 ECTS (MA Medieval Studies: Mastermodul I): none
2 ECTS (BA Anglistik/Amerikanistik; enrolment in summer term 2012 or after, BA Medieval Studies): none
2 ECTS (BA Studium Generale; pass/fail): regular attendance
2 ECTS (MA English and American Studies: Master Module Linguistics, Profile Module Linguistics): none
2 ECTS (MA English and American Studies: Consolidation Module Linguistics): oral examination together with the seminar in the module (30 minutes)
2 ECTS (Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Sprachwissenschaft): Anwesenheit, Vor- und Nachbereitung, Übungsaufgaben/Hausaufgaben
2 ECTS (Lehramt an Realschulen [Studierende mit Studienbeginn bis SS 2012]): Übungsaufgaben
2 ECTS (Lehramt an Realschulen [Studierende mit Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015]): none
2 ECTS (Bachelor Berufl. Bildung [Studierende mit Studienbeginn bis SS 2012]): Übungsaufgaben
2 ECTS (Bachelor Berufl. Bildung [Studierende mit Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015]): none
2 ECTS (Lehramt an Mittelschulen [Englisch als Unterrichtsfach]) (Studierende mit Studienbeginn bis SS 2012): Übungsaufgaben
2 ECTS (Lehramt an Mittelschulen [Englisch als Unterrichtsfach]) (Studierende mit Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015): none
2 ECTS (Lehramt an Grundschulen [Studierende mit Studienbeginn bis SS 2012]): Übungsaufgaben
2 ECTS (Lehramt an Grundschulen [Studierende mit Studienbeginn WS 2012/2013 bis SS 2015]): none
2 ECTS (Erasmus and other visiting students only; ungraded or pass/fail): regular attendance
2 ECTS (Erasmus and other visiting students only; graded): written test of 45 minutes
4 ECTS (BA Studium Generale; pass/fail): written test of 90 minutes
4 ECTS (Erasmus and other visiting students only): written test of 90 minutes
5 ECTS (MA Medieval Studies Intensivierungsmodul): oral examination of 30 minutes
Inhalt:
In contrast to theoretical and empirical linguistics, which both are mainly concerned with the description of language as a system, applied linguistics investigates language issues in the (idealized) real world. In other words, it aims at describing social phenomena that involve language to a larger or lesser extent and, ideally, provides solutions to (or at least advice on) language-related problems of any nature.

Applied linguistics traditionally referred to aspects of second language teaching and learning, but its focus has widened considerably and it has been influenced by neighboring disciplines such as lexicography, psycholinguistics, sociolinguistics, translation studies or computational linguistics.

While aspects regarding language acquisition, such as developing new teaching methodologies and reliable testing mechanisms, still take center stage today, other salient subjects are the linguistically informed development of digital learning environments and further tools (for automatic grammar correction, machine translation or synthetic speech production, for instance), speech therapy, the implications of bi- and multilingualism, language attitudes, analysis of professional communication (medical language, PR language, the language of aviation, etc.), language policy and planning (including language oppression and manipulation; cf. the term "linguistic imperialism"), language loss and maintenance, as well as forensic linguistics, i.e. the analysis of linguistic evidence in crime investigations. This lecture series will establish an overview of the field by addressing a broad range of these sub-topics and will include a number of guest lectures by specialists in their respective domains.
Empfohlene Literatur:
Davies, Alan. 2007. An Introduction to Applied Linguistics: From Practice to Theory. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Friedrich, Patricia. 2019. Applied Linguistics in the Real World. London: Routledge.
Hall, Christopher, Patrick H. Smith & Rachel Wicaksono. 2017. Mapping Applied Linguistics: A Guide for Students and Practitioners. London: Routledge.
Knapp, Karlfried et al., eds. 2011. Angewandte Linguistik: Ein Lehrbuch. Tübingen: UTB.

 

Sprachwissenschaftliche Übung für Examenskandidaten (Lehramt an Gymnasien) A

Dozent/in:
Valentin Werner
Angaben:
Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Englischsprachig
Termine:
Di, 14:00 - 16:00, OK8/02.04
Einzeltermin am 14.12.2019, 8:00 - 18:00, U9/01.11
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.


Modulanbindung:
2 ECTS: Wahlpflichtmodul b Examensübung
Inhalt:
Die Lehrveranstaltung dient der Vorbereitung auf die wissenschaftliche Klausur nach LPO I §64 (3) 1b "Aufgabe aus der Sprachwissenschaft - Linguistik synchron" für das Lehramt an Gymnasien.

Auf der Basis des bayerischen Lektürekanons zur englischen Sprachwissenschaft und weiterer Texte sollen die im Laufe des Studiums erworbenen sprachwissenschaftlichen Kenntnisse relevanter Teilbereiche (Teil A: Phonetik und Phonologie/Syntax/Text- und Stilanalyse/Lexikologie, Morphologie und Phraseologie; Teil B: Variation und Wandel) wiederholt und speziell auf die Anforderungen der Prüfung hin vertieft werden. Es werden zentrale Texte des Lektürekanons sowie ausgewählte Aufgaben aus früheren Klausuren besprochen.
Empfohlene Literatur:
Orientierungshilfe Staatsexamen Englische Sprachwissenschaft

BambEx 1 - Transkription
BambEx 2 - Morphologie
BambEx 3 - Satzanalyse

Diese sind im Sekretariat des Lehrstuhls für Englische Sprachwissenschaft (U9/01.02) zu erhalten.

Weitere Literatur wird in der ersten Sitzung bekannt gegeben oder im VC-Kurs bereitgestellt.

 

Watching TV and movies with a linguist

Dozent/in:
Valentin Werner
Angaben:
Seminar/Übung, 2 SWS, ECTS: 6, Englischsprachig
Termine:
Di, 16:00 - 18:00, OK8/02.04
Einzeltermin am 23.11.2019, 8:00 - 18:00, U5/02.23
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Anmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 17.10.2019, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 23.09.2019, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2019, 23:59 Uhr.


Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Watching TV and Movies with a Linguist (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Watching TV and Movies with a Linguist (Übung)").

Mehrfachanmeldung für Seminare führt zum Verlust des Platzanspruchs. Dies gilt nicht für Wartelisten.

Begrenzte Teilnehmerzahl: 15

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit dem Dozenten.

Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + seminar paper
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories in Linguistics, 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)

8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.

Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.

Informationen für Studierende des Bachelorstudiengangs Allgemeine Sprachwissenschaft:
Die Veranstaltung kann für Studierende des Bachelorstudiengangs Allgemeine Sprachwissenschaft als Seminar (6 ECTS) für das Aufbaumodul 1 Sprache und Gesellschaft eingebracht werden. In diesem Fall muss die FlexNow-Lehrveranstaltungsanmeldung, wie auch die FlexNow-Prüfungsanmeldung über den FlexNow-Zugang "Allgemeine Sprachwissenschaft" erfolgen.
Inhalt:
The language of pop cultural artifacts, and especially the language of (fictional) film and television, collectively labelled "telecinematic discourse", has increasingly attracted scholarly attention on part of linguists. Researchers have recognized that telecinematic texts are an important representation of our world, potentially also impacting on social realities. In addition, it has emerged that studies of relevant texts have to account for specific production and consumption constraints. Accordingly, telecinematic discourse cannot be viewed as a poor or deteriorated version of "real" conversation, but rather represents carefully manipulated language with the aim to achieve certain comic or dramatic effects. Further, telecinematic discourse has also been studied from a more critical angle, for instance to determine whether and how gender and ethnic stereotypes are purported. All this makes pertinent textual varieties worth studying in their own right.
To deal with the aforementioned issues, this class is conceptualized as "scholarship-in-action" and will often rely on analyses of concrete telecinematic material. In passing, central linguistic terminology and research areas that have considered telecinematic discourse (e.g. pragmatics, sociolinguistics, stylistics, etc.) will be revisited and recently established linguistic resources, such as the Movie Corpus (https://www.english-corpora.org/movies/), will be introduced. Due to the nature of the artifacts studied, related topics such as multimodality and the use of telecinematic discourse as a resource in language education will also be tackled.
Empfohlene Literatur:
Bednarek, Monika. 2018. Language and Television Series: A Linguistic Approach to TV Dialogue. Cambridge: Cambridge University Press.
Beers Fägersten, Kristy, ed. 2016. Watching TV with a Linguist. Syracuse: Syracuse University Press.
Piazza, Roberta, Monika Bednarek & Fabio Rossi, eds. 2011. Telecinematic Discourse: Approaches to the Language of Films and Television Series. Amsterdam: Benjamins.



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