UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Veranstaltungskalender

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >>

  Toward “a more perfect Union”: Violence and the Utopian Imagination in U.S. American Culture [Import]

Dozent/in
Dr. Judith Rauscher

Angaben
Seminar/Übung
2 SWS
Gaststudierendenverzeichnis, Gender und Diversität
Zeit und Ort: Mo 12:00 - 14:00, U5/01.18

Voraussetzungen / Organisatorisches
Please note: This course starts during the week April 20-25, when important information about the organization of this semester will be shared. Therefore, make sure to be registered for this class on FlexNow at least one day before the first scheduled session! Registered students will then be signed into the respective VC class by the instructor.

1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

Hauptseminar CULTURAL STUDIES - also open for the consolidation module!

B.A. Anglistik/Amerikanistik
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

B.A. Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar (6 ECTS)

M.A. Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • Profilmodul Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)

M.A. English and American Studies:
  • Compulsory Subjects and Restricted Electives: Mastermodul Cultural Studies
  • Restricted Electives: Profilmodul Cultural Studies
  • Consolidation Module Cultural Studies I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)

M.A. Literatur und Medien:
  • Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)
  • Erweiterung Film- und Bildwissenschaft: Seminar (Referat + Hausarbeit, 8 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer M.A.:
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 1 oder 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • Exportmodul Anglistik/Amerikanistik 2: Mastermodul Kulturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)

LA (alt) alle, Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung

Übung CULTURAL STUDIES - also open for the consolidation module!

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Basismodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft

MA Anglistik/Amerikanistik:
  • Mastermodul Kulturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
  • Consolidation Modules English and American Culture: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I:
  • Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS: Basismodul Kulturwissenschaft (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY: Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Kulturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/2): Vertiefungsmodul Kulturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Kulturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II: Basismodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Kulturwissenschaft (2 ECTS)

Studium Generale: 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term paper in English (following the Style Sheet)

3. An- und Abmeldung (FlexNow) / Enrollment:
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung (course registration): March 02 - May 02, 2020
  • An-/Abmeldung zur Prüfung (ECTS/ToR registration): 03. Juni 2020 - 03. Juli 2020

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Teilnahmewunsch trotz Überbuchung des Seminars wenden Sie sich bitte per Email an die Dozentin.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/*

Inhalt
Please note: This course starts during the week April 20-25, when important information about the organization of this semester will be shared. Therefore, make sure to be registered for this class on FlexNow at least one day before the first scheduled session! Registered students will then be signed into the respective VC class by the instructor.

“Utopia” has always been associated with America. Thomas More, who coined the term and established the (modern) genre of utopian literature with the publication of Utopia (1516), took inspiration for his description of the fictional island of Utopia from the travel accounts of Amerigo Vespucci and Christopher Columbus (Veiera, “The concept of utopia” 3). In turn, his work—together with the “earthly paradise” these early explorers described—shaped European ideas about a “New World Eden” that led persecuted religious groups such as the Puritans to leave England in the hope of establishing a model “City Upon a Hill” in the “Promised Land” across the Atlantic. During the struggle for independence, this “early, pre-national utopian imaginary” (Paul, The Myths that Made America 12) was transformed into a “consciously constructed new world utopia” (Ostendorf, as qtd. In Paul 12) that also entered the founding documents of the United States. The famous preamble of the Constitution of 1789 for example reads: “We the People of the United States, in Order to form a more perfect Union, [….] do ordain and establish this Constitution for the United States of America.” As some scholars have suggested, the Republic that is established with this document is not simply declared a “more perfect Union” than the American colonies here, it is also established as a utopian project, that is, as a political project that depends on an ongoing struggle for “a more perfect Union.”

Associated with such enduring cultural narratives as the “American Adam” and “Manifest Destiny,” the utopian imagination has always been associated with ideas of liberty and progress in U.S. American Culture. Yet, from the very beginning, it has also been linked to horrific acts of violence, including but not limited to colonization (as a political movement to settle the “New World”), slavery (as an economic system intent to develop the “American Garden”), and the eugenics movement of the late 19th century (as a pseudo-scientific project to improve the “American Race”). In this course, we will explore the tenacious link between utopia and violence in American culture. Focusing on historical documents from the early 16th to the mid-19th century, we will discuss what forms the “American Utopia” took at different points in time and what kinds of violence were glossed over or considered permissible in order to achieve it. Reading selected literary utopias from the late 19th and early 20th century, we will examine how gender, race, and class conflict are depicted in these texts, and what role nature and technology play in how these texts imagine “more perfect” but not necessarily “less violent” futures.

Empfohlene Literatur
to be announced soon!

Englischsprachige Informationen:
Credits: 8

Institution: Professur für Amerikanistik

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof