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  The Politics of American Immigrant Literature (Blockseminar)

Dozent/in
Dr. Kellen Bolt

Angaben
Blockseminar
2 SWS
Zeit und Ort: Einzeltermin am 2.12.2016 12:00 - 20:00, U5/01.17; Einzeltermin am 3.12.2016 9:00 - 16:00, U5/01.17; Einzeltermin am 9.12.2016 12:00 - 20:00, U5/01.17; Einzeltermin am 10.12.2016 9:00 - 16:00, U5/01.17

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
Alle Module einschließlich einer verpflichtenden / frewilligen Vorlesung (2 oder 4 ECTS ) in folgenden Studienrichtungen:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft /freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS
  • LA GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Literaturwissenschaft 6 ECTS

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term-paper according to the style-sheet and the respective module handbook

3. An- und Abmeldung / Enrollment:

Via FlexNow
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 18.7. - 17.10.
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: tba


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
Instructor: Kellen Bolt (Northwestern University, USA)
contact: kellenbolt2017@u.northwestern.edu

Why do people migrate? What factors push and pull them to new locations, in particular the United States? Why do people support immigration and others oppose it? How do people represent the immigration experiences? What are the political, cultural, economic, ecological, gendered, and raced subtexts within stories by or about immigrants? What functions do stories by or about immigrants have in U.S. and transnational cultural imaginaries?

Reading short stories, poems, personal accounts, cartoons, articles, and scholarly texts, this course will address these questions as well as consider how genre, form, and style inform the argument, the content, and the reception of works written by or about U.S. immigrants. By comparing French-, Irish-, German-, Russian-, Chinese-, Swedish-, and Mexican-American immigrant literature, this class will highlight how immigration and naturalization are not monolithic experiences but rather vary according to race, class, religion, and gender. In addition to immigrant fiction, we will consider how native-born American writers grapple with issues of immigration. In particular, we will think about the role that xenophobia plays in the immigration experience, noting how it does and does not change from the American Revolution to Climate Change.

Ultimately, the goal of this course is to offer a kaleidoscopic view of the politics of immigrant literature and its role in shaping American social and literary history. By comparing past and present representations of immigration, this course will provide a historical and theoretical framework for thinking about the futures of American immigration.

Readings:
  • Crèvecoeur, Letters from an American Farmer, Oxford University Press, 2009 (ISBN: 978-0199554744)
  • Rebecca Harding Davis, "Life in the Iron Mills", Feminist Press at CUNY, 1993 (ISBN: 978-0935312393)
  • John F. Kennedy, Nation of Immigrants, Harper Perennial, 2008 (ISBN: 978-0061447549)
  • Alicia Alarcon, The Border Patrol Ate My Dust, Arte Publico Press, 2004 (ISBN: 978-1558854321)
  • Bihk Mihn Nyugen, Stealing Buddha’s Dinner, Penguin, 2008 ( ISBN: 978-0143113034)

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

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