UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Veranstaltungskalender

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Englische und Amerikanische Literaturwissenschaft >> Vorlesungen und Übungen >>

  American Women’s Poetry/American Women in Poetry

Dozent/in
Lorena Bickert

Angaben
Übung
2 SWS
Zeit und Ort: Einzeltermin am 9.11.2018 12:00 - 19:00, U5/01.17; Einzeltermin am 10.11.2018 9:00 - 16:00, U5/01.17; Einzeltermin am 23.11.2018 12:00 - 19:00, U5/01.17; Einzeltermin am 24.11.2018 9:00 - 16:00, U5/02.17

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft

MA English and American Studies/Joint Degree:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)

Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft

Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Bachelor BWL, Studienschwerpunkt Wirtschaftspädagogik II: Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Master Wirtschaftspädagogik, Studienrichtung II: Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Studium Generale: NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • presentation

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the instructor of the course )
  • An-/Abmeldung zur Lehrveranstaltung (course registration): 1. Oktober – 19. Oktober 2018
  • An-/Abmeldung zur Prüfung (ECTS/ToR registration): 10. Dezember 2018 – 26. Januar 2019

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Information on how to solve problems with your registration: https://www.uni-bamberg.de/anglistik/studium/informationen-zu-flexnow/

Inhalt
This practical reading course serves as an introduction to views on/by American women during the early stages of the so-called New World (late 17th century – mid 19th century). As the American nation was trying to define an identity of its own, women, but also men, began to speak up for gender equality, emphasizing the various roles of women in American culture. Poetry played a crucial, if not leading, role in these multi-voiced literary debates.

Thus, this class will cover a selection of feminist texts from the 18th and 19th centuries as a basis for understanding women's situation at the time but will mostly focus on images of women presented in American poetry. We will discuss feminist visions by Abigail Adams, Elizabeth Cady Stanton and Margaret Fuller as well as poems about and/or by American women. Our poetry readings will include works by Anne Bradstreet and Emily Dickinson, as well as by Walt Whitman and Edgar Allan Poe, amongst many others.

Therefore, this class not only offers an in-depth discussion of selected views by and of American women but also serves as a compact course and starting point for those students who, in the "Staatsexamen", are interested in extending their reading of early American literature as a focal point for the literature exam.

Texts and Poems to read beforehand:

Text excerpts with explanatory commentaries:
  • Abigail Adams, "Familiar Letters of John Adams and His Wife Abigail Adams, During the Revolution" (pp. 2-4)
  • Mary Wollstonecraft, "A Vindication of the Rights of Woman" (pp. 5-16)
  • Margaret Fuller, "Woman in the Nineteenth Century" (pp. 62-71)
  • Seneca Falls Convention 1848, "Declaration of Sentiments and Resolutions" (pp.76-82)
  • Frederick Douglass, “Editorial from The North Star” (pp. 83-85)
  • Sojourner Truth, “Ain’t I a Woman?” (pp. 93-95)
  • Elizabeth Cady Stanton, "Solitude of Self" (pp. 157-159)

Poems:

17th/18th century:
  • Anne Bradstreet: "To My Dear and Loving Husband", "The Prologue", “The Author to Her Book”, “A Letter to Her Husband”
  • Phillis Wheatley: “On Being Brought from Africa to America”, “Letter to Samson Occom”
  • Edward Taylor: "Huswifery", “Upon Wedlock and the Death of Children”

19th century female poets:
  • Phoebe Cary: “Do you Blame Her?”, “The Hunter and the Doe”, “The Rose”, “Disenchanted”
  • Emily Dickinson: "The Soul Selects Her Own Society", "She Rose to His Requirement", “My Life Had Stood a Loaded Gun”, “I Started Early – Took my Dog”, “This is my Letter to the World”, “They Shut me up in Prose”, “Publication is the Auction”, “A Bird Came down the Walk”, “I Cannot Live with You”, “One need not be a Chamber – to be Haunted”, “Because I could not stop for Death”, “A Narrow Fellow in the Grass”  please consult the Emily Dickinson Archive online for digital versions of the poems
  • Charlotte Forten Grimké: “The Slave”, “My Country”, “An Appeal to Woman”
  • Francis Ellen Watkins Harper: “Bury Me in a Free Land”, “Double Standard”, Bible Defense of Slavery”, “Learning to Read”
  • Julia Ward Howe: "Battle Hymn of the Republic", “The Wedding”, “The Rough Sketch”, “The Tea-Party”, “Save the old South!”, “Woman”
  • Frances Anne Butler Kemble: “Sonnet” (1844) [There’s not a fibre in my trembling frame], “Sonnet” (1859) [What is my lady like? thou fain would’st know – ]
  • Emma Lazarus: “Echoes”, “The New Colossus”
  • Frances Sargent Locke Osgood: “The Wraith of the Rose”, “The Lady’s Mistake”, “The Lily’s Decision”
  • Lydia Huntley Sigourney: “To a Shred of Linen”, “The Cherokee Mother”, “Indian Names”, “The Western Emigrant”
  • Cecilia Thaxter: “Alone”, “Submission”, “S.E.”, “Two Sonnets”

19th century male poets:
  • Walt Whitman: "A Woman Waits for Me", "Respondez!", “I Sing the Body Electric”, “Poem of Women”, “Beautiful Women”, “Song of Myself” (sections: 5-8, 11, 15, 19, 21, 24, 33, 44)  please consult the Whitman Archive online for digital versions of the poems
  • Edgar Allan Poe: "The Raven", “To Helen”, “Annabel Lee”, “For Annie”
  • Paul Laurence Dunbar: “When Malindy Sings”, “A Negro Love Song”, “Night of Love”

Empfohlene Literatur
Required Texts:

Schneir, Miriam (ed.). Feminism: The Essential Historical Writings. Vintage Books, 1994. Please order the book in time! You can order very affordable copies online, but it will take several weeks.

Poems:
  • 17/18th century, 19th century male poets: please go to [poetryfoundation.org] to read and print out the poems; also read the introductory texts to the respective poets available on this website
  • 19th century female poets: these poems will be made available as PDFs on the Virtual Campus before the beginning of the term; please bring a printed version of the poems to class
  • Dickinson and Whitman: please read and print out these poems from the respective online archives and read the poet introductions on [poetryfoundation.org]

Englischsprachige Informationen:
Credits: 2

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Professur für Amerikanistik

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof