UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Professur für Amerikanistik >>

  The Challenges of Intersectionality: Race and Gender in German and American Literature & Culture (Literature)

Dozentinnen/Dozenten
Prof. Dr. Christine Gerhardt, Judith Rauscher

Angaben
Hauptseminar

Studium Generale
Zeit und Ort: jede 2. Woche Di 18:00 - 21:30, U2/02.04

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09):
  • freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS

LA neu GY: -Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies:
  • Master Module English and American Literature: Seminar (8 ECTS)
  • Profile Module English and American Literature I-VI: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)
  • Consolidation Module English and American Literature I-IV: Seminar (8, 6, 5 or 4 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Master Module or Profile Module I or III English and American Literature: Seminar (8 ECTS)

LA alt (alle), Diplom, Magister:
  • Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung

Erasmus and other visiting students: Seminar (6 or 8 ECTS)

3. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation
  • term paper in English (following the Style Sheet)

4. An- und Abmeldung / Enrollment:
via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung: 01.09. - 20.10.2017
  • An-/ Abmeldung zur Prüfung: 22.11.2017 – 22.01.2018 // 22.11.2017 – 22.03.2018


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
With the rise of populism in the US and Europe, and a continuing push toward social conservatism on both sides of the Atlantic, it has become painfully clear that the United States and Germany have neither entered a post-racist era nor a post-feminist one. Instead, both countries find themselves confronted with political, social and cultural dynamics that demand critical engagement with questions of race and gender from an intersectional and transatlantic perspective. The 2016 US presidential election, many have argued, has not only led to an increase in racist and misogynist violence in the United States, it has also attracted notice to the work of a broad range of social movements fighting for the rights of women, people of color, and immigrants. At least in part, the resulting public debate surrounding the ongoing pervasiveness of racism, xenophobia, and sexism resonates with discussions in Germany, where politicians of the (far-)right have been instrumentalizing discourses around women’s safety to stir up anti-immigrant sentiments, while feminists and anti-racist activists have tried to counter such rhetoric through cultural critique as well as political activism.

This seminar on issues of race and gender in German and American literature and culture seeks to explore some of the challenges of 21st-century feminism by taking a comparative and historical perspective. It highlights several moments in the history of feminism in Germany and the United States when issues of race and gender became entangled in particularly problematic or productive ways, for example during the abolitionist and feminist movement in the United States, during the era of German colonialism, in Nazi-Germany, and during the US Civil Rights movement. By tracing feminists’ varying engagements with questions of race, the course hopes to offer a space to rethink the complex interrelationships of feminist and anti-/racist discourses at play in Germany and the US today as well as in the past.

Empfohlene Literatur
  • Charlotte Perkins Gilman: Herland (1915)
  • Irmgard Keun: Nach Mitternacht/ After Midnight (1937)
  • Audre Lorde: The Black Unicorn: Poems (1978)
  • Other texts will be available on the VC at the beginning of the term.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 8

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof