UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Veranstaltungskalender

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>

  HS Lit: A House Divided? Barack Obama and the U.S. Rhetorical Tradition (Prof. Jon Smith)

Dozent/in
Prof. Dr. Jon Smith

Angaben
Hauptseminar

Zeit und Ort: Einzeltermin am 29.11.2014, Einzeltermin am 30.11.2014 9:00 - 16:00, U5/01.17; Einzeltermin am 5.12.2014 12:00 - 20:00, U5/01.17; Einzeltermin am 6.12.2014 9:00 - 16:00, U5/01.17

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung für Studierende der Anglistik/ Part of modules resp. courses of study:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante I): Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literaturwissenschaft (Variante II): Seminar (6 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Profilmodul Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
  • MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul: Seminar (8 ECTS)
  • Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
  • LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
  • Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)
  • Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft (8 ECTS)

2. Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:

  • Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft


3. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
  • 8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)

4. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • July 15, 2014 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to nicole.konopka(at)uni-bamberg.de.)


Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
Barack Obama has returned oratory once considered integral to republican governance to a level of cultural effectiveness not seen since the 1960s. This course will deal half with the U.S. rhetorical tradition and half with Obama s skillful use of it. In the first half, we will review the rhetorical constructions of a national we in the works of Thomas Jefferson (the Declaration of Independence, draft and final form); James Madison (Federalist X); the speeches and writings of Abraham Lincoln (perhaps Obama s most important influence as a prose stylist), and Martin Luther King, Jr.; we will also consider examples of the jeremiad (Frederick Douglass Fourth of July address, Malcolm X s The Ballot or the Bullet ), a genre from which Obama has pointedly distanced himself. In the second half, we will consider Dreams from my Father (a major work), bits of The Audacity of Hope (more of a careful politician s book), and, most of all, Obama s speeches, especially but not only those from the 2008 campaign.

As is appropriate for a course that draws on rhetoric, cultural studies, American studies, and political science, among other fields, our critical methodology will be eclectic, ranging, for example, from Aristotelian rhetoric to Habermas notion of the public sphere to critical race theory to gender studies to psychoanalytic theory to work in American studies by such scholars as Donald Pease, Dana Nelson, Lauren Berlant, Eric Lott, and Garry Wills. Because German students find themselves deeply immersed in U.S. popular culture but sometimes relatively unexposed to U.S. public culture, the course is broadly intended as a critical, but not cynical, introduction to the latter.

REQUIRED TEXTS:

Barack Obama, Dreams from my Father. New York: Three Rivers Press, 1993. ---. The Audacity of Hope. New York: Vintage, 2006.
Readings and viewings for the first half of the course are nearly all in the public domain and/or available online.

COURSE SCHEDULE:

First class:
Introduction and welcome
Discussion of rhetorical theory; case study
Declaration of Independence (draft and revisions) (http://www.ushistory.org/Declaration/document/compare.htm)
U.S Constitution and Federalist Papers. Readings: http://www.usconstitution.net/const.html (scroll down to read the text) and http://thomas.loc.gov/home/histdox/fedpapers.html (number 10)
Douglass, Fourth of July Address. Print, read, and bring the reading to class! (http://teachingamericanhistory.org/library/index.asp?document=162)
Lincoln, House Divided Speech (http://teachingamericanhistory.org/library/index.asp?document=103);
Lincoln, Cooper Union Speech (http://showcase.netins.net/web/creative/lincoln/speeches/cooper.htm);
Lincoln, First Inaugural (http://avalon.law.yale.edu/19th_century/lincoln1.asp)
Lincoln, Gettysburg Address and 2nd Inaugural. (http://avalon.law.yale.edu/19th_century/gettyb.asp) and (http://avalon.law.yale.edu/19th_century/lincoln2.asp)
King, Letter from Birmingham Jail and "I Have a Dream" (http://www.africa.upenn.edu/Articles_Gen/Letter_Birmingham.html) and (http://www.mlkonline.net/dream.html). With I Have a Dream, please read the text of the speech, then watch the video, then read the text again. As you watch the video, see if you can spot the point at which he departs from his prepared remarks.

Second Class:

Obama, Dreams from my Father
Obama, 2004 DNC Speech. Viewing and text of DNC Speech: http://obamaspeeches.com/002-Keynote-Address-at-the-2004-Democratic-National-Convention-Obama-Speech.htm.
The Audacity of Hope (selections).
A More Perfect Union. Viewing: <http://www.youtube.com/watch?v=36T1fnIafC0> (Jeremiah Wright excerpt) and <http://www.youtube.com/watch?v=pWe7wTVbLUU> ( A More Perfect Union )
Inaugural Address: <http://www.youtube.com/watch?v=3PuHGKnboNY> Possibly Nobel address, 2014 State of the Union, etc.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 8

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Professur für Amerikanistik

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof