UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Veranstaltungskalender

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >>

  Hauptseminar: Unchained: American Slave Narratives, 1845-2013

Dozent/in
Dr. Georgiana Banita

Angaben
Hauptseminar

Zeit und Ort: Mi 18:00 - 20:00, MG1/02.05

Voraussetzungen / Organisatorisches
Anmeldung/Abmeldung vom 17. März 2014, 10:00 Uhr bis 25. April 2014, 23:59 Uhr über FlexNow (Lehrstuhl für Literatur und Medien)!

Modulzugehörigkeit für Studierende des MA Literatur und Medien:
Vergleichende Literatur- und Medienwissenschaft

Modulzugehörigkeiten für Studierende der Anglistik:
BA Anglistik/Amerikanistik: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
LA neu GYM Wahlpflichtmodul (Kombination mit Russisch): Landeskunde/Kulturwissenschaft: Seminar Amerikanische Kultur (5 ECTS) Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Landeskunde/Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft
LA neu GY: Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literatur- bzw. Kulturwissenschaft
MA Anglistik/Amerikanistik: Mastermodul Literatur oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
MA Anglistik/Amerikanistik: Master-Vertiefungsmodul I oder II Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft: Seminar (8 ECTS) MA Anglistik/Amerikanistik: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA: Erweiterungsmodul I oder II: Seminar (8 ECTS)
LA alt (alle), Diplom, Magister: Hauptseminar Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft, Zugangsvoraussetzung: Zwischenprüfung oder Hauptseminaraufnahmeprüfung
Joint Degree: Mastermodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Vertiefungsmodul Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwissenschaft: Seminar (8 ECTS)
Joint Degree: Profilmodul I oder II Britische und Amerikanische Kulturwissenschaft oder Literaturwisssenschaft: Seminar (8 ECTS)

Voraussetzungen für Schein- bzw. Punktevergabe für Anglistikstudierende:
8 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme; Präsentation; Hausarbeit in englischer Sprache nach Maßgabe des Style Sheet (BA: 3.500-4.500 Wörter; Magister, Lehramt, Master: 4.500-6.000 Wörter)
6 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (1.000-1.500 Wörter)
5 ECTS: regelmäßige aktive Teilnahme, Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (3.000-4.000 Wörter)

Inhalt
This seminar examines important slave narratives written in the nineteenth century, neo-slave narratives arising in the post-Civil Rights era, and two recent cinematic slave narratives. Slave narratives do more than simply recount the story from slavery to freedom (and sometimes the other way around) or the escape from the South to the North. Above all, they dramatize the journey of black American writers toward literacy and public speaking and document the complex relationship between black writers and their white editors. They also draw attention to issues of authorship, life writing, historiography, and gender, while modern revisions of the genre are often marked by controversy around appropriation and display a wide range of unconventional approaches to the individual and collective trauma of slavery in America.

The course consists of three parts. First, we analyze the conventions and stylistic tropes that define the slave narrative genre and explore how some writers negotiated and interrogated these norms. The central texts are A Narrative of the Life of Frederick Douglass (1845), Twelve Years a Slave, Narrative of Solomon Northup (1853), William and Ellen Craft’s Running a Thousand Miles for Freedom (1860), and Harriet Ann Jacobs’s Incidents in the Life of a Slave Girl (1861). Especially the tensions between fictionalized narrative and autobiographical form shed light on the function of these narratives in the abolitionist struggle.

Second, we focus on William Styron’s controversial The Confessions of Nat Turner (1967), along with fictions that seek to faithfully recreate the slavery experience and restore agency and subjectivity for enslaved individuals. Octavia Butler’s science fiction novel Kindred (1979) and Toni Morrison’s Beloved (1987) demonstrate how the neo-slave narrative reflects the difficulty of finding a literary language to represent the horrors of slavery. These and other works, as we shall see, also raise questions about resistance within the slave community, as well as more broadly about the plight of female slaves, about literacy, memory, and violence. Edward P. Jones’s more recent The Known World (2003) will be especially intriguing for its depiction of black slaveholders and its postmodern narrative strategies.

Finally, we will discuss Quentin Tarantino’s Django Unchained (2012) and Steve McQueen’s 12 Years a Slave (2013) to compare depictions of slavery from the perspective of a white director (Tarantino) vs. a black artist and filmmaker (McQueen). What exactly distinguishes Tarantino’s postmodern, spaghetti Western take on the slave narrative from McQueen’s vividly sensorial, authentic, and yet subtly stylized account of Solomon Northup’s abduction into slavery? Key issues here are the aesthetics of visualizing violence, cinematic excess, restraint, and empathy, but also the larger question of how we relate to the slave narrative genre today, what position it occupies in the field of African-American literature and culture, and how increasingly gruesome images of the atrocity of slavery help reorient historical narratives about slaves and slave-owners, and their cultural legacy in the present.

Students are encouraged to do as much of the class reading as possible during the spring break. In addition to watching the two films, which is obligatory, each student is expected to read TWO classic slave narratives and TWO neo-slave narratives from the list below. We will discuss all of them in class, but only four novels in total, of your own choice, are required reading. Needless to say, feel free to read all the assigned materials if your schedule allows it!

Rather than make traditional presentations, students will practice their interactive oral skills by moderating the sessions on the novels they have read: proving background information, plot quizzes, and study questions for the class.

Reading List

Classic Slave Narratives
A Narrative of the Life of Frederick Douglass (1845)
Twelve Years a Slave, Narrative of Solomon Northup (1853)
William and Ellen Craft, Running a Thousand Miles for Freedom (1860)
Harriet Ann Jacobs, Incidents in the Life of a Slave Girl (1861)

Neo-Slave Narratives
William Styron, The Confessions of Nat Turner (1967)
Octavia Butler, Kindred (1979)
Toni Morrison, Beloved (1987)
Edward P. Jones, The Known World (2003)

Englischsprachige Informationen:
Credits: 8

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Professur für Amerikanistik

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof