UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Professur für Amerikanistik >>

  Reading Age. Childhood and Youth in German and North-American Literature (and Culture)

Dozent/in
Dr. Nicole K. Konopka

Angaben
Übung

Studium Generale
Zeit und Ort: Mi 12:00 - 14:00, U9/01.11

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:

BA Anglistik/Amerikanistik:
  • Basismodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
BA Anglistik/Amerikanistik (nur HF ohne BA-Arbeit):
  • Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft: Übung 2 ECTS, Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
MA English and American Studies/Joint Degree:
  • Mastermodul Literaturwissenschaft: Übung (2 ECTS)
  • Master-Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft I oder II: Übung (2 ECTS)
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Erweiterungsbereich Anglistik/Amerikanistik im Rahmen anderer MA:
  • Erweiterungsmodul I: Übung (2 ECTS)
Lehramt neu GHS: Basismodul Literaturwissenschaft a (4 ECTS)
Lehramt neu RS: Zusatzmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
Lehramt neu GY:
  • Basismodul Literaturwissenschaft (2 ECTS)
  • Aufbaumodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
Lehramt neu GY (ab WS 11/12): Vertiefungsmodul Literaturwissenschaft (2 ECTS), Zugangsvoraussetzung: Aufbaumodul Literaturwissenschaft
LA alt (alle), Diplom, Magister: Übung
Studium Generale: 2 od. 4 ECTS, NICHT für Studierende im BA Anglistik/Amerikanistik!

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • 2 ECTS: active participation and presentation (10-15 minutes)
  • 4 ECTS: active participation, presentation, written assignment (1.000-1.500 words)

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 8 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
This interdisciplinary course has been designed especially for North-American exchange students and German students, inviting them to study each other’s cultures together. Readings and classroom discussions will be both in English and German.

We often hear about “youthful appearance” and “childish behavior”. Advertisement in the US, Canada and Germany addresses the “inner child” and the “age of consent” is discussed by politicians, while “parental guidance” is recommended by media control committees. Books are censored or rewritten because of their “age inappropriate content”, and more than one industry profits from their appeal to “age specific audiences”. One often hears that the future of a society relies on producing and shaping the next generation, but their egalitarian status within the system seems highly problematic. Pink Floyd and Herbert Grönemeyer propose alternatives, TLC's Toddlers and Tiaras seems – not just geographically speaking – miles apart from Johanna Spyri’s Heidi, while Hollywood makes millions from “scary offspring” and the ideas of Maria Montessori are practiced globally.

The list of socio-political instances and cultural artefacts affected and influenced by age is extensive and provides the context of this class. Asking “Why?” and “How?”, we will conduct a comparative analysis of German and North American literary works and cultural products based on the category age, thus investigating the historical context of certain age related stereotypes and attitudes, as well as their impact on literary and cultural production and consumption. At first, we will consult standard texts from the field of age related studies to establish a theoretical framework for our discussions. Afterwards, we will discuss a wide variety of texts on a weekly basis. Our “reading” material will include literary works, movies, TV shows, music, advertisement, websites, photography and paintings. How does language use and shape stereotypical perceptions of certain age groups and what are the differences between German and North American literary and cultural representations of age? What are ageism, childism, and youthism, and what is the difference between “youth culture” and “age discrimination”? In the end, we may even dare to speculate about alternatives to this obsession with or control by age.

Since we will deal with key issues of literary and cultural studies, it is advisable (but not obligatory!) that you already passed the introductory courses before registering for this class. Also, the reading list is rather extensive and students are expected to come to class prepared. The class depends on two things: thorough reading of all the material and everyone’s participation in the discussions. Get ready, therefore, to confront and deal with your own prejudices, experiences, and expectations. The issues covered in this class are living issues, as they influence the lives of many – not only in American culture!

Attention: This is a READING class! Participants must be able to read and review quite a lot of material between the weekly sessions. The class is also designed to assist you with the reading list of the American Studies Section and aims to contribute to your understanding of key narratives of North American literature and culture. Most of the material will be provided via the Virtual Campus ahead of each session. Students are, however, required to read some texts before the beginning of the semester – either in print or as e-book.

Empfohlene Literatur
Required Reading – before the beginning of the term:
  • Louisa May Alcott, Little Women (1868)
  • Johanna Spyri, Heidi (beide Teile!) (1880-81)
  • Erich Kästner, Emil und die Detektive (1929)
  • James Krüss, Timm Thaler, oder Das verkaufte Lachen (1962)

Required Reading – during the term:
  • Horatio Alger, Ragged Dick (1867)
  • Stephen Crane, Maggie, a Girl of the Streets (1893)
  • Karen Russell, St. Lucy’s Home for Girls Raised by Wolves (2006)

Additional readings will be made available via the Virtual Campus.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 4

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof