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  Studying (your) foreign accent: Theory and practice

Dozent/in
Lukas Sönning

Angaben
Seminar/Übung
2 SWS
Zeit und Ort: Mo 8:30 - 10:00, U5/02.23 (außer Mo 22.10.2018); Einzeltermin am 22.10.2018 8:30 - 10:00, KR12/00.02

Voraussetzungen / Organisatorisches
Anmeldung über FlexNow vom 24.09.2018, 10:00 Uhr bis zum 18.10.2018, 23:59 Uhr.
Abmeldung über FlexNow vom 24.09.2018, 10:00 Uhr bis zum 30.10.2018, 23:59 Uhr.


Bitte beachten Sie die verschiedenen Anmeldemöglichkeiten in FlexNow: Für 6 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für das Seminar an ("Studying (your) foreign accent: Theory and practice (Seminar)"). Für 2 oder 4 ECTS-Punkte melden Sie sich bitte ausschließlich für die Übung an ("Studying (your) foreign accent: Theory and practice (Übung)").

Begrenzte Teilnehmerzahl: max 15
Mehrfachanmeldung für Parallelkurse führt zum Verlust des Platzanspruchs! Dies gilt nicht für die Warteliste.

Für Studienortwechsler, Erasmusstudenten sowie Studierende, die den Leistungsnachweis zur baldigen Prüfungsanmeldung benötigen, werden im begrenzten Umfang Plätze freigehalten. Bei Überbuchung des Seminars fällt die Entscheidung über die Teilnahme in Rücksprache mit dem Dozenten.

Scheinanforderungen:
2 ECTS: regular active participation in class + oral presentation
4 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + short assignment
6 ECTS: regular active participation in class + oral presentation + written exam (90 min)
3/4/6 ECTS (BA Ergänzungsmodul in combination with the course Methods and Theories , 1 ECTS): regular active participation in class + oral presentation + oral exam (20 min)

8 ECTS sind nur für BA-Studierende nach Absprache mit dem Dozenten vor Semesterbeginn möglich.

Modulanbindungen:
Diese Lehrveranstaltung ist für alle Studiengänge der englischen Sprachwissenschaft (Lehramt, BA, MA usw.) geeignet, in denen 2, 3, 4 oder 6 ECTS erforderlich sind.

Inhalt
Pronunciation is an area of language learning where native language influence is difficult to hide: Non-native speech is typically foreign-accented. In this seminar we will explore the study of second language (L2) speech from a theoretical and practical perspective. Looking at influential theories of L2 speech production and perception, we will see how researchers have tried to describe and explain the acquisition of L2 pronunciation. The focus of the seminar is on research practice. Step by step, you will learn how to go about investigating learner speech. This includes how to formulate a research question and design a study, how to analyze and make sense of data and how to write it up in a research report. The goal of the seminar is for you to be able to design and conduct your own small-scale research project on some aspect of learner speech. We will use speech analysis software to explore acoustic properties of non-native speech. You will have the chance to record and analyze your own pronunciation and see how you compare with native speakers and whether typical properties of (German) Learner English surface in your speech.

Empfohlene Literatur
Colantoni, Laura, Jeffrey Steele and Paola Escudero. 2015. Second language speech. Theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Eckert, Hartwig and William Barry. 2005. The phonetics and phonology of English pronunciation. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Thomas, Erik R. 2011. Sociophonetics. An introduction. New York: Palgrave Macmillan.
Hansen Edwards, Jette G. and Mary L. Zampini. 2008. Phonology and second language acquisition. Amsterdam: John Benjamins.

Englischsprachige Informationen:
Credits: 6

Institution: Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft einschließlich Sprachgeschichte

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