UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 
Einrichtungen >> Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Professur für Amerikanistik >>

  Writing the American Character? Autobiography in U.S. Literature

Dozent/in
Mareike Spychala

Angaben
Proseminar

Studium Generale
Zeit und Ort: Einzeltermin am 19.4.2016, Einzeltermin am 10.5.2016, Einzeltermin am 24.5.2016, Einzeltermin am 31.5.2016, Einzeltermin am 14.6.2016, Einzeltermin am 28.6.2016, Einzeltermin am 12.7.2016 17:30 - 21:00, U9/01.11

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung / Part of modules resp. courses of study:
  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA GS/HS/MS/RS: Basis/Aufbaumodul Literaturwissenschaft (b): Seminar 6 ECTS Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. Voraussetzungen für Punktevergabe / Prerequisites for obtaining credit points:
  • active participation
  • term paper in English, 3.000-4.000 words (following the Style Sheet)
  • Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (one-off 2-hour class, enrollment via Virtual Campus, Bereich "Englische Literaturwissenschaft")
  • Übung "Einführung in die Datenbankrecherche für Anglisten" (one-off event, enrollment via the Virtual Campus, Bereich "Bibliothek")

3. An- und Abmeldung / Enrollment:
  • February 8 until the day before the first session
  • via FlexNow (Students without access to FlexNow (Erasmus or Joint Degree) please send an email to the teacher of this class.)

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Inhalt
"Autobiography could easily be called the essential American genre, a form of writing closely allied to our national self-consciousness" (The Norton Book of American Autobiography 11).

As the above quote implies, autobiographical writing has long been considered one of the cornerstones of American literature and culture: After all, life writing like Benjamin Franklin’s Autobiography (1791) has informed the ways in which many Americans think about themselves and their society. Yet while autobiography used to be a genre dominated by successful white men—at least in terms of publication—it has also long been used by immigrants as well as ethnic and sexual minorities to invent themselves in relation to American culture at large, to make their voices heard as part of the literary canon, and to thus lay claim on their participation in a diverse, continuously changing American nation. Thus, the American exceptionalism implicit in the quote above has been challenged and questioned in the autobiographical writing of many American authors.

In this seminar, we will examine autobiographies written in three different centuries by authors from widely diverging backgrounds. We will use different theoretical approaches about autobiographical writing to analyze how these authors have used and challenged the conventions of the genre as well as exceptionalistic claims like the one quoted above. Furthermore, we will closely examine the ways in which these life stories rely on or question narratives central to American literature and culture, including narratives like the “American Dream” which themselves have been heavily influenced by texts like Benjamin Franklin’s Autobiography, but have increasingly been critiqued and questioned.

The primary readings for this course include the following autobiographies:

Antin, Mary. Promised Land. 1912. New York: Penguin, 1997.
Bechdel, Alison. Fun Home: A Family Tragicomic. Boston: Mariner, 2006.
Franklin, Benjamin. Benjamin Franklin’s Autobiography. 1791 2nd Rev. ed. New York: Norton, 2012.
Obama, Barack. Dreams From My Father: A Story of Race and Inheritance. Rev. ed. New York: Three Rivers P, 2004.

Additional readings will be made available via the Virtual Campus.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof