UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Professur für Amerikanistik >>

  Indian Nation: The Native American Struggle for Representation (Block Literatur)

Dozent/in
Judith Rauscher

Angaben
Proseminar
2 SWS
Zeit und Ort: Einzeltermin am 9.4.2016 9:00 - 17:00, U5/01.17; Einzeltermin am 10.4.2016 9:00 - 16:00, U5/01.17; Einzeltermin am 29.4.2016 12:00 - 19:00, U5/01.17; Einzeltermin am 30.4.2016 9:00 - 17:00, U5/01.17

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 8 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Informationen on how to enrol via FlexNow: http://www.uni-bamberg.de/englit/news_englische_literaturwissenschaft/anmeldung_zu_lehrveranstaltungen_und_studienbegleitenden_leistungsnachweisen/

Inhalt
In 2013, the Smithsonian's National Museum of the American Indian organized a symposium debating the controversial name of the D.C. football team, the Washington Redskins. At the same time, the Oneida Indian nation of New York sponsored a series of radio ads advocating a change of the team s name and logo. Since the earliest days of the European colonization of what is now the United States, Indigenous peoples of North America have had to wrestle with stereotypical portrayals of the Indian and hegemonic images of Native Americans as the racial other of white America. This course will explore Native American literature and culture in historical contexts, focusing on texts, films, photographs and other cultural materials produced by indigenous writers and artists in order to examine how Native Americans envision relations between themselves, their peoples, and the American nation.

Starting with a selection of excerpts from some of the earliest autobiographical and fictional texts published by Native Americans in the U.S., we will think about how these 19th-century authors took up and revised popular discourses of nationhood and Americanness during the time of westward expansion, Native American removal and the Ghost Dance movement. During the second half of the course we will turn to 20th-century texts, beginning with two Westerns from the 1940s/50s, an era when the U.S. government revoked tribal sovereignty rights in order to force Native Americans to assimilate into mainstream society. Finally, we will read a selection of literary texts published in the aftermath of the American Indian Movement of the 1970s that restored and expanded Native American self-determination, and end the course by analyzing Native American representations in photographs and comics by 21st-century indigenous artists.

Empfohlene Literatur
Primary Texts (To be prepared for the respective session)

Sessions 1 & 2
  • William Apess: Eulogy on King Philip (1829)
  • Sarah Winnemucca: Life Among the Piutes, Their Wrongs and Claims (1883, excerpts)
  • Sophia Alice Callahan: Wynema, A Child of the Forest (1891, novel, excerpts)
  • John Ford: Stagecoach (1936, film) & The Searchers (1956, film)

Sessions 3 & 4
  • Edward Sheriff Curtis: The North American Indian (1907-1930, photography, excerpts)
  • Selected photographs by Zig Jackson, Wendy Red Star and Will Wilson
  • Leslie Marmon Silko: Ceremony (1977, novel)
  • Sherman Alexie: The Lone Ranger and Tonto Fist Fight in Heaven (1993, short stories); “Because My Father Always Said He Was the Only Indian Who Saw Jimi Hendrix Play ‘The Star-Spangled Banner’ at Woodstock” & “This Is What It Means to Say Phoenix, Arizona”
  • Sherman Alexie: Smoke Signals (1998, film)

Please buy paper copies of Callahan's novella, Silko’s novel and Alexie’s short story collection. PDFs of the older, non-copyrighted materials for sessions 1 & 2 will be made available via the VC. Please contact the instructor for the password before the first session and in time to read the assigned materials.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof