UnivIS
Informationssystem der Otto-Friedrich-Universität Bamberg © Config eG 
Zur Titelseite der Universität Bamberg
  Sammlung/Stundenplan Home  |  Anmelden  |  Kontakt  |  Hilfe 
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

 
 

  "Out with the New, in with the Old"? Contexts of Neo-Victorian and Steampunk Literature

Dozent/in
Lisa Kalkowski

Angaben
Seminar/Proseminar
2 SWS, benoteter Schein
Studium Generale
Zeit und Ort: Di 10:00 - 12:00, U5/01.18; Einzeltermin am 16.1.2015 16:00 - 18:00, U2/02.30

Voraussetzungen / Organisatorisches
1. Modulzuordnung und Zugangsvoraussetzung:

  • BA Anglistik/Amerikanistik: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • BA Anglistik/Amerikanistik (bis einschließl. Studienbeginn zum WS 2008/09): freie Erweiterung: Seminar 6 ECTS
  • BA Berufliche Bildung: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • Lehramt GHS: Basismodul Literaturwissenschaft b: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt RS: Basismodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature (= Einführung)
  • Lehramt GY: Aufbaumodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS; Zugangsvoraussetzung: Basismodul Literaturwissenschaft
  • Lehramt neu GY (Kombination mit Russisch): Wahlpflichtmodul Literaturwissenschaft: Seminar 6 ECTS
  • LA alt (alle), Magister, Diplom: Proseminar II Literaturwissenschaft; Zugangsvoraussetzung: Introduction to English and American Literature

2. An/Abmeldung:

14. Juli 2014 (9 Uhr) bis 5. Oktober 2014 (9 Uhr) (über FlexNow!)

Studierende ohne FlexNow!-Zugang (z.B. Erasmus oder Joint Degree) senden bitte eine E-Mail an LisaKalkowski@gmx.de.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit der Dozentin/dem Dozenten.

Studierende, die an der Lehrveranstaltung als Gäste teilnehmen wollen, melden sich bitte nicht über FlexNow! sondern per Email an und erscheinen zur ersten Sitzung; erst dann kann endgültig geklärt werden, ob Gäste aufgenommen werden können.

Inhalt
Despite the fact that the reign of Queen Victoria is long over, scholars have insisted that our 20th and 21st century narratives are still invaded by Victoriana an invasion which we not only welcome , but insist upon. And indeed looking at the popularity of steampunk-films, TV-series like Sherlock, Warehouse 13 or Penny Dreadful, which continue to adapt classic Victorian texts, as well as the ever-increasing number of historical novels focusing on the Victorian age, it truly seems that we don t want to leave the 19th century behind. But in what ways are the Victorians still present? What is our approach towards them: nostalgic, critical or perhaps even condescending? How forward-thinking were the Victorians and how much of our perception of them is backward?

In this class we will seek to trace the continuities and contradictions between the Victorian era and its literary and aesthetic descendants: the genres of neo-victorianism and steampunk. Using various approaches from feminist, postcolonial and queer studies as well as discussions of postmodern narrativity and genre, we will examine how contemporary writers engage with the task of writing and re-writing history and in what ways they aim to change our perception of both, the past and the present.

A close reading of the novels The Time Machine (1895) and The Invisible Man (1897) by H.G. Wells, one of the so-called fathers of science-fiction , will not merely provide an insight to the Victorian era itself, but also help us to examine the continuous influence of these works on the literary and filmic genres of science-fiction and steampunk. By looking at Sarah Waters s award-winning novel Fingersmith (2001) as well as Alan Moore s popular comic book series The League of Extraordinary Gentlemen (1999-) we will explore how the genre of neo-victorianism engages with re-inventing the Victorian era. And with an analysis of Richard Harland s novel Worldshaker (2009) we will investigate how steampunk fiction has developed from its Victorian influences, while additional literary and filmic examples (such as the film adaptations of Moore s and Wells s works) will give us a more detailed insight as to how the wide-spread aesthetic movement of this genre is constituted.

Participants who want to obtain ECTS-points are expected to engage in active discussions as well as to prepare a short presentation, and are required to write a term paper of 3.000 to 4.000 words.

Empfohlene Literatur
All students are expected to have access to a copy of the following texts:
H.G. Wells: The Time Machine
H.G. Wells: The Invisible Man
Sarah Waters: Fingersmith
Alan Moore: The League of Extraordinary Gentlemen (Vol. 1)
Richard Harland: Worldshaker

Further reading assignments and theoretical texts will be made available via VC and the Semesterapparat. Participants are also expected to have read both of H.G. Wells s novels at the beginning of the semester.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Zusätzliche Informationen
Erwartete Teilnehmerzahl: 15

Institution: Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft

Hinweis für Web-Redakteure:
Wenn Sie auf Ihren Webseiten einen Link zu dieser Lehrveranstaltung setzen möchten, verwenden Sie bitte einen der folgenden Links:

Link zur eigenständigen Verwendung

Link zur Verwendung in Typo3

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof